Specificaties GF GTX 980 Ti (1,178GHz), 6GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI GTX 980 Ti GAMING 6G Review

Foritain 9 november 2015, laatste update op 26 mei 2017, 11.279 views

MSI GTX 980 Ti GAMING 6G

De MSI GTX 980 Ti is een beest van een grafische kaart. Hij kost hetzelfde als menig eerste auto, maar de prestaties zijn fenomenaal en je hebt wel de Ferrari van de GPUs. Als je niet op een paar (duizend) centen kijkt is het -de- kaart die je wilt hebben.

Pluspunten

• Topprestaties: Laat de Fury X en GTX 980 ver achter zich. Een waardig topmodel.
  • WQHD/1440p gamen op maximale settings
  • 4K Gamen op redelijke / hoge settings
  • Onhoorbaar stil in idle en bij lage load. Bescheiden geluidsproductie bij zware games.
  • Verbruik blijft bescheden, een beetje 500-550W voeding zal veelal voldoen.
  • Dikke uitstraling met o.a. backplate en LED feature.
  • Laat zich ook nog eens dik overklokken, ~10% bovenop fabrieksoverklok.
  • Prijs is pittig, maar je krijgt er een enorme bak power voor terug. M.i. een betere prijs-prestatieverhouding dan de GTX 980.

Minpunten

• 4K gamen met alles op Ultra blijft het domein van multi-GPU setups.
  • Iets breder dan gebruikelijk, kan in bepaalde smalle behuizingen een issue zijn. Dat zijn echter wel uitzonderingen.
  • Het is wel echt een enorme smak geld voor 'een beetje gamen'.

Review: MSI GTX 980 Ti GAMING 6G

- Energieverbruik
- Warmte- en geluidsproductie
- Conclusie

Productpagina @ MSI

Gezien praktisch de hele Nvidia GTX 900 serie van MSI al passeerde voor een review was het natuurlijk wachten op de review van de grootste broer in die reeks, of wellicht was het de aanwezigheid van de MSI GTX 980Ti Gaming 6G testresultaten in de grafieken van recente GPU reviews die deze review al voorspelden. De MSI GTX 980Ti Gaming 6G is de MSI Twin Frozr V uitvoering van de huidige top grafische chip (voor de consumentenmarkt) van Nvidia. Lees: Dit zou –de- ultieme grafische kaart moeten zijn voor gamers. De vraag of dat daadwerkelijk zo is zullen we in de conclusie gaan beantwoorden.

Wat niet als verrassing zal komen is dat de high-end GPU met een high-end prijskaartje komt, in dit geval met een vanafprijs van maar liefst 715 euro. Goedkoop is het dus geenszins, maar of de prijs-kwaliteitverhouding desondanks in orde is gaan we nu bekijken.

In September 2014 bracht Nvidia hun (op dat moment) sterkste grafische chip uit, de GM204, en bracht die chip naar de consument in de vorm van o.a. de GTX 980 en de GTX 970. De GTX 980Ti is in tegenstelling wat de naam in eerste instantie doet vermoeden niet gebaseerd op dezelfde chip als de GTX 980, maar is gebaseerd op de GM200 chip die wij voor het eerst zagen in de Nvidia GTX Titan X, enkele maanden na de release van de GTX 980. De GTX 980 Ti is dus zeker niet eenvoudigweg een “GTX 980 Boost”, waar Ti varianten in het verleden nog wel eens dezelfde chip gebruikten.

Die Titan X is was als eerdere Titan kaarten het paradepaardje van Nvidia, echter met een prijs van dik 1000 euro is het een lastig product om aan gamers te slijten. Desondanks is er een markt voor high-end grafische kaarten, zeker met de toename van 1440p en 4K schermen, en daar is waar de GTX 980Ti een rol zou moeten spelen. Zoals je in het onderstaande overzicht (dank aan Anandtech) kan zien is de GTX 980 Ti bijna gelijk aan een Titan X, maar dan met iets minder geheugen en met een veel vriendelijker prijskaartje.

Vooral de vergelijking met de GTX 980 is interessant, want we zien een flink hoger aantal CUDA cores, texture units en ROPs, en ook een dikkere geheugenbus in de 980 Ti. Hoewel gebaseerd op hetzelfde TSMC 28nm procedé als de GM204 is de GM200 met 8 miljard transistors een veel grotere chip, en tevens een chip met een flink hogere TDP (lees: zou meer energie moeten verbruiken). Nvidia heeft gekozen om 6 Gigabyte werkgeheugen te koppelen aan de GTX 980 Ti, waar de GTX 980 het met 4 GB moet doen. In hoeverre de 12 GB bij de Titan X toegevoegde waarde heeft blijft een gevoelig puntje zolang de minder geinformeerde gebruikers blijven denken dat meer geheugen per definitie beter is.

De architectuur aan de basis is nog wel gelijk, en betreft de Maxwell 2 architectuur, hierdoor zien we ook een grotendeels gelijke featureset als in de eerste reviews van de GTX 900 serie. G-Sync is uiteraard aanwezig, DirectX 12 feature level 12_1 is aanwezig, Multi-Frame Anti-Aliasing en Dynamic Super Resolution horen erbij, etcetera.

