Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 4,6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z5 Compact Zwart Review

vinnietemp 10 november 2015, laatste update op 11 november 2015, 1.858 views

Sony Xperia Z5 Compact Zwart

Na veel dubben overgestapt van IOS naar Android en gekomen bij de Z5 Compact. Zeker niet tevreden en twijfel of ik hem nog zal houden.

Pluspunten

• SD-kaart slot.
  • IP 68 rating.
  • Bestanden kunnen opslaan
  • Perfect formaat

Minpunten

• Problemen met scherm vlak na levering
  • Irritante notificatieLED
  • Slechte connectie met carkit
  • Slechte vingerscan
  • Apps haperen

Voordat hij uit kwam was ik al op de markt aan het zoeken naar een alternatief voor het vervangen van mijn Iphone. Ik had de 5 en die was oud. Hij had moeite met filmpjes, facebook, whatsapp gesprekken laden, zat vaak vol (16 gb versie) en de accu ging niet meer zo gek lang mee.
Ik was bij aanschaf tevreden over deze Iphone maar naarmate de updates vorderde gingen ze features toevoegen waarvan het toestel alleen maar over zijn nek ging. Dingen als het toetsenbord bovenin mijn scherm, niet pairen met mijn carkit of gewoon geen filmpjes af willen spelen. Kortom, tijd voor wat nieuws!

Omdat ik nogal eens fiets met de telefoon waarbij deze regelmatig nat wordt had ik een waterdicht toestel in gedachten. De S5 en de Z3 compact waren al wat verouderd dus toen ik hoorde over de Z5 compact heb ik hem, voordat hij uitkwam, besteld. De witte versie...

Nu bleek dat na ongeveer 1 minuut de onderkant van het scherm het bij vlagen niet (of wel) doet. Typen van berichten is dan nogal moeilijk. Dit probleem dus:
Ik gebeld met Sony waar ze overigens super geholpen hebben. De dag erna werd mijn toestel opgehaald en nog geen week later had ik hem weer binnen. Gerepareerd, ge-update, alles! Maar het probleem was niet verholpen.
Wat google werk en nog een keer bellen leverde mij de info dat er in diezelfde week een update zou komen die het probleem zou verhelpen. Nu maar hopen dat dit niet de update betrof die ze er al op hadden gezet.
Dit bleek achteraf gelukkig niet het geval. Wel jammer dat je om te updaten software van Sony op je computer moet zetten. Dit is natuurlijk software die altijd opstart als je je pc aan zet en lekker op de achtergrond blijft draaien. Vervuiling van mijn pc als je het mij vraagt. Ik ben zeker geen fan van Itunes maar die hoef je ook niet te gebruiken om je Iphone te updaten.

Probleem verholpen; aan de slag.

Ik ben echter nog niet blij met het toestel.

De camera is goed en maakt prima foto's. Ook de filmpjes zien er gelikt uit. Maar als ik op de opname knop druk om een filmpje te schieten blijft het scherm eerst een ruime seconde (of 4) vast staan. Niet dat het niet werkt maar het is en blijft gewoon irritant.
Overigens brengt hij mij terug naar het startscherm als ik zonder te ontgrendelen een slow-motion filmpje wil maken. Sony, zet deze optie er gewoon niet bij als dit niet kan.

Muziek van spotify via de carkit luisteren in de auto is een uitdaging! Sony hanteert Throw: "Draadloos inhoud afspelen in uw Xperia op andere apparaten". Deze optie kun je op "automatisch aan" zetten! Dit zou dus kunnen inhouden dat het automatisch muziek van spotify via mijn carkit naar mijn speakers brengt. Dit blijkt een deceptie. De methode die ik heb gevonden als meest gebruiksvriendelijke is de volgende: Muziekje via de Sony muziek app afspelen, hierin het geluid "throwen" naar de carkit, spotify opstarten, muziekje starten. Dit onderbreekt dan het geluid van de Sony muziek app en zorgt dat ik spotify over de carkit heb. Als iemand een betere optie heeft lees ik hem graag!
Bellen doet hij overigens wel goed via de carkit. Ik had stiekem niet anders verwacht.

