Specificaties 3.5" behuizing met USB3.0 - Bekijk alle specificaties

Sharkoon Swift Case Pro USB3.0 Zwart Review

Foritain 15 november 2015, laatste update op 26 mei 2017, 2.379 views

Sharkoon Swift Case Pro USB3.0 Zwart

De Sharkoon Swift Case Pro USB 3.0 is een snelle, nette externe 3.5" HDD behuizing van aluminium. De schijf zit er netjes gedempt in, en de toevoeging van een klein schroevendraaiertje maakt het allemaal een prima beginnerspakketje. Wel jammer dat de voet dan weer van plastic is.

Pluspunten

• Nette, onopvallende uitstraling
  • Degelijke constructie van aluminium
  • Gedempte ophanging HDD; resoneert niet i.c.m. WD Green
  • USB 3.0 aansluiting ruim voldoende om de maximum snelheid uit je mechanische 3.5" HDD te halen.
  • Klein schroevendraaiertje erbij klinkt haast kinderachtig als pluspunt, maar het is toch leuk voor de niet-knutselaars.

Minpunten

• Mooie aluminium behuizing, maar dan een simpele plastic voet.
  • Prijs bij één shop (24 euro) mooi scherp, bij de rest (30 euro) toch een tikkeltje duurder dan enkele andere externe HDD behuizingen.
  • Prijs / afmetingen t.o.v. kant en klare externe 2.5" drives. Dus eigenlijk enkel interessant als je reeds een 3.5" drive over hebt.

Mobiliteit Score: 3
In deze review bespreek ik drie producten, de bovenstaande samenvatting is van toepassing op het in de prijsvergelijker gekoppelde product, Voor de samenvatting en het overzicht van de plus- en minpunten van de andere producten zie de review gekoppeld aan die betreffende producten.

Review: Sharkoon HDD ‘Stuff’

- Inleiding
- Swift Case Pro USB 3.0
- QuickPort Intern Multi
- QuickPort XT Duo Clone
- Conclusie

Sharkoon Homepage

In de laatste jaren heb ik regelmatig gebruik gemaakt van Sharkoon Quickport ‘intern’ producten om hotswap bays toe te voegen aan desktop systemen, en heb ik een Sharkoon QuickPort Combo eSATA al een jaar of vier naast mij voor incidenteel HDDs uitlezen. Beide productranges zijn interessant, maar toch hoor of zie je er weinig over. Voor mij reden genoeg om eens een beetje licht te schijnen op deze producten.

Hoewel de QuickPort range een flink aantal producten bevat, en ik deze in grote lijnen zal bespreken, licht ik uit elke categorie één product specifiek uit. Voor de QuickPort ‘intern’ range is dat de ‘Multi’, een 5.25” bay oplossing waar een 3.5” en 2.5” hotswap bay in zit gecombineerd met 2 USB 3.0 poorten. Voor de externe QuickPort range is dat de XT Duo Clone, met zoals de naam al vermoed een clone-functie. Niet onderdeel van de QuickNogwat naamgeving is de Swift Case PRO USB 3.0, welke als externe behuizing voor HDD’s voldoende dicht bij de QuickPort producten zit om in deze roundup mee te doen. Wel een QuickPort product is de siliconen HDD protector, welke besproken wordt in combinatie met de XT Duo clone.

Link naar Productpagina

Laten we beginnen met het eenvoudigste product. De Swift Case PRO USB 3.0 is namelijk een externe behuizing voor een 3.5” HDD welke je vervolgens via een USB kabel aan je computer koppelt. Hoewel de maximum snelheid van USB 3.0 door een 3.5” HDD niet gekieteld zal worden is USB 3.0 wel een vereiste om het maximale uit een HDD te halen; USB 2.0 haalt in de regel slechts ~30% van wat een HDD aan kan.

De verpakking is eenvoudig, maar voldoende stevig. In de verpakking zien we een keurig setje aan extra’s, zo krijg je een (plastic) voet om de HDD op te laten staan, maar ook een kleine schroevendraaier voor installatie. Nu zal in de meeste huishoudens een schroevendraaier aanwezig zijn, maar toch is het een prettige toevoeging.

Installatie van de HDD is weinig anders dan twee schroefjes loshalen en de HDD in de behuizing klikken. Het stukje PCB van de Swift Case is weinig indrukwekkend; het zal vast voldoen, maar veel meer dan een klein PCB’tje in een stuk aluminium is het echter niet. Met de HDD in de behuizing zien we dat er nog wel wat extra ruimte beschikbaar is. Nu zal een 3.5” HDD nooit zo ‘praktisch’ worden als een 2.5” drive, maar er had dus nog wel een centimetertje of twee af gekund.