De specificaties van de MSI website:

Ook de Twin Frozr V koeloplossing van MSI is inmiddels geen onbekende meer. Mocht je de review van de MSI GTX 950, 960, 970 of 980 al gelezen hebben dan weet je al wat je mag verwachten. De 8mm dikke heatpipe genaamd ‘SuperSU Pipe” keert terug en de Twin Frozr V met Trox fans zijn weer van de partij. Het mooie aan die koeler is dat de ventilatoren bij lage belasting volledig stil blijven staan, oftewel ‘zero’ geluidsproductie.

Als je een beetje bekend bent met MSI dan is hun focus op ‘Military Class Components’ natuurlijk niets nieuws. HI-C Caps, Super Ferrite chokes, Solid caps, etcetera. Uiteraard is het lastig voor een reviewer te bepalen in hoeverre dat in de praktijk verschil maakt, want hoewel ik nog geen defecte GTX 900 series van MSI heb gezien heb ik dat ook niet van andere merken.

Een GTX 980 Ti chip draait standaard op 1000 MHz met een boostsnelheid van 1076 MHz. De MSI GTX 980Ti Gaming 6G variant komt echter met een pittige overklok waardoor de chip op maximaal 1178 MHz draait met een 1279 MHz boost, afhankelijk van je instelling in de MSI Gaming App. Het geheugen heeft een bescheiden overklok meegekregen van 7000 MHz naar maximaal 7096 MHz.

Deze kaart komt met 3 DisplayPort 1.2 aansluitingen, een HDMI aansluiting, en een DVI-I aansluiting. Hiermee kan je tot maximaal vier schermen gelijktijdig aansturen. Mocht je echt los willen gaan kan je tot maximaal vier GTX 980 Ti’s in SLI laten samenwerken.

De MSI GTX 980 Ti Gaming 6G is 277mm lang, een bescheiden lengte wat in de meeste ‘gaming’ behuizingen wel te passen zal zijn. Let wel op de iets grotere breedte, wat in extreem smalle behuizingen wel een issue zou kunnen zijn. Het geheel wordt gevoed door twee 8-pin PCI-E power aansluitingen, waarbij MSI een 600W voeding aanraad. In hoeverre dat correct is gaan we straks op terug komen.

Dit is inmiddels de vijfde MSI GTX 900 Serie ‘Gaming’ kaart die hier op tafel ligt, dus het uitpakken begint een beetje herkenbaar te worden. Let op, herkenbaar =/= saai, want deze kaart gaat weer genoeg mooie dingen laten zien. Zonder bril is het wel lastig de GTX 980 Ti verpakking van bijvoorbeeld de GTX 950 te onderscheiden, want ze hebben gelijke afmetingen, en grotendeels een gelijke uitstraling. Enkel het hogere gewicht van de GTX 980 Ti verpakking verklapt dat her een pittigere kaart in zit.

Intern vinden we een driver CD, handleidingen, een 6->8 pin adapter, en een DVI->VGA converter. Mocht je nog een VGA scherm gebruiken en een GTX 980 Ti overwegen, koop dan ook meteen even een goed scherm.

De bekende zwart-met-rode MSI Twin Frozr V blijft een genot om te zien. Ik denk dat MSI een goede balans heeft gevonden tussen ‘indrukwekkend’ en ‘praktisch’ door de kaart niet overdreven lang te maken; lang genoeg om er als een dikke high-end kaart uit te zien, maar 277mm is in behuizingen met ruimte voor een grafische kaart zelden een issue.

Pas aan de bovenkant zien we echt het verschil tussen de GTX 980 Ti en de lager gepositioneerde GTX 900 serie kaarten van MSI, want de koeloplossing is een flink stuk dikker. Meer en dikkere heatpipes, en een dikkere laag koelvinnen. Uiteraard aangevuld met twee 8-pin PCI-E power aansluitingen.

Tussen de drie DisplayPort 1.2 aansluitingen zit nog een HDMI aansluiting, en de DVI-I aansluiting is eventueel nog te gebruiken in combinatie met de VGA adapter.

En dan komen we bij het mooie detail wat de eerder gereviewde MSI Gaming kaarten moesten missen: de backplate. Bij de GTX 980 ontbrak die wat ik gezien de prijs als minpunt moest laten gelden. Het maakt een dijk van een kaart nog een stukje indrukwekkender, en zorgt ook dat de kaart goed recht blijft. In typische MSI stijl siert de opdruk van een draak de backplate, en zien we ook enige ‘branding’.

Nou ja, 'inbouwen' valt natuurlijk niet veel over te zeggen. Maar er valt wel wat te laten zien, zoals de leuke LED feature van de MSI Twin Frozr V kaarten. De LED-feature ga ik niet bij elke Twin Frozr V GPU opnieuw op de foto zetten, dus op deze foto zie je de MSI GTX 970 Gaming 4G in actie in het testsysteem. De 980 Ti variant heeft uiteraard de backplate en een wat dikkere koeler, maar de LED feature is gelijk.

