Wileyfox Storm Zwart Review

NTwoO 9 november 2015, laatste update op 13 juli 2016, 5.333 views

Wileyfox Storm Zwart

Eigenzinnige telefoon die voor een zacht prijsje super prestaties neerzet.

Pluspunten

• Accuduur
  • Pracht en stevig toestel
  • CyanogenOS 13 (marshmallow)
  • Vormgeving
  • Schermkwaliteit
  • Met hack is dual sim icm uSD mogelijk

Minpunten

• Prijs in NL ivm VK prijs
  • Geen onderscheid voor mic in headset
  • Onstabiele kompas

Introductie

Sinds 5 dagen geleden ben ik de blijde eigenaar van een Wileyfox Storm. Mijn geliefde Motorola Moto G 2014 was na een zwemles in juli niet meer hetzelfde. Een hoekje van de scherm, precies waar de 'w' zich bevind op de toetsenbord in portrait mode en de n zich bevind in landscape was input niet mogelijk. Voor de rest was de telefoon redelijk in zijn prestaties, maar met een Snapdragon 400 was het nooit een snelheidsmonster. Verder zijn de standaard functionaliteit in de OS (alle Google en Moto services) een enorme dobber op de RAM. Onderweg leek het een discussie tussen developers en management. Ik wou graag Flitsmeister, Navi en Podcasts en de OS zei "kies twee en laat mij het maar weten". Zo te zien ben ik dus een power user... Verder is het met 8GB een enorme klus om alle benodigde apps aanboord te houden. Het is een constant gemekker met maar 6GB beschikbaar na de behoeftes van de OS. Apps werd naar de SD kaart verhuisd en bij iedere ronde updates moest de cache geleegd worden om installatie rond te krijgen... Neewat. Deze "king of cheap" was een leuk toestelletje maar er moest iets komen met meer pit. De Moto X Play was een mogelijkheid, maar een met dual sim in NL te vinden voor rond 350 en heeft 16GB/2GB. Andere opties werden ook overwogen, maar een snelle aanschaf op preorder bracht de toestelprijs op 231 Euro. Dat duurde niet lang om de knoop door te haken. De Wileyfox werd besteld en de wacht gestart. Na 2 weken wachten was het toestel in mijn bezit. Het is wel jammer dat deze prijsstelling in lijn met de Engelse prijs niet op het vasteland te vinden is.

Geschiedenis

De Londense Wileyfox is opgericht door door voormalige topman van Motorola VK, Nick Muir. Hij wou een goedkoop "Chinaphone" uitbrengen in Europa, maar dan met EU dienst. Eind augustus was de telefoons bekend gemaakt. Eind september is de kleinere broer, de Swift uitgekomen. De flagship telefoon is eind oktober uitgekomen.

Unboxing en eerste indrukken.

De Wileyfox Storm is netjes verpakt, maar er is duidelijk minder uitgegeven aan verpakking ed dan andere fabrikanten. Dat is niet gek. Ik geef liever mijn geld uit aan de telefoon dan aan de unboxing expercience. Dat haalt echter niet weg dat de verpakking wel netjesgedaan is en tenspijte van de prijs wel leuke ervaringen met zich meebrengt. De doos bevat een sim tooltje, zeer beperkte litratuur, een leuke USB kabel en natuurlijk de gene waar het alles om gaat, de Storm. De litratuur bestaat uit een beknopte handleiding van 6 plaatjes zonder tekst en een de garatie/veiligheidsvoorschriften in een aantal talen in hele kleine tekst.

De Storm kwam met een schermprotector vooraf geinstalleerd, maar helaas kwam de protector los bij verwijderen van de voorste folie. De telefoon had genoeg acculading om van de staanspoor aan de slag te gaan. Al mijn apps werden geinstalleerd en de basic aspecten zijn opgezet zoals Google account, email accounts, Dropbox en keepass. De telefoon is duidelijk lekker vlot en gaf geen hikjes tijdens de installatiestappen. Root is nog niet beschikbaar voor de telefoon, dus de ROM is nog geheel onaangetast.

