Specificaties 8" (2048x1536), Android 5.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA) Atom Z3560, 2GB ram, 32GB opslag Zwart Review

FelyrionTestpanel 14 november 2015, laatste update op 23 november 2015, 464 views

Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA) Atom Z3560, 2GB ram, 32GB opslag Zwart (Testpanel)

De ZenPad is een complete tablet met een scherm van hoge (QXGA) resolutie en een 4:3 verhouding met daarbij prettige speakers aan de voorkant. Jammer van de bloatware, en de batterijduur zou wat beter mogen zijn, maar kun je daarmee leven? Dan haal je een prima tablet in huis.

Pluspunten

• Gering gewicht (iets meer dan 300g)
  • Resolutie en beeldverhouding (QXGA, 4:3)
  • Speakers aan de voorkant
  • Prijs / kwaliteitverhouding
  • Beschikbaarheid apps (t.o.v. huidige RT)

Minpunten

• Batterijduur
  • Bloatware
  • Beschikbaarheid Accessoires (op moment van schrijven)

Ook ik was een van de gelukkigen die de Asus Zenpad S 8 in ontvangst mocht nemen om te testen.
Ik zal de tablet testen met in het achterhoofd zakelijk gebruik.
Zakelijk gebruik is relatief breed, en bestaat voor mij met name uit het verwerken van mail, agenda werk en het inzien (en bewerken wanneer nodig) van excel en word documenten.
Daarnaast is het erg nuttig om met RDP aan de slag te kunnen.

Ik heb tot op heden voor zakelijke doeleinden gebruik gemaakt van een Microsoft Surface RT. Dit zal dan ook deels mijn referentiekader zijn. Het Android besturingssysteem zal geen grote verrassingen bevatten voor me omdat ik zelf een actuele Android telefoon heb.

In de review zal ik proberen een beetje structuur aan te brengen door eerst vooral technisch in te gaan op de tablet, gevolgd door wat algemene software en instellingsmogelijkheden. Tot slot zal ik wat specifieker ingaan op zakelijk gebruik.

Hier de belangrijkste onderdelen van de specificaties van de Asus ZenPad S 8.0 (Z580C):

Besturingssysteem: Android 5.0 (Lollipop)
Scherm: 8" LED Backlight QXGA (1536 x 2048) Scherm (IPS)
CPU: Intel® Atom™ Z3530 Quad-Core, 64bit
Geheugen: 2GB
Opslag: 32GB (mogelijkheid voor SD kaart)
Graphics: IMG PowerVR Series 6 - G6430
Wireless: WLAN802.11 b/g/n/ac
Bluetooth: Bluetooth V4.1& Bluetooth Smart(Bluetooth low energy)
Camera: 5MP front, 8MP rear
Geluid: 2 x Front Speaker with DTS HD Premium Sound, Sonic Master technology
Batterij: 15.2Wh Li-polymer Battery
Afmeting: 203.2 x 134.5 x 6.9 mm (LxBxD)
Gewicht: 317g

Verderop in de review zal ik wat verder ingaan op een aantal van deze specs.

In de compacte verpakking vinden we de tablet, een USB lader met bijbehorend kabeltje, en wat boekjes.

Ik heb de witte variant mogen ontvangen, wat met de zilveren rand rondom een luxe uitstraling geeft.

Aan zowel de boven als de onderkant is een naar voren gerichte speaker te vinden. Aan de bovenkant bevindt zich ook de 5MP front camera en de lichtsensor, terwijl aan de onderkant het ASUS logo prijkt.

De achterkant bestaat uit twee delen: een smalle strook met een leerachtige structuur, en een iets hoger liggend deel van effen glad wit materiaal. Dit in tegenstelling tot de zwarte variant die een soort metaal look heeft. Persoonlijk vind ik dit de tablet wel een prettige uitstraling geven.

Hier is ook de 8MP rear camera te vinden, waar ook de 3.5mm jack aansluiting te vinden is, die ook voor een microfoon te gebruiken is.

En aan de onderkant is het micro SD slot verstopt achter een klepje.

De tablet is met 6.9 mm prettig dun, een stuk dunner dan de Surface RT.

De tablet wordt opgeladen middels een USB type-C connector, wat als voordeel heeft dat het niet meer uitmaakt hoe de kabel georiënteerd wordt bij het inprikken.