Ook hebben wij de MSI GTX 980 Ti in verschillende behuizingen toegepast, dus hier een paar plaatjes om een idee te geven van hoe dat er uit ziet.

Uiteraard krijg je een bonuskoekje als je alle vier de behuizingen weet te herkennen.

En dan nog twee plaatjes van de MSI GTX 980 Ti voor de gezelligheid, waarbij het plaatje natuurlijk nog net even mooier wordt gemaakt door het onderliggende MSI Z97 Gaming 9 AC moederbord. Beetje merk matchen mag natuurlijk wel.

Ook bij deze grafische kaart krijgen we de MSI Gaming App. Een (optionele, hij is zeker niet nodig) applicatie die in eerste instantie bedoeld is om de kloksnelheid en ventilator snelheden van de MSI GeForce GTX 900 series GPU’s aan te passen, maar er zitten nog wat features in.

In de basis zien we de drie instellingen waar je uit kunt kiezen. Klikken en klaar. Je kan echter ook op het sneeuwvlokje klikken, wat de ventilator korte tijd voluit laat blazen om de grafische kaart vlot af te koelen. Klinkt leuk, maar als we straks de temperaturen van deze GPU bekijken klinkt het niet bijzonder waardevol.

Wat via een update enkele maanden terug is toegevoegd is de mogelijkheid om de LED-feature een effect te geven (Dit kwam met de GTX 960 en GTX 950, en is nu ook mogelijk op de GTX 970 en GTX 980). Je kan kiezen voor breathing, flashing, double flashing, en willekeurig wisselen tussen de effecten. Uiteraard kan je hem nog altijd ‘gewoon’ rustig aan laten staan. Wat nu nieuw is toegevoegd is de SLI Gaming instelling, waarbij je per kaart een losse LED setting in kan stellen, of ze synchroon laten werken. Ook de nieuwe MSI SLI bridge (tof ding overigens) kan in combinatie met je grafische kaarten voor een extra opvallend lichteffect zorgen. MSI zet duidelijk in op LED features, dat mag duidelijk zijn.

Ook nieuw bij de GTX 980Ti is een nieuwe feature toegevoegd aan de software. Er zit nu een OSD feature in. Deze overlay presenteert je informatie over je grafische kaart in de hoek van je scherm bovenop je games, zo kan je de belasting op je grafische kaart in de gaten houden, zien hoe de temperaturen zijn, etcetera.

De in eerste instantie verborgen opties zijn ook interessant, al zijn dit opties die je ook vaak in je monitor menu terug vindt. Zo kunnen we kiezen voor “Eye Rest Mode”, wat blauwe tinten reduceert wat rustiger voor de ogen zou moeten zijn. (Ik zeg ‘zou moeten zijn’, maar ik had dan gelukkig ook geen last van mijn schermen. Al merkte ik wel dat brillenzaken nu meer en meer “Blue-LED filters” pushen). De “Gaming Mode” verhoogt het contrast wat de ervaring moet verbeteren, wederom iets wat persoonlijk is maar m.i. slechts in een beperkt aantal games echt wat toevoegt. De optie zit natuurlijk niemand in de weg, en zal ongetwijfeld sommige gamers van pas komen.

De “Movie Mode” is in feite Dynamisch contrast, wat constant aan de instellingen zit om een goed beeld te behouden. Klinkt leuk, maar in mijn ervaring zijn deze constante aanpassingen enkel hinderlijk. Goed, ook hier zullen meningen verschillen. De optie om kleurbalans naar wens aan te passen kan uiteraard helemaal geen kwaad, en is een leuke toevoeging.

Sinds de review van de GTX 970 heb ik een colorimeter gekocht (een apparaat om je schermen mee te kalibreren), bij het starten van de Gaming App tijdens het testen van de GTX 960 en GTX 980 merkte ik dat mijn profielen van de kalibratiesoftware werden uitgeschakeld, en mijn gekalibreerde instellingen dus verdwenen. Ik heb dit als gevolg dan ook niet wederom getest met de GTX 980 Ti. Misschien dat er een workaround is, maar het lijkt mij aan te raden simpelweg MSI Afterburner te gebruiken als je gebruik wil maken van je eigen kalibratieprofielen en toch wilt overklokken.

Om grafische kaarten eerlijk te kunnen vergelijken heb je een vast platform nodig. Ik heb gekozen voor het volgende Systeem:

Een i7-4770k is vooralsnog krachtig genoeg om niet als beperkende factor op te treden in het vergelijken van grafische kaarten. Alle kaarten worden getest met de instellingen zoals ze uit de fabriek komen, fabrieks-overklok instellingen blijven dus in tact (en we zien tevens dat al deze kaarten een standaard overklok hebben). Verder overklokken en eventueel resultaten die daarbij van toepassing zijn worden in de individuele reviews onder de header “overklokken” besproken. Tenzij anders aangegeven betreft de benchmark een resolutie van 1080p. Alle benchmarks zijn om uitschieters te voorkomen drie maal uitgevoerd, waarbij het gemiddelde wordt weergegeven. Bij noemenswaardige afwijkingen tussen de drie onderlinge resultaten wordt de benchmark nogmaals meerdere malen uitgevoerd om zo zeker te zijn van een betrouwbaar resultaat.

