Nexus Real Silent Fan, 80mm Review

jbr 8 juni 2009, 3.293 views

Nexus Real Silent Fan, 80mm

Pluspunten

• Goede luchtverplaatsing
  • Systeem blijft redelijk koel

Minpunten

• Geen harwarematige instelling van rotatiesnelheid
  • Relatief luidruchtig

Geluid (min) Score: 4
Geluid (max) Score: 3
Luchtverplaatsing (min) Score: 3
Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Omdat mijn systeem sindskort in de woonkamer wordt toegelaten door de commissie vormgeving en ruimtelijke ordening (hij staat uit het zicht en is stil) en ik een lang gekoesterde wens in vervulling zag gaan, heb ik me niet op tijd gerealiseerd dat dit systeem nog niet in de zomer-proof was. Bij de eerste dag met 25 graden werden zowel mijn systeem zelf als de GPU gevaarlijk heet; tijd om de chassiskoeling eens nader te inspecteren.

Ik had een aantal standaard koelers in mijn Antec NSK1480 zitten die de warmte niet goed af konden voeren zonder dat deze het enige lid van bovengenoemde commissie tot een protest aanspoorden, aangezien elk willekeurig slecht TV-programma begeleid werd door het harmonieuze gezoem van de fans. De Antec NSK1480 is een smalle kast (12 cm) Daardoor is er zeer weinig ruimte in de case zelf. Je bent genoodzaakt een low-profile vga kaart te gebruiken. Daar komt nog eens bij dat ik omdat ik wel eens een spelletje wil doen heb gekozen voor een 9800GT. De case zelf beidt plaats aan maximaal 3 fans met een doorsnede van 80mm .

In de zoektocht naar andere case koelers heb ik geprobeerd om de grootst mogelijke luchtverplaatsing te combineren met de laagste geluidsdruk door dit in de Pricewatch te vergelijken en kwam zodoende bij de Nexus Real Silent 80mm fans aan. Mijn ervaring met Nexus fans was een fluisterstille ervaring en dat leek mij voldoende om tot aanschaf over te gaan, helemaal omdat ik ze voor ongeveer 6 euro per stuk redelijk betaalbaar vond.

Over het resultaat kan ik kort zijn. De luchtverplaatsing is inderdaad beter dan bij de standaard Antec fans, maar het geluidsniveau stijgt daarmee ook. Aangezien deze fans geen enkel ander mechanisme hebben om de rotatiesnelheid te regelen behalve de Q-Fan van het moederbord (in tegenstelling tot de Antec fans die nog een low-medium-high setting hebben) zit je dus constant met eenzelfde geluidsniveau in de idle stand. Je hoort ze op een meter of 2 eigenlijk nog best goed. Voor een kantoor PC is dit acceptabel maar voor in de woonkamer helaas te luid naar mijn smaak. Erger is de teleurstellende inspectie die erop volgde.... "ze zijn helemaaal niet stiller!" ;(

Mijn systeem blijft dus wel koel, maar hiervoor had ik net zo goed de Antec fans kunnen laten zitten aangezien ik er niks mee op ben geschoten.

update: Na wat klooien met configuraties van verschillende fans en fancontrollertjes uiteindelijk uitgekomen op een iets beter hoorbare PC, maar wel koelere temps. Bijgevoegd een screenshot met alle SPeedfan readings. Links de idle temps, rechts de temps na een kwattiertje Red Alert 3. (boven de oude config, onder de nieuwe config)

Heb jij ook een Nexus Real Silent Fan, 80mm?

Kan je de temperaturen en de verschillen misschien met wat getallen ondersteunen? Dan krijgt de review, behalve als uitlaatklep van jouw teleurstelling, ook nog wat toegevoegde, min of meer, objectieve waarde voor anderen O+ .

Daarbij zou men je dan ook nog kunnen adviseren n.a.v. je wensen. Wat betreft de graka, kan je niet op een of andere manier een klein fannetje op 5 volt mikken op de heatsink? Wat directe luchtstroom wil vaak al veel helpen.

