Samsung Syncmaster U70 Zwart Review

Day24 5 juni 2009, 4.136 views

Samsung Syncmaster U70 Zwart

Pluspunten

• zeer goede beeldkwaliteit
  • mooie afwerking van het product

Minpunten

• geen drivers voor 64bits OSen
  • slechte brightness controls
  • zeer slechte manual
  • zeer korte bijgeleverde USB kabel

Mijn excuses dat dit een korte review wordt, maar er is al een review, en ik wilde alleen mijn andere mening geven. Ook mijn excuses dat ik geen product specs geef, etc, maar die staan in de andere review uitgebreid vermeld.

eerste indruk
Het eerste wat mij opviel aan de U70 is dat hij veel kleiner is dan je verwacht. Natuuelijk, je weet dat het een 7 inch product is, maar alsnog verwachtte ik een iets groter product. Dat is niet zozeer negatief, want ik was bang dat ik de omlijsting irritant groot zou vinden, en dat blijkt gelukkig mee te vallen. Zoals de andere reviewer ook al aangeeft, is het wel jammer dat er gigantisch groot samsung Ún de naam van het product op staat. Dat is een beetje storend als je lang naar het schermpje zou moeten kijken.

positieve aspecten
De beeldkwaliteit is fantastisch. Dat was ik van Samsung al gewend, aangezien ik ook een 24 inch monitor heb van ze, maar de resolutie van dit schermpje is echt erg goed. Op 800 bij 480 ziet alles wat je op het schermpje laat zien er echt erg scherp uit. Ook de kleurdiepte en de kleurechtheid is heel erg goed. Geen klachten wat dat betreft. Zelfs word documenten en pdf files zijn zeer goed te lezen. (hierbij is de portret modus van het schermpje erg handig)

negatieve aspecten
Op de doos en bij andere reviews en op willekeurige websites heb ik nergens gelezen dat dit scherm windows vista 64 bit (en windows 7 64 bit) niet zou ondersteunen. Pas als je de manual leest kom je daar achter. Dat is nou niet echt klantgericht van Samsung. Je krijgt het ding wel aan het werk als je de display link drivers download ( vista en windows 7 ) Zeer groot nadeel dat het nergens vermeld staat, en dat er nergens in de bijgeleverde documentatie een website voor support staat (niet dat dat nou moeilijk te vinden is, maar toch).
Na veel geprobeerd te hebben, is het mij niet gelukt om de driver werkend te krijgen in vista 64bit. Kan natuurlijk aan mijn setup liggen, maar het helpt niet.

Ook de bijgeleverde manual is erg slecht. Er zit een uitgeprint blaadje bij over hoe je hem moet installeren, en de "volledige" handleiding staat op de CD. Alleen is die volledige handleiding eigenlijk niet veel uitgebreider dan dat uitgeprinte blaadje.

Dan de brightness van het schermpje. Die kan tot 200 cd/m2. Nou zeg ik heel duidelijk "kan tot", want er zit brightness control op. Het schermpje is niet al de "bright". Als je de brightness aanpast met de touchtoetsen dan wordt het scherm weliswaar helderder... maar die helderheid verdwijnt meteen weer, en het scerm reset zichzelf naar de standaard brightness. Of dit ligt aan het feit dat ik een 64 bits systeem gebruik en dus niet de samsung drivers kan gebruiken, weet ik niet.
Ondertussen heb ik met veel pijn en moeite het apparaat in vista 64 aan de praat gekregen. Op zich zou het niet veel moeite moeten kosten, met de drivers waar ik de link voor heb gegeven, maar er zijn nogal wat programma's waar die drivers conflicten mee kunnen hebben. Dat was bij mij het geval. Met de hulp van de mensen bij displaylink zelf (gewoon een mail sturen naar de makers van de drivers, dan helpen ze je) ben ik er achter gekomen welke software bij mij de problemen veroorzaakten, en ik bleek zonder die software te kunnen. Na het verwijderen van die software was installatie van het schermpje geen enkel probleem meer. Kan je niet zonder het programma waar het conflict mee is, niet echt een probleem, ze hebben me zelfs aangeboden om een programmeur te laten kijken naar allemaal logfiles van tijdens de installatie zodat hij een oplossing kon verzinnen. En dat alles brachten ze nog onder het mom van "bedankt dat je ons wil helpen met het robuster maken van onze drivers!"

