Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 6s 16GB Grijs Review

HardcorePCgamer 11 november 2015, 2.592 views

Apple iPhone 6s 16GB Grijs

Als echte Apple fan als het op telefoons aankomt mijn oude iPhone 5s vervangen voor de nieuwe iPhone 6s! Na een periode van ongeveer een maand vind ik dat ik er een goede mening over kan geven, en ja, ik ben er zeer content mee.

Pluspunten

• Snelheid
  • 3D Touch is een meerwaarde
  • Toch ID is heel snel
  • iOS is een heerlijk besturing systeem
  • Camera
  • Microfoon
  • Oplaadtijd

Minpunten

• (Te) hoge prijs
  • Niet uitbreidbaar geheugen
  • Geen Full-HD scherm

Inleding
Na lange tijd een iPhone 5s in gebruik te hebben gehad vond ik het tijd voor een upgrade. Na toch nog even twijfelen of ik niet van Apple af ga stappen, trouw als ik ben, toch een Apple device gehaald. De iPhone 6s, ik wachte er al een tijdje op omdat ik wist dat hij eraan zat te komen en mijn 5s zijn einde wel had gehaald. In het weekend na de release meteen mijn nieuwe toestel bij de plaatselijke A-Mac.

Eerste indruk
Bij thuiskomst het doosje op tafel gelegd, meteen valt op dat het (vooral klein en compacte) doosje in tegenstelling tot de iPhone 6 wel een afbeelding van de telefoon op de cover heeft staan. Geeft mij altijd een prettig idee. Wanneer het doosje open doet zit alles netjes opgestapeld erbij: Bijhorende instructie en info boekjes, de telefoon, Apple in-ear oortjes set en een oplader. Bij opstarten de instructies gevolgd en iOS kwam tevoorschijn.

Design en bouwkwaliteit
Het design van de nieuwe iPhone is zoals altijd met de S-serie van Apple (bijna) identiek aan de vorige generatie, in dit geval de iPhone 6. Zo ook de 6s, maar dat is zeker niet erg aangezien het design erg strak, modern en toch lekker in de hand ligt. De rondingen in plaats van de scherpere hoeken liggen beter in de hand en maken de telefoon ook mooier. De bouwkwaliteit is volgens Apple zelf verbeterd tegenover de iPhone 6, dat heb ik zelf (gelukkig) nog niet hoeven testen maar op het eerste gezicht ziet het eruit als stevig en goed materiaal.

Prestaties
Aangekomen bij het deel wat voor mij erg belangrijk is. Een groot voordeel aan iPhones vind ik persoonlijk dat ze ondanks de volgens papier Dual-Core processor er echt fenomenale performance uit kunnen halen. Zo ook deze telefoon, Apple claimt dat de grafische processor enorm is verbeterd, en dat is te merken tegenover mijn 5s bij verschillende grafisch zware applicaties als games. Ook tijdens het gebruik van alledaagse apps zoals Whats-App en Facebook racet deze iPhone 6s door de apps heen. Multitasken is geen enkel probleem aan de 2GB werkgeheugen die er tegenwoordig in zit. Handige daaraan is dat bijvoorbeeld als je Safari hebt afgesloten en later vedergaat dat de sites niet meer opnieuw hoeven te laten, maar (indien nog niet afgesloten) nog opgeslagen staan in het werkgeheugen.

3D-Touch
Als we Apple moeten geloven de grootste innovatie 3D-Touch. Alwaar ik er tijdens de presentatie best sceptisch over was ben ik na gebruik omgeslagen. Het is een echte innovatie, ik gebruik het enorm vaak. Het werkt dan ook echt goed, er moet echt naar je gevoel mee fysieke kracht op worden gezet om verschillende functies uit te kunnen voeren. De belangrijkste apps zijn er al mee ge-update en daar zullen er nog veel mee volgen. Nee, ik vind dit ook echt wel een top innovatie, en raad het ook iedereen aan om dit eens te proberen.

Touch-ID
Mijn oude iPhone 5s was de eerste telefoon die de Touch-ID technologie van Apple had, ik was er dan ook al mee bekend om het zo maar te zeggen. Apple had voor de iPhone 6s echter deze technologie sterk verbeterd: Touch-ID 2.0 is de naam die het gegeven werd. Dacht ik dat het niet heel erg belangrijk voor me zou zijn, maar een leuke gimmick. Toch zat ik flink mis, de vingerprint scanner is drastisch verbeterd, met letterlijk een tikje op je homebutton met de ingestelde vinger wordt deze al herkend. Het is werkelijk heerlijk om je telefoon zo te unlocken.

