Specificaties 3,25" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Storm 9500 Zwart Review

jrnbrw 14 juni 2009, laatste update op 14 juni 2009, 1.887 views

BlackBerry Storm 9500 Zwart

Pluspunten

• Zeer betrouwbare en uitgebreide telefoon. Tevens is de telefoon goed te gebruiken voor zowel zakelijke als privé gebruik. Het grote en scherpe beeldscherm biedt uitstekende mogelijkheden om e-mails en smsjes te schrijven, te internetten en filmpjes te bekijken.

Minpunten

• Besturingssysteem krijgt te weinig updates die het naar mijn idee wel zou kunnen gebruiken. SurePress technologie vergt wat oefening voor je er goed mee uit de voeten kunt.

De Blackberry Storm is na een ruim halfjaar een uitstekende telefoon gebleken. Zoals met alle nieuwe dingen moet je er in het begin even aan wennen. Zo heeft het mij de eerste weken behoorlijk wat moeite gekost om zonder al te veel typefouten een e-mail of sms te versturen. De nieuwe SurePress technologie, een touchscreen waarbij je het hele scherm indrukt om een knop te activeren, vereist enig oefenen. Er is in het ontwerp van de interface echter rekening gehouden met de moeilijkheidsgraad door grote knoppen te gebruiken.
Over het algemeen is de Storm een uitstekende telefoon maar wel één die hier en daar, vooral softwarematig, voor verbetering vatbaar is.

Design
Het uiterlijk van de telefoon is te vergelijken met de Blackberry Bold, glanzend zwart gecombineerd met een zilveren rand. De voorzijde is grotendeels in beslag genomen door het scherm. Op de bovenzijde zijn twee knoppen te vinden. Één om de toetsen en het scherm te blokkeren en één om het geluid te dempen. Links en rechts zitten knoppen die je zelf kunt toeschrijven aan bepaalde veel gebruikte functies. Het toestel ligt goed in de hand en er steken geen dingen uit. Het gebruik van internet, het typen van e-mails en smsjes is ideaal door het grote scherm.

Software
Een punt waar ik niet echt tevreden over ben is de software en dan met name het besturingssysteem. Omdat de telefoon redelijk snel en misschien wel te vroeg op de markt is gebracht laat het besturingssysteem nogal te wensen over. Zo is het originele besturingssysteem niet echt snel en zitten er kleine foutjes in. Je merkt duidelijk dat het besturingssysteem nog in ontwikkeling is. Nu is dit, naar mijn idee, geen ramp als RIM regelmatig met officiële software updates zou komen. Dit is echter in het afgelopen half jaar één keer voorgekomen. Via verschillende kanalen zijn wel regelmatige onofficiële versies van besturingssystemen te vinden en deze lossen vaak een hoop kleine puntjes op. Hierdoor merk je wel dat RIM constant bezig is haar product te verbeteren maar de officiële updates laten wel lang op zich wachten.

De Storm komt standaard met genoeg software om zowel zakelijk als privé alles altijd bij de hand te hebben. zo staan er mobile versies van word en excel standaard geïnstalleerd en kun je o.a. msn messenger en ICQ gebruiken. Sinds enkele maanden heeft RIM de APP World gelanceerd. Hier kan iedereen die nog software mist deze kopen of gratis downloaden.

De accuduur
De accuduur is niet erg lang. Het hangt er vanaf hoe intensief je gebruikt maakt van de verschillende functies, ik merk wel dat bij normaal gebruik de twee dagen vaak net niet gehaald wordt. Je kunt je echter afvragen of je kunt verwachten dat een accu met de technologie van vandaag erg veel langer mee kan gaan. Ik laad de Storm dagelijks op en laat hem eens in de zoveel weken helemaal leeg lopen.

Geheugen
De Storm heeft 1GB intern geheugen en ik kreeg er standaard een 8 GB microSD geheugenkaartje bij. Hierdoor kun je genoeg foto's en filmpjes maken en opslaan.

Media kun je op de Storm zetten door middel van de bijgeleverde usb kabel en de bijgeleverde RIM desktopmanager. Hiermee kun je de Storm synchroniseren, updaten en back-uppen. Ook kun je via bluetooth media importeren en exporteren.

Zoals ik boven aan dit artikel al zei is de Storm ondanks enkele verbeter punten een uitstekende telefoon. Ik gebruik hem vooral om te internetten, e-mailen, mijn agenda bij te houden en natuurlijk smsen en bellen. Maar zoals met veel multifunctionele apparaten kun je er uiteindelijk nog veel meer mee dan je normaal gesproken doet.

Heb jij ook een BlackBerry Storm 9500 Zwart?

Mooie review :)
Handig dat je al een aantal maanden ervaring met deze telefoon hebt zodat je een goede mening kan geven en "irritaties" over een lange tijd kan ontdekken.

Het zou wel mooi zijn als je een paar extra foto's erbij zet.
Ook mis ik de "houdbaarheid" van de telefoon, zitten er al krassen op?
begint er kuren te komen aan het design zelf.

Zou je misschien ook wat meer kunnen neerzetten over de applicaties, je benoemt ze nu alleen maar het zou fijn zijn om er wat dieper op in te gaan. Want dat is naar mijn idee ook een belangrijk item van deze telefoon.
Fijne review!

Wat ik wel een beetje mis is (net als Maximus1) een stukje over de houdbaarheid van de behuizing.. Zeker met zo'n touchscreen, krast ie snel, dat soort dingen..

Verder zeker een review waar je wat aan hebt!