Specificaties 15,6" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus X555LA-DM1677T Review

carlo 8 november 2015, 1.723 views

Asus X555LA-DM1677T

Bouwkwaliteit is van een goedkope laptop maar is nergens slecht en heeft met zijn uitstraling positief verrast. Harddisk moet je wel vervangen door een SSD.

Pluspunten

• luxe uitstraling
  • prettig en groot touchpad
  • Windows 10 al geïnstalleerd
  • snelle processor in zijn categorie

Minpunten

• trage harddisk
  • Scherm wiebelt bij schudden
  • Geen caps-lock lampje
  • cursortoetsen zijn niet op gevoel te vinden

Eerste indruk als je de laptop ziet is positief: oogt dun en luxe door de kleurstelling en een klein cirkelvormig reliëf patroon in het deksel.
Een lekker breed scharnier maar helaas niet super stabiel bij schudden en gaat maar tot 130 graden open.

Prestaties
De i5-5200U processor is één van de snelste in deze prijscategorie, sneller dan wat je voor thuisgebruik nodig hebt. Ik had liever gehad dat er meer geheugen was geplaatst dan de huidige 4Gb en dan een wat tragere processor.
De harddisk is traag en maakt beetje geluid wat irritant is bij elke keer aan- en uitschakelen omdat het dan juist extra opvalt. Ik heb deze vervangen door een SSD van 256Gb waardoor het een heerlijke machine werd.
Jammer is dat voor het vervangen van harddisk het hele toetsenbord verwijderd moet worden, hiervoor op youtube een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=x1tupHjUKSg
Het ging bij mij iets lastiger dan hier getoond omdat onder de 'F' en 'L'-toetsen ook een paar klik-punten zitten. Met voorzichtig krachtig aan het toetsenbord trekken sprongen die ook los.

Toetsenbord krijgt een ruim voldoende. Prettige toetsaanslag en voldoende stevig.

Het scherm is mooi scherp en mat. De resolutie van 1920x1080 werkt erg prettig en blij dat we niet voor de 1366x768 zijn gegaan. Helderheid is goed voor binnen maar onvoldoende voor buiten. Zoals alle laptops onder de ¤800 is dit een TN-type, dus kijkhoek niet super maar heb me er niet aan gestoord.

Conclusie: wij zijn blij met deze laptop. Bouwkwaliteit is van een goedkope laptop maar is nergens slecht en heeft met zijn uitstraling positief verrast. Laptops met een betere bouwkwaliteit kosten boven de ¤1000 en dat was buiten ons budget. Jammer dat er niet standaard een variant te koop is met 256Gb dat zou een hoop werk schelen, maar dat geldt voor alle merken.

Heb jij ook een Asus X555LA-DM1677T?

Misschien wel teveel gevraagd, maar heeft deze toetsenbordverlichting?
Ik heb de laptop voor iemand anders ingericht. Of er wel / geen verlichting in het toetsenbord zat kan ik me niet meer herinneren.