Specificaties 4-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

ZyXEL NAS540 Review

kevin3ssen 6 november 2015, laatste update op 13 december 2015, 1.364 views

ZyXEL NAS540

Mooie budget-nas voor goede hardware en matige software.

Pluspunten

• Design
  • Hardware
  • Schroefloos schijven (3.5") plaatsen
  • Stil

Minpunten

• Software is erg ondermaats
  • Kliksysteem plastic bays

Na heel kort een Synology 415play hebben kunnen uitproberen, heb ik in verband met budget de overweging gemaakt om voor de Zyxel nas540 te gaan.

Overwegingen vooraf aanschaf
Uit wat ik vooraf heb opgezocht, waren enkele nadelen ten opzichte van bijvoorbeeld synology al gauw duidelijk:
  • De software is oudbollig. Er is gestart aan een nieuwe interface, maar dit lijkt halverwege gestaakt
  • Er zijn veel minder applicaties/plugins en veel minder updates.
  • Dit product is veel minder populair en dus ook minder bekend, waardoor er veel minder informatie (=hulp) beschikbaar is.
Ik ben een nas-leek, maar met enige technische aanleg ben ik niet afgeschrikt door een minder mooie interface.

In mijn geval hoeft de nas niet gek veel te kunnen: ik wil 'gewoon' veel data opslaan (minimaal mogelijkheid tot 12TB) en de bestanden kunnen benaderen vanaf mijn laptop(s). Een beetje vlotte werking vind ik wel belangrijk, maar eventuele data-verlies bij het stukgaan van een schijf is voor mij geen ramp.

Afgeleid uit vage informatie-bronnen heb ik voor mijzelf bepaald dat mijn nas minimaal 512MB RAM moet hebben en een dual core 1.x Ghz processor (een single core van meer dan 2.x GHz is ook goed, maar die tref ik nergens aan).

Echt nodig heb ik het niet, maar als de nas een beetje fatsoenlijk een mediaserver kan draaien, dan vind ik dat wel prettig. Ook een server voor nzb vind ik wel handig.

In het algemene plaatje voldoet de nas540 hier prima aan, terwijl het prijsverschil met de concurrentie erg groot is. De 2-bay variant (de nas520) had ik ook prima gevonden, maar omdat deze nauwelijks goedkoper is en ook geen betere specificaties lijkt te bezitten, besloot ik toch maar voor de 4-bay te gaan.

Eerste impressie
Ik ben erg gecharmeerd door het uiterlijk: net als de synology 415play is het een compact blok van degelijk plastic, maar de voorkant van Zyxel is een stuk mooier dankzij de metal brush, al is het vooral omdat je vingerafdrukken er niet op te zien zijn. Met de magnetische voorklep heeft Zyxel een betere keuze gemaakt dan de rubbertjes van Synology.

Voordat ik de bays eruit haalde, leken deze haast identiek aan die van Synology (los van de fel-oranje kleur). De werkwijze is ook haast identiek, maar er zit een aanzienlijk kwaliteitsverschil in. Het plastic dat Zyxel gebruikt, voelt veel breekbaarder. De manier waarop de zij-stroken bevestigd zijn, is eveneens een stuk minder. Dit blijkt vooral nadelig wanneer er een schijf in zit die eruit gehaald moet worden. Je moet de strip op de juiste manier eruit wikken. Echter met een schijf erin, zit deze schijf in de weg. Dit valt op te lossen door het met een pinnetje of iets dergelijks los te klikken (ik heb een geo-driekhoek gebruikt :p), maar als je dit ongeduldig met vingers probeert, dan riskeer je het stuk te maken.

De doos bevat twee extra plastic strips, mocht er wat stuk gaan. Bij het geklungel om de strips los te maken, begon dit te voelen als geen overbodige luxe. Hoe dan ook, het is wel prettig dat Zyxel hier rekening mee gehouden heeft.

Eerste setup-ervaring
Na het aansluiten en aanzetten van de nas, was het begin kinderspel: voer de juiste url in op de browser en beginnen maar. Er zou nog iets zijn als een soort startup-programma voor als dit niet zou werken, maar in mijn geval werkte het meteen zonder gedoe.

Ik had een nieuwe WD RED schijf aangeschaft, dus dit mocht niet misgaan. Van deze schijf heb ik een enkel volume gemaakt, waar tevens het systeem op geplaatst wordt. Dit werkte prima. Vervolgens heb ik andere schijven erin geplaatst om deze te combineren tot een enkel volume (in raid0). Terwijl de nas dit aan het doen was, ben ik een beetje gaan turen naar opties en mogelijke instellingen. Al snel was te zien dat er wat fouten zaten in de interface. Een voorbeeld is een popup die bovenop de andere content moest verschijnen, maar in plaats daarvan onderaan de pagina verscheen (buiten het gezichtsveld). De vertaling doet hier een schepje bovenop. Zo is "disabled" vertaald naar "gehandicapte". Ik vind dit erg onprofessioneel, maar was hierop voorbereid. "zolang het maar werkt" is mijn kijk hierop.

Tijdens het rondkijken, werd ik geconfronteerd met een software-update, waarbij ik uit een ongelukkig automatisme op akkoord klikte. Er werd toen nieuwe firmware gedownload, waarna het systeem opnieuw ging opstarten. Het maken van het nieuwe volume was echter nog aan de gang. Dit ging dus mis.... Hoewel stom van mij dat ik de update aanklikte, vind ik het minstens zo stom van Zyxel het mogelijk te maken zichzelf om zeep te helpen.