De behuizing ziet er keurig uit, voelt absoluut lekker degelijk aan, en het gebrek aan fratsen maakt het een prettig geheel voor een huis- of kantooromgeving. Het Sharkoon logo is ook niet overdreven aanwezig. Aan de achterkant zien we de aansluiting voor de voeding, een aan/uit schakelaar (erg prettig!) en de USB aansluiting. Een aparte voeding is overigens gebruikelijk bij externe 3.5” drives.

Hoewel de andere producten in deze roundup meer ‘niche’ lijken, en de Swift Case absoluut een traditioneler product is, moet de markt voor dergelijke producten toch ook kleiner zijn dan in het verleden. Solid State opslag wordt met de dag goedkoper en complete 2.5” HDD oplossingen zijn goedkoper, kleiner, lichter en vereisen geen losse voeding. 3.5” schijven zijn veelal wel sneller en het aanbod aan echt goede schijven is veel groter, maar dat zijn punten waar de gemiddelde consument weinig van zal begrijpen. Niets mis met het product dus, maar ik zie de doelgroep krimpen.

Het andere punt wat de positie van deze Swift Case onder druk zet is de prijs (30 euro inclusief BTW). Niet zo zeer dat hij veel duurder of goedkoper is dan alternatieven, maar meer dat er vele kant en klare externe behuizingen zijn waar al een HDD in zit voor een lagere prijs dan een Swift Case plus een losse HDD. Kijken we naar directe concurrenten dan zien we dat sommige modellen enkele euros tot een tientje goedkoper zijn. Hoewel ik de kwaliteit van alternatieven lastig kan beoordelen, en wel zie dat de Swift Case keurig (maar ook niet spectaculair) is, neig ik toch te zeggen dat Sharkoon een eurotje of vijf zou mogen zakken. Wel moet ik toevoegen dat er wel aandacht is besteedt aan het plaatsen van de HDD: de rubberen stukjes zorgen dat deze WD Green rustig zijn werk doet. Ik weet van enkele andere HDD behuizingen uit het verleden dat een volledig plastic of staal constructie het geluid van een HDD flink kan versterken.

Prima product dus, al lijkt het een beetje identiteit-zoekende. Uiteindelijk is deze Swift Case Pro vooral interessant als je zelf volledig bewust een goede kwaliteit harde schijf wilt uitzoeken voor extern gebruik, of wanneer je reeds een harde schijf hebt liggen waar je enkel een behuizing om heen wilt kopen.

Link naar Productpagina

De QuickPort Internal reeks is een persoonlijke favoriet, met deze producten bouw je externe bays van je systeem namelijk om tot hotswap bays. Nu ligt er weliswaar de uitgebreide “Multi” variant op tafel die 1 5.25” bay ombouwt tot een 3.5” en 2.5” hotswap bay in combinatie met 2 USB 3.0 poorten, maar er zijn ook andere varianten zoals de eenvoudige single 3.5” hotswap bay in 1 5.25” bay, 2.5” hotswap in een 3.5” slot, en handig voor de echte storage-liefhebbers, de 3->4 en 2->3 oplossingen, waarbij je drie of twee 5.25” externe bays ombouwt naar respectievelijk vier en drie 3.5” hotswap bays. Deze varianten met meerdere HDD’s in een kleine ruimte zijn overigens van koeling voorzien. Inmiddels heb ik met de meeste van deze varianten wel ervaring, en kan ik stellen dat ze, met uitzondering van de specifieke feature, verder grotendeels vergelijkbaar zijn in kwaliteit en ervaring.

De verpakking is wederom keurig. Niet gek veel accessoires deze keer, maar meer dan de meegeleverde SATA kabels en schroefjes zijn dan ook niet nodig. Meegeleverde SATA kabels zijn wel prettig overigens, scheelt weer een aantal euros!

Het product zelf combineert staal met een kunststof front. Het oogt relatief eenvoudig wat ze prima laat combineren met tal van cases. Hoewel het staal hier en daar wat meegeeft oogt en voelt het verder wel keurig. En een beetje flexibiliteit is vereist om de 'Internal' goed in behuizingen te schuiven alvorens je ze vast zet.

