Specificaties Stereo Bluetoothspeaker met oplaadbare accu - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi Bluetooth Speaker V1 Wit Review

Basho 9 november 2015, laatste update op 27 december 2015, 2.075 views

Xiaomi Mi Bluetooth Speaker V1 Wit

Pluspunten

• Design wat past in de productreeks
  • Speaker grill beter dan verwacht
  • Degelijk warm geluid
  • Makkelijk om mee te nemen
  • Kan goed omgaan met hoge en midtonen

Minpunten

• Earson klinkt voor velen beter
  • Bass is matig/soms overheersend

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 4
Naast het bekende merk “Earson” die enkele bluetooth speakers op de markt heeft zoals de ER-151 en de ER-160, mogen we de marktleider Xiaomi ook niet vergeten. De Chinese mobiel-gigant heeft recentelijk namelijk een bluetooth speaker aangekondigd die de concurrentie met de Earson speakers aan zou moeten gaan. Dat is een hele grote uitdaging, want wanneer je al een trotse bezitter bent van één van de Earson speakers dan weet je als geen ander dat deze producten ontzettend veel waar voor je geld zijn. De specificaties verschillen namelijk wel, maar dat is wel heel nihil. Toch, het grote verschil is dan het gekozen ontwerp. De Earson ER series heeft een stoer ontwerp. Daarnaast is deze speaker prima geschikt voor buitengebruik. Dat is de Xiaomi Square Box absoluut niet. De Xiaomi Square Box is namelijk niet waterdicht, niet bestemd tegen vuil, stof en tegen stoten. Hij zou wel voor buiten gebruikt kunnen worden, maar zo oogt het design er niet naar.

Al een geruime tijd verwachten we van Xiaomi enorm hoge kwaliteit en stiekem hopen we dat we dit ook kunnen verwachten van de Square box. Audioproducten zijn immers wel lastiger te beoordelen omdat men vaak een eigen voorkeur heeft van geluid. De Xiaomi Square Box heeft er een erg lange tijd over gedaan om aan te komen via Sweden post. Het heeft ca. 4 à 5 weken geduurd voordat het speakertje eindelijk geleverd werd. Dit mede dankzij de drukke vakantieperiodes in de zomer.

Aantal speakers: 2 speakers
Lengte: 154,5 mm
Breedte: 62,0 mm
Hoogte:25,3 mm
Accessoires: USB kabel

De Square Box werd door Banggood uitstekend verstuurd in een grote envelop met daarin veel opvulmateriaal. De doos van de speaker was in een goede conditie overgekomen zonder deuken of beschadigingen. De Xiaomi Square Box zelf komt in een verpakking die je vaker terugziet bij Xiaomi producten: een simpele kartonnen doos met weinig extra accessoires. Wanneer je de doos openmaakt valt direct één heel groot ding op en dat is dat de manier van verpakken hetzelfde is met de rest van de producten, maar ook dat de stijl van de producten hetzelfde blijft. De Xiaomi Yi en de Xiaomi Powerbanks zijn namelijk identiek wat betreft het ontwerp en dat is leuk om dat terug te zien in meerdere productseries. Het materiaal van de speaker grill laat dan wel een beetje zijn wensen over. Het ABS plastic wat gebruikt wordt als speaker grill vind ik voor mijn idee erg fragiel en goedkoop aanvoelen. In tegenstelling tot de plastic speaker grill, is de aluminium rand wel een grote plus. Zo blijven de producten in hetzelfde ontwerp hangen en compenseert het met het ABS plastic. Over het design komen we nog uitgebreid op terug.

In de doos zitten slechts een aantal accessoires:
  • Speaker zelf;
  • Handleiding op de verpakking;
  • Garantiekaartje
Het vooraanzicht bevat weinig bijzonders. Hier kunnen we namelijk alleen de ABS plastic speaker grill vinden met in het midden een Xiaomi logo. Aan de onder-, boven-, en linkerkant is er ook niets bijzonders te vinden. Aan de rechter kant vinden we wel wat, maar niet heel veel. Er zijn namelijk maar 3 primaire onderdelen te vinden op deze speaker: een aan/uit knop, een micro USB poort en een status LED light. De aan/uitknop dient als powerknop maar ook als pauze/playknop voor muziek. Aan de achterkant vinden we wat informatie over de speaker zelf. Opmerkelijk is, is dat de namaakversie 4 knoppen heeft aan de bovenkant.

