Specificaties 140mm diameter met 24,6dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Noctua NH-D15S Review

silmaril8 7 november 2015, 219 views

Noctua NH-D15S

Superstille koeler en een zeer makkelijke installatie. Maar is wel een beetje duur.

Pluspunten

• superstil
  • koelt enorm goed
  • plaatsingmogelijkheden fan
  • makkelijke installatie
  • voor alle sockets
  • PCI-Express kaart zit niet in de weg

Minpunten

• groot (groter dan menig andere koeler)
  • prijs (veel te duur)
  • erg hoog - kan daardoor niet in kleinere (M-ATX) kasten

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Voor mijn nieuwe PC met een Intel Core i7-6700K processor had ik een nieuwe koeler nodig. Zoals iedereen wel weet, worden de Skylake processoren van Intel zonder koeler geleverd. Dus het werd zoeken naar een goede koeler.

Mijn eisen waren:
1. Superstil
2. Makkelijke installatie
3. Geen geheugen problemen
4. Niet al te groot
5. Zo laag mogelijke prijs

De Scythe Mugen 4 is op dit moment 1 van de populairste koelers en verslaat menig andere koeler en is op dit moment zelfs de helft goedkoper dan de Noctua NH-D15S.

De Scythe Mugen 4 was mijn eerste keuze, maar ik heb uiteindelijk toch voor de wat duurdere Noctua NH-D15S gekozen.

De Noctua komt in een redelijk grote doos, wat niet zo verwonderlijk is, omdat het natuurlijk ook een erg grote koeler is. De installatie is erg simpel en ik vind hem iets beter dan die van de Scythe Mugen. De installatie is ongeveer hetzelfde en beide koelers moeten worden vastgeschroefd aan de backplate. Het verschil is echter dat bij de Noctua NH-D15S de schroefjes (met spiraaltje) mogen worden aangedraaid totdat je niet meer verder kan, de koeler staat dan perfect in het midden en is zeer goed en strak aangedraaid. Bij de Scythe Mugen moet je de 2 schroefjes aandraaien, maar stopt deze niet automatisch. Wat kan betekenen dat de koeler aan de ene kant net iets meer druk uitoefent dan aan de andere kant. Maar goed, een tweaker zal hier geen moeite mee hebben.
Vanwege de inkepingen en de hoogte (en ook de plaatsing) van koeler kan je op elk moederbord alle 4 de geheugenmodules gebruiken (wat soms niet altijd bij de Scythe Mugen 4 kan).

De compatibiliteit is voldoende tot goed. Vanwege de asymmetrie van het grote koelblok, kan je hem ook gebruiken zonder dat een PCI-Express kaart in de weg zit. Maar vanwege de hoogte, is het gebruik in kleinere (Micro-ATX) kasten vaak niet mogelijk. Let dus goed op of de behuizing wel voldoende hoogte heeft voor deze processorkoeler.

Prestaties van de Noctua NH-D15S waren uitmuntend: zeer stil en zeer koel. Deze prestaties zijn goed te vergelijken met een Scythe Mugen 4 alhoewel ik de Noctua NH-D15S net iets beter vind koelen en net iets stiller vindt.

De prijs van deze koeler is echter een grote drawback: 80 euro voor een CPU koeler is eigenlijk veel te veel. Ik vind de koeler wel iets beter dan de Scythe Mugen 4 maar deze kleine verschillen rechtvaardigen niet het enorme verschil in prijs. Maar goed, als prijs geen issue is, zou ik wel altijd voor de Noctua NH-D15S kiezen.

Heb jij ook een Noctua NH-D15S?