Er is over een aantal elementen goed nagedacht. Zo is de doorlus kabel voor de voeding handig omdat je dan slechts één SATA power aansluiting nodig hebt. Ook bevatten de bays een eject mechanisme, waardoor harde schuiven er een beetje uit geduwd worden voor eenvoudig verwijderen. In de bay zitten schijven overigens stevig vast en heb ik in geen van de modellen ervaring met vervelende resonantie of extra geluidsproductie. Deze Multi uitvoering is uniek in de zin dat het het enige model is dat je extra USB 3.0 poorten geeft, en zowel een 3.5” als 2.5” hotswap bay geeft. Echter mocht je behuizing al USB 3.0 hebben dan is de kans groot dat je de extra interne USB 3.0 header niet kwijt kan (de meeste moederborden hebben er namelijk slechts één), Sharkoon zou dit kunnen (mogen/moeten) oplossen door een USB 3.0 naar USB 2.0 adapter mee te leveren om deze poorten in elk geval als USB 2.0 poorten in te kunnen zetten. Daar had ik overigens minder zwaar aan gewogen als een dergelijke adapter voordelig als los product te bestellen zou zijn.

Van echte nadelen kan ik vooralsnog niet spreken, geen enkele (van de velen) heeft het vooralsnog begeven. Wel moet ik stellen dat het plastic ‘deurtje’ ergens toch wat steviger aan had kunnen voelen. Vooralsnog dus geen issues ervaren, maar het geeft de indruk dat het incidenteel wisselen meer zal waarderen dan jarenlang tig keer per dag schijfje wisselen. Is dat laatste precies wat je wilt? Lees dan zeker het volgende hoofdstukje door. In tegenstelling tot de externe HDD behuizing is de QuickPort internal serie een reeks met relatief weinig alternatieven; zeker op de Nederlandse markt is de keuze praktisch nihil terwijl er wel degelijk vraag is naar deze producten. Vandaar dat ik ook geregeld terug kom bij deze producten, en vooralsnog naar volledige tevredenheid.

En hier zien we de 3-bay variant in een Corsair 200R

Link naar Productpagina

De QuickPort Internals zie ik dus als oplossingen wanneer een hotswap bay nodig is, en dan vooral wanneer je één HDD voor een langere periode wilt gebruiken. Voor zowel het incidenteel uitlezen van een harde schijf, of wanneer je heel frequent de aangesloten HDD wilt wisselen, is er een andere productrange van Sharkoon: De QuickPort XT, oftewel ‘External’. De QuickPort XT range bestaat uit verschillende HDD docking stations, oftewel een klein kastje waar je een HDD in kan klikken. Vergelijkbaar met een hotswap bay, maar dan op je bureau in plaats van in je systeem. Dit biedt twee voordelen: Een kastje op je bureau is eenvoudiger te bereiken, en je kan hem gebruiken met behuizingen zonder externe bays. Nadeel is uiteraard dat er een extra kastje op je bureau staat, maar op deze manier is er voor ieder wat wils.

Wederom laat Shakoon zien dat ze niet vies zijn van een SKU’tje meer of minder. De QuickPort XT komt namelijk ook in tal van varianten met elk unieke features. Zo zijn er modellen die een card-reader naast een docking bay hebben, modellen waar je maar liefst 4 HDD’s tegelijk in kwijt kan en varianten die ook nog IDE HDD’s kunnen uitlezen. Ook de manier waarop je hem aan de PC koppelt kan je nog wat kiezen, er zijn USB (3.0) uitvoeringen maar ook eSATA modellen (zelfs nog een FireWire model, echter is deze wel EOL. eSATA was wel handig in het pre-USB 3.0 tijdperk overigens). Ga je nog wat verder zou je ook de Sharkoon DriveLink producten eronder kunnen scharen, deze bieden een deels vergelijkbare functionaliteit, maar dan zonder het ‘mooie kastje’ waar je de HDD in schuift. Het klinkt misschien wat overweldigend, maar de niche die door deze producten wordt bediend zal het wel waarderen. Wat ze wel gemeen hebben is dat je in elke bay een 3.5” of een 2.5” drive kwijt kan.

De QuickPort XT eSATA uitvoering, die zowel IDE als SATA schijven kan lezen, gebruik ik inmiddels een jaartje of vier en deze is gezien het misbruik niet erg presentabel meer. Het model dat we nader gaan bekijken is gelukkig wel nieuw: de QuickPort XT Duo Clone. Verpakking wederom prima maar weinig opvallend, en accessoires wederom precies wat je nodig hebt om het geheel te laten werken.

