Specificaties 7.2-kanaals met 105W versterker en 7x HDMI - Bekijk alle specificaties

Pioneer VSX-930-K Review

Mielmania 8 november 2015, laatste update op 26 december 2015, 3.982 views

Pioneer VSX-930-K

Receiver met extreem veel verschillende opties, waarvan ik het beeld gedeelte nog volledig moet proberen. Wat mij betreft nu al een top koop omdat hij volledig te besturen is met je mobiel.

Pluspunten

• Extreem veel opties
  • Muziek volledig via app
  • Inregel microfoon
  • Extra zone (HDzone)

Minpunten

• Prijzig zonder korting.

Geluidskwaliteit Score: 4
** Disclaimer: Aangezien deze versterker nu veel te koop staat ivm de geleverde prijsfout uitlevering van BCC, heb ik deze receiver review snel geschreven. Deze is niet van het niveau dat vaak op tweakers te vinden is, maar dan is er tenminste een ervaring te vinden. Iets wat ik miste.

Al een hele tijd was ik aan het kijken voor een receiver. Ik heb jaren met veel plezier een simpele versterker van JVC met 2 pioneer 3weg boxen gehad van de rommelmarkt. Deze maakte prima geluid, maar het volledige gebrek aan functionaliteiten zorgde er wel voor dat ik me ogen open had. Het heen en weer prikken van een jackkabel begint op een gegeven moment ook te vervelen.

Ik had een soort van zachte eisen lijstje:
- Airplay (heb een macbook air en mijn airport express is niet stabiel)
- Wifi (geen zin in kabelmanagment)
- minimaal 5.1 mocht ik in de toekomst nog willen uitbreiden
- 2 keer hdmi out (ivm toekomstige beamer)
- Radio (al zit dat bijna op elke)
- inregelmicrofoon voor het goed afstellen van boxen

Ik had op Ibood wel eens wat voorbij zien komen en op Redcoon voor schappelijke prijzen. Vaak hield het gebrek aan airplay mij tegen of las ik wat tegenvallende recensies mbt gebruiksgemak.

Totdat ik een goeie actie van de BCC tegenkwam en van het EOS 700D topic wist ik dat het uitleveren wel eens flink lang kon duren. Maar ik had geen haast, dus ik dacht we kijken wel waar het schip strand. BCC kon me elke week niks vertellen en zelfs de verzendmail kwam als een verassing. Ik heb van 27 september tot 7 november gewacht, maar daar was hij dan! (En ik was zo blij als een kind).

De grote uitpak party is ook op YouTube te vinden voor de geÔnteresseerde, maar het is nogal een kaal pakket.

Instelmicrofoon
2 x radio antenne's
Afstandsbediening (met 2 batterijen)
Receiver (met stroomkabel)

Na de receiver aangesloten te hebben op mijn 2 Pioneer speakers heb ik de receiver aangezet en dat was eigenlijk wel even een teleurstelling. Er gebeurde helemaal niks.... Ik weet niet wat ik verwacht had, maar beeld deed het niet, en hij knipperde alleen maar. Ik had denk ik een soort pompeus openingsfilmpje verwacht met "welkom bij de toekomst in muziek"...ofzo.

In de quickstart stond dat je de instel microfoon moest inprikken en op een hoogte moet zetten waarop je luistert. De instelmicrofoon heeft een cameraschroef aansluiting waardoor je die heel handig op een statief kan zetten. Goed over nagedacht, maar ik heb helemaal geen statief. Dus microfoon op het wasrek en toen de stekker erin. En voila daar begin het "slimme apparaat" ineens duidelijk te worden.

Op de tv verscheen een menu dat je de speakers kon inregelen. Dus ik heb het menu doorlopen. De audio test zijn een hele reeks irritante brommen en kraakjes. Maar het resultaat mocht er zijn. De pioneer 930k kon me zelfs vertellen dat ik mijn speaker draad had omgedraaid... Dat vind ik dus echt gaaf, techniek die voor je nadenkt. Nadat ik het draad had omgedraaid nog een keer de test doorlopen en toen was alles "OK".

