Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N82 Zwart Review

YoVla 3 juni 2009, 1.254 views

Nokia N82 Zwart

Pluspunten

• Vele Features
  • Camera
  • Stabiliteit
  • Gebruiksgemak
  • Nokia Maps
  • De vele extra download applicaties voor de telefoon

Minpunten

• Accuduur klein beetje
  • de usb productie fout

Nokia N82 Zwart ( 1 Jaar in gebruik )
Bij mijn Provider Abbo heb ik destijds gekozen voor de Nokia N82, dit vooral omdat de Camera erg goed is ( voor een mobiel ) en ik die mooi tijdens het stappen kan gebruiken.. maar ook de vele Features in de telefoon spraken mij wel aan.

De Featureset
Er zitten heel veel Features op deze telefoon en ik zal een kleine greep doen uit deze grote lijst

WLAN
Je kan snel en gemakkelijk kijken of er Wireless Networks in de buurt zijn, en zo kan je ook snel kijken naar de sterkte van het signaal

Sterke Camera
Één van de punten waarom ik deze telefoon heb gekozen is de sterke 5mp Camera, deze gebruik ik vooral veel tijdens het stappen en daar komt dan ook de Xenon Flash goed van pas. de foto's zijn van een dergelijke kwaliteit waar je versteld van staat voor een mobiele telefoon. ik kan je aanraden om op google en youtube eens te zoeken op photo reviews van de N82 & daar zul je dan ook snel het verschil zien met bv een N95.

Nokia Maps
Met de GPS op deze telefoon kan je heel mooi gebruik maken van Google maps. ik ben vorig jaar op vakantie geweest naar Kroatië en heb toen voor de tijd in Nederland de kaart via de computer gedownload en toen via Nokia PC suite op mijn mobiel geplaatst en daarna kon ik in Kroatië nachts makkelijk de weg terug naar ons huisje vinden.

Veder heeft deze telefoon ook genoeg Features waar je eigenlijk niet veel mee doet, ik noem maar een Barcode scanner? of een Zip programma, maar deze staan veder niet in de weg.

Bereik
Over het bereik kan ik kort en krachtig zijn.. die is uitstekend

Accuduur
De accuduur van deze mobiel is niet zo hoog als je verwacht, maar ik zou eerlijk zijn dat ik eigenlijk niet echt weet hoe ik dit moet uitleggen! maar ik doe een poging

Bij normaal gebruik ( bellen smsen internetten ) is deze telefoon na 3 dagen wel leeg.
Bij het luisteren van muziek door de speakers gaat deze ong 6 uur mee
Bij het stappen ( zet bluetooth uit, anders gaat het nog sneller ) is die na een avond wel zo goed als leeg

Gebruiksgemak
Het gebruiksgemak van de N82 is goed te doen, ik heb altijd al nokia's gehad en dan is die overstap niet zo erg lastig! maar kom je van een andere telefoon dan zou het aan het begin wel wat lastiger zijn.
Maar na een paar daagjes dan is dit allemaal goed te doen.

Design
Het Design van deze telefoon is gewoon top. de knoppen zijn wel wat klein maar dit is erg goed te doen ( vind ik zelf ) en de Camera zit op de achterkant van deze telefoon en die kan je heel makkelijk dicht en open doen door middel van een schuif klepje

Bouwkwaliteit en afwerking
Hier heb ik wel iets negatiefs op aan te merken namelijk het volgende
wanneer je deze telefoon nieuw koopt, kijk dan eerst bij de usb poort op de telefoon naar het volgende,
Wanneer je langs de rand kijkt ( dus naast het scherm ) kijk dan of je niet vanaf daar de usb poort door een spleetje kan zien want dit is namelijk een productie fout en valt onder de garantie.
bij mij is 1 speaker uit gevallen door iets maar ik weet niet wat ( misschien kapot ofzo )
veder is de telefoon wel erg degelijk en robuust en is alles netjes afgewerkt ( met uitzondering van de usb fout (

Stabiliteit & betrouwbaarheid
in 1 woord "Super" ik heb er nog bijna nooit een vastloper op gehad.
wel komt het af en toe voor dat ik geen foto kan zien na het maken van één, puur omdat deze zwart is.

Heb ik geen mening over omdat het in mijn abonnement verwerkt zit, maar ik zag wel net dat deze zwarte editie goedkoper is dan de grijze of witte versie ( wat wel raar is, sinds deze later is uitgebracht )

Al met al geef ik deze telefoon een dikke 8.5.

Heb jij ook een Nokia N82 Zwart?

Misschien kan je hier en daar je mening iets meer/ beter toelichten?

Wlan:
- Hoe is de ontvangs/ snelheid

GPS/ Nokia Maps:
- Hoe is de reactietijd
- Hoe goed is GPS ontvangst

Toch 3 punten voor jou
Ik heb het hier even voor je geprobeerd met speedtest.bbnet.nl
Via hetzelfde netwerk haalt een PC gemiddeld 50Mbps (~6 MB/s), de N82 via WLAN, volledig signaalsterkte met de standaard nokia browser gemiddeld 2Mbps (~250kB/s)

Wat betreft de GPS: als ik op een willekeurige plaats de GPS aanzet heb ik in ongeveer een fix in 2 minuten, dit is zonder a-GPS of andere hulpmiddelen. Zodra er eenmaal een fix is blijft deze ook wel, en is de ontvangst prima.
Ik heb deze telefoon ook, en ik moet zeggen dat je accuduur klopt, behalfe het avondje stappen. Bij mij kan ik namelijk over de 300 fotos maken en dan begint hij pas te zeuren om zn stroomdraadje.

Verder goede revieuw. Misschien nog iets erbij zetten over gebruik met TomTom software?
Heb zelf de telefoon ook, Ben er ook zeer tevreden over.

Maar dat wat jij zegt over de accu duur ben ik niet met je eens, had hier voor een K850i. Hiervan ging de accu echter niet langer mee dan een dag.

Maar zoals ik ook zie noem je accuduur niet als een vol minpunt.

Verder maak ik zelf gebruik van Sygic McGuider, ik zelf vind dit zeer lekker werken. Een echte Tom Tom cloon!
Mijn GPS reactie tijd is binnen 10 seconden.. maar ik denk dat het ook komt door het gebruik van internet?

Ik ben op vakantie geweest naar kroatie waar ik dan zonder internet het gps systeem gebruikte in samenwerking met nokia maps... Het werkte echt geweldig, de reactie tijd durf ik niet te zeggen sinds ik toen niet helemaal nuchter was :P maar het ging wel vlot