Een QuickPort is een functioneel product; staat solide op tafel, geeft de indruk dat het veelvuldig gebruik goed aan kan, maar het is geen design pronkstukje. Recht-toe-recht-aan, geen fratsen, het voldoet, etcetera. Bekijken we deze specifieke QuickPort nader dan wordt de naamgeving duidelijk: “Duo” vanwege de aanwezigheid van twee bays, en “Clone” vanwege het feit dat er een 1:1 Clone functie in zit. Losse adapter uiteraard vereist, en de meegeleverde USB 3.0 stekker gebruik je om hem aan je pc te hangen.

In gebruik is het ook doodeenvoudig; aansluiten, HDD er in, knopje om, en presto extra HDD (of twee) zichtbaar in je computer. En in tegenstelling tot de interne varianten zijn deze echt prima voor het betere HDD-gooi-en-smijt-werk.

Voor de clone-functie moet je de USB kabel echter wel ontkoppelen, anders doet die knop simpelweg niets. Dat houdt dus in dat de clone-functie geheel zonder tussenkomst van de PC werkt. Het enige wat je daar voor nodig hebt is een schijf die even groot of groter is dan de schijf die je wenst te kopiëren, zorgen dat je de bron HDD niet per abuis in de doel-bay zet, drukken, en wachten. Vervolgens maakt de dock een direct kopie waarbij o.a. partition data ook 1:1 wordt overgezet. Hoewel er vast andere doeleinden te bedenken zijn liggen er twee voor de hand: een schijf 1:1 kopieren om vervolgens dataherstel proberen uit te voeren, of simpelweg om een backup in één klap te maken. Bij wijze van test een systeem geheel geinstalleerd, de OS drive overgezet, en het systeem werkte vervolgens met de 2e HDD op exact gelijke wijze. Dus ook voor systeempartities een werkbare oplossing, al zullen de pro’s wellicht liever naar complete (digitale) images kijken als ze regelmatig vergelijkbare systemen moeten installeren.

Toch kan je dan leuke combinaties van de Internal en XT producten bedenken. Stel dat je een test-bak hebt draaien met de OS HDD in een QuickPort Internal. Maak op een geschikt moment een clone-HDD aan (klik, knop, wachten, klaar) en als je machine op de HDD of software crasht is het een kwestie van reserve OS HDD in de QuickPort klikken, booten en klaar. Wellicht niet de meest charmante ‘Pro’ oplossing, maar wel een quick & dirty (en vooral dirt-cheap) oplossing voor test-/hobby systemen, of poor man’s fileservers?

Hoe dan ook, er zijn tal van QuickPort XT’s beschikbaar voor tal van doeleinden, en zodoende interessante producten. Een leuke accessoire om daarbij aan te halen is de Quick Protect, voor wanneer je een aantal specifieke HDD’s regelmatig in de QuickPort gebruikt. Deze beschermhoes kost een paar eurotjes, maar stapelt HDD’s beter en compacter dan traditionele plastic HDD verpakkingen en biedt uiteraard enige bescherming tegen stoten. Prettig is dat ze compatible zijn met de QuickPort XT, dus je hoeft niet telkens je HDD uit de hoes te halen. Voor de zekerheid: Deze zijn niet compatible met de interne QuickPorts!

Het mag visueel gezien dan wel niet de meest spectaculaire hardware zijn, maar het “Quick” assortiment van Sharkoon bevat toch enkele interessante producten die enige aandacht verdienen en specifieke vraagstukken oplossen. De Swift Case Pro is een klein beetje het buitenbeentje met zijn éne taak van een 3.5” HDD behuizing zijn, de krimpende doelgroep, en de sobere uitstraling, maar hij voldoet aan wat je er van mag verwachten. Deze zou van mij een paar euro goedkoper mogen, echter lijkt Sharkoon meerwaarde te willen creëren met o.a. gebruik van aluminium en het meeleveren van een klein schroevendraaiertje. Je kan de foto's zelf beoordelen, maar m.i. is met de uitstraling aan de ene kant weinig mis, maar aan de andere kant krijg je wel weer een basic plastic voet, wat de totale feel niet bijzonder 'high end' maakt. Daarbij vraag ik mij af of mensen die anno 2015 nog een externe 3.5" behuizing kopen niet vooral op de prijs zullen letten.

Toevoeging: Op het moment van schrijven was deze Swift Case Pro verkrijgbaar vanaf 3 tientjes, Megekko biedt hem echter aan vanaf 23,95, wat hem tevens op prijs doet concurreren.

