Specificaties 8" (1920x1200), Win 8.1, WiFi - Bekijk alle specificaties

Chuwi HI8 Wit Review

dutchgio 13 november 2015, laatste update op 13 november 2015, 5.381 views

Chuwi HI8 Wit

De Chuwi Hi8 is een erg goedkope tablet met dualboot: zowel Android als Windows. Hierdoor kun je de voordelen van beide systemen combineren. De tablet heeft daarnaast een erg mooi scherm met een hoge resolutie voor deze grootte en dat maakt het tot een erg goede aankoop.

Pluspunten

• Klein formaat
  • Hoge resolutiescherm
  • Bouwkwaliteit
  • Android Ún Windows 10

Minpunten

• Langzaam opladen tablet bij gebruik

Chuwi Hi8 Review

Na mijn vorige review van een heuse GamePad is het nu tijd voor eenzelfde review, maar dan wel van een ander apparaat: de Chuwi Hi8.

De Chuwi Hi8 is een tablet van tablet van Chinese makelij, en waar Chuwi voor velen als onbekende naam zou klinken, is het wel degelijk een redelijk groot merk op de tabletmarkt, zij het de Chinese danwel de 'import' markt waar ook veel Tweakers gebruik van maken, voor allerlei goedkope technologische producten als tablets en telefoons. Dit blijkt onder andere uit de verschillende topics op GoT, voor zowel tablets, telefoons als een groot topic waar het reguliere 'shoppen' in China besproken wordt en ervaringen uitgewisseld.

De Chuwi Hi8, die verder in deze review genoemd alleen bij de merknaam Chuwi genoemd wordt, is niet zomaar een tablet.
De tablet onderscheid zich door zijn compacte formaat en de goedkope prijs waarover je verderop in deze review meer zult lezen maar vooral van de mogelijkheid om naast het reguliere tablet OS in deze prijscategorie, Android, ook Windows 10 te draaien.

Uiterlijk
Zoals hierboven al genoemd, heeft de Chuwi een compact design. Ondanks geen hele dunne bezels, die zijn eigenlijk vrij breed, is het een 'fijn maar klein' formaat tablet met een 8 inch scherm.
Onderaan het scherm is een Windows knop aanwezig. Naast de aan/uit knop en volume knoppen aan de rechterkant in de behuizing vindt verdere besturing plaats via het touchscreen. Er is een SD-kaart slot voor mogelijkheid om een SD kaart aan te sluiten, net als een 3.5mm jack voor het aansluiten van een koptelefoon. Verder is er een micro-USB 2.0 aansluiting om de tablet mee op te laden.
De behuizing is wit, met aan de zijkanten 2 grijs metalen strepen.
De speaker zit aan de achterkant. Ook zijn er 2 camera's aanwezig, zowel aan de voor- als achterzijde. Er kan nu al geconcludeerd worden dat deze puur voor de vorm zijn, de kwaliteit is namelijk dermate slecht dat je er niet echt fatsoenlijke foto's mee kunt maken.

Prijs, beschikbaarheid en verzending
De Chuwi is te koop voor zo'n 80 euro. Ik heb de tablet hier aangeschaft, bij Gearbest:
Wel kunnen er nog extra kosten bijkomen zoals inklaringskosten en BTW. Reken hierbij op een bedrag van tussen de 20 tot 40 euro.
De daadwerkelijke kwaliteit moet zich op langere duur nog uitwijzen, maar de eerste indruk is erg goed. De tablet voelt solide aan en de bouwkwaliteit lijkt goed.
Met DHL is de bezorging erg snel, zoals ook hieronder te zien is.

Specificaties
De specificaties van de Chuwi zijn als volgt:
Processor: Intel Z3736F 2.16Ghz Quad Core 64Bit
GPU: Intel HD Graphics(Gen 7)
RAM: 2GB
ROM: 32GB, uit te breiden met een sd kaart
8 inch scherm 1920x1200 (WUXGA)
OS: Android 4.4 en Windows 10
3D Games: Supported
Netwerk: WI-FI 802.11 b/g/n
Batterij: 4000mAh

Software
Zoals gezegd, de Chuwi heeft zowel Android, versie 4.4 genaamd KitKat, als Windows 10. Eerder werd de tablet nog geleverd met Android en Windows 8(.1), maar er is een update naar Windows 10 geweest en de tablet wordt daar nu standaard mee geleverd.
Als je de tablet uitzet wordt opgestart naar het OS dat je voor het laatst gebruikt hebt.
Verder kun je tijdens het gebruik kiezen om om te schakelen naar het andere OS via een standaard ge´nstalleerde app. Dit werkt allemaal prima.
Verder is er op de software niet veel aan te merken. Bij Android zijn naast dat de Google Playstore standaard ge´nstalleerd is een aantal Chinese apps meegeleverd. Op een enkele na, een Chinese App Store, zijn de overige apps te verwijderen.
Qua taal is Android in het Nederlands in te stellen.
Windows start standaard op in het Engels, maar via de instellingen kun je de Nederlandse taal downloaden waarna ook de standaard ge´nstalleerde apps eenmaal ge-update via de App Store in Windows Nederlands zijn. Wel blijven een paar delen Engels, deze lijken(?) onvertaald.
De tablet is snel genoeg om vrijwel alles vloeiend en snel weer te geven. Ook het scherm voelt 'snappy' aan en reageert goed op input.

