Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N82 Zilver Review

Soepstengel 8 juni 2009, laatste update op 8 juni 2009, 916 views

Nokia N82 Zilver

Pluspunten

• Goede GPS
  • Goede 5mp camera
  • Speakertjes zijn redelijk goed
  • WiFi
  • Xenon flits

Minpunten

• Soms wat traag
  • Glazende laag zorgt voor vette vingers en afdrukken.

In mei 2008 heb ik deze telefoon gekozen in combinatie met een abonnement. Ik was 27,50 kwijt per maand aan abbo en de telefoon was gratis, hier zat tevens ook een data bundel bij en er waren wat tijdelijke kortingen berekend (zoals korting op de data bundel voor 1 jaar). Na berekend te hebben hoeveel ik in totaal kwijt zou zijn aan de maandelijkse kosten kwam ik tot de conclusie dat ik zo'n 70 a 100 euro meer zou betalen dan wanneer ik de telefoon los zou kopen, perfect dus!

Algemene Beoordeling
De combinatie van features en prijs was voor mij de doorslag om deze telefoon te kopen. 5 megapixel camera, GPS en UMTS mogelijkheid waren belangrijke features voor mij. De telefoon zelf zag er redelijk uit, een oud design zoals wij die vroeger vaak zagen maar dit keer met andere knoppen. De silver look viel bij mij wel en de smaak dus ook dit was oke.

Voor deze telefoon heb ik een nokia N70 gehad, daarvoor een Nokia 6600. Ik ben wel tevreden over Nokia, over het algemeen goede kwaliteit en eigenlijk weinig problemen gehad met Nokia telefoons.

Featureset
Leuke features in deze telefoon zijn onder andere de GPS functie en de 5 megapixel camera.

Veel mensen geven aan dat je een telefoon niet moet kopen vanwege de camera die erin zit, hier ben ik het dus niet mee eens. Hoe vaak komt het niet voor dat je een leuke foto wilt maken van wat vrienden maar dat je je camera niet bij je hebt? De camera's die vroeger in veel telefoons zaten waren van dermate slechte kwaliteit dat je in sommige gevallen niet eens de mensen kon herkennen op de foto! Maar goed, 5 megapixel zegt natuurlijk vrij weinig, het gaat meer om de lens die erin zit. Mijn persoonlijke ervaring met de camera in de N82 is dat deze van dermate goede kwaliteit is dat ik er regelmatig foto's mee maak. Ik heb tegenwoordig zelfs geen compact camera meer, alleen deze telefoon en een d-SLR, dat is alles wat ik nodig heb! De flits op de Nokia N82 is ook erg goed te noemen. Veel telefoons maken gebruik van LED's als flits, wat eigenlijk totaal niet werkt behalve binnen 2 meter. De flits is misschien zelfs net zo goed als die op een compact cemra waardoor je een aardig bereik hebt. Foto's in het donker maken is geen probleem!

De GPS werkt ook erg goed. GPS vondt ik een leuke extra aangezien ik regelmatig aan Geocachen deed, en ik hoopte eigenlijk mijn Garmin GPS te vervangen door mijn telefoon zodat ik eigenlijk alles kon doen met mijn telefoon! Jammer genoeg waren er toen der tijd nog weinig programma's die het geocachen mogelijk kon maken op de telefoon. Je kon aan de hand van de GPS tool van Nokia wel coördinaten invullen maar dit was verre van gebruiks vriendelijk. Tegenwoordig gebruik ik de GPS functie tijdens het sporten door middel van Sports Tracker Beta van Nokia. Tijdens het rennen laat ik het programma de afgelegde route vast leggen, en na het sporten kan ik dan gemakkelijk zien hoeveel ik gerend heb, hoe snel en de afgelegde route! Op dit moment ben ik bezig om mijn toestel te laten werken als geotagging van de foto's van mijn digitale SLR, ook een erg leuke functie! De GPS reciever zit in deze telefoon trouwens bovenaan in plaats van onder het toetseboord zoals bij de N95, waardoor de ontvangst vele malen beter is dan bij de N95, je kunt de telefoon dus gewoon in je broekzak laten zitten wanneer je aan het rennen bent.

Bereik
Het bereik van de telefoon is moeilijk te beoordelen. Binnen huis heb ik redelijk bereik, 2 tot 3 streepjes op de telefoon. Echter hebben alle andere telefoons bij ons thuis dat ook, echter heeft vodafone iets beter bereik bij ons. Het is dus moeilijk te bepalen hoe het bereik is van de telefoon. Mijn ervaring is goed, dit is met gebruik van KPN.

Accuduur
De accuduur van de telefoon vindt ik zeer goed! Zelfs na een jaar gaat mijn telefoon zeker 4 dagen mee, meestal kan ik 1 week volhouden met een acculading. Natuurijk ligt dit maar net aan hoe je de telefoon gebruikt. Luister je vaak muziek, maak je veel foto's en gebruik je vaak GPS en WiFi dan zal het snel gaan. Mijn ervaring is dat GPS en WiFi ontzettend veel energie kost, maar deze gebruik ik ook niet zo vaak of bijna niet. Het gebruik van internet op de telefoon (zonder WiFi) kost ook aardig wat energie. Bij veel gebruik van het internet gaat de batterij ook aanzienlijk korter mee.

Gebruiksgemak
De interface van de Nokia N82 is redelijk goed. Bij een schone telefoon, dus die net uit de verpakking komt, is de interface wel een zooitje. Programma's staan verspreid door het menu en alles is lastig te vinden. Gelukkig kan men het hele menu naar eigen smaak aanpassen. Je kunt mappen aanmaken waarin je icoontjes kunt plaatsen waardoor alles wat makkelijker vindbaar is.