Dan de notificatieLED. Dit is toch wel zo een gigantisch irritant ding. Super fel en niet uit te zetten als de telefoon aan de lader zit. Ben ik de enige met de gewoonte om mijn kamer compleet donker te maken als ik ga slapen? Dit is toch wel mijn grootste irritatie; iets toevoegen aan een telefoon dat compleet gebruiksonvriendelijk is.

Verder:
- Als ik alle apps sluit sluit ik ook alle tabbladen van mijn Chrome browser. Ik wil vaak terugkijken op sommige sites. (is een instelling en reeds opgelost!)
- Ik kan niet de rekenmachine of wekker bedienen zonder het toestel te unlocken.
- Vingerscan werkt even vaak wel als niet, je moet je vinger namelijk precies op een van de manieren hebben als toen je hem instelde.
- Ik was een redelijke poos bezig met het verwijderen van apps die ik nooit ga gebruiken.
- Ik heb nog steeds geen app kunnen vinden om mijn google notities makkelijk en snel te openen. De Gmail app is nogal omslachtig.
- Toch vaak een irritante vertraging in of bij het opstarten van apps.
- USB-lader kan er maar op een manier in, ik was verwend met de lightning cable.
- Formaat is perfect maar de knopjes zitten niet op een handige plek. Als je de telefoon zo vast houdt dat je de volumeregeling bovenop hebt in landscape modus is links harder en rechts zachter. Niet al te intu´tief.
- Startte laatst uit het niets opnieuw op.

Positief:
SD-kaart slot.
IP 68 rating.
Normaal gebruik van opslag, dit in tegenstelling tot IOS.

De accu is redelijk maar niet zaligmakend. Andere telefoons in deze prijsklasse presteren gelijk.

Heb jij ook een Sony Xperia Z5 Compact Zwart?

Vingerscan werkt juist uitstekend bij dit toestel - en zelfs met alle 5 de vingers die ik heb toegevoegd werkt het vlekkeloos!
En mijn auto heeft de telefoon al gevonden op het moment bij instappen dus daar ook geen enkel probleem bij.
Misschien heb jij gewoon de pech een maandagochtend product te hebben.
Ik heb ook de Z1c en Z3c gehad maar dit is toch echt de beste vd 3 gevolgd door de Z1c en als laatste de Z3c.
Mijn auto vind de telefoon ook direct na het aanzetten.
Alleen het probleem is muziek afspelen. Probeer eens Youtube af te spelen met geluid over de speakers.
Alvast ÚÚn tip: je kunt je telefoon andersom neerleggen. Schijnt dat licht dan minder door je kamer schijnt (Ja, echt!)
Chrome browser is op de meeste androids aan te passen (heb zelf geen Z5) bij de instellingen. In app tabladen oid, een onaangevinkt hokje geloof ik. Als die instelling goed staat, gaan al je chrome tabs binnen de app ipv ieder als app te beschouwen door taakbeheer.
Supertip, dank je wel!
Waarom ben je na de fix van Sony mbt je scherm niet tevreden?
En de Sony software kan je op de computer natuurlijk ook weer verwijderen, of instellen dat deze niet automatisch opstart.

Probeer je bluetooth carkit eens te verbinding via Bluetooth instellingen.. Gaat stuk beter dan met
throw :)

Verder is de app actions volgens mij google notities?
Grote kans dat ik de Sony Xperia Z5 compact aan ga schaffen.
Weet iemand of de Bluetooth koppeling met het audiosysteem van de Hyundai i20 (2014) probleemloos verloopt? Ik heb nu een Samsung Galaxy SII waarbij binnenkomende oproepen prima gaan, maar waarbij uitgaande oproepen niet via het audiosysteem gestart kunnen worden.
hopelijk kan dat bij de Xperia Z5 compact wel.