Zoals ik al had aangegeven laat het design misschien wat de wensen over. Door gebruik te maken van ABS plastic lijkt de speaker grill erg fragiel. Toch valt dit in de praktijk echt wel mee. Ja, als je de speaker een keer laat vallen verwacht ik dat er een deuk in de grill zit, maar over het algemeen blijkt toch dat de grill vrij stevig is. De aluminium rand rondom de Xiaomi speaker is ook erg goed. Deze aluminium rand zorgt er namelijk voor dat het totaalplaatje er een stuk luxer uit ziet. Niet alleen ziet de aluminium rand er luxe uit, ook zorgt deze rand voor een degelijke bouwkwaliteit. De speaker kraakt verder ook niet wanneer je hem vastpakt: dat was wel iets waar ik mij zorgen om maakte.

Ik was van plan om een teardown video te maken van de Xiaomi Square Box, maar net zoals bij de Earson ER-151 gaat het om een gesloten systeem. Met andere woorden: de speaker valt niet open te maken aan de hand van schroeven maar waarschijnlijk door ergens een nagel onder te zetten of met kracht ergens op duwen. Zodra ik meer weet over dit product en ik weet hoe ik deze uit elkaar kan halen dan komt er een video van.

Lutkeveld:
Speakers gebruiken geen stroom, dat doet de versterker. Een lithium cel is nominaal 3,7v, de capaciteit is hier 4,44Wh (Ah*V). Het theoretisch maximaal vermogen van een versterker per kanaal is te bepalen met (Ingangsvoltage versterker^2)/(Weerstand speaker*2). In dit geval 3,7^2/2*4 is ongeveer 1,5 met inefficiënties meegerekend.
Een normale verhouding tussen verbruik:output is 0,15:1. Verbruik is lager omdat muziek niet een constante belasting is, maar bestaat uit pieken en dalen. De Earson heeft een tweekanaals versterker, 5 watt totaal vermogen dus. 5*0,15=0,75. Verbruik is dus ong 0,75 watt met normale muziek. Capaciteit delen door verbruik geeft accuduur. 4,44/0,75=5,92. 5,92 uur op vol volume.
Uiteindelijke accuduur hangt behoorlijk af van de muziek die je speelt. Het verschil tussen het gemiddelde en de piek in muziek noem je de crestfactor. Hoe hoger de crestfactor, hoe lager het verbruikt.
Daar is het verbruik van bluetooth niet bij ingenomen. Zo’n module verbruikt normaal iets van 0,05W. Dat reduceert de accuduur al naar 3,92 uur. De module gebruikt trouwens ook stroom als je hem niet gebruikt (idle). Waarschijnlijk erg weinig, maar alsnog.

Muziekkeuze: This is who we are – Dash Berlin
De muziek is met een reden gekozen natuurlijk. Het gekozen nummer bevat een stevige bass, hoge vocals en veel afwisseling tussen deze tonen. Op basis van dit nummer valt goed te concluderen of de speaker goed klinkt of niet. Toch, zoals al eens eerder aangegeven in de review, smaken verschillen enorm.

Hoge tonen.
De hoge tonen van deze speaker zijn érg goed. Destijds hebben we het nummer “Rather Be, Clean Bandit” gebruikt bij de Earson ER-151 en daaruit bleek dat de Earson toch wel snel vervormt bij hoge tonen. Daar heeft de Xiaomi Square Box dus geen last van. Dat is zeker een plus, want die vervormingen bij de ER-151 waren dermate irritant dat het geluid nooit volop kon. De hoge tonen kunnen ook goed gecombineerd worden met de bass. Wanneer hoge tonen afgespeeld worden en je daarnaast ook nog een stevige bass er tussen door hebt, is de kans op vervorming groter. Afhankelijk van het limiet van de versterker, is vervorming in het spel of niet.