Uiterlijk en Bouwkwaliteit

De Storm is zeer degelijk. De Motorola roots is enigszins terug te zien. Een ronde achterkant met strakke accenten van oranje en alu maakt de foon een pracht pareltje om te zien. De foon is gewoon stevig en degelijk. Hier is niets terug te zien die "Chinafoon" laat doorschemeren. De afmetingen van 155.6mm x 77.3mm x 9.2mm is vergelijkbaar met een iPhone 6+. Toch is de geronde achterkant bevorderlijk en vrouwlief (van wie de iPhone is) liet wel weten dat de Storm veel fijner in haar hand ligt en door de ronde achterkant echt kleiner aanvoelt. Bij de bezels is de telefoon ook maar 6,9mm. De sandstone achterkant heeft iets weg van de Oneplus. Reviewers met verhalen over vingervlekken zullen er wel zijn, maar dat is niet mijn gebied van expertise. Het zou een probleem kunnen zijn, maar stoort mij niet.

De scherm komt uit het LG kamp. Deze levert super prestaties. Voor mij is de 1080p scherm echt perfect. Laat mij maar de hogere resoluties links liggen. De resolutie is mij hoog genoeg om pixels (nauwelijks) niet te zien. Doe mij liever goede accuduur. De kijkhoeken zijn super goed en lezen in zonlicht is zeker goed te noemen.

CyanogenOS

De Storm komt standaard met CyanogenOS. Deze is de commerciele variant van de geliefde Community ROM Cyanogenmod. De ROM heeft ook de Google apps aanboord, maar wordt verder behoorlijk kaal opgeleverd. De totaal beschikbare geheugen wordt opgegeven als 26,5GB, dus de ROM zelf neemt wel de nodige plaats in beslag. De OS brengt een aantal hele fijne features met zich mee. Zo is het mogelijk om per app de toegang te regelen. De scherm kleur wordt aangepast in de avond om minder blauwlicht te genereren. De pin scherm wordt gescrambeld om meekijkers in de war te brengen. Als kaarsje op te taart is de eerste ROM update op gisteren geleverd! Dat bood goed! Als zij deze tempo volhouden dan kan het wel een verademing zijn in Androidland.

Oproep kwaliteit en stabiliteit

De Storm is nu al een paar dagen in gebruik. Ik heb de afgelopen dagen veel gebeld en de kwaliteit van de oproepen zijn top. Geen dropped calls of slechte verbindingen. Zelfs de Moto G, die bekend staat om de roemrijke Motorola spraak kwaliteit was minder goed. Bellen met de bluetooth van mijn auto toonde echter wel onstabiliteit. Achteraf bleek dat opnieuw aansluiten met de Parrot de oplossing. Wellicht meer een probleem bij de Parrot dan de Storm. A2DP Muziek is stabiel zonder problemen. Ook op de Bluetooth zijn de mensen kraakhelder te horen. De OS draaide de afgelopen dagen zonder hikjes en heeft op dit moment 2,4GB van de RAM in gebruik. Achtergrond taken lijken actief te blijven voor dagen aaneen. Er waren sommige zware acties naar bv de SD kaart die de telefoon enigszins ophield. Ik denk dat het door de disk IO komt. Zo heeft N7player de nodige tijd gebruikt om zijn samenvatting te doen en gaf een "not responding" melding. Na wachten ging het echter door.

De Storm ondersteunt in reguliere opbouw dual sim. Sim 1 is een uSim en sim 2 is een nanosim. Sim 2 wordt geplaatst in de locatie waar de uSD kaart geplaatst wordt, dus het is niet zonder aanpassingen mogelijk om 2 sims en uSD kaart te gebruiken. Met een hack is echter een sim op de uSD kaart te plaatsen om dat mogelijk te maken. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1B1vIY1c8mbg8Dx.jpeg
Deze sim is losgehaald van de substraat met een heteluchtpistool (portasol Superpro met hetelucht punt). De losgehaalde sim is vervolgens met nagellak bevestigd. De procedure is het beste met een nanosim te doen.

