Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N82 Zwart Review

T.Struik 4 juni 2009, laatste update op 25 maart 2010, 910 views

Nokia N82 Zwart

Pluspunten

• Mooi model (niet te groot/klein)
  • Rijk aan features
  • Snel
  • Goede camera met xenon flits
  • 3.5mm audiojack
  • Micro-usb
  • Camera met lenscover

Minpunten

• Keypad niet erg ergonomisch

Nokia N82 zwart
Ik heb deze telefoon nu sinds oktober. Ik kocht in december 2007 een HTC Tytn II. Daarbij had ik nog een N95. Deze schoof ik door naar mijn pa en gebruikte vervolgens alleen maar mijn Tytn II. Maar zoals sommigen wel weten is de camera van de Tytn II erg brak, ik had een N95, dus je merkt het verschil.
In oktober 2008 'was ik weer toe' aan wat nieuws en mijn oog viel al snel op de N82, ondanks dat die er al een geruime tijd was.

Belangrijk vond ik met name de camera en dat het een Nokia met Symbian s60 was, wat ik erg prettig vind werken. Vanaf de koop heb ik altijd de meest recente firmware er op gezet. Het toestel draait tot op heden uitermate goed. Ik heb gewoon nog geen enkele vastloper gehad! (afkloppen)

Gemiddeld gebruik per dag:
Muziek: 2, uur
Internet/WLM: 1.5 uur (op umts basis, geen wlan, ik heb een internetbundel)
SMS: 3
Bellen: 20 min

Uiteraard gebruik ik de camera ook, maar dat is soms dagen niet en soms iedere dag een beetje
Bij dit gebruik gaat de telefoon makkelijk twee dagen mee! Prima dus.

Het geheugen slot van de N82 is gevuld met een SanDisk Microsdhc 4 Gb Premier (hogere schrijf/lees snelheid. Op dit kaartje staan een 1.5 Gb aan muziek en Nokia maps.
Bij de aanschaf kreeg ik 3 maanden gratis een licentie voor Nokia maps Benelux. Ik heb het niet veel gebruikt maar de keren dat ik dat deed was ik uiterst tevreden. Zeker de vergelijking met de GPS van de N95 en de Tytn II, die ik hiervoor heb gehad, is de N82 een ware vooruitgang! Omdat ik een internetbundel heb sta ik het gebruik van A-GPS altijd toe en gemiddeld heeft de GPS binnen 20 tot 30 seconde een fix. Het bereik is meestal vrij goed.

De camera van de N82 is erg goed, het is een 5 megapixel, hoewel megapixels natuurlijk maar weinig zeggen. Ik werk zelf in een telefoonwinkel dus ik weet best wat goede camera's van telefoons zijn. Zelf nu vind ik de N82 tot de betere camerafoons van dit moment horen. Bijkomend is de geotagging functie van de camera, erg leuk! Mijn keuze was mede gebasseerd op het feit dat xenon flits een must was. Op het moment dat ik de N82 kocht zaten de N85 en de N79 er aan te komen, deze verschillen weinig tov de N82, maar ze hebben 'maar' een LED flitser. Overall is de camera van de N82 dik in orde :)

Heb jij ook een Nokia N82 Zwart?

-Gallerij laden ligt er aan wat de hoeveelheid foto's is, bij grotere aantallen wordt ietsjes langzamer.
-Speaker gebruik ik nooit, ik ben geen puber meer die met een scheve pet op m'n hoofd 'stoer' loopt te doen op straat met m'n muziek ;), ik gebruik de speaker nergens voor.
-Ik ben verder geen geluidsexpert, muziek is muziek en hij doet het gewoon goed.
-Bouwkwaliteit heb ik op goed gezet, stevige materialen niks mis mee. Ik heb wel al vaker gezien dat er bij sommige N82's op de hoeken , tussen display en zijkant kiertjes ontstaan, bij mij niet.
-De algemene beoordeling is goed, zoals bovenstaand te zien, en dat verwoord ik in mijn verhaal.

Als je (negatief) commentaar wilt geven zul je uiteindelijk wel puntjes vinden, je kunt het ook positief benaderen.
Anderzijds kun je ook denken ''wat goed dat hij dit met ons wilt delen, daar hebben we in ieder geval iets aan', jij post immers niks over je N82 :/. Beter iets dan niets, toch?
Doel van mijn reactie is kritiek geven, zeg ook niet dat het een zeer slechte review is alleen dat ik veel dingen mis. Wat de meeste mensen doen met reacties is meenemen in hun volgende review, zorgen dat de volgende review van nog hogere kwaliteit wordt.

Om de speakers te gebruiken hoef je geen puber te zijn, ik gebruik ze regelmatig als ik aan het koken ben, onder de douche sta of wat anders aan het doen ben.

Ik post wel wat over mijn n82 en mijn ervaringen in deze reactie. Ik schrijf tevens ook niet over elk stukje electronica een review, ik heb daar simpelweg geen tijd voor. Ik was tevens ook al bezig met het schrijven van een review, en ik lees jou review om te kijken wat voor onderwerpen ik nog meer mee kon nemen.
Ik heb de telefoon zelf ook alleen dan de zilveren versie. Vorige week heb ik last gehad van een zwart scherm, wellicht een draadje los. Na een format werkte alles echter weer, erg apart moet ik zeggen! (aangezien het scherm een paar keer langzaam uit is gegaan).

Je review is redelijk. Ik had wel wat willen lezen over de snelheid van de telefoon, hoe snel is het laden van bijvoorbeeld de gallery? (oe, zere plek bij deze telefoon aangezien mijn ervaring erg traag is). Hoe is de kwaliteit van de muziek speler? Er zitten ook speakertjes in de telefoon, wat is daar de kwaliteit van? Algemene kwaliteit? Bouw kwaliteit? Ik mis toch wel een groot aantal dingen in de review ;)
mijn eerste n82 liep steeds vast zelfs zonder simkaart,daarna nieuwe gekregen van mijn baas en die herkende mijn simkaart eerst niet,daarna wel....doet het nu al perfect meer als een week.je ziet wel snel vlek-afdrukken op de hoogglans body.
is ook goed val-bestendig...is al 3 keer op de grond gevallen tijdens me werk
Mijn N82 heeft continue het autofocus lampje branden van de camera. Erg vreemd |:( Iemand een oplossing?