Specificaties Socket 1151 met Intel Z170 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z170A GAMING M5 Review

bas66 10 november 2015, laatste update op 22 december 2015, 903 views

MSI Z170A GAMING M5

3 maanden in bezit, Na even rustig getest te hebben zeer makkelijk te overklokken naar 4600mhz en stabiel heb in het begin wat moeite gehad.Na de bios update draait het prima en stabiel jammer van de losse sticker verder vind ik het een prima moederbord met ook wat min punten.

Pluspunten

• zeer lage temperaturen
  • snelle cpu prestatie
  • ddr4 op de hoogste mhz
  • goede gaming en OC software
  • overklokken van uit de bios makkelijk
  • start met ssd op in 9 seconden

Minpunten

• bios chip niet vervangbaar
  • met stiker M5 aangegeven

Layout Score: 3
Heb dit bord voor 180 euro gekocht na aanleiding van de vorige msi M5 z87 gaming prestatie serie.
Had een asrock extreme4 Z87 .

De msi z170a gaming m5.
Bij het uitpakken viel mij meteen op dat er heel goedkoop met een sticker achter de op het bord staande. MSI Z170A een sticker gaming M5 scheef en los op het bord zat heb het zelf er netjes opgeplakt zijn het allemaal de basis printplaten waar als het type er is opgemaakt de sticker op komt.

Verder is er buiten de 2 m2 sloten als je dit bord koopt ook zeker gaan gebruiken als je het geld er voor over hebt om een samsung 951 M.2 250gb te kopen

verder heeft het bord de 2 steel pcie sloten wat zeker met de grote zware kaarten hangen, een verbetering is voor mij. niet dat er ooit een is afgebroken 1 kaart weegt gauw 1,5 kilo. met 2 schroeven

De killer internet chip met de software prettig met streamen en gamen on line.

Let op bios update 1.3????? Wat die allemaal met de bios doet weet ik niet maar veel goed was het niet.

Het bord wat na bios update 1.30 steeds storingen met de grafische kaart opleverde en steeds chrasde zijn gelukkig na een snelle 1.5 bios update na 2 dagen ellende en verdriet verholpen.

Dit was ook zeker de reden om kritisch naar het moederbord te kijken msi en de naam kost geld wat in het product terug is te vinden. .
Nu ik het systeem stabiel draai niet overklokt op de fabriek instellingen ben ik toch tevreden over het moederbord. Alle z170 chips staan nog in verdere ontwikkeling. En dit heb je als je snel het nieuwste wilt hebben.Er vaak kinderziekte kunnen zijn.

Ik ben nu 2 maanden verder en heb nu de tijd gehad en genomen om de bios instellingen te vergelijken en te veranderen.
n. Als je in de bios je clbk op 102 39x zet heb je ook de agressie die de andere moederborden hebben je core cashe staat al op 39 in de bios in de auto stand zet die ook op 39x en de score is net iets hoger.[ stabiel overklokt op 4620 mhz super bord.] scoort stukken hoger als de haswell 4790k. Met nog steeds temperaturen van 20 tot 60 graden. Nu kan ik zeggen dat ik erg tevreden ben met dit moederbord goed game moederbord en zeker de moeite waard. Na in eerste instantie de bios update die niet goed was en een los stickertje. En de andere bios instellingen raad ik het bord zeer zeker aan. Mijn kinderen spelen alien vs predator hitman steam online en ik gebruik m voor wat ander zaken die er prima en sneller mee gaan als verwacht. Hoe kan je een product na 1 dag beoordelen ik begin er net aan te wennen het is een goed moederbord vooral met nvme ssd m.2 de snelheid is een enorm verschil welk windows scherm wat in een flits voorbij komt.

Heb jij ook een MSI Z170A GAMING M5?

Hi Bas
Hoe heb je de NVME ingesteld in de bios, of gaat dat vanzelf? Moet je hem op AHCI zetten of juist niet.
gr
Joop
Het is M.2 pcie ssd als je bios op uefi staat zie je hem vanzelf in de bios en kan je zo installeren en als het nvme is dan ziet de bios dit het is namelijk M.2 pci-e ssd. Kijk even op het msi forum nl bij dit onderwerp staat daar helemaal beschreven toets even samsung nvme in op en gaat het niet helpen ze je graag } kan zijn dat je je bios even moet resetten en sata los in het ergst geval. Je sata er op even controleren in de bios zag ik ook weer staan houd er wel even rekening mee dat je kijkt wat je nog en welke sata porten werken in je moederbord beschrijving want er vervallen er, ik hoop dat je hier wat mee kan sterkte met de snelheid.
bas

[Reactie gewijzigd door bas66 op 23 december 2015 09:10]

Dank Bas
Was van plan een Samsung 950 Pro 512GB m.2 te nemen, maar ik zie dat de jouwe de 951 m.2 ook zo snel is en goedkoper.
Mocht het niet helemaal lukken, dan vraag ik nog wel iets.
gr
Joop
Dat was ik eerst ook tot ik de navraag bij MSI had gedaan en te horen kreeg dat ze beide werken nvme 951 en 950 Samsung M.2 was de keus makkelijk nvme leest intern 300000 en schrijft 110000 IOPs en AHCI haalt dit niet, intel is 420000 / 230000 IOPs sneller intern schrijven en lezen, dit is wel met pci-express kaart. Als ik daar het geld voor had dan liever 400gb voor bijna de zelfde prijs 50 euro meer kijk bij de specs naar iops lezen en schrijven kijk hier maar eens naar bij de IOPS in deze specs van intel pricewatch: Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB of je moet een laptop hebben dan gaat het niet dit is het snelst volgens mij en beter dan samsung komt uit test naar voor
bas

[Reactie gewijzigd door bas66 op 23 december 2015 09:09]