Omdat ik nog geen ruimte heb om de receiver tussen mijn TV (oude toshiba FHD bak) en mijn ziggo ontvanger te zetten, heb ik eerste de audio functionaliteiten uitgeprobeerd.

Radio
Dit viel eigenlijk best wel tegen. Ik luister graag slamFM en die is hier in Utrecht redelijk slecht te ontvangen op 93.6. De receiver is daar helaas geen uitzondering in, en de ontvangst is nog slechter dan in mijn auto. Raar, want ik heb een oude jukebox van Panasonic met een afgebroken antenne, en daar krijg ik hem zonder kraakje prima op binnen.

Internetradio
Ik wist dat je veel aanbod had op het gebied van internet radio, maar dat je het allemaal georganiseerd op land en thema kon krijgen wist ik niet. Voor mij erg leuk dat alles via de app te besturen is, want nu probeer ik allerlei kanalen uit. Met name het "Drentse internetpiraten" kanaal vind mijn vriendin verschrikkelijk (en ik dus heel leuk).

App
Pioneer adviseert de iControlAV 5 app bij hun producten. Online las ik nogal wat geklaag over deze app (instabiel, lelijk, te weinig opties), maar ik vind hem zelf prettig. Je kan alles instellen (zelfs equalizer) en via alle bronnen muziek afspelen. Zelfs kan je de muziek die op het apparaat waar je de app op gebruikt, afspelen. Het enige is wel dat als je de app dan verkeerd afsluit, de muziek ook stopt.

Ervaringen tot nu toe:
De receiver is ook aan/uit te zetten met de app, en dit vind ik persoonlijk fantastisch. Als ik s'ochtends wakker wordt, gooi ik gewoon de receiver aan en speelt in de huiskamer gelijk de muziek af waar ik zin in heb. De beeld ervaringen zal ik later toevoegen en ook de verschillende zones zal ik gaan uitproberen.

Ik snap dat dit een verre van volledige review is, maar bij vragen of zaken die je graag getest hebt, meld het onderin en ik kijk of ik het kan uitproberen of vertellen hoe ik het ervaar of hoe het werkt!

************update 26-12-2015*********************

Inmiddels is de receiver aangesloten tussen mijn scherm en Ziggo ontvanger en heb ik er een paar speakers bijgekocht. Een aantal lessen:

- Ik snap eindelijk de haat tegen de app, deze ontstaat namelijk als je de receiver bekabeld aansluit op je router. Dan vind hij hem om de haverklap niet en/of verdwijnen opties uit de app. Dit schijnt te verhelpen te zijn als je DHCP uitschakelt en alle apparaten in je netwerk vaste ip adressen geeft. Ik ben lui... De kabel dus maar weer losgetrokken en via wifi aangesloten.

- Andere feature die ik nog niet ontdekt hebt van de app (of die misschien er ook niet is) is als je muziek speelt vanaf je mobiel of je die dan naar de receiver kan sturen. Het lijkt me bijvoorbeeld wel lekker om een een soundcloud mixje naar de receiver te kunnen sturen.

- Ik had me beetje ingelezen op audio kabels dus ik dacht ik haal wat meer kwaliteit in huis: 2,5mm zuurstofvrije kopere kabels gekocht. Audiofielen raden zelfs 4mm aan. Eerlijk gezegd sluit dit totaal niet lekker aan als je geen gebruik maakt van bananenpluggen. En het is echt super dik. Volgens mij moet je met 1,5mm ook prima de 150 watt goed kunnen overbrengen.

- Ik had gedacht dat de receiver ook beeld zou doorgeven omdat hij over dlna beschikt. Maar dit is helaas niet het geval. Hij doet alleen geluid. Opzich geen verwijt want ik had misschien verkeerde verwachtingen, maar het was wel een les.

- De receiver heeft ook een instelling (staat niet standaard aan) dat als je de receiver niet aanzet hij fungeert als een hdmi kabel en dus gewoon het signaal "dom" doorgeeft. Vond ik ook erg handig.

Heb jij ook een Pioneer VSX-930-K?

