Sony Xperia Z5 Zwart Review

fewips 13 november 2015, laatste update op 5 december 2015, 587 views

Sony Xperia Z5 Zwart

Met dank aan Sony een week kunnen proeven van de Z5, beginnende bij de CL-wedstrijd Gent - Valencia vorige week. Vrij degelijke camera, mooie vormgeving, snel toestel, maar wint het niet van mijn G4.

Pluspunten

• Camera (knappe stabilisatie bij video)
  • Vrijwel stock Android

Minpunten

• Gevaarlijk glad
  • Zoomen: aquarel
  • Kaal pakket (geen oordopjes)
  • Accu niet zoals gehoopt

Op een maandagochtend struinend door het forum trof ik het bijna verborgen topic "KAA Gent-Valencia met Z5".
Gek van roadtrips werd ik meteen enthousiast bij een CL wedstrijd in la Belgique.
Extra cadeautje zou het testen van de Z5 zijn, de Compact had ik al even betast in een winkeltje verderop, maar ik weet niet of ik nog wel echt een klein scherm wil..!

De wedstrijd was geweldig, supporters voelden voor mij aan als 12e en zeker 13e man, en dat bracht Gent dan ook de (terechte) overwinning! Mooi was het ook om daarna gewapend met Z5 naar de persconferentie te gaan, zonder vragen te (mogen) stellen, toch heel mooi om daar aanwezig te zijn.
De coach van Valencia ging diep door het stof (er waren veel Spaanse journalisten) en ik spreek wel een mondje Spaans dus het was prachtig om zelfs zonder naar de vertaalster te hoeven luisteren de pijn bij de Spanjaarden al te kunnen voelen.

In de buurt van lekkere koffie in Amsterdam kan niet iedereen even scherp parkeren:

Terug naar het toestel, we kregen de Z5 bij binnenlopen van het stadion in handen, er was dus weinig tijd om te schakelen van mijn G4. Gewapend met WiFi (boven verwachting beschikbaar in het stadion), schoot ik me helemaal gek, meeste op vol automatisch (door Sony iA betiteld). De spelersbus kwam al gauw aanrijden, eerste rang konden we daar genieten van de spelers van beide teams. Op zo'n moment zou een Xenon flits een uitkomst zijn geweest, het ledje op de Z5 kon het straffe tempo van de spelers maar nauwelijks aan.

Lekkere koffie krijg je in Amsterdam met bloemetjes:

Ook op het veld mochten we fotograferen tijdens de warming up, op de keeper na kwamen spelers niet echt dichtbij, dus dat maakte het een vrij uitdagende setting.
Ik heb al telefoons met optische zoom gebruikt in het verleden, en heb de Sony-zoom ook getest, maar dat leverde zo op het eerste gezicht toch vrij korrelige resultaten.

De hortus tijdens museumnacht:

De camera-app bleek vrij vlot in gebruik. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik nog geen lock op de telefoon had gezet op advies van Sony. In de dagen erna heb ik de vingerafdrukken uitvoerig getest, en dan hindert het mij vooral dat als je even snel iets vastlegt om te delen, dat je dan tussendoor opeens moet gaan fingerprinten. Logisch, maar precies de reden waarom ik niet hou van codes op een telefoon. (Lang leve remote-lock/wipe etc).

Een mooie avond met prachtig voetbal en veel teveel foto's verder, later zal ik wat foto's plaatsen die ik heb gemaakt. Is het tijd om in te gaan op de ervaring in het weekend, de accu die ik zwaar op de proef heb gesteld, en een algemene vergelijking met mijn eigen G4.

Portugese synagoge:

De Sony-ervaring, sommigen misschien bekend, was voor mij een hele nieuwe. Vaak getwijfeld over eerdere Z-modellen, maar een van de merken waar ik de laatste jaren geen ervaring mee heb. Daarom ook erg dankbaar voor deze mooie week met de Z5. Wat op valt is hoe clean de telefoon overkomt, het is duidelijk geen stock Android, maar de eigen Sony-apps als 'Album', 'Movie' werken eenvoudig en houden zich redelijk aan de Android guidelines. Wat ook opvalt is de hele Xperia-push als je het toestel net aanzet, er is een heel pakket aan opties aanwezig, Themes, en andere handigheidjes, winacties, Sony-aanraders, korting op films en muziek, een hele nieuwe scene voor mij. Heb je hier geen behoefte aan dan kun je het (bijna) allemaal vrij eenvoudig wegklikken, dus geen zorgen daar. Ook een vast meegeleverde Facebook-app was met een tik en een veeg en nog een tik op het scherm verwijderd. Spotify werd ook meegeleverd out of the box, heeft dan natuurlijk wel meteen een Play Store-update nodig, dus wat de meerwaarde van het meeleveren is, weet ik niet precies.

Tropenmuseum:

Wat voor mij een beetje tegenviel was dat de aangeprezen Xperia thema's door Sony gemaakt allemaal geld kosten. Je verwacht bij zo'n dure telefoon toch wel wat 'uitprobeersels', en hier krijg ik het idee dat de portemonnee direct weer getrokken mag worden, ik zou het vriendelijk vinden als je wat credits cadeau kreeg, ook een tip voor future-reviews, een beetje Play Store-credit om mee te experimenteren could go a long way.

Toch heb ik inmiddels het Spectre-thema nog even ingeladen, dat bleek na even zoeken toch gratis, maar de ervaring hapert, en wordt niet door alle (Sony) apps gewaardeerd. (Buttons zien er soms 'stock' uit i.p.v. themed).