Omdat het niet praktisch is in alle grafieken de gehele naam van elke kaart te gebruiken maak ik gebruik van afkortingen, in deze tabel zie je de exact gebruikte kaarten en de gebruikte drivers op het moment van testen.

Een belangrijke opmerking met betrekking tot de drivers. Driver updates geven soms wat prestatieverbeteringen, maar veelal in specifieke games. Een vergelijking maken met een oudere kaart op oudere drivers is dan ook niet altijd 100% eerlijk. De meeste games in deze vergelijking zijn echter al eventjes uit, dus de kans dat een nieuwe driver verder geoptimaliseerd is voor die game is dan minder groot. Het is echter sowieso onvermijdelijk: Soms zullen er nu eenmaal nieuwe kaarten uitkomen die nieuwere drivers vereisen om te functioneren.

Alle games in deze review hebben een geïntegreerde benchmark. Dit zorgt voor een eerlijke vergelijking tussen de kaarten, de gebruikte instelling staat in de header van elke grafiek. Wanneer de optie aanwezig is wordt PhysX en Tesselation uitgeschakeld. Gezien dit meer typische Nvidia features zijn (en waar veel games geen, weinig, of slecht gebruik van maken), en dit aparte resultaten op kan leveren, blijven deze twee elementen buiten de vergelijkingen. Sommige games maken gebruik van hoge resolutie textures welke meer geheugen vereisen dan sommige kaarten hebben, in dat geval wordt enkel de texture kwaliteit een stapje terug gezet en een opmerking bij de grafiek geplaatst.

Om te beginnen met deze synthetische resultaten. Deze data geven relatieve krachtverschillen aan, en kunnen ook worden gebruikt om resultaten met andere kaarten in andere reviews tot op zekere hoogte te vergelijken (let natuurlijk even op verschillen in de testsystemen, drivers, etcetera. Vooral 3D Mark heeft nogal wat profijt bij krachtigere processoren).

Laten we beginnen met toch wel de single GPU benchmark: 3D Mark FireStrike.

De MSI GTX 980 Ti komt met een hoop bombarie binnen zetten, zoals je kan zien trekt hij de hele grafiek scheef. Niets AMD Fury X, niets GTX 980 gewoon met afstand de hoogste 3D Mark FireStrike score. Dat er een hoop potentie in deze chip zit mag duidelijk zijn.

Heaven en Valley op Ultra / AA x8 en op Medium / zonder AA, in scores en in FPS:

Wat kan ik er aan toevoegen, de MSI GTX 980 Ti laat, althans waar het telt, niets van de rest van het veld over.

1080p Game resultaten op hoge/maximale settings:

Ook hier toont de MSI GTX 980 Ti zich de baas van het veld, gemiddeld genomen in elk geval ruim, al zijn de verschillen in sommige benchmarks klein tot nihil. Als je een MSI GTX 980 Ti hebt dan kan je op 1080p/FullHD resolutie alle games gewoon op maximale instellingen wegspelen. Het enige probleem met deze resolutie is dat je voor grofweg de helft van het geld dat ook kan doen. Toegegeven, MSAA zal dan naar 2x moeten, maar om dat verschil te zien zal je van goeden huize moeten komen.
Overkill dus eigenlijk voor 1080p met hoge instellingen, en lagere settings gebruiken is ook totaal niet nodig. Echter voor de compleetheid toch de resultaten op 1080p met medium instellingen:

De term overkill voldoet eigenlijk niet. Laten we maar snel door gaan naar hogere resoluties.

Laten we direct beginnen met de synthetische benchmarks:

Vergelijkbaar plaatje als bij de 1080p benchmarks: De MSI GTX 980 Ti domineert het velt en laat de GTX 980 en de Fury X ruim achter zich. Wat kan je daar nou aan toevoegen.

Games! Op hoge settings:

Het begint een beetje suf te worden: wederom laat de MSI GTX 980Ti weinig van de concurrentie over. De Bioshock benchmark met de GTX 970 blijft een raadsel (is overigens te reproduceren), maar het maakt allemaal niet uit. Het verschil met de Fury X en de GTX 980 zijn structureel flink, en elke game komt op zeer hoge instellingen soepel tot het scherm. Toch zien we hier dat je niet klakkeloos alle sliders naar rechts kan slepen, want MSAA x8 in bijvoorbeeld de Hitman Absolution benchmark halveert praktisch de prestaties van Ultra / MSAA x2. Desondanks lijkt het wel de ultieme 1440p grafische kaart.

Medium instellingen zijn wederom niet echt nodig, maar toch voor de compleetheid van de vergelijking:

Vorige reviews was de conclusie als het op 4K gaming aan kwam elke keer hetzelfde: Je zal de instellingen echt van Ultra af moeten halen om speelbare framerates te houden. Laten we kijken of dat met de MSI GTX 980 Ti anders is:

Holy… 4K hakt er aardig hard in, maar de resultaten mogen er toch echt wezen. Sommige games zijn zowaar soepel speelbaar op 4K/Ultra, en bij andere games scoort hij voldoende dat je niet eens heel veel in de instellingen hoeft te zakken. Daarbij dien je ook rekening te houden met het feit dat op een 4K monitor de dots-per-inch vaak dusdanig hoog is dat instellingen als MSAA zonder merkbaar verlies een stuk lager kunnen. Toch blijft de eerdere opmerking in stand: Om op 4K echt alles uit de kast te trekken heb je echt een setup nodig met twee high-end grafische kaarten.

