Specificaties PCI-e x1 geluidskaart met 5.1 geluid - Bekijk alle specificaties

Creative Sound Blaster Z (retail) Review

silmaril8 7 november 2015, laatste update op 7 november 2015, 839 views

Creative Sound Blaster Z (retail)

Uitstekende geluidskwaliteit. Vergeleken met 4 andere geluidskaarten (waaronder 3 onboard) komt deze als beste uit de bus. Produceert mooi en krachtig geluid. Drivers zijn tot nu toe nog geen issue.

Pluspunten

• Zeer goed geluid
  • Veel opties
  • Makkelijke installatie

Minpunten

• prijs
  • led
  • niet gekleurde ingangen

Aansluitingen Score: 4
Drivers en support Score: 4
Voor mijn nieuwe PC was ik op zoek naar een goede geluidskaart. Dit kon een onboard of een externe geluidskaart zijn.

Uiteindelijk heb ik 5 verschillende geluidskaarten gehad. Het waren de volgende 5:
1. Onboard Realtek ALC892
2. Onboard Realtek ALC887
3. Asus Xonar DGX
4. Onboard Realtek ALC1150
5. Creative Sound Blaster Z

In mijn oude PC (Intel Core i5-2500K) zat een PCI geluidskaart, de Creative X-Fi XtremeMusic. Dit was/is een uitstekende geluidskaart en heeft voor mij wel de lat hoog gelegd. Het nadeel aan deze kaart was wel dat de Creative drivers extreem slecht waren. Ik moest na verloop van tijd steeds opnieuw de drivers opnieuw installeren omdat ze niet met mijn Windows 7 (64bit) om konden gaan. Eerst dacht ik dat het aan de kaart zelf lag, maar bij een andere zelfde kaart en bij een X-Fi Gamer gebeurde precies hetzelfde. En dat was erg jammer, want het geluid wat uit deze kaarten kwam, was echt subliem (voor een computergeluidskaart).

Vanwege de driver problemen had ik besloten om nu niet voor Creative te gaan en eerst de nieuwere onboard geluidskaarten te proberen.

Realtek ALC892
Voor een nieuwe PC voor mijn moeder had ik een Asrock moederbord met een onboard Realtek ALC892 geluidskaart gekocht. Het geluid was beter dan ik had verwacht van een onboard geluidskaart, maar viel me toch tegen: het geluid miste bepaalde hoge/lage/achtergrond tonen die ik wel bij mijn Creative X-Fi kaart hoorde. Ook vond ik dat er te weinig opties in de software waren. De Realtek ALC892 viel dus af.

Realtek ALC887
Voordat ik m'n Intel Core i7-6700K pc kocht, had ik voor een korte tijd ook een Intel Core i7-4790 in bezit. Voor deze processor had ik een Gigabyte moederbord met een Realtek ALC887 geluidskaart gekocht. Volgens een aantal reviews was dezel ALC887 iets beter dan de ALC892. Dat klopte ook wel, maar het verschil was niet groot (genoeg). En uiteindelijk viel ook deze ALC887 me tegen om dezelfde redenen als de ALC892: het geluid miste bepaalde hoge/lage/achtergrond tonen die ik wel bij mijn Creative X-Fi kaart hoorde. Ook vond ik dat er te weinig opties in de software waren. De Realtek ALC887 viel dus af.

Asus Xonar DGX
Aangezien ik tevreden was over het Gigabyte moederbord en al 2x teleurgesteld was door onboard geluidskaarten, besloot ik voor een externe geluidskaart te gaan: de populaire Asus Xonar DGX. Deze geluidskaart had uiteindelijk ook echt beter geluid dan de 2 onboard geluidskaarten. Toch miste ik ook bij deze externe geluidskaart een aantal lage/hoge/achtergrond tonen die ik wel bij mijn Creative X-Fi kaart hoorde. Dus, alhoewel het dus beter was dan die eerste 2 opties, had ik er toch een wrang gevoel over. Ik besloot uiteindelijk dan ook om de kaart te retourneren.