Ik heb zelf trouwens nog geen enkele betaalbare fan gevonden die op 12 volt stil is. Ik gebruik nu een simpel silverstone fancontrollertje waarmee ze op 7 volt draaien en stil zijn. Ik weet niet of je die zalman fansplitterkabeltjes kent, maar die hebben 2 stekkertjes op 12V en 2 op 5V. Als je fans daarop willen starten (120MM real silents in ieder geval wel :P) dan kan je nog best goed uitkomen. Langzamer draaien heeft natuurlijjk wel negatieve impact op de airflow.

(deze zouden stiller dan Nexus moeten zijn)

[Reactie gewijzigd door lredev op 3 juni 2009 11:13]

Dat is een goed idee om het nog even uit te breiden met waarden. Ik zal de huidige waarden nog even moeten opzoeken noteren. Ik kan het misschien ook even met wat foto materiaal uitbreiden, dat scheelt.

Het viel me op dat er weinig product reviews stonden van fans, wat je niet helpt bij je keuze. Ik hoop dat meerdere gebruikers dus reviews zullen maken.

Ik ken de Zalman fancontrollertjes, die heb ik denk nog wel ergens liggen (tenminste, ik had er 2 volgens mij). Ik zal eens kijken of ik er nog iets mee kan doen.
Het is vanzelfsprekend dat je de materialen goed gekoeld wilt hebben, om elke willekeurige reden die je hier voor wilt aandragen.
de grootst mogelijke luchtverplaatsing te combineren met de laagste geluidsdruk
Hier even een cliché, het maken van een stille PC, geschikt voor de woonkamer vraagt meer dan alleen het bovengenoemde. Een stille, goed gekoelde PC is een samenspel van een kast met goede (genoeg) airflow, ruimte voor onderdelen om hun warmte af te staan, tactisch geplaatste ventilatoren en uiteraard de directe koeling.

Het kopen van een fan op basis van jouw argument raakt wat dat betreft kant noch wal. Aan welke van de twee hecht je meer waarde en welke referentie wil je gebruiken om het probleem op te lossen? Pas zodra je bereid bent om een bedrag te hangen aan geluid en het visuele aspect kun je het probleem oplossen.

De gekochte koeler is trouwens zeer stil te krijgen met een fancontroller of een kleine mod, waarbij de verplaatsing alsnog relatief groot blijft.

Als je meer wilt lezen over stille PC's kun je ook naar www.silentpcreview.com gaan.
Bedankt. Vooralsnog is de mijne een van de weinige product reviews over koelers en daarnaast blijken er toch een hoop gebruikers te zijn die wel kennis lijken te hebben maar dit verder niet gebruiken door product reviews te schrijven. Een aantal van de reacties gaan ook meer over het proces van zoeken naar een koeler dan over de eigenschappen van de koeler zelf. Daar stoor ik me eerlijk gezegd wel een beetje aan. Het enige oordeel dat ik hier kan geven is zoals hierboven terecht werd gesuggereerd waarbij de oude en nieuwe situatie vergeleken worden. Los daarvan kan ik prima een subjectief oordeel geven over het geluid dat ze produceren. Het is te luidruchtig voor in een woonkamer omdat je het op een aantal meter goed hoort. Iedereen die de aanschaf overweegt heeft op deze wijze een waardeoordeel over het geluid dat ze produceren. Pas zodra er iemand hier met professionele apparatuur en een gestandaardiseerde meetmethode gaat meten kun je van een objectief oordeel spreken.

Mocht het niet duidelijk zijn: het geluid is de bepalende factor, maar ze moeten de machine wel koel houden. Dit verschilt dus per merk, per type. Alle clichematige factoren die je verder noemt zijn niet op mij van toepassing. Zo staat de doorsnede van de fans vast vanwege de beperkte ruimte in de kast en daarnaast zit ik nu eenmaal vast aan de onderdelen die ik al heb.

