ASRock Beebox N3150/B/BB Zwart Review

ASRock Beebox N3150/B/BB Zwart

De Beebox is een leuk compact systeem, waarmee je een prima HTPC in elkaar kunt zetten met prima performance.

Pluspunten

• Compact
  • Goede prestaties

Minpunten

• plastic uiterlijk

Naast de grote VisionX heeft ASRock ook een stuk kleiner systeempje, de BeeBox. Een systeem dat is voorzien van een Celeron N3150 SoC, plek voor een mSATA drive en 2 geheugensloten. Daarmee heb je in een vrij klein doosje een erg krachtig systeem.

Specificaties

1x USB3.0 C voorkant
Audio1x 3.5mm audiojack
Netwerk1x Gigabit
WiFi a/b/g/n/ac

Met de BeeBox heeft ASRock weer een leuk systeempje neergezet, dat hoewel het klein is, behoorlijk veelzijdig is. Aan de voorkant van het systeem zit een standaard USB3.0 poort, en ook een USB3.0 C-poort, het nieuwe type poort dat bruikbaar is, ongeacht hoe dat je de stekker erin steekt. Daarnaast vinden we nog een enkele 3.5mm audiojack.

Aan de achterkant zitten 2 USB3.0 poorten, 2 HDMIpoorten, een displayport en een RJ45 aansluiting voor het Gigabit netwerk. Ook wordt hier de adapter voor de stroomvoorziening aangesloten.
Audioaansluitingen ontbreken hier helemaal, al stuurt de HDMI en displayport natuurlijk wel audio door als je monitor dat ondersteunt.

De bovenkant is gemaakt van zwart glimmend plastic, met daarin ook de powerbutton van het systeem. Vergeleken met de Gigabyte BRIX die ik eerder heb getest is de ASRock BeeBox iets platter, maar wel iets breder. Wat betreft volume zijn ze eigenlijk vrijwel gelijk.

Meegeleverd met de BeeBox is een kleine afstandsbediening, waarmee je het systeem makkelijk in kunt zetten als mediacenter.

Installatie

Het installeren van de Beebox is vrij eenvoudig. Aan de onderkant zitten 4 schroefjes die je los kunt maken, waarna je de bovenkant los kunt maken. Nu heb je makkelijk toegang tot de geheugensloten en het mSATAslot voor de SSD. Daarnaast kun je in de deksel een 2.5” HDD schroeven, die je met een kabeltje op het moederbord vast kan maken, die voorziet in zowel stroom als data.

Het installeren van software is wat lastiger, als je nog Windows 7 wilt installeren. Standaard beschikt Windows 7 niet over de juiste USBdrivers, waardoor je het niet ge´nstalleerd krijgt. ASRock biedt de mogelijkheid op hun website om wat drivers toe te voegen aan een Windows 7 ISO, zodat je deze wel kunt installeren. Dat wilde echter niet helemaal lekker werken met mijn USBstickje, dus heb ik Windows 10 ge´nstalleerd, iets dat je op een modern systeem als dit ook het beste kunt doen.

Benchmarks

De prestaties van de Beebox heb ik naast een Gigabyte Brix-S gelegd, een systeem met een snelle i7 5500U aan boord. Niet heel goed te vergelijken met deze Beebox aan de ene kant door de afwijkende specificaties, maar de benchmarks zijn dan ook vooral bedoeld om een indruk te geven wat de verschillen zijn tussen de 2 CPU's.

PassMark

Blender
Beebox 1962.98 s
Brix 1002.14 s

Stroomverbruik

Uiteraard heb ik van dit systeem ook het stroomverbruik gemeten in een aantal situaties. Opvallend is hoe zuinig dat het ding is, zelfs onder zware load.

Stroomverbruik
idle 8 W
OCCT 12 W
SuperPi 9 W
Video 9 W
Lager is beter

Het verbruik heb ik niet boven de 12W uit zien komen, zelfs niet onder een load met OCCT.

De prijs van de BeeBox ligt op zo'n 170 euro. Daarmee is het een aantrekkelijk geprijsd systeempje. Met enkel wat geheugen en een 2.5” schijf, of een mSATA SSD heb je een volledig systeem, maar waarmee je vrij voordelig uit bent.

Tot slot

De prestaties van het apparaat vallen me heel erg mee, gezien het een onboard Celeron is. Natuurlijk is het wat trager dan de Brix met een i7 erin, maar juist de benchmarks laten zien dat de Celeron nog niet eens zo heel langzaam is, en het een systeem is dat prima mee kan komen, als je er geen zware software op wilt gaan draaien.

De afwerking van zwart plastic vind ik wat minder geslaagd, een matte afwerking was wat mooier geweest, maar afgezien daarvan is het een prima systeem. Goed te betalen en ook kwalitatief dik in orde.

Heb jij ook een ASRock Beebox N3150/B/BB Zwart?

Nette review, wat kort maar goed voorzien van informatie, in principe alles wat belangrijk is. Goed gedaan!
Nette review idd! Snap alleen niet hoe je aan die passmark scores komt.
Zelfs als je single core pakt wijkt het nogal af van: http://www.cpubenchmark.n...Celeron+N3150+%40+1.60GHz
Dit geldt ook voor de i7, maar daar komt de single core passmark wel in de buurt.

Het is jammer dat er niet echt een betaalbare en zuinige mini pc is die ook films via Plex kan transcoden. (daarvoor heb je namelijk *minimaal* een passmarkscore van 2000 nodig. Dit is echter geen nadeel van het systeem dat jij bespreekt, maar een persoonlijk puntje ;-)
Prima Review !

Speelt deze boxje ook 1080p met een wat hoge bitrate vloeiend af onder windows ?
Prima review!

Wel een vraagje: Als het systeem 'uit' of in 'suspend' (standby) staat, hoeveel gebruikt het dan?

En kan je het systeem ook, vanuit de 'uit' stand, aan laten gaan met de afstandsbediening?
Hier zit wel een fan in, toch? Da's dan weer jammer...
Ik zou me daar niet door laten weerhouden, die fan is extreem stil. Ik heb discussies gelezen van mensen die het ding zelf in bezit hebben en door anderen overtuigd moesten worden dat er toch echt een fan in hun exemplaar zat. Mocht je nou echt per se geen fan willen, dan kun je de BeeBox met N3000 nemen. Daarmee lever je natuurlijk wel in op CPU.

Echt krachtige fanless barebones zijn er niet, tenzij je zelf met bijvoorbeeld een Akasa Euler-case een systeem samenstelt. De N3150 is er wel fanless in de Zotac ZBOX CI323 nano.
Heeft de remote wel zin, als de barebone met de VESA bracket (75x75mm en 100x100mm) gemonteerd is op de achterkant van het scherm. Of is het geen IR remote?
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik de remote niet heel veel gebruikt heb, hij werkt goed, maar geen idee in hoeverre hij lekker werkt als je kast volledig uit het zicht hebt.
Mooie review! :) Mede door deze review heb ik ook voor een Beebox N3150 gekozen na flink vergelijken. Bedankt!
Dank je voor de review. Kun je aangeven welk merk en type memory en SSD je erin hebt gezet?
Ik had m'n Plextor M5M 128GB erin gezet, en een 4GB DDR3 1333 module (welke precies weet ik niet meer).
Dank je. Ik heb er een Curcial BX200 SSD ingezet, en 2*4GB 1600 C11 DDR3(L) SODIMM van Crucial. Loopt als een zonnetje.