Realtek ALC1150
Na een paar weken de Intel Core i7-4790 met Gigabyte moederbord te hebben gebruikt, stapte ik over naar het Intel Skylake moederbord. Bij mijn zoektocht naar een nieuw moederbord, nam ik ook weer de geluidskaart mee. Realtek bleek een nieuwere onboard geluidskaart te hebben en deze presteerde volgens de reviews best goed. Ik kocht dus een moederbord met de Realtek ALC1150. Deze geluidskaart bleek uiteindelijk ook beter dan de 2 andere Realtek onboard geluidskaarten. Maar verassend genoeg vond ik hem ook iets beter dan de Asus Xonar DGX. Er kwam echt mooi geluid uit, of in ieder geval beter dan die van een externe geluidskaart. Maar toch merkte ik ook bij deze kaart, dat er verschillen met de X-Fi kaart waren. Alhoewel deze verschillen miniem waren. Dus al met al toch wel tevreden met deze geluidskaart.

Creative Sound Blaster Z
Vanwege een aantal redenen moest ik overstappen op een kleiner moederbord. Ik kon dus niet meer gebruik maken van mijn ATX moederbord met de Realtek ALC1150 geluidskaart. Bij mijn zoektocht naar een M-ATX moedebord met een Z170 chipset, kwam ik echter geen enkele tegen met een ALC1150 onboard geluidskaart. Ik moest dus toch weer voor een externe geluidskaart gaan. Omdat ik dus niet zo tevreden over de Asus Xonar DGX was, waren er niet veel goedkope opties meer over. Het werd uiteindelijk een keuze tussen de Asus Xonar DX/XD en de Creative SB Z. De Creative was wel 15 euro duurder. Maar ik ben toen reviews gaan lezen en ik las toen redelijk veel positieve reviews over deze Creative kaart. Een aangezien ik nogal teleurgesteld was in die andere Asus kaart, besloot ik voor de Creative Sound Blaster Z te gaan. En dat bleek een uitstekende keuze.

Het geluid vind ik echt subliem (voor een computer geluidskaart) en vergeleken met de oude Creative X-Fi XtremeMusic produceert deze Sound Blaster Z beter, mooier en krachtiger geluid. Deze geluidskaart wint, wat mij betreft, ook met gemak van die andere 4 kaarten.

Een van de pluspunten van deze kaart is dat je veel (of in ieder geval genoeg) opties in de software hebt om het geluid iets aan te passen. Niet te weinig opties, maar ook niet te veel, voldoende voor de iets meer dan gemiddelde PC-user.

Ik was eerst bang voor de Creative drivers en dat deze slecht zouden zijn, want dat las ik tenminste in een aantal (oudere) reviews. Maar mijn angst bleek ongegrond; de drivers presteren tot nu toe nog uitstekend in mijn Windows 7 (64bit) setup. Over een week ga ik over naar Windows 10, maar ik verwacht daar ook geen problemen mee. Als dat echter wel het geval is, zal ik dat hier in deze review laten weten. Zolang hier niks staat, werken de drivers dus perfect in mijn PC met Windows 10 (64bit).

Wat ik wel vervelend vind is het rode lichtje op de geluidskaart. Deze kan je volgens mij niet uitzetten. En dat vind ik jammer aangezien ik niet van lichtjes in mijn kast houd.

De prijs is met 80 euro (november 2015) redelijk hoog voor een geluidskaart. Zon 40-45 euro meer dan de Asus Xonar DGX en 15 euro meer dan de Asus Xonar DX/XD. Toch vind ik dat deze kaart dat meer dan waard is. Ik raad dus echt de Creative Sound Blaster Z aan!

Als je echter niet veel geld wilt uitgeven aan een geluidskaart, maar je toch goed (genoeg) geluid uit je PC wilt hebben, kies dan voor een moederbord met een ALC1150 geluidskaart. Deze produceert ook redelijk tot goed geluid en vind ik zelf beter dan de Asus Xonar DGX.

(disclaimer: ik ben niet echt een audiofiel en heb ook niet met "professionele" software en hardware de geluidskwaliteiten gemeten van deze 5 geluidskaarten. Ik heb het puur op mijn eigen gehoor gedaan en heb het vergeleken met mijn oude Creative X-Fi kaarten, waar ik zeer tevreden over was)

Heb jij ook een Creative Sound Blaster Z (retail)?