Met de instellingen een trapje lager zien we overal uitstekende framerates, en met uitzondering van Shadow of Mordor laat de MSI GTX 980 Ti ook weinig over van de AMD Fury X en de MSI GTX 980. De Shadow of Mordor benchmark is sowieso frappant, want op Ultra loopt de GTX 980 Ti ruim voor op de Fury X, maar op Medium zet de AMD kaart weer een stuk hogere prestaties neer.

Aan de hand van de voorgaande resultaten kan je dit stukje praktisch al invullen. Zo is de MSI GTX 980 Ti dik overkill voor 1080p, ultiem voor 1440p, en best prima voor 4K. Heb je een scherm met een resolutie lager dan 1080p? Dan hoef je niet eens over een GTX 980 Ti na te denken; koop gewoon eerst eens een goed scherm, of koop een veel goedkopere kaart. Ook voor een bescheiden 1080p ultrawide denk ik dat de term overkill wel toepasselijk is. Hoewel een GTX 970 daar niet alles op maximale settings gaat kunnen draaien is de meerprijs van de MSI GTX 980 Ti daar best lastig goed te praten als je soepele framerates kan halen met een minimale aanpassing van de detailniveaus.

Voor 1600p schermen kan je de 1440p prestaties bekijken met ca 10% aftrek, dus voor die exotische resolutie is de GTX 980 Ti de aangewezen kaart als je niet op de centjes kijkt. Hetzelfde gaat op voor 1440p ultrawides die wat GPU belasting tussen de 1440p en de 4K prestaties in vallen. Ook daar zou je nog een multi-GPU setup kunnen overwegen als je geld over hebt, maar met een enkele GTX 980 Ti kom je toch een heel eind. Sterker nog, als je zo’n scherm hebt en echt goed wilt gamen is een kaart als deze geen overbodige luxe.

Om de OpenGL performance te testen maakte ik telkens gebruik van Cinebench, R15. Deze benchmark geeft (kort door de bocht) het rendervermogen aan van de GPU met applicaties die van OpenGL gebruik maken.

Inmiddels heb ik sterke twijfels bij de benchmark keuze, en sta ik ook open voor suggesties vanuit de rendering hoek, iets waar ik zelf weinig mee doe. De resultaten blijven veelal dicht bij elkaar, en de toegevoegde waarde van deze Cinebench R15 test lijkt dan ook te beperkt. Hoewel tips welkom zijn betwijfel ik of een MSI GTX 980 Ti een logische keuze is voor andere taken dan gamen.

Ook het verbruik van een GPU is een belangrijk punt. Ik heb het verbruik gemeten bij het stopcontact, oftewel het verbruik van het gehele bovenstaande testsysteem, met een Voltcraft Energy Logger 4000. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van een backlit USB toetsenbord, een USB muis, en een USB Headset. Die verbruiken uiteraard ook een klein beetje, en op deze manier hoop ik het verbruik van een gangbaar systeem te tonen. Hoewel deze meting niet exact bepaald wat de kaart verbruikt, krijgen wij zo wel een inzicht in het daadwerkelijke verbruik van een systeem, een redelijke vergelijking van het verbruik van de verschillende kaarten, en een indicatie van wat een geschikte voeding voor een systeem in combinatie met deze GPU kan zijn (althans op gebied van vermogen).

Het verbruik is gemeten bij 3 activiteiten:
- Het gemiddelde verbruik van de computer gedurende 5 minuten in idle (Dus niet de slaapstand, vergelijkbaar met een beetje mailen of in word/excel werken).
- Het gemiddelde verbruik gedurende de gehele Thief benchmark op Very High op 1080p (Gamen).
- Het gemiddelde gebruik gedurende 5 minuten OCCT GPU Stresstest (Vergelijkbaar met Furmark). Let op: Dergelijke benchmarks geven een extreme belasting op de grafische kaart die niet representatief is voor normaal gebruik, maar is wel interessant om te kijken wat een GPU nu daadwerkelijk zou kunnen trekken. Het interessante aan deze OCCT GPU Stresstest is dat de CPU in idle blijft, en dat wij zo dus een redelijke indicatie krijgen van het maximale verbruik van enkel de GPU.

De resultaten:

Vorige Maxwell kaarten van Nvidia deden bijzonder goede zaken op het gebied van verbruik. Er was een tijd dat je opmerkingen over het verbruik van je grafische kaart lachend verwierp, maar we leven nu in een heel andere tijd. Niet langer zijn mensen trots als hun auto groter of sneller is dan die van de buurman, maar wordt er gepatst met hoe zuinig de nieuwe vierwieler wel niet is. Die verschuiving zien we ook in grafische kaarten land, want prijs per watt wordt zwaar gewogen, en elke liefhebber weet dat minder warmte in je behuizing goed is voor je totale systeem.

