Specificaties 13,3" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Zenbook UX303UA-R4051T Review

nuveo 14 november 2015, laatste update op 19 november 2015, 1.883 views

Asus Zenbook UX303UA-R4051T

Erg mooie ultrabook, veel waar voor je geld.

Pluspunten

• Mooi en goede bouwkwaliteit
  • Top prijs/kwaliteit verhouding
  • Prima linux support
  • Koel en stil

Minpunten

• Niet per se een nadeel, maar itt de specificaties geen touchscreen
  • Accu net iets te kort voor een werkdag, had best 56Wh mogen zijn zoals bij de meeste concurrenten

Geen tijd voor een uitgebreid review, maar ik wilde graag een paar details met jullie delen.

Als eerste, in tegenstelling tot wat bij de meeste winkels vermeld staat en wat op de officiele site (http://www.asus.com/NL/Notebooks/ASUS-ZENBOOK-UX303UA) beschreven staat heeft de laptop geen touchscreen! Op het scherm tappen doet niks, windows zegt specifiek dat er geen touch input device aanwezig is, en ook lspci/xinput op linux laat geen digitizer zien.

Voor mij is het geen nadeel, de gimmick van touch is voor de gemiddelde gebruiker de extra stroom die het kost niet waard. In ruil voor touch krijg je een prachtig mat / non-glare beeldscherm. Maar het blijft natuurlijk merkwaardig dat de marketing afdeling van Asus niet weet wat ze precies verkopen.

De full HD resolutie is echt meer dan voldoende. Op een 13" scherm is 1080p wel echt het randje qua leesbaarheid zonder te moeten gaan schalen of constant in te zoomen. Tenzij je zeer gespecialiseerd grafisch werk moet doen: bespaar jezelf een QHD scherm wat onbruikbaar is zonder schaling (wat er in de meeste apps gewoon lelijk uitziet) en een stuk minder vriendelijk is voor de accu.

De bouwkwaliteit is top. De complete body is van aluminium, stijlvol en niet gevoelig voor vingerafdrukken. Het toetsenbord is goed en comfortabel genoeg om langere tijd op te moeten typen. De plaatsing van de power knop - recht boven de backspace - is wat merkwaardig, maar een hogere weerstand dan de rest van de toetsen voorkomt dat je 'm per ongeluk raakt. De toetsenbordverlichting is prima en kan worden gewisseld tussen 3 niveaus, of uit worden gezet.

Met dank aan de Intel hardware is linux goed supported. Ubuntu was te installeren zonder iets aan de BIOS instellingen te hoeven wijzigen en vrijwel alle hardware werkt out of the box. Wifi, bluetooth, suspend & resume, het touchpad, de webcam en vrijwel alle function keys doen 't goed op Ubuntu 15.10 zonder iets te hoeven doen. Alleen de brightness aanpassen via de function keys werkt niet, een known issue dus hopelijk in de toekomst opgelost. De brightness aanpassen via de instellingen werkt wel normaal.

Ondanks de i7 is hij tijdens normaal gebruik vrijwel niet te horen. Er zijn 3 USB poorten aanwezig, een card reader, HDMI en mini-DP, en een headset poort.

De accu is niet verkeerd. Gemiddeld tot zwaar kantoorgebruik houdt het waarschijnlijk zo'n 6-7 uur vol. Licht gebruik (een beetje browsen op lagere helderheid) waarschijnlijk een uur of 7-8. Beiden onder Ubuntu 15.10.

In de doos, naast de oplader:

- Een sleeve
- Een mini-DP naar VGA converter
- Een USB naar LAN converter

Kortom, de nieuwste hardware in een prima behuizing tegen een lagere prijs dan elk alternatief. Wat wil je nog meer?

Heb jij ook een Asus Zenbook UX303UA-R4051T?

Leuke review en goed om te lezen dat linux vrijwel goed ondersteund wordt.
Heb je eventueel wat foto's van de laptop? En uiteraard met ubuntu ;)
Mee eens, kort maar informatief.
Ik zou ook graag foto's willen, want volgens mij laat tweakers niet zien waar de power button zit op deze laptop. :O
Powerbutton zit rechtsbovenin op het toetsenbord (zoals bij de macbook's).
Aah sorry. In de gauwigheid las ik dat de power button boven de spatiebalk zat... |:( . dankjewel
Heb je met het scherm last van backlight bleed of helemaal niet?
Er was me niks van opgevallen voordat je er naar vroeg. Alleen met het scherm op 100% zwart is er een heel klein beetje bleeding te zien in de hoeken.
Zou je voor mij de CPU en ssd kunnen benchen met cinebench en crystaldisk?
Ik draai linux, dus die tools heb ik niet. Maar een "dd" command oid wil ik best voor je draaien :)
Heeft de laptop een webcam?