Het kompas is op sommige fora gesignaleerd als onstabiel. Deze heb ik ook in mijn telefoon kunnen bevestigen. Nu gebruik ik het kompas nooit, maar indien mensen hier veel gebruik van maken, wees gewaarschuwd. Navigatie heeft dus iets meer moeite in tunnels of de kaart kan draaien bij een stoplicht.

Camera

De camera is de Sony Exmor IMX220. Deze sensor was enkele jaren geleden het neusje van de zalm van Sony telefoon sensoren. De eerste versie van de software had moeite om goede foto's te maken, maar inmiddels is de software bijgewerkt en zijn de resultaten zeer schappelijk. Veel van de onderstaande foto's zijn met de oude software, maar enkele aan het eind zijn wel met de nieuwe software. De lens is gevoelig voor vuil en dus ook de bron van de vage foto's.

Accuduur

De Storm komt met een 2500mAh accu. Dat klinkt op heel weinig. Mijn telefoons in het verleden (Moto Razr, Samsung GS4, Moto G 2014) hadde enorm moeite om een dag door te komen. Meestal was het zoeken naar een lader tussen 17h00 en 19h00. Dat is met de Storm echter anders. De jongens van Cyanogen hebben duidelijk hun huiswerk gedaan. Wellicht is de SoC ook gebaat dat er iets conservatiever gekozen is voor 1,5GHz kloksnelheid ipv 1,7GHz zoals andere fabrikanten. Dit voelt je niet in de prestaties, maar als jij aan het eind van de dag nog 60% over hebt ipv 15%, dan is het toch fijn. Verder ondersteunt de Storm ook Quick Charge 1.0. Dat is vandaag de dag misschien niet de allerbeste, maar maakt een redelijk snelle lading wel mogelijk.

Tot slot

Deze telefoon is een verademing! Bij aankoop had ik gehoopt op een goede telefoon voor de prijsklasse. In plaats hiervan krijg ik gewoon een top telefoon. Op de camera na doet de telefoon alles wat ik wens van een flagship.

Fotos

Standaard app in nieuwe software is gebruikt voor onderstaande foto's.

Landschapfoto's zonder HDR

Vroeg ochtend

overdag

Na zonsondergang

Landschapfoto's met HDR

Vroeg ochtend

overdag

Na zonsondergang
Onderstaande foto's zijn met oude software
De eerste foto is met de Wileyfox Storm met de ingebouwde app.

Foto 2 is met de IPhone 6+

Foto 3 is met CameraZOOM.
Foto 4 is met de ingebouwde app.
De fotos zijn wel bij lage licht condities. Foto kwaliteit lijkt snel geaffecteerd te worden door vingervlekken op de lens.

Camera foto van een landschap met genoeg licht zonder HDR:

CameraZoom

Landschap met nagenoeg gelijke condities met HDR:

Lage licht conditie:

CameraZoom

Lage licht conditie met tegenlicht lichtbalans kiest voor lichtbron:

CameraZoom

Lage licht conditie met tegenlicht lichtbalans kiest voor donker gedeelte:

close ups volgen

Edits
  • InitiŽle anpassingen van tekst nav feedback op post
  • 18-11-2015 - Bluetooth stabiliteit en kompas info bijgewerkt.
  • 23-11-2015 - Bluetooth probleem opgelost door opnieuw met Parrot aan te sluiten
  • 14-05-2016 - extra foto's met nieuwe software. uSD met nanosim piggyback toegevoegd.

Heb jij ook een Wileyfox Storm Zwart?

Als je even die kinderachtige aaifoon verwijzingen weghaalt is het een 2+ waard.