Enfin, De MSI GTX 970 en GTX 980 maakten ijzersterke indrukken. De MSI GTX 980 Ti is gebaseerd op dezelfde architectuur, maar de chip is wel een flink stuk groter, en een grotere chip heeft meer honger! Als gevolg zien we dat ook het verbruik een flink stuk is toegenomen vergeleken met die andere twee kaarten. Nog opvallender: het verschil in de Thief benchmark met de AMD Fury X is praktisch te verwaarlozen, terwijl AMD de laatste jaren de reputatie had opgebouwd als warmtemonsters. Hoewel het verschil met de GTX 970 en 980 absoluut fors is tijdens gaming moeten we echter niet vergeten dat daar beestachtige prestaties tegenover staan.

Cruciaal is dat het idle verbruik bescheiden blijft bij moderne kaarten, en dat doet het ook. Een minimale toename boven de GTX 970 en GTX 980 wat gezien het formaat van de chip weer niet vreemd is, maar een dergelijk verschil zal je op je energierekening niet herkennen.

Hoewel het advies van MSI is om een 600W voeding te gebruiken is de hoogst gemeten belasting gedurende de hele test periode 410W geweest. In principe is het dus prima mogelijk met een degelijke 450W voeding een i7 / GTX 980 Ti systeem te voeden. Hou daarbij echter wel rekening met het feit dat overklokken het gebruik fors doet toenamen. Mocht je de processor en GPU iets op de staart willen trappen is een 550W geen slecht uitgangspunt, en als je serieus de grens op wil zoeken is een 600-650W model nog best te verantwoorden. Als je toch al dik 700 euro aan een grafische kaart uit geeft maken die paar tientjes toch ook weinig uit nietwaar?

En na wat grafiekjes mag een beetje kleur ook wel, nog enkele shots van de MSI GTX 980 Ti in de praktijk:

In een stille behuizing, de Cooler Master Silencio 652, met enkel de standaard aanwezige koeling kwamen de MSI GTX 970 en GTX 980 op respectievelijk 66 en 68 graden Celsius. Mocht dat je niets zeggen: Dat is echt peanuts voor die chips. Daarbovenop deden ze dat ook nog eens geruisloos. Met een toename van het energieverbruik komt uiteraard een toename van de warmte, en hoewel de MSI GTX 980Ti dat voor een deel op vangt met een dikkere koeler wordt de GM200 in deze kaart toch een stukje warmer.

81 Graden is overigens nog altijd een keurig resultaat, enkel niet zo extreem laag zoals de GTX 970 en 980 waren. Daarbij moeten de ventilatoren ook wel degelijk wat toeren draaien om de temperatuur op dat niveau te houden, de Twin Frozr V gedraagt zich keurig en je moet wel een enorme zuurpruim zijn om er over te klagen, maar tijdens zware belasting hoor je de kaart wel degelijk wat werken. Hou daarbij wederom rekening met het feit dat hij in een gesloten en gedempte case is getest. Het mag positief worden benoemd dat een grafische kaart van dit kaliber voldoende koel blijft en ook bescheiden hoorbaar blijft zonder een behuizing met dikke los aangeschafte koeling.

Een key feature van deze koeloplossing is dat de ventilatoren geheel stoppen tijdens idle tot lage load, in welk geval er zelfs met je oren in de behuizing echt niets te horen valt. Een mooie feature, en tevens een geliefde feature voor de meest gevoelige oortjes, maar gezien deze ventilatoren tijdens lichtere games wel draaien maar toch onhoorbaar blijven moet je je afvragen of het echt nodig was. In een behuizing met een venster is het in elk geval wel leuk om te zien dat je kaart soms gewoon helemaal niets staat te doen.

Met de MSI GTX 980 Ti is mijn Nvidia GTX 900 serie ervaring compleet. We zagen eerder interessante en zuinige instappers (GTX 950 en GTX 960) en een dijk van een mainstream kaart (de GTX 970). De voormalige topper, de GTX 980, viel eigenlijk een beetje tegen; prestaties lagen wel boven de GTX 970, maar het was allemaal niet denderend en de meerprijs was toch fors. Van een topmodel verwacht je toch vuurwerk, en dat ontbrak een beetje en het was wachten op een waardige keizer. De MSI GTX 980 Ti maakt alles goed en brengt een gehele professionele vuurwerk symfonie naar je computer waar je als gamer echt intens gelukkig van wordt. De prestaties laten de GTX 970 en GTX 980 over de hele linie mijlen achter, en ook de resultaten van de AMD Fury X komen er niet bij in de buurt. Dit is, zonder enige twijfel, een waardig topmodel.