Geelvinck:

Fingerprint is voor mij een volledig nieuw iets op een telefoon, ik ben niet geheel onder de indruk van de presentatie ervan aan de zijkant, dit zorgt voor zo'n klein raakvlak, dat ik toch veel te vaak, 2x, 3x moest 'betasten' voor ik er in mocht. Werkt het, dan is het hartstikke soepel, maar dat doet het niet altijd.
Jammer ook dat bij eerste instelronde niet wordt aangeboden direct nog een vinger te doen, ik kwam er later achter dat ik wel degelijk ook een wijsvinger kon toevoegen etc. Waar je fingerprint overigens virtueel heen vliegt, wordt niet geheel duidelijk, dus NSA here I come (zelf bij binnenkomst USA al meerdere keren gescand, dus tja, what's to lose).

EYE:

In de hand is het een interessant apparaat, oogt zeer premium, en voelt dat zeker ook. Maar een kanttekening, de randen, zijn toch echt scherp te noemen. De mooie ronde afrondingen vallen een beetje in het niet door de scherpe opstaande afwerking. Bovendien is de telefoon veruit de gladste die ik ooit heb gehad, een week lang 'drop-anxiety' en enkele fietsavonturen waar Sony vermoedelijk vraagtekens bij had geplaatst, hadden ze er vr ik dit opschreef, vanaf geweten.

Polder:

Wat ook erg opvalt aan de Sony-ervaring is de Stamina-accu-tactiek. De telefoon gaat uit zichzelf in een soort bespaar-stand, en dat trekt mij zeker, als poweruser toch al neergelegd bij het feit dat zonder charger, powerbank, etc. ik nauwelijks het huis meer verlaat. Die Stamina-modus echter, doet meteen een aantal zaken waar ik niet helemaal blij van word, tenzij ik handmatig apps basaal als Gmail en WhatsApp toevoeg, blijk ik helemaal geen berichten meer te ontvangen, scherm aan of uit maakt geen verschil, en dit was thuis op WiFi. WiFi kost niet veel stroom bij mijn weten, dus dit is wel erg fanatiek. De besparing bleek overigens licht tegen te vallen, zelfs idle terwijl ik slaap, was 10% verlies in een korte nacht normaal. Toegegeven, mijn G4 doet het (nog) een stuk slechter, maar die staat ook niet bekend als goed-met-zijn-accu-model ;-)

Blijburg:

Leuke perks zijn er ook, powerknop ingedrukt biedt direct screenshot en screen-record-mogelijkheden, now that's the way we like it.

Ik las een review elders die gewag maakte over stof wat door de speakers boven en onder werd opgevangen, en met een beetje verkeerd vallend licht, is dit inderdaad een opvallende factor. Zit je in een (relatief) donker caf, zoals ik nu, dan is het een prachtig sleek model waarbij het kleine ledje linksboven erg kan opvallen, anders dan veel eerdere leds waar ik van heb genoten, is dit een dunnetje die relatief vel oplicht, wat een interessante opvallendheid teweeg brengt die je niet zou verwachten van zo'n klein lampje. Hoewel ik vermoedelijk een zachtere led prefereer, vind ik het ook leuk dat Sony hier voor m'n gevoel weer eens 'heel wat anders' probeert.

Is dit de goeie plek om Sony te bedanken voor een mooie week met de Z5? Dat weet ik niet, maar het lijkt me toch belangrijk te noemen dat ik slechts een kleine investering heb gedaan van een lekkere rit vol file naar Gent, en dat ik voor de rest met volle teugen heb kunnen genieten, van een luxe VIP behandeling tijdens een prachtig CL duel in Belgi, en van een week met een van de laatste toppers uit de Sony-stal. Nu snel naar SPECTRE om te zien of de telefoon daar nog gelikt in beeld komt en of ik dan het gevoel heb, dat had ik kunnen zijn!

edit:

Spectre inmiddels gezien in de FilmHallen, wat een spektakel! Een Bondgirl om van te smullen, romantiek & actie, entertainment van de bovenste plank!

Er wordt opgemerkt door mensen dat er wel oordopjes worden meegeleverd in NL. Ik weet dat het in UK niet zo is.
Sony vertelde mij dat ik de doos precies zo kreeg als in de winkel, dat was een bijzonder kale ervaring. Maar de verhalen in de comments doen vermoeden dat Sony toch iets heeft weggelaten bij mij.

Foto's toegevoegd tussen het verhaal zijn later geplaatst dan de review.
[/Edit]

Enkele foto's van de Xperience:

Enkele Google Photos Pano's: (auto-stitched)

Laatste fluitsignaal

Persco na afloop:

Heb jij ook een Sony Xperia Z5 Zwart?

Meer advertenties

Interessant om te lezen wat jij ervan vindt! Ik heb de Z5 nu zo'n 4 weken en ben er erg tevreden mee, met het meeste ben ik het wel met je eens. De meeste dingen die je aangaf zoals de power-knop etc. is denk ik vooral gewenning, wat ik heel goed begrijp maar zelf als langdurig xperia gebruiker geen last van. Overigens zit bij de normale telefoon wel gewoon oortjes, en ook nog van redelijk goede kwaliteit.
Heb zelf ook de Xperia Z5 en mijn telefoon gaat makkelijk 2 dagen mee. Ook met intensief gebruik. Verder dat sony bij de z5 nu bijna een stock android gebruikt komt toch echt wel door de gebruikers. Veel gebruikers klaagden over dat sony teveel toevoegt .

Verder is de aan/uit knop gewoon op een uitstekende plek gezet. Geen moeite om met je duim naar de onderkant te gaan om je telefoon te ontgrendelen. De aan uit knop aan de zijkant is n van de redenen waarom ik voor sony heb gekozen. Geen fysieke knoppen op het scherm zelf.
Oortjes zitten bij de winkelversie er gewoon bij zoals ik hierboven ook al lees.