Jammer om te lezen dat de fotokwaliteit zo belabberd is.
Die foto's zijn inderdaad wel erg slecht zeg. Zonde. Ik ben benieuwd of ze daar nog wat aan kunnen doen. Houd ons op de hoogte aub.
Hey, allereerst bedankt voor deze uitgebreide review.

Ik vroeg me wel af hoe de knoppen (power en volume) aanvoelen.
Drukken die lekker in/geven ze goede feedback?

Ook kon ik nergens duidelijk vinden of de storm beschermd is met dat Gorilla glas.
De swift word op de site van wileyfox wel duidelijk geadverteerd met 'corning gorilla glass 3', maar bij de storm staat dat dan weer niet aan gegeven. Kan jij daar misschien antwoord op geven?
Ik weet niet hoe het zit met de scherm glas. Het lijkt me wel sterk dat het niet een gg variant is. De knoppen voelen niet los aan en geven goede feedback. De aan knop is onder de rocker voor de volume. Beide knoppen zijn aan de rechterkant. De knoppen steken genoeg uit om ze duidelijk te voelen, maar kunnen ook hierdoor wellicht snel bediend worden in een broekzak. Dat is me echter nog niet naar mijn weten overkomen. Het zou ook de reden kunnen zijn om de aan knop onder de volume te plaatsen. Op die plaats is ongewenste bediening minder waarschijnlijk. Nu dat jij naar de knoppen vroeg is het me voor het eerst opgevallen hoe mooi ze zijn! De oppervlak is zwart met een heel subtiel zilveren afschuining omheen.
Review bijgewerkt met nieuwe info.
Redelijke review, paar benchmarks (antutu ofzo) zouden niet misstaan...
Het taalgebruik is soms moeilijk te volgen, het lijkt wel dat je moeilijke woorden probeert te gebruiken in een verkeerde context :
Foto kwaliteit lijkt snel geaffecteerd te worden
Wat bedoel je hiermee, geaffecteerd betekend bektakt of gemaakt, of bedoel je simpelweg dat de kwaliteit beinvloedt wordt ? Zo ja dat is het woord dat je moet gebruiken ;)
Ik ben in Zuid-Afika geboren en getogen. Dat zal wel bijdragen tot een afwijkend taalgebruik. :)
Dank voor de review! Erg nuttig.

Jammer dat die camera out-of-the-box zo slecht is. Dat ziet eruit alsof er een laagje vet op de lens zit... Ik had hier best veel van verwacht, aangezien het een flink grote sensor is.

Vraagje:
Weet jij hoe het zit met updates bij Cyanogen? Worden deze centraal uitgerold, of net als bij andere Android versies door de fabrikant? Ik vind het tegenwoordig steeds belangrijker om een snel bijgewerkt OS te hebben. Windows 10 Mobile is daardoor een optie, maar ik dacht ook aan Cyanogen OS.

En is deze ook helemaal volgezet met alle standaard Google Apps? Zijn deze ook te verwijderen?
Kijk even naar de nieuwe fotos. Er is wel wat bleed bij de Storm, maar in geheel niet al te slecht.

De updates met Cyanogen is redelijk vlot. De eerste 2 updates iig. Er komen ook security patches.

De google apps zitten er voor een gedeelte ook op. Denk aan hangouts, ed. De zoekbalk van Google is wel uit te zetten. Ook de achtergrond taken zijn zeer beperkt en vreten dus niet geheugen. Dat heeft ook voordelen met de accuduur. Root is niet per default aan te zetten als bij Cyanogenmod. Ik heb nog niet die apps willen verwijderen. Hoe het dus zit, weet ik niet.
Een na laatste foto is fout. Wordt gefixd.
Bedankt voor de review, ik wou mijn oude Nokia Lumia 635 vaarwel zeggen en deze kopen. Maar als ik de foto kwaliteit zie van de willeyfox, gaat het hem niet worden. Nog even verder kijken ;-)

Wel jammer heeft een supermooi design.