Kingston HyperX Savage SSD 240GB Review

kraatsTestpanel 15 november 2015, laatste update op 15 november 2015, 295 views

Kingston HyperX Savage SSD 240GB (Testpanel)

Alles kan een mens gelukkig maken, maar om een vrouw gelukkig te maken heb je iets meer nodig dan een Kingston HyperX Savage SSD

Pluspunten

• Mooi ogend product
  • Uitgebreid geleverd met 3.5" bracket, 9,5mm spaces en True Image code
  • Vlotter dan de rest van m'n testsysteem

Minpunten

• Vrouwlief bemerkte de 10 keer snellere boot van haar laptop niet na het plaatsen van de SSD
  • Normale prijs aan de hoge kant (ik had het voordeel van een kostenloos review exemplaar)

Of ik een Kingston HyperX Savage SSD wilde reviewen voor Tweakers; natuurlijk wil ik dat wel. Kan ik eindelijk weer eens de schroevendraaier ter hand nemen om wat laptops open te schroeven. Als eerste gekeken of ik 'm kwijt kon in mijn werklaptop in plaats van de aanwezige Lite-On 512GB SSD, maar helaas is dat de verkeerde formfactor. Jammer, want ik zou er qua performance wel wat op vooruit gegaan zijn.
Dan de vrouw maar blij maken met een SSD in haar Lenovo Z50-70 in plaats van de aanwezige 1TB WD Blue. Dat ding start zo langzaam op dat ze zal staan juichen van plezier na deze upgrade.. toch?

Allereerst maar eens beginnen met het uitpakken van de SSD. Opvallend genoeg is er goed aandacht besteed aan de verpakking en behuizing van deze SSD. Het wordt duidelijk als een luxeproduct op de markt gezet. De behuizing is mooi gekleurd en netjes afgewerkt. Er wordt een 3.5" bracket meegeleverd en een spacer voor als je SSD te dun is. Daarnaast ook nog een code voor Acronis True Image 2014 en je bent klaar om aan de slag te gaan. Bijna dan, want ik moest nog even zorgen dat ik de schijf via USB3 aangekoppeld kreeg om de bestaande schijf te clonen. Gelukkig heb ik nog een 2.5" SATA schijf in USB3 behuizing liggen die ik even kon 'slopen' om deze SSD aan de laptop te koppelen. Het clonen heb ik eerst even getest op mijn eigen laptop en na ongeveer 10 minuten nadat ik Acronis had gedownload en geïnstalleerd had ik een mooie kopie van m'n schijf. Dat truukje nog maar eens herhalen op de Lenovo ging helaas iets minder soepel. Na telkens een Uefi foutmelding als ik de clone vanuit Windows initieerde heb ik toch maar een boot CD in Acronis gemaakt en daarmee opgestart en het clonen in werking gezet.
Het clonen op deze laptop duurde aanmerkelijk langer vanwege de wat tragere WD Blue, maar binnen een half uurtje kon ik toch aan de slag om de schijf daadwerkelijk over te schroeven.

Het moment suprème; opstarten met de nieuwe schijf. Jemig, wat is dat vlot ten opzichte van de reguliere harde schijf. Ik heb even Crystal Mark gedraaid en de waardes zien er goed uit als ik kijk naar wat ik in dit budgetmodel laptop kan verwachten. De schijf is in ieder geval niet meer de traagste schakel bij het gebruik van de laptop.
Maar dan de daadwerkelijke gebruikertest; "Schat, start jij je laptop eens op om te kijken of alles nog werkt". Laptop boot en binnen enkele seconden is Windows al gebruiksklaar op het scherm. Er wordt wat rondgeklikt om de standaard programma's als de browser en Spotify te starten en de reaktie hierna is: "Ja, alles werkt nog". Wat? Geen vreugdedansje? Geen ballonnen? Geen innige omhelsing nu ze daar extra tijd voor heeft omdat haar systeem zo vlot is? Helaas. Het correct en vlot functioneren wordt als gewoon ervaren en het enige gevolg is dat ze nu geen kopje koffie kan gaan zetten tijdens het opstarten van haar laptop. Zucht.. vrouwen.. ;)

Uiteraard heb ik zelf ook nog wat rondgeklikt en geprobeerd wat reallife ervaringen op te doen met deze schijf. Ik merk dat Windows snappy reageert en vooral zoekhandelingen op schijf vele malen vlotter zijn dan met de vorige schijf. Zoals verwacht. Verdere benchmarks heb ik niet gedraaid omdat de schijf naar verwachting niet de bottleneck zal zijn. Al met al ben IK blij met de SSD en is mijn vrouw blij dat ik blij ben :) Het is een SSD die ik misschien zelf niet gekocht zou hebben voor deze laptop, maar wel helemaal naar verwachting presteert en de levensduur van de laptop zeker met een jaartje zal verlengen.

Heb jij ook een Kingston HyperX Savage SSD 240GB?

Reviews door de redactie

Met plezier gelezen. Lastig een SSD reviewen natuurlijk, zeker zonder vergelijking, maar je krijgt van mij punten voor gewoon een leuk verhaal en het feit dat dit een correcte beschrijving is van menig eerste SSD gebruiker :D

En tevens prijs ik mijzelf weer even gelukkig dat op het moment dat de dame haar eerste m.2 PCIe SSD binnenkwam ik toch echt van een vreugdedansje heb kunnen genieten :D
Thanx.. 't is m'n eerste review en kwam er al snel achter dat het geen zin had het over harde specs te hebben als ik niet de middelen had dat objectief te vergelijken.
Enneh.. mooi dat hje blijkbaar de juiste dame getroffen hebt.. ik verder gelukkig ook wel, hoor ;)
je mag zeker trots zijn als dit je eerste review is want hij is van degelijke kwaliteit goed gedaan