Overige functionaliteit
Zelf vind ik de combinatie van Windows en Android een goede. Het was in eerste instantie wat zoeken naar welk OS het fijnst werkt, maar dit kan ook prima worden afgewisseld. Zo heb je ondanks dat je een kleine tablet gebruikt met Windows een volledig OS en kun je bijvoorbeeld de volledige versie van Chrome installeren, en ben ik fan van Kodi(voorheen XBMC) voor allerlei media streaming functionaliteit. Die laatste is er overigens ook voor Android. Android is dan weer echt een mobiel OS. Een erg handige app die dan weer niet beschikbaar is voor Android, is de Remote Play app waarmee je op je mobiele apparaat je PS4 kunt streamen en zo elders verder kunt gamen. De app is eigenlijk exclusief voor Sony smartphones, maar is door een developer op XDA aangepast en verbeterd om ook op andere Android apparaten te werken. Op de door mij eerder gereviewde GamePad werkte de app niet, maar op deze Chuwi dus wel.
Aan een Windows variant van de Remote Play app wordt gewerkt, maar die moet van de grond af gemaakt worden en kan nog wel even duren.
Al met al is er genoeg mogelijk qua functionaliteit, mede door de combinatie van zowel Android als Windows 10.
Toch nog een negatieve opmerking over de tablet, al is het niet zeker of het aan mijn Het kan aan mijn oplaadkabel liggen, maar de tablet laad wel erg traag op terwijl je deze aan de lader hebt en zelf de tablet met het scherm aan gebruikt.

Hier is een korte impressie van Remote Play op de tablet te zien. Tegenwoordig is het slechts het installeren van de .apk, een DS4 controller verbinden via een OTG kabel en je kunt spelen.
Youtube werkt ook niet echt mee, geluid eruit gehaald en de duur flink verkort zonder reden.

Helaas is het nog niet gelukt de tablet te rooten zonder deze via een PC aan te sluiten en via een tooltje te rooten wat vast wel werkt, maar apps als Towelroot etc. Werken dus niet.
Daarom was het dus niet mogelijk om via een screenrecorder het scherm op te nemen, aangezien hier root toegang voor is vereist.

Concluderend kan worden gesteld dat Chuwi met de Hi8 een goedkope tablet met veel mogelijkheden bied, door de combinatie van Android 4.4 als Windows 10 in dualboot mogelijkheid. Hierdoor kun je de voordelen van beide OS'en combineren. Android als mobiele OS, met de vele mobiele apps uit de Google Playstore en voor mij specifiek de Remote Play app.
Windows daarentegen is een desktop OS waarop dus ook volwaardige programma's op ge´nstalleerd kunnen worden, en middels een tabletmodus ook prima werkt op een klein scherm.

Heb jij ook een Chuwi HI8 Wit?

Leuke review, hoe lang houd de batterij het uit ?
Thanks!
Redelijk, het is in ieder geval geen batterijmonster maar dat is ook niet de verwachting met 4000mAH. Heb de tablet nu niet zelf in gebruik dus exacte screen-on tijd heb ik niet. Tijdens het reviewen houdt ie zich prima uit, maar de bijvoorbeeld de 10 uur die Apple bij elke iPad aanhoudt red ie niet.
Hoi dutchgio.
Ik heb ook een hi8 inmiddels zit er android 5.1 bij op.
Maar die android meuk mag er van mij wel af. Zou dit mogelijk zijn? Zodat er meer ruimte voor Windows over blijft.

Mvg.
Ja, dat kan.
Zie daarvoor onder andere deze post op XDA waarin het uitgelegd staat:
kreator71: Heb je zelf android 5.1 ge´nstalleerd? Zo ja, hoe? ik kan r eigenlijk niks over vinden..
Op de Chuwi Hi8 pro is Android 5.1 ge´nstalleerd. Voor de normale Hi8 is 4.4 de hoogste officiŰle versie.
Oke ga ik ff doorspitten. Heb net aan 5gb over op c:
Leuke review. Heb er zelf gisteren eentje besteld voor 72 euro in een flash sale op gearbest. Kun je je SD kaart gecombineerd gebruiken voor Windows en Android? Dus apps voor beide os-en tegelijk installeren op 1 kaart.
Mooie deal, prima tablet voor dat geld.
Ik verwacht het wel, zelf heb ik er geen sd kaart in zitten. Maar ik verwacht dat beide OS'en het los van elkaar als opslag zien.
Ik zal de uitkomst wel even hier laten weten. Bedankt voor je snelle reactie. Hij wordt wel pas in juni geshipped, dus ik moet nog even geduld hebben.
Nu ben ik enorm benieuwd of je de sd-kaart kunt delen voor beide OS'en ?
"Hij wordt pas in juni geshipped''.
Die terugkoppeling zal nog even op zich laten wachten vermoed ik.
ach gossie, dacht echt dat ik 2015 had gelezen :P My bad :(
Toevallig hebben ze hem eerder geshipped (gisteren), maar het zal nog wel minimaal 3 weken duren voordat ik hem binnen heb. ;)
Goede review en ben ook een remote play fan, super handige app.
Maaru even een korte vraag.

Nu de Remote play app voor windows uit is werkt deze goed met deze tablet ik wil er namelijk
een aanschaffen voor remote play en wil er een met windows zodat je de officiele app van sony kan gebruiken en niet afhankelijk bent van de XDA Developer om de app aan te passen wanneer sony weer een nieuwe update uitbrengt.

alvast bedankt.
gr.
vraagje, hoe krijg je de hi8 naar t nederlands, zit nog met de chinees thx groetjes :'(
"Windows taal" en dan de taal downloaden die je wilt of windows opnieuw installeren