Het standby scherm was in het begin goed en overzichtelijk. Meerdere agenda items werden getoond zonder dat het onoverzichtelijk was. Met de nieuwe firmware versie van ongeveer een half jaar gleden hebben ze er echter wat nieuws bij gezet; namelijk het online delen. Wat mij betreft hadden ze dit weg kunnen laten, het is namelijk niet zo dat je dit zo vaak gebruikt dat het in je standby scherm moet staan! Sterker nog, naar mijn mening maakt dit het standby scherm een stuk onoverzichtelijk en druk terwijl dat helemaal niet nodig was. Ik gebruik het online delen nooit, maar er is geen officiële mogelijkheid om dit weg te halen.

De knoppen op de Nokia N82 steken een stukje uit het toestel. Dit zorgt er bij mij regelmatig voor dat mijn toetsenbord deblokkeert terwijl deze in mijn zak zit. Telefoontjes als "Jij had gebeld?" of een scherm vol cijfers zijn het gevolg. Gelukkig komt dit niet zo vaak voor als in het verleden met mijn Nokia 6600, het blijft echter wel vervelend. Ik heb nooit tot weinig last van pijnlijke vingers of iets dergelijks als gevolg van slechte ergonomie.

Het menu werkt soms wat traag, en het gebruik van de gallery en muziek player gaat ook niet vloeiend. Wanneer je 20 a 30 foto's op je telefoon hebt staan start de gallery ook erg langzaam op. Wanneer de gallery geladen is kan je wel snel scrollen maar het laden van foto's gaat dan ook weer langzaam. De muziek speler is ook een aantal seconden bezig om een muziek lijst te tonen, maar het afspelen en navigeren gaat dan wel weer soepel.

Design
Persoonlijk vindt ik het Design van de Nokia N82 mooi. De silveren laag aan de voorkant en de wit gestreepte achterkant staat de telefoon erg goed! De vorm is wel verouderd, een traditioneel model. Daar is niets mis mee, het werkt goed en makkelijk dus waarom ook niet? De silveren laag zorgt echter wel snel voor vette vingers, echter zal dit minder erg zijn dan op een zwarte versie. De vette vingers zie je niet heel erg snel, dus je bent niet constant je telefoon aan het poetsen.

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit is redelijk goed. Het blijft natuurlijk allemaal plastic. Het zit goed in elkaar en het kraakt niet als je een berichtje aan het typen bent. De telefoon kan tegen een stootje maar uiterlijke schade krijg je vrij snel. Na een keer mijn telefoon te hebben laten vallen is er een stukje van het frontje beschadigd waardoor het zilver afgebladerd is een stukje wit plastic zichtbaar is. Door het model krijg je tevens ook vrij snel kleine krasjes op je beeldscherm als je hem in je broekzak doet, dit gebeurde bij zonder iets anders in mijn broekzak te hebben. Dit zijn echter vrij algemene dingetjes die wel te verwachten zijn en waarschijnlijk ook voorkomen bij andere telefoons.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
De telefoon is vrij stabiel, het is bij mij pas 2 keer blijven hangen en dat was in een niet nokia applicatie. Mocht je geen tot weinig externe programma's gebruiken dan is de telefoon ook vrij betrouwbaar.

Zoals ik al eerder aangegeven heb ik de telefoon gratis i.c.m. een abonnement gehad. De huidige prijs van de telefoon is tevens ook een erg mooie prijs! Voor wat je krijgt heb je veel bang for your bucks. De combinatie GPS, goede 5mp camera en UMTS/HSDPA zie je niet veel terug in andere telefoons, en zo wel dan kosten deze aardig wat geld.

Ik ben zeer tevreden met deze telefoon en kan hem dan ook aan vrijwel iedereen aanraden.

Heb jij ook een Nokia N82 Zilver?

Woow, een batterijduur van soms wel bijna een week :|

Ik haal meestal niet eens één! dag ! Waar ligt dit aan ? :?
Bluetooth en Wifi constant aan staan? Veel filmen, fotos maken of spelletjes spelen? En natuurlijk, veel bellen en smsen?
Vooral Bluetooth scheelt erg veel als je het uit zet.

Ik heb een telefoon gekregen van een leraar van me (een u600). Toen hij hem had moest hij elke dag opladen, ik nu 1 a (max) 2 keer in de week. Ik moet wel zeggen dat hij een stuk meer belde dan ik.
Bluetooth op deze telefoon valt best mee moet ik zeggen, volgens mij zit er een soort van standby mode op ofzo. Maar natuurlijk scheelt dat wel erg veel als je het uit zet :)
Nee, eigenlijk niet. Bluetooth haast nooit.

Wifi soms wel eens 's avonds in bed, maar dat is dan ook MAX een half uur per dag?

Bellen ook niet veel, wel veel smsen. Kost dit zoveel batterij?

Uiteraard ook wel eens een fotootje, maar niet extreem veel?

Ik snap het niet :(
Ik hoef bluetooth niet eens uit te zetten, het is al uit -> kapot.

verder is het een fijn ding, Fototoestel is erg goed, foto's in het donker zijn geen enkel probleem. Ook de kleuren in het donker blijven normaal (ipv die rode gloed die sommige htc-s ook wel hebben in donkere kamers)

Verf bladdert niet snel af bij mijn zwarte n82, echter de verf springt wel van de cameramodule af.

Ook is het wel een beetje een krassenmagneet...