Specificaties 15,6" (1920x1080), 1,128TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus ROG GL552VW-CN273T Review

waseland 6 november 2015, laatste update op 9 november 2015, 11.997 views

Asus ROG GL552VW-CN273T

Kwaliteit laptop voor een minimale prijs. Een prima keus voor een ICT-Student! Ik heb deze laptop besteld op woensdag 06-11-2015 en binnengekregen de dag daarna. Ik heb een aantal dingen getest die hieronder te lezen zijn... Deze review zal aangepast worden naar mate ik meer ervaring heb met de laptop.

Pluspunten

• Snelheid
  • Geluid
  • Kwaliteit
  • Uiterlijk

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Bloatware

Opstarten:

Doordat in deze versie van de ROG een SSD zit start hij vrij snel op. Na een aantal keer een opnieuw op te starten en de tijd te meten kwam deze gemiddeld uit op 16 seconden. Zolang duurde het voordat google chrome opstarten.

Grafisch:

Ik heb een aantal spellen geprobeerd te testen. Dit waren toevallig de spellen die ik op een externe schijf had staan en dus snel kon kopieren naar de nieuwe laptop:

League of Legends [ultra settings]
Max: 283fps
Min: 142fps
Avg: 186fps

Rocket League [ultra settings]
Aangezien deze game locked is op 60fps kan ik vertellen dat deze laptop de game op 60fps kan blijven draaien op hoogste settings zonder framedrops.

Mad Max [high settings]

Max: 83fps
Min:61fps
Avg: 72fps

Geluid:
Het geluid wat uit de laptop komt is niet speciaal, maar het is een stuk beter dan wat ik gewend ben van laptop boxen.
Daarintegen is het geluid wat de laptop produceert tijdens het gamen vrij weinig. Hij is lekker stil en wordt ook niet overdreven warm.

Uiterlijk:
Ik heb van een aantal mensen gehoord dat ze het niet helemaal eens zijn met hoe deze laptop eruit zet. Zelf ben ik erg te spreken over het uiterlijk en ik vind het gaaf. Smaken verschillen natuurlijk maar vandaar is dit ook een review. Ook het licht van het toetsenbord vind ik een mooi effect hebben. Je kan zelf beslissen hoe fel je hem zet. Deze kan natuurlijk ook uitgezet worden.

Prijs:
Deze laptop heeft mij 1.099,99 euro gekost en ik ben erg onder de indruk van de kwaliteit voor de prijs die je ervoor betaald. Sommige laptops met dezelfde specs kosten al gauw +- 1.500,- euro.

Asus:
De laptop is van asus en dat betekent dat er een aantal programma's op voorgeinstalleerd zijn. Ik heb het nooit heel erg op extra programma's waar ik zelf niet voor heb kunnen kiezen maar deze zijn na een beetje rond kijken gemakkelijk uit te zetten.

Scherm:
Er zit een 1080p IPS scherm in de laptop, de kwaliteit die ik verwacht had. Niks op aan te merken verder.

Overig:
- De laptop heeft windows 10 pre-installed waar ik nog geen fouten in heb opgelopen. Windows 10 werkt snel en ik vind de UI persoonlijk heel strak en aanpasbaar.

- De accuduur heb ik helaas niet kunnen testen aangezien ik de laptop aan een kabel had constant. Volgens mij heb ik gelezen dat deze ongeveer 3 uur meegaat (film kijken).

- Het touchpad is een beetje stroef naar mijn mening maar dit kan ook nieuwigheid zijn. Daarintegen ben ik al heel lang niet meer gewend om een touchpad te gebruiken aangezien ik altijd een muis op mijn laptop aansluit.

- Ik moest toch iets zoeken wat ik minder vond aan de laptop. Het is een klein puntje maar de bouwkwaliteit van de laptop is van plastic i.p.v. metaal. Voor deze prijs snap ik dat deze niet van metaal is en vandaar dat ik dit niet afreken op de gehele kwaliteit van de laptop.

- Ik heb 2 vrienden van me de laptop laten gebruiken. Het blijkt als de laptop niet aan de accu zit. Spellen zich underclocken naar 30fps. Dit is natuurlijk om batterij-duur te verbeteren. Verder hadden ze niks aan te merken. De een zei dat hij het toetsenbord heel fijn vond. De ander vond de kleuren en scherpte van het scherm heel aantrekkelijk.

Als ik iets gemist heb of er zijn nog vragen hoor ik het graag.

Heb jij ook een Asus ROG GL552VW-CN273T?

Die bloatware verwijderen met Revo of schone installatie natuurlijk ;) Kwaliteit een plus, maar bouwkwaliteit een min. Wat bedoel je dan precies met kwaliteit?
Ik snap de verwaring en bedankt voor het wijzen hierop! Ik moest toch iets zoeken wat ik minder vond aan de laptop. Het is een klein puntje maar de bouwkwaliteit van de laptop is van plastic i.p.v. metaal. Voor deze prijs snap ik dat deze niet van metaal is en vandaar dat ik dit niet afreken op de gehele kwaliteit van de laptop. Ik hoop dat dit het antwoord is waar je naar zocht. Zo niet hoor ik graag feedback :)

p.s. ik zal dit ook een edit maken in de review zelf.
Kort maar krachtig. Het minpuntje van de plastic bouwkwaliteit begrijp ik alleen niet. Die manier van bouwen is juist een plus voor de prijs.
"Het is een klein puntje maar de bouwkwaliteit van de laptop is van plastic i.p.v. metaal. Voor deze prijs snap ik dat deze niet van metaal is en vandaar dat ik dit niet afreken op de gehele kwaliteit van de laptop."