Net als de vorige keren stelt de MSI Twin Frozr V uitvoering niet teleur. De GTX 950, 960, 970, 980 en 980 Ti Twin Frozr V’s lijken een beetje op elkaar, maar de GTX 980 Ti uitvoering van MSI is toch duidelijk een stuk dikker. Daarbij krijg je dit keer, in tegenstelling tot bij de GTX 980 variant, wel de dikke backplate voor dat extra warme gevoel. Totale lengte blijft bescheiden, waardoor hij tevens in tal van behuizingingen goed te passen is, en een praktisch afgemeten kaart is nu eenmaal makkelijker aan te raden. Zoals altijd is de kaart onhoorbaar stil bij eenvoudig gebruik, al lukt het bij de GTX 980 Ti niet om ook de zwaarste belasting echt onhoorbaar te verwerken. Het is ze vergeven, want de Ti variant verbruikt duidelijk meer, en het beetje wat je kunt horen valt in het niet tegen het pure geweld op je scherm. Het feit dat deze kaart zich door een gedempte behuizing met stock koeling (CM Silencio 652) eenvoudig laat koelen is ook zeer positief.

Inhoudelijk valt er eigenlijk maar één ding te klagen, en dat is dat hij voor de gangbare 1080p / Full HD resolutie overkill is; de meerprijs is dan eigenlijk niet te verantwoorden. Speel je op 1080p dan kan je met een GTX 970, een kleine aanpassing van de MSAA instelling, en 360 euro in je broekzak praktisch even prettig gamen, en als je over een paar jaar wat tekort komt dan heb je geld over voor een nieuwe generatie GPU. Dit is echter –de- grafische kaart die je wilt hebben als je op 1440p wilt gamen met alles op maximale settings, of op 1440p Ultrawide’s of 4K schermen. 4K gaming met alles op Ultra lijkt vooralsnog echter wel het domein van de multi-GPU opstellingen, dus mocht je ~1450 euro kunnen missen dan kan je met twee van deze kaarten lekker aan de slag.

Hij is praktisch stil, beestachtig krachtig, aantrekkelijk voor het oog, en in mijn ogen gewoon ultiem. Daarnaast lukte het met deze specifieke kaart ook nog eens om de prestaties met nog 10% te verhogen door hem verder te overklokken, waarbij de Firestrike score van 15000 naar 16500 ging terwijl de GTX 980 op 11250 bleef hangen (bijna 50% sneller dus) en de AMD Fury X nauwelijks voorbij de 13500 kwam (ca 20% sneller na beide te overklokken!). Kortom: Ik heb nog niets getest wat bij deze kaart in de buurt kwam. Als topmodel kost hij dan wel hetzelfde als menig eerste auto en is hij zeker niet voor iedereen weggelegd, maar als je het kan missen is de GTX 980 Ti -de- grafische chip van dit moment, en de MSI Twin Frozr V uitvoering, net zoals bij de andere GTX’jes, daar een ijzersterke uitvoering van.

Ik wil MSI nog bedanken voor het feit dat ik deze kaart terug moest sturen. Ik vrees dat ik anders enkele maanden van mijn leven kwijt was geweest aan het spelen van alle recente top games op de aller hoogste instellingen.

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Terug naar boven

Heb jij ook een MSI GTX 980 Ti GAMING 6G?

Meer advertenties

Dirt en Grid reeks, of Dirt Rally, heeft wel zo'n ingebakken benchmark :) maar inderdaad zal deze monsterkaart de racetracks gaan verpulveren en rondjes om de concurrentie heen blazen, toch zal wel leuk te zien zijn in zo'n grafiekje.
Maakt het dan nog uit welke? Ik speel dat normaliter niet (Enkel wat forza op de Xbox), dus ik zou niet weten welke interessant is. Wel even kijken of er leuke steam sales aankomen ofzo ;)
dan maar Dirt Rally, is echt een toffe spel die toch iets van je systeem eist ;) ( niet veel voor zo'n kaart maar toch :) )
Ga eens kijken of ik die kan fixen voor de toekomst!
Dirt Rally is toch nog in pre-release?
Wellicht is dit niet helemaal handig ivm betrouwbaarheid van de tests en verschil in performance tussen verschillende versies van de game.
Vreemd dat de kaart zo warm wordt bij jou :o Heb je wel een goede airflow? Bij mij loopt hij met overclock max op 76 graden en zonder overclock op 70-72 graden. Ventilatoren draaien dan nog niet eens op max.
Zoals genoemd is dat in een stock CM Silencio 652S. Als jij een high-airflow case hebt dan kan 10 graden verschil best kloppen overigens. En de ventilatoren draaien ook niet op max, verre van zelfs, maar ik kijk altijd gewoon wat ie doet met het fabriek fan profiel.
Heb zelf alles op quiet-modes staan: 600-700 rpm hooguit. GPU ventilatoren draaien op AUTO zover ik weet.
Ik weet niet meer hoeveel RPM ze draaien rond die 80C. Je hoort wat, maar veel is het niet.
Geen idee wat ik sexier vind, de review of de kaart! :D

Ik vind eigenlijk wel dat ze je rijkelijk mogen belonen voor je reviews. Je zorgt er vooral door jouw reviews toch maar voor dat mensen massaal MSI kaarten kopen op tweakers.
Dank je wel Frozen :D

En ik ben het daar helemaal mee eens. Al denk ik dat het ook wel leuk is dat ik ons 2e kindje straks ook af en toe ga zien in plaats van dat ik alleen maar zit te gamen met die dikke 980 Ti prestaties :D
Hoezo gamen?