Het eerste wat mij opvalt is het geringe gewicht. Met net 300 gram is deze tablet prettig vast te houden met één hand. Volgens mij zit de tablet in de lagere regionen qua gewicht
(nu ben ik natuurlijk ook niets gewend met mijn RT van 680 gram).

Over vasthouden gesproken, wat mij betreft had de gehele achterkant van het leer-achtige materiaal gemaakt mogen zijn. Dit deel geeft duidelijk meer grip en voelt prettiger. De gladde afwerking van de klep voelt een stuk minder vertrouwd aan.

Nog een klein minpuntje:
De bezels aan de beide zijkanten (in portrait) zijn vrij smal, wat het vasthouden vanaf de zijkant niet erg praktisch maakt. Je moet vrij grote handen hebben om hem goed vast te pakken in portrait.
Wanneer je de tablet in landscape mode gebruikt is het juist erg prettig vasthouden. In die oriëntatie zijn de bezels vrij breed en kun je de tablet goed vastpakken.

Dan de installatie. Tijdens het eerste keer starten van de tablet krijg je een aantal standaard vragen om de oren zoals de gewenste taal, eventueel direct te koppelen accounts, en nog een paar dingen.
Neem hier even rustig de tijd voor als je alles in één keer juist wilt instellen, er komt nogal wat voorbij. Als je dit allemaal doorlopen hebt, is eigenlijk ook alles direct klaar voor gebruik.

Over het beeld kan ik kort zijn, dit oogt geweldig. De resolutie van 1536 x 2048 zorgt op dit formaat voor een PPI (pixels per inch) dichtheid van 324. Het IPS scherm zorgt er ook voor dat de kijkhoeken prima zijn.
Ik vind de verhouding 4:3 erg prettig werken. Deze verhouding zorgt ervoor dat er in landscape mode voldoende hoogte overblijft om prettig met documenten of mails te kunnen werken. Ook bij het gebruik van RDP is deze verhouding prettig.

Asus levert een stukje software (splendid) mee waarmee eenvoudig de kleurtemperatuur en een aantal andere zaken (zoals blauwfilter) geregeld kan worden. Dit vind ik wel prettig werken en je kunt de weergave aanpassen naar je eigen smaak.

Aan de naar voren gerichte speakers heeft Asus de termen "Front Speaker with DTS HD Premium Sound, Sonic Master technology" geknoopt.
Dat is nogal een mondvol voor een paar tablet speakers. En hoewel de speakers helder en luid genoeg geluid voortbrengen ben je nog altijd beter af met een eenvoudig bluetooth speakertje (of een koptelefoon natuurlijk). Voor TV prima, maar wil je een beetje diepte in je geluid dan kun je dit natuurlijk niet verwachten van speakers zonder klankkast.

Al met al prima speakers in een tablet. Het voornaamste is dat ze naar voren gericht zijn, waardoor geluid direct en helder klinkt. Ik begrijp nog altijd niet dat niet alle fabrikanten tot deze ontdekking zijn gekomen. Bonuspunten hier dus.

Dan een eerste minpunt. En vreemd genoeg is het een bewust gekozen minpunt vanuit Asus. Er zit nogal wat overbodige lastig te verwijderen software op de ZenPad.
Een aantal apps zijn zeker nuttig, maar een flink aantal apps voegt voor de meeste mensen echt niks toe. Gelukkig kun je de meeste apps toch verwijderen of op zijn minst uitschakelen, waarbij je de app niet meer te zien krijgt (in dit dialoogscherm zit één van de af en toe voorkomende schoonheidsfoutjes).

Erg jammer dat dit soort overbodige apps nog steeds voorkomt, en ik vraag me ook echt af of er ergens mensen te vinden zijn die dit op prijs stellen.

Eenmaal de hele lijst overbodige apps doorgewerkt te hebben blijft een prettige interface over.
In het snelmenu wat tevoorschijn komt bij een veeg vanaf de bovenkant van het scherm zijn de volgende opties beschikbaar:

Dit menu is wat mij betreft erg bruikbaar en bevat de meest nodige opties voor mij.

Dan volgt het opties scherm (wanneer het tandwiel geselecteerd wordt op vorige screenshot):

Ook dit scherm heeft Asus naar eigen smaak aangepast, en na enig zoeken is er wel een structuur in te ontdekken en wanneer je weet waar alle opties te vinden zijn is hier prima mee te werken.