Het laatste negatieve vind ik dat het lichtje rechtsboven dat aangeeft dat hij aanstaat continu aan het knipperen is. Dat irriteert enorm. Wederom kan dat zijn doordat ik niet de samsung driver kan gebruiken. Ook kan het er mee te maken hebben dat mijn brightness controls het dus niet doen, en hij dus naar de default stand gaat. Als ik namelijk de brightness hoger zet, staat het lampje gewoon continu aan, voor die paar seconden dat de brightness wel goed staat. Wellicht is mijn schermpje dus gewoon niet goed.

conclusie
Hoewel ik eigenlijk meer negatieve punten heb opgegeven dan positieve punten, ben ik erg blij met het apparaat. Ik heb het gekocht omdat ik geen tweede scherm kwijt kan op mijn bureau, en ik toch graag wat meer schermruimte wil om tijdens het spelen van spellen en het werken met fullscreen toepassingen media wil kunnen bekijken/luisteren en MSN open wil kunnen hebben. Dit apparaatje is daar ideaal voor. (hoewel ik met de 30 ms verversing me wel zorgen maakte wat video betreft, maar dat is dus helemaal niet nodig - ook video doet het schermpje heel erg goed).

Dus, voor mijn gebruik is het apparaatje ideaal, hoewel ik heel erg hoop dat er een driver van samsung zelf uitkomt waarmee ik wat settings kan instellen zoals de brightness.

advies voor mensen die er over nadenken ook dit apparaat te kopen
Bedenk goed of je niet liever een dual monitor setup wil. Voor een beetje meer geld heb je een extra monitor. Daarnaast vergt een extra monitor alleen wat meer van je grafische kaart, niet van je CPU. Dit apparaatje wel! Als je iets kijkt via windows media player pakt de displaylink driver al snel zo'sn 10% CPU op mijn E8400.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster U70 Zwart?

Welke programma's hebben moeite met de 64bit drivers? Kun je vertellen welke software er niet goed mee overweg kan? Het is nu een paar maanden verder. Is er nu een nieuwere versie van de driver die wel goed werkt?
Vraagje: hoe lang is de usb-kabel die erbij zit? Ik heb al wel gezien dat hij 2 aansluitingen heeft voor in de computer (voor extra stroom), maar ik kan nergens vinden hoe lang die kabel is.
Ja, dat is iets wat ik wel had moeten vermelden. De USB kabel is extreem kort. Denk aan 60cm. Het is 1 kabel met 2 USB aansluitingen.
Nette review/aanvulling en zeker info waar we wat aan hebben!
Ik vind het ook jammer dat de naam Samsung zo "prominent , zeg maar schreeuwerig aanwezig is op de lijst.Lijkt me met een zwarte markerstift wel aan te passen. Dito voor het lichtje. 8-)
Indien je de U70 niet wenst te gebruiken,moet je dan de usb aansluiting loskoppelen of zit er een aan/uit knop op?
Bedankt .
Er zit een softtouch aan/uit knop op, maar het lampje blijft dan eens in de zoveel tijd wel knipperen.
"en ik toch graag wat meer schermruimte wil om tijdens het spelen van spellen en het werken met fullscreen toepassingen media wil kunnen bekijken/luisteren en MSN open wil kunnen hebben."

Ik kan met mijn dual monitor setup geen fullscreen toepassing op de ene monitor draaien en dan klikken op de andere monitor. De muis dus vanuit een spel naar een toepassing op de andere monitor "slepen". Mag ik vragen hoe jij dit doet?
Tja, dat is volledig afhankelijk van de toepassing. Ik speel geen heel erg heftige spellen. Ik speel civ4, colonization, dat soort spelletjes.... en die minimaliseren zichzelf als je iets wil doen op de achtergrond. Wel kan ik gewoon naar het andere monitortje gaan.

Mijn echtgenoot heeft een echte dual monitor setup...en die kan dat ook, maar niet bij alles wat hij doet. SOmmige toepassingen laten het toe, sommigen niet....gewoon uitproberen.
Heeft het scherm 2 USB aansluitingen nodig? Op de samsung website wordt over 5 watt gesproken, met de 5V van USB zou dit mi 1A moeten trekken, dat lukt niet over USB.

Daarbij, als de PC niet aan staat, maar wel power levert; kan het dan nog als foto-lijstje dienen?

Verder wil ik m op mn HTPC gaan gebruiken voor de schil van Media Center. Enige ervaring daarmee?
Hij heeft inderdaad 2 USB aansluitingen nodig. 1 voor gegevens overdracht en stroomvoorziening, de ander alleen voor stroomvoorziening.

Als de PC niet aan staat, kan hij, zover ik weet, niet dienen als fotolijstje. Dit omdat er (wederom, zover ik weer) geen geheugen in het schermpje zelf inzit... hij krijgt alleen beeldgegevens door van de computer, en kan niets uit zichzelf laten zien.

Ik kan je niets over je laatste vraag vertellen, sorry.