Geluiddkwaliteit + opname kwaliteit
De boxen zijn mono, en het is een enkele speaker. Deze functioneert dan wel een stuk beter dan mijn 5s, ik vond zelf dat in de 5s een matige speaker zat, zelfs met het geluid vol open was een videootje kijken met vrienden al moeilijk omdat het geluid nu eenmaal niet zo hard ging. Dat is met de 6s iets omhoog geschroefd en vind ik nu wel goed. Het geluid is voor een enkele speaker best krachtig, en even vlug een filmpje met geluid aan mijn vrienden laten zien is prima. De microfoon die in de 6s verwerkt zit vind ik persoonlijk perfect, hij registreert alles en laat ongewenste achtergrond geluiden prima weg.

Foto/video kwaliteit
Apple heeft de camera van de 6s verbeterd in alle opzichten. Vooral het verhoogde aantal MP dat van 8 naar 12 is gegaan is zeker leuk voor op papier, maar werkt het ook in het echt. Ja is mijn antwoord daarop, foto's zijn scherper dan ooit en de camera presteert in verschillende situaties prima. De iPhone heeft alleen soms nog moeite bij zwaklicht foto's en dat is dan ook het enige minpunt wat ik me over de camera kan bedenken.

Accuduur
Mijn iPhone 5s had ik over te tijd zo vaak gebruikt dat de batterij flink aan het slijten was, en dat was te merken. Naar school zonder powerbank was niet eens meer te doen. Zelfs als hij een uurtje of 5 op standby stond ging het batterijtje van 100 naar minstens 40%. Ik werd er compleet gek van. De batterij van de 6s is groter dan die van de 5s, het is nog steeds geen gigantische batterij, maar (ook omdat hij nog niet versleten is) gaat prima de hele dag mee, en dat is waar ik naar zoek. Meestal houd ik zelfs nog wel 30% over voordat ik hem 's avonds weer aan de lader leg. In het weekend als ik hem soms intensief gebruik voor bijvoorbeeld het kijken van wat filmpjes is de batterij wel wat sneller leeg. Maar voor een normale dag waar je niet de hele dag spelletjes loopt te spelen is het een prima accu, ik ben er blij mee!

Als allerlaatste punt nog iets belangrijks: de prijs. Want wat is hij weer duur.. Helaas.. Apple gooit er over de jaren heen zelfs alleen nog maar wat bij, wat het standaard model van 16GB uit laat komen op 750 euro. Ik heb het er voor over, maar ik begrijp goed dat er mensen zijn die deze 750 euro ergens anders aan uitgeven. Apple is duur, en zal het ook altijd blijven, maar iets eraf zou ook wel mogen..

Samengevat, de iPhone 6s is een uitstekende telefoon voor de veelbetaler. Op alle vlakken waar een telefoon voor moet staan werkt de iPhone goed tot uitstekend, en dat mag ook zeker voor de gevraagde prijs. Ik ben er erg blij mee en hoop dat ook nog zeker even te blijven..

Hiermee rond ik de review af, ik hoop dat mensen er iets aan hebben, of mijn mening misschien wel kunnen delen. Vragen of opmerkingen mogen altijd achtergelaten worden in de comments, ik zal mijn best doen erop te reageren.

-Sjoerd // HardcorePCgamer

Heb jij ook een Apple iPhone 6s 16GB Grijs?

Meer advertenties

Prima review. Eén zin spring er voor mij echt uit die de review voor mij meerwaarde geeft:
Je hebt de tijd genomen voor de review en dat geeft mij een stuk betrouwbaarder beeld dan een review na een dag. Je mening over "3D Touch" is afwijkend van de meningen die ik er tot nu toe over gelezen heb ("voegt niet veel toe") maar die meningen waren gebaseerd op korte probeer periode, die zeggen eigenlijk niet zoveel.
Ik heb mijn 6s nu bijna een maand en ik gebruik het totaal niet. Het is wel een leuke feature en het werkt ook echt goed maar gebruiken doe ik het niet.
Bedankt voor de toffe reactie! En inderdaad wijk ik van vele af met mijn mening over 3D-Touch, maar voor mij is en blijft het echt een goede toevoeging. Ik gebruik het veel, en zeg dat dan ook eerlijk in deze.
Leuke review, goed geschreven. Wel mis ik een aantal zaken. Zo noem je als minpunt het (non-FHD) scherm, maar dit komt vervolgens niet terug in je review. Je betaalt minimaal 750 euro voor een lage resolutie, hoe ervaar je dit?

Touch 3D: wat is nu daadwerkelijk de meerwaarde? Feitelijk stel je alleen dát het een meerwaarde heeft, maar welke dan? Wat kun je nu sneller/beter/intuďtiever dan met je iPhone 5?

De speaker is voldoende en de microfoon zelfs perfect, maar wat is je referentie? Hoe registreert de telefoon bijvoorbeeld muziek (in een kroeg of bij een concert) en ten opzichte waarvan is hij dan perfect? Of bedoel je enkel voor telefoneren?