De QuickPort Internal en XT zijn juist echte niche oplossingen die wel meer opvallen door de unieke features, en het feit dat er weinig alternatieven zijn, waarbij je wel even goed moet nadenken over welke variant aan jouw specifieke wensen voldoet. De QuickPort Internal reeks is erg interessant wanneer je hotswap functionaliteit aan praktisch elke (tower) case toe wilt voegen, of wanneer je (eventueel permanent) meer HDDs wilt plaatsen dan normaliter plaats voor is. Wil je heel frequent (lees: dagelijks) verschillende HDDs wilt wisselen dan zou ik je richting de XT varianten wijzen, die dergelijke zware fysieke belastingen beter lijken te verdragen dan de plastic klep-mechanismes van de Internals. Deze XT varianten zijn wat droog om te zien, dus wellicht dat daarvan een luxere (en iets duurdere uitvoering) geen slecht idee is, maar ook deze doen precies wat je er van zou verwachten: eenvoudig verschillende HDDs uitlezen, en in het geval van deze XT Clone als leuke extra, vlot en zonder tussenkomst van de computer 1:1 kopieën maken. Voor mensen die flink met hun kostbare HDDs ‘swappen’ is het nog het vermelden waard dat de Quick Protect producten een prima accessoire zijn bij deze QuickPort XT’s.

Terug naar boven

Heb jij ook een Sharkoon Swift Case Pro USB3.0 Zwart?

Prima review, bezit sinds enkele jaren een LogiLink external met Sata ports en ook nog over een IDE port beschikt, uitbreiding is wenselijk, gezien ik een groot aantal losse HDD's heb, die zo nu en dan ingezet worden.
De hang naar "mooier uitzien" begrijp ik persoonlijk niet zo, functioneel is hier het motto.
Zelfs nog enkele IDE HDD's in gebruik als backup voor kleine projectjes, dan is 80GB meestal al prima.
Mwah, als je veeel shit op je bureau hebt helpt het wel als het allemaal een beetje strak is natuurlijk :D In hoeverre je daar waarde aan hecht laat ik verder overigens buiten de beoordeling natuurlijk tenzij het uitzonderlijk goed/slecht is.

En dank je :D
Mooie review, denk dat ik de Sharkoon Swift Case Pro ga aanschaffen voor m'n 1TB Samsung F3 hdd :)
Wil graag geen interne HDDs meer hebben aangezien ik alle hdd cages verwijderd heb voor waterkoeling doeleinden. Intern gebruik ik 2 SSDs voor OS, programma's en games.
QuickPort XT dan niet handiger, of heb jij geen stapels HDD's liggen :D
Neen, heb er slechts ééntje! Deze is inmiddels dik 6-7 jaar oud maar werkt nog als een trein.
Zal wel ooit worden vervangen voor een 2 TB model; misschien ooit een NASje als de tijd rijp is.

Ik heb vandaag trouwens een el cheapo pricewatch: Fantec DB-ALU3 Zwart besteld. Lekker basic zonder poespas :D
Allemaal een beetje lood om oud ijzer (of hooguit aluminium) gok ik zo :D
Klopt, in het 3,5" hdd segment is er weinig keuze zoals je review al aangeeft. Niet echt lekker om mee te nemen met externe voeding, dan is een 2,5" USB powered modelletje aantrekkelijker. Maar voor mij is het een uitkomst :+
Yep, dan heb je in feite producten voor wat jij al noemt: een oude HDD ombouwen tot een externe HDD.

Wat mij betreft mag alles naar SSD's, zelfs de prijzen van 1TB's etc zijn aardig te overzien tegenwoordig. Mechanische storage zit hier enkel nog in de servers.
Erg goede review! Ik heb op basis van jou review de Swift Case Pro USB3.0 besteld voor mijn Xbox One. Had eerst een Lacie Minimus behuizing maar deze maakte erg veel lawaai en ging ook niet automatisch uit zodra de Xbox One uit ging. De Sharkoon doet dat dus wel en de harde schijf spint direct down en gaat in slaapstand zodra de Xbox One uitgaat, ook is de Swift Case Pro een stuk stiller met dezelfde schijf. Snelheid lijkt ook ietsje beter te zijn (waarschijnlijk omdat de Swift Case pro een SATA600 behuizing is).

Bedankt voor de review.
Another happy customer ;) Fijn te horen, en dank voor je reactie! :D