Wat wel opvalt is dat hier en daar de Nederlandse vertalingen niet compleet zijn. Af en toe zie je in meegeleverde apps of popups ineens Engelse teksten verschijnen. Gelukkig is dit zeldzaam en wel ergens begrijpelijk met het relatief versnipperde Android landschap.

Over het algemeen moet ik Asus een compliment geven met nette meegeleverde functies. Wanneer ze de echte bloatware achterwege zouden laten zou ik er behoorlijk te spreken over zijn.

De camera's zijn voor mij van minimaal belang. Enige prioriteit is dat de front camera voldoend is om online (Lync/Skype of hangouts) vergaderingen te kunnen bijwonen. Dit is ruimschoots het geval.

Mocht je er ook "normale" foto's mee willen maken is de kwaliteit wel beperkt. De hoofdcamera is 8 MP wat bijna altijd al wordt overtroffen door de camera's die in mobiele telefoons te vinden zijn vandaag de dag. Lijkt me verder niet zo'n issue, ik kan me nauwelijks voorstellen dat men met een tablet serieuze foto's wil gaan schieten.

De batterijduur wordt door Asus aangeprezen als 8 uur. Dit is een getal wat als realistisch gezien mag worden. Bij mijn gebruik (mail, documenten, wat browsen, tijdje RDP en een spelletje tussendoor) kwam ik ruim een dag door.
Wanneer je wat zwaardere toepassingen zoals games gebruikt zal dit wellicht nog een stukje korter zijn.

Dit onderdeel heeft meer praktijktests nodig om een definitief oordeel te kunnen geven.

Ik ga hier alleen de benchmarks plaatsen die mogelijk van belang zijn voor zakelijk gebruik.
Allereerst de algemene Geekbench score:

Gevolgd door de Pcmark score:

Ik laat deze waardes voor wat ze zijn. Ik heb persoonlijk geen vergelijkingsmateriaal.

Wel kan ik iets zeggen over de algemene performance, en die is ronduit goed. Apps starten vlot, de interface reageert zonder haperingen.
De Atom kan mijn eisen prima bijbenen en zorgt voor een prettig gevoel van snelheid. Voor mij zijn de Office apps en RDP toepassingen van het meeste belang, en dit gaat allemaal super.

Ik heb nog wat games geprobeerd, en ook dat gaat allemaal erg soepel. Ik vermoed dan ook dat de tablet voor zakelijk gebruik relatief over bemeten is.

Dan komen we aan bij zakelijk gebruik.
Eigenlijk is zakelijk gebruik voor een tablet lastig te testen. Dit komt met name doordat dit type gebruik minder van pure performance afhankelijk is dan van voldoende aanbod van apps.

Dit zal dan ook behoorlijk persoonlijk zijn. Voor mij (ik ben ICT'er ) is het aanbod van apps zeer goed (veel beter dan bij mijn Surface RT). Veel functionele apps zoals WiFi Analyzer zijn juist geschikt voor Android door het open karakter van Android.

Wat ik al eerder aanhaalde, voor mij is één van de meest belangrijke toepassingen de mail. De standaard applicatie die Asus meelevert kan al overweg met alle denkbare types mail, waaronder ook Exchange. Daaraan wil het nog wel eens ontbreken op Android apps, dus daarvoor krijgt Asus weer wat bonuspunten van me.

Verder kun je natuurlijk gebruik maken van de diverse apps in de store. Waaronder Microsofts eigen Outlook (hoewel hier nog wel werk aan de winkel is voor Microsoft).

Gelukkig is er binnen Android een ruim aanbod aan zakelijke apps tegenwoordig. Zeker ook Microsoft heeft zich de laatste jaren ingezet om goede apps beschikbaar te stellen op Android.
Het office pakket is verrassend bruikbaar.
Hier een voorbeeld van een volledig functionerende Excel sheet met diverse formules en macro's.

Met name de beeldverhouding en resolutie zorgen er voor mij voor dat het een prettige ervaring is.
Ik heb helaas geen beschikking over een bluetooth toetsenbord en muis, maar dat zou zeker een toevoeging zijn. Bij de Surface RT heb ik de beschikking over een uitstekende hoes waarin muis en toetsenbord zijn ingebouwd. Iets dergelijks zou voor de ZenPad ook prettig zijn, al is het vanwege het kleinere formaat natuurlijk veel minder praktisch.