Hallo,

Wat is jouw ervaring over de overschakeltijd tussen de tv-zenders. Ik las bij een review dat dit zeer lang duurde (ca 9 seconden).
Help me even, wat bedoel je precies? Ik gebruik een aparte digitale ontvanger (Ziggo) en als ik daar schakel tussen de kanalen is het geluid net zo naadloos als de ontvanger. Maar ik kan me voorstellen dat als je de tv bedien optie van de pioneer afstandsbediening gebruikt dat dit gebeurt. Maar ik gebruik de app voor bediening en ik vind de pioneer afstandsbediening nogal " vierkant" aanvoelen. Dus die gebruik ik nooit. Bedoel je dit?
Ik bedoel idd het schakelen tussen de kanalen. Als dit bij jullie wel prima werkt, zal het een apart geval zijn. Thnx
Ik ben erg blij met je review. Ik vroeg me al af waarom er hier ineens diverse nieuw worden aangeboden. Weet nu dat het voor §60 doorverkoop-winst is :D

Wilde eigenlijk van Onkyo TX-NR609 naar 646 overstappen, maar wellicht is de Pioneer ook wat.
Fijne review. Dit helpt mij echt bij het maken van een keuze.

Hoe bevalt deze nu na 5 maanden?
Iets minder enthousiast dan in het begin. Input volume scheelt nogal van de bronnen (ziggo decoder of macbook of android player) en als je daar tussen schakelt dan moet je met de afstandsbediening in de weer om het geluid aan te passen. Soms zijn de verschillen heel groot, dus dan KNALT de muziek je echt om de horen.

Ander raar punt is dat de internet radio soms kraakt. Dat snap ik bij een analoge radio signaal nog ergens, maar bij een digitaal signaal een stuk minder. Dat deed ie eerst continu en nu een tijdje niet, maar stond wel op het punt om hem terug te brengen.

Verder doet hij gewoon wat hij moet doen; fijn geluid maken, en dat doet ie dan ook.
Goeie review!
Ik ben me ook een beetje aan het oriŽnteren voor een nieuwe receiver, dit helpt weer ;)

Is het volume per ingang niet in te stellen zoals hier beschreven;
Blz 91, Ingangsvolume-afstelfunctie ?

Ik heb het apparaat zelf dus niet, maar vond het wel heel merkwaardig dat je het volume niet per ingang in kunt stellen vandaar dat ik ff in de manual ging kijken.

[Reactie gewijzigd door ruderik op 12 april 2016 10:57]

bedankt voor je review.
ik wil mijn oude VSX1016K vervangen ,en deze lijk me wel leuk,heb wat vragen

heb je die Atmos geprobeerd met losse speakers ... ?
kan je beide HDMI uitgang gebruiken om hetzelfde beeld te zenden??( kan ik het as HDMI spilter gebruiken)ik weet wel dat de twede HDMI out geen geluid heeft.(voor me lightberry).
alvast bedankt
Hoi,
Nee Atmos nog niet geprobeerd, en die 2 uitgangen ook nog niet.
Maar als ik de handleiding moet geloven dan kan je switchen tussen welke uitgang je moet hebben.
Dat is ook logische want dan kan je switchen tussen tv en beamer bijv.
bedankt voor je reacties ,als je ooit (Atmos) probeer deel het effe aub,
ik heb een opvolger er van gekocht VXS 1131,en hij werkt goed ,op FHD maar wanneer ik apparat met 4K opaanslui met HDMI2.0 bigent het beeld te knipperen????(weet jij misschien waarom )
dacht morgen toch pioneer bellen ,,,nog een probleem ik heb atmos spreakers op aangesloten via geluid setup worden ze wel ingesteld en met test hoor ik ze wel ,maar als ik een Atmos demo of atmos film kijk hoor ik die boven spreakers helemaal niet(bij HDMI input zie ik wel Atmos 7.1 en output atmos 7.1)hope dat pio mij hier mee helpt
Ja sorry kan je hierbij niet helpen :/
Okey bedankt voor je reactie
Hallo,
Ik heb zelf ook een Pioneer gekocht bij een winkel in Rijswijk via internet.maart 2016 gekocht
Maand geleden gerepareerd bracht het singaal niet naar de tv geluid was goed weet niet wat ze gedaan hebben.
Nu begint hij weer raar te doen het zelfde.