Silverstone Grandia GD01B-MXR Review

stefan001 2 juni 2009, laatste update op 4 juni 2009, 789 views

Silverstone Grandia GD01B-MXR

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • full atx
  • 2x 5.25" extern
  • rubber voor de harddisks (tegen vibraties)

Minpunten

• display met ghosting
  • er gaan echt geen 6 HDD's in passen
  • krapte; alles is goed te overzien tot je de HDD cage plaatst

Beste iedereen :).

Ik was op zoek naar een geschikte kast voor een htpc. Een atx of matx maakte me niet zoveel uit, want daar zou ik de keuze voor het moederbord gewoon op aanpassen, maar deze is groot genoeg voor een full-size atx. Dat kwam achteraf toch goed uit, maar daar kom ik straks op terug.

Waarom deze kast.
Als eerste toen ik op zoek ging naar een kast, was dat deze er mooi uitziet en toch functioneel is. Mooi is natuurlijk persoonlijk, maar ik wilde per se een cardreader en esata hebben. Deze kast heeft wel een cardreader, maar geen esata. Als enige (betaalbare) alternatief (als je esata wil) is er dan de antec fusion max, maar deze heeft geen cardreader en er zelfs geen plek voor. Daarnaast is die ook lelijk :P. Deze kast heeft echter wel beschikking over 2 externe 5,25" en 1 externe 3.5" bay! Dus met de juiste cardreader geen probleem. Helaas was de door mij uitgekozen cardreader 5.25", met als gevolg een gat achter het onderste klepje of... 2 cardreaders :P . Dat laatste dus 8-) .

Eigenschappen
De breedte van de kast is precies wat je van een htpc mag verwachten, precies gelijk met de rest van de stereoapparatuur. Nu zie je dat de voeding op zijn kant achterin zit, en het atx mobo ernaast, en er zelfs nog een klein beetje ruimte over is voor een fan aan de rechterkant, dus ik vraag me af waarom er nog behuizingen zijn waar geen normale atx in kan... Behalve als ze laag zijn natuurlijk ;).

Over laag gesproken, deze kast is natuurlijk wel hoger dan het gemiddelde stereo-apparaat. Ik vond dat echter niet zo'n probleem, voor mijn ouders ook ooit een htpc in elkaar gezet en het stond prima bij de pioneer versterker die ook zo hoog was. Echter bij mijn apparatuur vind ik het er (achteraf) toch enigszins lomp uitzien, maar misschien went dat nog. Toch iets om misschien over na te denken.

Inbouwen hardware
Het inbouwen van de hardware zaten nog wel wat haken en ogen aan. Ik begon met het demonteren van de cage voor optische stations en de HDD cage. Deze kast biedt maar liefst ruimte aan 6 harde schijven! Dat was voor mij geen vereiste, maar het kon uiteraard geen kwaad ;). Nadat deze weg zijn genomen valt er goed in te werken. Een opmerking is wel dat alles met schroeven wordt gedaan, geen kliksystemen. Ik heb daar totaal geen problemen mee, omdat de systemen die ik gezien heb altijd heel ingewikkeld werken naar mijn mening. Bij het terug vastschroeven van de HDD cage wil je ze absoluut niet laten vallen want dan kan het weer helemaal uit elkaar... Gelukkig heb ik een vaste hand ;).

Het mobo ging makkelijk op zijn plek, evenals de voeding. Bij mijn versie niet vergeten om de aftakking voor de atx-kabel te gebruiken voor het display (ik weet van nix uiteraard O-) ). HDD in de cage en de dvd brander/cardreader in de 5,25" cage, en terug monteren maar.

Nu komt het lastige.
Nu bleek dat het wel goed was dat ik een modulaire voeding heb gekozen, want er is bijzonder weinig plek tussen de hdd cage en de voeding. Ook kabels kan je bijna niet wegwerken. Gelukkig had ik maar 1 drive in de cage, dus is er genoeg plek om wat kabels weg te moffelen :P. Nu kunnen harddisks op 2 manieren in de cage, een beetje meer naar achteren of naar voren. Naar voren heb je meer plek voor je mobo, naar achteren heb je plek voor 2 intake fans van voren. Die intake fans staan overigens op nog geen centimeter van je display, dus erg handig is het niet (ik gebruikte geen intake fans). Echter, zelfs als de HDD's zo ver mogelijk naar voren zitten, komen ze nog over het moederbord heen. Lastig als er ook nog connectoren op het mobo zitten, het is best een gewring. Met een matx bord kun je er dus makkelijker wat meer schijven in kwijt (of 6 schijven lukken...). Ik houd het voorlopig op 1 schijf van 1 TB, genoeg voorlopig :P.

De reden van mijn atx bord was dat ik nog een losse graka gebruik voor s-video. Onboard 780G is er ook voor de toekomst ;). Naast deze heb ik een pci-e dubbele tv tuner (vistaview saber 2020), en bij veel matx borden zie je maar één pci-e x1 slot, direct boven de pci-e x16 slot. Dat vind ik te dichtbij. Verder past dit allemaal. Je kan er geen mega-graka in doen, ivm de hdd cage (vooral als je die volgooit met schijven :P), maar dat was voor mij ook niet nodig.

Koeling
Verder blijft het systeem koel genoeg met de bijgeleverde 2x 80mm outtakes, er is nog plek voor een zij-intake aan de rechterkant en aan de voorkant (maar ik vraag me af in hoeverre dat helpt/een stofnest wordt). De voeding aan de linkerkant koelt alleen zichzelf, neem wel een modulair model met een 12 cm intake. Zodra ik erachter ben hoe mijn mobo de systeemfans regelt is het tevens ook onhoorbaar (er zijn geen molex convertors voor de fans meegeleverd). En dat terwijl mijn 5050e gewoon met de stock koeler wordt gekoeld. Ik snap echt niet waarom mensen zo'n aparte koeler daarvoor nodig hebben 8)7 .