Naast Excel en Word is ook OneNote voor mij een veelgebruikte applicatie. Hierin kun je snel aantekeningen in maken. Qua office gebruik blijft Microsoft ook op het Android platform de winnaar (mening).

Met name voor de app OneNote had ik voor deze review graag de beschikking gehad over de door Asus aangeprezen Z-Stylus. Dit is een stylus met een 1.2mm punt, welke speciaal geschikt moet zijn voor geschreven aantekeningen op ZenPad's.
Ik probeer deze te bemachtigen, en wanneer me dit lukt zal ik deze review daarop aanvullen.

Min of meer hetzelfde geldt voor een fatsoenlijke hoes. Op de Asus site is de TriCover voor dit type aangekondigd, en bij o.a. Coolblue is een Clutch cover aangekondig. Deze zijn echter beiden nog niet leverbaar op moment van schrijven.

Omdat een (basic) hoes me wel heel nuttig leek heb ik direct via Ebay een hoes besteld waarbij de tablet onder een hoek overeind gezet kan worden en waarbij het openen en sluiten van de cover ervoor zorgt dat de tablet in standby gaat en weer wakker wordt. Dit kan ik zeer aanraden. Voor rond de 10 euro heb je een dergelijke kunstleren hoes in de bus.

Dit zorgt er ook direct voor dat de tablet wat beter beschermd is.

Tot slot ben ik eigenlijk nog benieuwd of de tablet ook USB host functies ondersteund. Hierdoor zou een USB hub een mogelijkheid zijn voor een toetsenbord en muis.
Ik heb een USB-C hubje besteld om dit te kunnen testen, dus ook hier zal ik later op terug komen. Ik betwijfel dit aangezien ik er nergens iets over kan vinden, maar je weet nooit ;)

Update @ 23-11
Even een kleine toevoeging omdat ik inmiddels een USB hubje heb binnengekregen die ik heb besteld via DX::

Deze functioneert prima met de tablet en laat me een bedrade muis en toetsenbord aansluiten op de tablet. Ook USB sticks worden zonder mankeren herkend. Dit geeft me toch wat extra mogelijkheden in gebruik :)

Verder is er nog het veel te korte USB-C kabeltje. Met 1 meter is deze eigenlijk alleen geschikt om op te laden als je je tablet niet gebruikt.
Omdat het mijn eerste USB-C device is heb ik tegelijk met het hubje ook maar een stel USB-C kabeltjes besteld van 2 en 3 meter. Dan kan ik tenminste op de bank onder het laden nog gebruik maken van de tablet.

Verder nog een kleine opmerking die verband houden met andere reviews die op Tweakers.net terug zijn te vinden.
Meerdere keren komt voorbij dat de feedback (voelbare klik) van de power-button te wensen over laat. Dit is bij mijn exemplaar absoluut niet het geval. Het lijkt er tot nu toe op dat dit alleen bij de zwarte versie voor komt.

De ZenPad S 8.0 (Z580C) is een complete tablet, met als één van de eersten een USB Type-C aansluiting. Het scherm is van hoge (QXGA) resolutie met een 4:3 verhouding met daarbij prettige speakers aan de voorkant.
Voor zowel zakelijk gebruik als zaken zoals TV is de tablet prima geschikt wat mij betreft.

Het blijft jammer dat fabrikanten het nodig vinden om vrachtwagenladingen aan onnodige apps mee te leveren, en de batterijduur zou wat beter mogen zijn, maar kun je daarmee leven haal je voor zakelijke toepassingen met de ZenPad S 8.0 een prima tablet in huis. Dat voor een behoorlijk geschikte prijs van op moment van schrijven een kleine 275 Euro. Dat lijkt me een prima prijs-kwaliteit verhouding.

Tot slot, Tweakers en Asus bedankt voor het mogen testen van deze tablet! Ondanks dit heb ik wel geprobeerd het apparaat neutraal te beoordelen.
Mocht je opmerkingen of vragen hebben hoor ik die graag :)

Toevoeging op 23-11

Even een kleine toevoeging omdat ik inmiddels een USB hubje heb binnengekregen die ik heb besteld via DX. Toegevoegd onder het kopje "Overig".

Heb jij ook een Asus ZenPad S 8.0 (Z580CA) Atom Z3560, 2GB ram, 32GB opslag Zwart?