Je kunt straks ook weer kleinere producten gaan reviewen..........
Met kleine verpakkingen..........
Waar dan weer een kleinere Foritain uit kruipt (zo fotogeniek die nu al waarschijnlijk weer te grote eerste mini Foritain :) )
Win win, mini Foritain versie 2 voor de foto's, maxi Foritain voor de review. (Wij blij, jij blij)

Bovenstaand heeft niets met de videokaart te maken, nog met de review. Die +3 krijg je toch wel.
Ik denk dat het hoogtijd is om de mini-me's weer eens van stal te halen :D Maakt een review wel gezelliger, al is het met een wat grotere mini me wat lastig om ze stil te houden!

En dank voor de complimenten / +3 :D
Ge-wel-di-ge review! Echt top. Bedankt dat het duidelijk is wat deze kaart, een beest van een kaart, waard is.
Moet zeggen dat ik het jammer vind dat 4K gamen met 1 kaart nog steeds 'matig' is. Hopelijk komt daar 2016 flink verandering in. Ik heb zelf een 7950 overclocked en presteert in verhouding nog aardig goed, verbazend.

+3 voor de review!!!
Dank je wel :D

4K 'matig' valt mee, je kan veel AAA games best lekker spelen, en lichtere games gewoon op max. Sowieso vind ik 4K gaming niet zo zinvol, m.i. ben je beter af met een 1440p/144Hz scherm en een enkele dikke GPU ;)
Dat zou goed kunnen, maar ik ben iemand die best aardig wat gamed, en de andere 10 uur per dag ongeveer video kijkt (mocht dat movies/series/anime zijn) en ik zit dus echt te asen op een dikke UHD TV, en zou dus best 4K willen gamen. Maar ja.. een dikke 700 euro is nou niet echt niets. Maar stel dat ik op dit moment over zou moeten gaan is het wel de beste optie. Dat wel.

Dus ja. ik ga voor 1 mega scherm (zit ongeveer 75cm van mn 40" 1080p scherm vandaan) en mn andere monitor is voor tweakers/andere internet toepassingen :P

Maar deze review heeft eindelijk wel een goed beeld gegeven wat ie waard is en komt in de buurt van wat ik wil hebben voor mijn volgende kaart. Monster, prachtig }> _/-\o_
Als je voor 4K gaat dan zal je inderdaad fors willen investeren in je pc, dat is nu eenmaal een beetje de consequentie van die pixel-race :D Ik zet op een 28" UHD scherm veelal gewoon op 1080p voor AAA games, maar ik heb zelf dan ook slechts een 770 en 970 in huis ;)
Wanneer ga je de R9 295x2 reviewen ? ;)
Ik zal AMD eens vragen of ze er één rond hebben slingeren ;)
Haha, maar al zou je zeg maar +-1 week die kaart in handen hebben zou je hem kunnen gaan reviewen ? ;)
Prettig te lezen review! Niet dat ik ooit een kaart als deze zou aanschaffen, veel te duur. Ben wel tevreden met mijn GTX 750Ti, bij mij hoeft t allemaal niet ultra enzo.
Maar je vraag om deze kaart te gebruiken voor wat anders dan gaming kan ik beantwoorden met: JA. Juist de programma's die leunen op OpenGL kun je met een kaart als deze lekker snel renderen of real time renderen. Er zit veel rekenkracht in dit soort kaarten en het vele geheugen is dan ook een fijne bijkomstigheid. Natuurlijk kun je gebruik maken van Quadro / FirePro kaarten, maar de gaming kaarten zijn een stuk vriendelijker in prijs en worden vandaag de dag steeds beter ondersteund in grafische software!
Dank je wel :D

Voor een zware rekenbak lijkt een Titan mij dan echter de meerprijs wel waard? Daar heb je tenslotte nog wat CUDA cores extra, en die 300 euro vanuit een zakelijk oogpunt zijn wat anders dan bij een gamer?
Dat klopt en is een prima optie! Maar t was meer om 2 vragen in je review te beantwoorden 😉
Mooie review, mooie kaart.
Ben het eens met jouw conclusie.
Ik hou het voorlopig bij mijn GTX970 ;)
GTX 970 is dan ook de 'redelijke' koop, dit is gewoon bruut geweld los van het geld :D Ik moet het helaas ook nog even met een 770 en 970 stellen, maar gelukkig kan je daar prima mee uit de voeten.

En danku! :D
Toffe review!, vette systemen, zeer netjes afgewerkt je tekst goed uitgewerkt en grafisch weergegeven :)
ik ben benieuwd of het gebruiken/testen van nog meer games het beeld van deze kaart zal veranderen ;) .... nog een BF4 :+ , of een pittige racegame erbij en heb je van mij een 10 _/-\o_
Dank voor de complimenten! Als jij een pittige race game weet voor mij die een ingebakken benchmark heeft dan hoor ik dat graag natuurlijk. Kan ik toekomstige kaarten wel testen, maar kan dat niet met terugwerkende kracht op de rest van het veld doen.

Maar wat je al zegt, denk niet dat het totaalbeeld noemenswaardig zal veranderen.