Midi- en lage tonen.
De bass valt een beetje tegen van deze speaker. En misschien is dat ook niet gek, want ik verwacht dat als de speaker opengemaakt wordt er weinig ruimte over was voor een passieve (of actieve) subwoofer. Achteraf blijkt er wel een passieve subwoofer te zijn. De bass is aanwezig, maar wel matig. Het is in principe vergelijkbaar met de bass die uit de speaker van je telefoon komt alleen dan wat harder. Via je telefoon kun je wel het e.e.a. instellen om de bass harder te laten werken en dat levert wel enkele goede resultaten op. Door de bass met een equalizer iets te verhogen klinkt het geluid direct stukken beter.

Earson ER-151Xiaomi Square box
Gemiddelde prijs: ¤21,74Gemiddelde prijs: ¤18,30
80Hz-20.000Hz100Hz-24.800Hz
250 gram320 gram
4 Ω (Ohm)4 Ω (Ohm)
2x2W speakers2×2.5W speakers
Li-on batterij 1500 mAh (8 uur speeltijd)Li-on batterij 1200 mAh (10 uur speeltijd)
Geen microfoonGeen microfoon
3.5mm jack, micro USB kabel, polsbandje, documenten zoals handleiding.Documenten zoals handleiding.

Er worden geen accessoires bijgeleverd voor de Xiaomi Square Box. Enkel een handleiding en een warrantycard. Wat overigens ook opvalt is dat het bluetooth signaal van de Xiaomi Square Box niet altijd even goed is. Soms valt de muziek voor een halve seconde weg of stoort de speaker wanneer er een ander Bluetooth apparaat in de buurt is. Overigens vind ik de pre-installed geluidjes van de Square Box ook wel heel vet!

Trotste Earson bezitters zouden sneller een Earson speaker aanschaffen dan een Xiaomi Square Box. De reden daarvan is simpel. De Earson heeft veel meer heldere tonen en een dieper geluid, hoewel het verschil wel minimaal is. Wat betreft het design gaat de voorkeur uit naar de Square Box. Het design is simpel, maar erg stijlvol en beter geschikt voor binnenhuis gebruik. Dat neemt niet weg dat het zonde is dat de speaker niet water- of stofdicht is.

Al met al: wil je de speaker voor buiten gebruiken, dan is een Earson een aanrader.
Wil je de speaker vooral binnen gaan gebruiken en kies je voor een goed design, dan is de Xiaomi Square Box iets voor jou.

Heb jij ook een Xiaomi Mi Bluetooth Speaker V1 Wit?

Mooie review!

Klopt het dat hij niet kan opladen als ie afspeelt, of verbeeld ik me dat?
Goeie vraag, nog niet getest. Zou in principe wel mogelijk moeten zijn, alleen krijg je dat idee niet als het lampje brandt van de speaker.
Bedankt voor je snelle reactie.

Ik had ergens gelezen dat sommige van dit soort speakers niet opgeladen konden worden tijdens het afspelen, maar weet dus niet of het bij deze ook zo is. Hoop van niet uiteraard, maar zal het zelf ook nog even testen.
Yep! Is mogelijk om hem op te laden en muziek te streamen. Zonder problemen :).
Thanks!

Ik had het zelf inmiddels ook gemerkt. ;)
Toch een goeie vraag tho. Lijkt mij namelijk dat best aardig wat speakers ook niet willen opladen tijdens het afspelen. Maar weten we dat ook weer :D. Goed nieuwjaar alvast.
Hallo,

Is er een verschil tussen de zwarte en de witte box?
Hi Vincent,

Durf het niet te zeggen. Ik ga even kijken voor je.
Sowieso het design is in mijn ogen wat luxer. Ik denk dat er weinig verschil is, webshops zetten ze namelijk onder dezelfde witte speaker.
Ik draai vrij veel hiphop muziek dus een goede, diepe bass is belangrijk voor mij. Op basis daarvan is de earson een betere keus over de xiaomi toch?