Het display
De inhoud van het display is goed te regelen met de bijgeleverde imon-software. Tevens kan je de computer ook aan-en uitzetten met de bijgeleverde imon afstandsbediening. Ik heb deze functie overigens gewijzigd in standby, omdat ik dingen wil opnemen met mijn analoge tv kaart, en dan moet ie wel kunnen aanspringen enzo. Gelukkig kan dat enzo :). Wat ik wel een beetje mis is een opname-indicator.
Het display zelf vind ik eigenlijk wat tegenvallen, hij heeft een bijzonder trage responstijd (alleen met het 'uitgaan' van de pixels, waardoor een soort ghosting optreedt. Dit is al eens eerder gemeld door iemand bij een andere kast, dus ik weet niet of het dan voor alle displays geldt. Verder staat de htpc bij mij vrij laag, zo'n 20-30 cm boven de grond, en daardoor is het display wat lastiger te lezen (alle pixels lijken een beetje op te lichten). Als je er recht naar kijkt is het geen probleem. Ik vind dit alles toch maar raar, aangezien het bij normale stereo-apparatuur allemaal wel goed kan.

Uiteindelijk wel tevreden met deze kast hoor :). Alleen jammer dat ik er 189E voor betaald heb, en nu 1 week later heeft salland alsnog de zilveren versie blijkbaar, en is ie nu ook 129E :X .

Kleine opmerking bij de foto's:
1. Let niet op de troep O-)
2. Bij de laatste foto is de 3.5" cardreader verborgen onder het openstaande bovenste klepje.

• gigabyte MA780G-UD3H
  • OCZ stealthXstream 400W modular
  • athlon x2 5050e
  • asus HD3450
  • vistaview saber 2020

Heb jij ook een Silverstone Grandia GD01B-MXR?

Ben ik nou de enige die mijn eigen foto's niet kan zien? :X
ik zie ze ook niet ;)
Vaag hee, wat moet je dan nog meer doen dan gewoon die dingen selecteren :?

Hm naja, voor vandaag heb ik al vaak genoeg geprobeerd ze toe te voegen, ik probeer het morgen wel weer (hoe moeilijk kan het zijn? }:O )

[Reactie gewijzigd door stefan001 op 2 juni 2009 22:46]

misschien moet je de resolutie aanpassen?

(Je kunt maximaal 4 afbeeldingen aan je review toevoegen. Je kunt hiermee laten zien hoe je het product gebruikt of welke modificaties je hebt aangebracht. De afbeeldingen mogen een formaat hebben van maximaal 1024 bij 768 pixels en mogen niet zwaarder wegen dan 300KB.)

verder een redelijke review.
er zijn nog wel wat verbeterpunten: het opdelen in kopjes en deze vet maken is al een stuk fijner om te lezen.
je hebt verder al wel goed aangegeven waarom je de kast gekozen hebt en waarbij je daarop hebt gelet. Dat is fijn voor mensen die twijfelen. Als je het nog veel uitgebreider/ professioneler wilt maken kunnen er meer vergelijkingen in met andere kasten.
persoonlijk vind ik ook dat er wat veel smileys in staan.

uiteraard maken foto's jouw review ook nog een stuk completer, maar ik begrijp dat je die er al bij had gezet.
Je kunt ze ook in de tekst plaatsen, waarbij je ook wat makkelijker commentaar op de foto kan geven
Ik heb jouw kast gegoogled: lijkt heel erg op mijn Lc17 van Silverstone.
Hele fijne kast maar inderdaad: je kan er echt geen 6 schijfjes in kwijt ! :o

De LC17 heeft 2 verwijderbare docks voor elk 3 schijven. Het dock in het midden is nu weg en bied plaats aan een berg kabeltjes ! Zeker met een grote graka is het fijn een stukje knutselen om alles netjes (en in de juiste volgorde) erin te krijgen......en vooral geen schroefjes laten vallen....LOL

Zelf heb ik wel een intake fan geplaatst voor de schijven: de warmte kan moeilijk weg door de aanwezigheid van de voeding (modulair = perfect) en de graka die de weg naar de outtakefans verstoort. Kweet niet hoe dat bij jou zit maar ik zou speedfan draaien voor wat waarden.
Hey bedankt voor al het commentaar :)

De foto's wilden vandaag wel toegevoegd worden, blijkbaar iets mis met de site ofzo toen ik de review schreef. De foto's zijn ondertussen namelijk niet veranderd (de eisen aan de foto's had ik gezien).

Ik heb geen intake fans geplaatst, misschien kan ik dat nog eens overwegen, maar dat is een hoop gedoe. Mijn graka is niet zo groot, het is een passief gekoelde HD3450, dus een beetje flow door de kast kan opzich geen kwaad... Ik vrees echter dat het hier een beetje aan ontbreekt. Ik zal de review later updaten met temperaturen. De koeling voor de processor, tot aan de eerste insteekkaart zit wel goed, met 2 outtakes en 1 intake (een roostertje zonder fan dan) in de buurt van de proc.
Ik heb deze kast ook en ben op zich tevreden maar de afstandsbediening is meer dan slecht te noemen.

Dit ding reageert van geen kant en is gewoon ronduit slecht.

Inderdaad valt het display tegen qua snelheid en heeft inderdaad behoorlijk last van ghosting.
Ook loopt iMon regelmatig vast.

Ook had ik graag gezien dat het rooster voor de air outlet van de voeding iets groter was geweest.
Nu gaat de voeding nog wel eens herrie maken omdat hij zijn warmte niet snel genoeg kwijt kan.