Bij het opnieuw opstarten, terwijl volume maken nog gaande was, liep de boel vast. Bij het later herstarten van het systeem, waren de volumes, inclusief het eerste volume verdwenen. Toen ik het eerste volume opnieuw probeerde aan te maken, wilde dit niet lukken, zonder dat Zyxel een oorzaak aangaf: er werd gewoon een volume aangemaakt, welke meteen verwijderd werd zodra dit klaar leek te zijn.

Zyxel lijkt niets aan boord te hebben om hiermee over weg te gaan, in tegenstelling tot Synology waar je een schijf helemaal kunt leegmaken en een SMART-test kunt laten uitvoeren. Ik heb uiteindelijk maar besloten de schijf eruit te halen, op de computer aan te sluiten en alle content te verwijderen (er stond gelukkig nog niets relevants op). Daarna heb ik de schijf teruggezet in de nas, waarop het aanmaken van het volume weer succesvol verliep.

NZBGet
Ik ben sabnzb gewend, maar enkel NZBGet is mogelijk op deze nas. Op zich geen probleem, want NZBGet is even prima. Ik krijg het instellen van de 'Paths' in NZBGet echter niet voor elkaar zoals ik wil: wanneer ik instel om de downloads op een specifieke locatie op te slaan, dan lijkt deze instelling volledig genegeerd te worden. Of ik iets verkeerd doe of dat dit ligt aan Zyxel kan ik niet vinden, mede omdat er niet veel informatie is aangaande deze nas (één van de nadelen).

Via de 'categories' krijg ik gelukkig wel voor elkaar wat ik wil, namelijk dat bepaalde content op verschillende shares (op verschillende schijven) kan worden opgeslagen.

Mediaserver: Twonky
De Twonky-mediaserver, die op Zyxel draait, wordt over het algemeen prima herkend door verscheidene apps, maar is niet zonder teleurstellingen: bij het streamen van een film naar de chromecast krijg ik geen geluid.

Afhankelijk van de apps die ik gebruik, kan ik de films wel streamen naar de Samsung smart-tv. Hier zit wel geluid bij, maar er zijn veel minder bestandstypen ondersteund, waardoor ik er te weinig aan heb.

Wat ik op geen enkele manier klaargespeeld krijg, is het meestreamen van ondertiteling. Hiervoor ben ik genoodzaakt een andere mediaserver op een pc te gebruiken, waarmee de nas-mediaserver nutteloos wordt.

De nas gebruik ik bijna uitsluitend in combinatie met een mediaspeler die wel alles afspeelt naar wens. Wie echter de mediaserver van deze nas wil benutten, heeft grote kans van een koude kermis thuis te komen.

Groepen en permissies
Er bestaan enkele standaard groepen, waaronder de 'everyone' groep. Deze groep lijkt de enige mogelijkheid om permissies aan gasten toe te wijzen. Voor het toewijzen van permissies bij gedeelde mappen zijn er 3 keuzes: vol (=alles), alleen lezen, deny.

Als ik de everyone-groep 'alleen lezen' als permissie geef (om gasten toegang te geven) en gebruikers 'vol' als permissie geef, dan blijkt dat de gebruikers de permissie 'alleen lezen' krijgen. De gebruikers zitten immers ook in de groep everyone en kennelijk is de laagst toegewezen permissie van kracht.

Deze implementatie van permissies blijkt een bewuste keuze van Zyxel en is aangegeven in de User Guide van de nas540 (bedankt S.J.Onnie voor het hierop wijzen). Persoonlijk vind ik dit een ontwerpblunder, want je kunt gasten op deze manier geen permissies toewijzen zonder alle andere gebruikers (inclusief de Admin) dezelfde permissies te geven.

Heb jij ook een ZyXEL NAS540?

Hi Kevin, Dank voor je uitgebreide beschrijving van jouw ervaringen. Ik ben aan het kijken of ik deze El Cheapo NAS naast mijn twee Syno's kan inzetten als back-up slave. Mijn eisen liggen dus minstens net zo laag :)

Groepen en permissies: op pagina 267 (hoofdstuk 16) staat uitgebreid beschreven hoe je groepen kunt definiëren en beheren. In hoofdstuk 15 (vanaf pagina 261) staat uitgelegd hoe je gebruikers kunt beheren. Minstens net zo volledig als op mijn Syno's (hoewel de Zyxel zo ver ik zie geen AD ondersteuning heeft).

Leek me handig toe te voegen voor mensen die meer willen met deze NAS dan jij en ik ;)

Greetz,

Sjonnie
Dank voor je reactie. Ik zie dat ik verkeerd had genoemd dat er alleen een everyone-group bestaat, al is dit de enige group die als optie getoond wordt bij het toewijzen van permissies aan gedeelde mappen.

Wat betreft je verwijzing naar de handleiding:
Ik ben zelf te lui om een handleiding helemaal door te spitten, maar in de handleiding is inderdaad terug te vinden dat de laagst-gegeven permissie de hoogste prioriteit heeft. Zo staat op pagina 276 in de tabel het volgende:
"Amoung all access rights, Deny has the highest priority. For example, User A belongs to Group 1. You assign User A full access rights to the Music share but deny access rights to Group 1. Then User A cannot access the Music share

Note: if you deny access to all users, no-one can use the share, not even the administrator
"

Kortom: het staat gewoon in de handleiding, maar ik blijf het een domme implementering vinden van een permissie-systeem. Zoals ik in de review al had aangegeven kun je hierdoor gasten geen afzonderlijke permissies geven, omdat er geen Guest-group bestaat en de Everyone-group niet alleen op gasten, maar ook op Users invloed heeft.
Hi Kevin,

Point taken! :)

Het blijft natuurlijk een El Cheapo onder de NAS'sen (is dat het meervoud van NAS? :+ ) dus "we" moeten er wel wat meer energie in steken dan bij de premium merken ;)

Greetz,

Sjonnie