Ik snap dat plastic hier de keuze is geweest en voor deze prijs had het niet anders gekund. Maar dat houdt niet weg dat ik metaal over het algemeen een beetje beter vind ongeacht de prijs. :)
Dan nog is het geen minpunt in mijn ogen. Als ik zoete jam koop is het ook geen nadeel dat het zoet is terwijl ik eigenlijk de duurdere zure jam had willen hebben maar niet wilde (kon) kopen.

Maar zoals ik zij lekker kort en krachtige review.
Ik vind de kleurkeuze van het toetsenbord een rampje op zich. Donkerrode letters op zwarte toetsen. Hoeveel beroerder kun je contrast maken? Ik zou er wel wat voor over hebben een fatsoenlijk toetsenbord op deze laptop te hebben.
Nee, dat ben ik niet met je eens. Ik vind het er best leuk uitzien, maar kan gewoon de toetsen niet lezen. Ik heb in de afgelopen 20 jaar nog nooit zo'n beroerd leesbaar laptoptoetsenbord gehad.
Dat begrijp ik. Maar dan nog kan ik met zekerheid zeggen dat ik hier geen last van heb. Ook heb ik 2 vrienden van me de laptop 4+ uur laten gebruiken en ook deze merkte het niet op.
Tja ik denk dat je bloatware niet echt als negatief punt kan rekenen. Dan kan je dit bij vrijwel alle laptops doen
Ik moest iets kiezen, en inderdaad, dat kan je bij alle laptops doen :)
Misschien een idee om wat benchmarks uit te voeren, de accuduur te testen, iets mafs zoals de compatibiliteit met bijv Ubuntu te testen om de review kwalitatief wat omhoog te krijgen?
Misschien dat ik hier morgen tijd voor heb. Ik zal eens wat rondneuzen.
Heeft deze echt een backlit scherm zoals in de tweakers Populaire specificaties staat?
Dit zou ik je graag willen vertellen, enig idee hoe ik hier het makkelijkst achter kan komen of er zeker van te zijn? Ik heb verder geen verstand van backlit. Waar ik hem gekocht heb staat alleen dit:
Schermgrootte: 15,6 inch
Breedbeeld: Ja
Beeldkwaliteit: Full HD (1080p)
Resolutie: 1920 x 1080 pixels
Touchscreen: Nee
Schermcoating: Anti-glare
Schermtype: IPS paneel
bedankt voor het antwoord. Echter 1 vraagje.
hoe ziet de achterkant van het scherm er uit? Is het van aluminium of volledig van plastic?
dat is lastig te achterhalen want verschilt nogal per GL552VW varianten.

thanks!
Dit is van plastic, het middenstuk op de achterkant is verhard plastic. ik had hier in het begin mijn twijfels over maar dit bevalt prima! Ook is hij gewoon goed stevig opgebouwd.
Dit vind ik nou waar voor je geld! Ik heb een beetje naar laptops in deze prijsrange gekeken, en dit is de laptop waar je het meest uit je geld haalt volgens mij! Ik heb geen ervaring met deze laptop, omdat ik opgescheept mijn Lenovo B50-70 met een Intel Celeron zit.
kan ik op deze laptop eurotruck simulator spelen weet iemand dat.
Gr ruben
even een vraag, ik heb de laptop sinds eind januari. heb er zelf een ssd ingezet en hij bevalt super! alleen zag ik dat die 2 videokaarten heeft. als ik spelletjes speel pakt hij dan automatisch de meestkrachtige videokaart of draait die hem dan op de intel?

groetjes
Als het goed is pakt hij automatisch de Nvidia Graphics card. Maar dit kan je even kijken in je Nvidia Control Panel -> 3d settings, Daar zie je een optie om je Graphische Processor vast te stellen :)
Hey! Goede review! Ik heb een vraagje over de bouwkwaliteit. Op youtube zie ik veel geklaag over de plastic variant dat het scherm heel erg 'flexed' en dat de scharnieren niet stevig zijn. Is dat terecht? Ik heb interesse in de cn471t variant, maar als de bouwkwaliteit echt slecht is, niet. Ik moet hem meenemen naar de universiteit via het ov & heb dan wel een stevige laptop nodig. Ik had de n551jq (die is bijna helemaal van aluminium/metaal/alloy/(hoe je het ook noemt) maar die is 3x naar de reparatie gegaan & kreeg mn geld trg (maar niet mn laptop) dus ik zoek een vervanging haha.

Ik hoop snel op een reactie van je!
Het klopt dat deze laptop geen case heeft van metaal. Daarintegen heb ik geen last van de bouwkwaliteit. Ik neem de laptop elke dag mee naar school (in een laptop/rug-tas en gebruik hem dus volop en ik ben eerlijk als ik zeg dat ik er geen problemen mee heb :)
Bedankt voor je reactie! Dan denk ik dat ik toch voor de ROG Ga idd! Super scherpe prijs voor wat je wel niet krijgt :).