En zo kan ik wel meer bedenken. Iets meer context zou geen kwaad kunnen, zelfs al heb je geen andere telefoon-ervaring dan de iPhone :)
Thanks voor de super feedback! Ga hem deze week nog even aanpassen en uitbreiden als 't me lukt!
Ik wil toch even reageren op door jou opgegeven Minpunten, je vind de nieuwe iPhone duur, dat is relatief.. Ik kan me voorstellen dat je het duur vind... Maar niet uitbreidbaar geheugen snap ik niet helemaal, waarom is dat een minpunt (los van het feit dat het ook in sommige vlakken een pluspunt kan zijn )?
Heb je in je vorige iPhone 5(S) wel een uitbreidbaar geheugen gehad?

Verder een nette review, ook prettig om te lezen.

groetjes
Bij de iPhone 5(S) en alle voorgaande zou ik het ontbreken van micro-SD opslag ook een nadeel noemen. Andere merken geven soms ook meerdere varianten van interne opslag van een telefoon, aangevuld met micro-SD. De keuze hebben om wel of geen micro-SD te gebruiken is nooit slecht, het ontnemen van die keuze kan daarentegen zeker als minpunt worden gezien (zeker met de belachelijk hoge meerprijs van extra intern geheugen van een iPhone).

En ja de prijs, een iPhone is vrijwel altijd de duurste optie, terwijl het onder de streep een net zo goede telefoon is als menig andere. Het ligt voornamelijk aan persoonlijke voorkeur van bepaalde features (de speakers, de camera, het OS, wel of geen micro-SD).
De iPhone 6S is op dit moment nog ongeveer 700 euro, de Xperia Z5 is 600-650, de Z5 Compact is 500, de Galaxy S6 is onder de 500, de Nexus 5X is ongeveer 470 euro, de LG G4 krijg je al voor minder dan 450 euro. Een prijs van ongeveer 600 euro had mijn inziens beter gepast bij de iPhone 6S.
Beste HardcorePCgamer, ik heb zelf ook onlangs een zwarte iPhone 6S gekocht en ik heb hierover een vraag. Als ik op mijn iPhone een wit achtergrond heb, bijvoorbeeld in de berichten app, dan zie ik aan de onderkant van mijn scherm een streep wit licht wat feller is dan de rest van het scherm. Dit wordt volgens mij lightbleed genoemd. Komt dit ook voor bij jou of heb ik te maken met een defecte iPhone? Ik twijfel namelijk om naar de apple store te gaan om dit te laten maken of te vervangen.
Wat je aangeeft lijkt inderdaad wel veel op lightbleed. Heb er zelf totaal geen last van, lijkt me dus een defectie in de telefoon? Zou toch maar even langsgaan bij de Apple store in dit geval.
Wie kan mij het volgende vertellen;
Ik ben op zoek naar een opvolger van mijn 5S maar wil geen(veel groter) toestel.
Een 6s vind ik te groot.
De 5s werkt prettig maar ik mis toch 3 belangrijke dingen op die Iphones.
- Geen Dual SIM .. Waarom niet Apple?? Waarom is dit wel bij OA samsung verkrijgbaar?
- geen uitbreiding geheugen (opslag) mogelijk. Ja jullie willen ons allemaal aan de (betaalde)cloud kijgen maar in een vliegtuig, en vaak ook op andere locaties als je in het buitenland zit, kan/wil je je data bundel daar niet voor gebruiken om bijv muziek af te luisteren. heb ruim 60 gig aan muziek en kan t niet kwijt op mijn toestel..
- geen accu wisselbaar. Ook dit is jammer. Zeker gezien de geringe batterijduur als je er intesief mee bezig bent.

Verder heb ik nog een paar dingen die ik minder vindt.
- Denk aan bestanden uitwisselen tussen een niet MAC en een Iphone enz.
- niet waterdicht a la sony xperia

Wie kan mij adviseren waarom Apple die dingen (nog) niet inbouwt? gaan ze dit wel doen?
zo niet ga ik denk ik toch voor ander toestel kijken... :(
suggesties welkom
Plus: Oplaadtijd en Mircofoon? In vergelijking met? Doet het slechter dan de concorrentie in dit veld,,, En 5 sterren van een echte "Apple fan''? Ben bang dat ik deze review niet echt serieus nemen...
Kun je vinden, ik heb het zo objectief mogelijk geschreven. Ik ben altijd positief over telefoons van Apple. Dat betekend niet dat ik andere telefoons buiten beschouwing laat, of niet objectief en sceptisch probeer te schrijven. Toch bedankt voor je feedback!

[Reactie gewijzigd door HardcorePCgamer op 13 november 2015 11:38]