Ik mag toch hopen dat je niet adviseert dat ik een product koop, dat vervolgens verknip en verknutsel en dan hier ga vertellen dat het daarna prima werkt? Dat doet nogal afbreuk aan de review van het eigenlijke product.

[Reactie gewijzigd door jbr op 3 juni 2009 16:03]

Het verknutselen of modden is zeker niet wat ik bedoel. Het behoort wel tot de mogelijkheden van iemand die stilte als eis heeft. Wat ik poogde te zeggen was dat bepaalde verwachtingen en zachte eisen niet zullen worden gehaald als het product niet in de juiste omgeving geplaatst wordt.

Mijn raad is om als eerste een ruime kast aan te schaffen met goede airflow. Dit kan in zeer veel gevallen voorkomen dat fans op volle toeren hoeven te draaien. Dus zorg dat je werkt met 120mm fans ipv 80mm.

Overigens zijn mensen die hun fans vervangen ook vaak de mensen die hun fans regelen. Het zij door fancontroller, het zij door een mod.

Zoals gezegd als je meer informatie wilt over het maken van een stille computer, kijk dan eens op de forums van die website die ik postte. Een beetje doorlezen en wat investeringen geven haar een coole case en jouw een coole computer :*)
Aha, da's al duidelijker :)

Maar..... de ruimte die ik in de woonkamer beschikbaar heb voor een case limiteert de breedte ervan tot 12cm. Ik was er al zo ver in geslaagd dat mijn case (in de winter) niet alleen qua afmetingen, maar ook qua prestaties en geluid aan de wensen van beide bewoners voldeed. Het gaat misschien redelijk ver om dit hier allemaal te vermelden, maar de huidige onderdelen zijn met de nodige zorg geselecteerd. Ik blijk alleen net een beetje koelvermogen tekort te komen op het moment dat de omgevingstemperatuur boven de 20 graden uitkomt , tenminste zonder hier ook meteen voor te moeten boeten in de vorm van extra achtergrondgeluid.

Ik ga vanavond nog wat extra klooien en dan zal ik er wat extra meetwaarden en foto's bij plaatsen....dat zorgt voor een beter beeld ;)
Je hebt gelijk wat betreft de reviews van fan's. Ik denk dat het ook komt omdat het heel moeilijk is niet subjectief te zijn. Stil is bijvoorbeeld wel stil, mag je aannemen maar als tussen stil en enigzins hoorbaar is in ieders beleving denk ik heel anders.

Verder zijn er op het net wel aardig wat reviews te vinden waar men weer cijfers te over krijgt... User reviews zouden mijns inziens meest relevant kunnen zijn in een voor/na vergelijking met specificatie van gebruikte kast etc. Hoe completer het beeld van het totaalplaatje des te makkelijker is het er wat zinnigs uit te halen, natuurlijk. Maar goed het snijpunt is nu natuurlijk dat men waarschijnlijk weinig zin heeft een uitgebreide review te tikken met foto's en al erbij over relatief goedkope dingetjes als fan's.

Ik zal binnenkort eens inventariseren welke fans ik heb, en overwegen mijn ervaringen ermee te delen :)
Ik ben vanwege drukte nog niet toegekomen aan de belofte cijfermateriaal en foto's te maken, maar ik ben het met je eens dat dat voor een review van fans een toegevoegde waarde kan hebben.
Lees even het stille pc topic

Daar word goed uitgelegd hoe je kan zorgen dat de pc koel blijft EN word goedgekeurd door de bekende "commissie vormgeving en ruimtelijke ordening "
Ondanks dat je me een interessante link hebt gegeven, weet ik niet precies op welk gedeelte je doelt. Kun je iets specifieker zijn?
het deel over de ventilatoren,,, de noctora ventilatoren zijn hoog aangeschreven.
In deel 1 van dat topic stond precies welke uitvoering zeer stil zijn, maar dat topic vind ik niet meer.