Specificaties Socket 1150 met Intel Z97 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z97 PC Mate Review

zdg.BigS 5 november 2015, 325 views

MSI Z97 PC Mate

Een prima bord die voor net onder de negentig euro iedere euro waard is. Goede kwaliteit, mooie looks, prima basis voor de basis overklokker. Z97 chipset, prima layout van het bord zelf. Voldoende aansluitingen en slots.

Pluspunten

• Zeer uitgebreide bios, volop OC opties.
  • mooie looks
  • uitstekend basis z97 bord voor de startende overklokker.
  • Erg goede prijs kwaliteit verhouding
  • Goede online ondersteuning voor drivers en BIOS updates etc
  • Bizar veel OC opties en instelling. Eindeloos klik / google plezier.

Minpunten

• beetje kut geplaatst PCI-e 1x slot, tussen slot voor videokaart en CPU koeler.
  • Geen 'hardcore' bord voor overklokkers.
  • dramatische onboard audio chipset
  • mist een m.2 slot

Layout Score: 4
Prima budgetbord voor onder een I5 4690k onder een 412s koeler. In combinatie met Kingston Hyper X Fury 2x4gb 1600mhz, ASUS Strix GTX 960, Samsung EVO 850 250gb.

OC wil prima, uiteraard geen 'topper' onder de OC borden, o.a. slechts 3 echte fases in tegenstelling tot de 6 of 8 van de ware gaming (OC) borden.
In de praktijk echter voor de hobby matige overklokker merk je daar weinig van en is de CPU prima op te porren op dit bordje.

Draai momenteel op 4,4 ghz op 1,175 vcore met 1,775 vccin. Hoger was stabiel, 4,6 maar dat vroeg 1,31 vcore. Nog steeds prima, en onder de max (intel specs) van 1,4v. Echter, voor een 24/7 setup heb ik gekozen voor een wat mildere OC, met de bijbehorende lagere temps en lager stroomverbruik. Full load blijft ie onder de 72C.
Geheugen ook een milde OC gegeven, 1866 ipv 1600. 1.55v ipv stock 1.5. CL10-11-11. Ipv CL10-10-10 stock.

Voor de startende overklokker, of iemand die net wat extra kracht uit zijn processor wil halen, uitstekend bordje daarvoor.
De looks zijn 'prima' niets bijzonders, wel mooie kleuren.
Prima aansluitingen, zou alleen graag een m.2 slotje hebben gezien. Helaas moet je daarvoor toch al snel 40,- extra neertellen dus heb ik hier gekozen voor een 2,5 inch SSD, de Samsung 850 evo 250gb.

Enige nadeel, de onboard audio chipset, is sowieso geen topchip (Realtek ALC887) maar aansluiten van een 5.1 set is een kriem.
Hier heb ik dan ook een extra geluidskaart voor aangeschaft, ASUS Xonar DX/XD. Dit wilde ik eigenlijk bij voorbaat al doen ivm Logitech Z906 5.1 set.

lang verhaal kort, een prima bord die voor net onder de negentig euro iedere euro waard is. Goede kwaliteit, mooie looks, prima basis voor de basis overklokker.

Heb jij ook een MSI Z97 PC Mate?

Ik heb het even nagekeken, 4,2ghz is de max. Ik weet nu ook al weer waarom, op auto voltage trok hij het inet veel hoger stabiel geloof ik. En dan zou je hem weer handmatig in moeten stellen etc, en dan kan hij zich dus niet terugklokken. Die 4,2, tjah, is geen wereldprestatie, echter, in het dagelijks gebruik heb ik zelf nooit meer nodig. In tegendeel, de helft zal al wel voldoende zijn denk ik.

1.156v op 4,2 ghz (blijft constant op max load)
0.859v op 2,5 ghz (is niet constant maar afgelezen in enkele seconden etc)
0.741v op 0.8 ghz (blijft constant op idle)
Gemeten met 'CPU-Z'

ik moest bij de energie instellingen van windows instellen dat het energiebeheer de CPU mag terugklokken terwijl normaal inder 'maximale prestaties' als in desktopinstellingen windows dat niet standaard mag.

Ik zal ff rebooten en instellingen opzoeken.

CPU ratio 42
CPU ratio mode - Auto
EIST - enabled
ring ratio - 39

CPU base clock - 100

SVID communication - disabled
rest alle voltages op auto behalve DRAM, die heb ik ook iets overgeklokt namelijk.

Intel C-State - Enabled
C1E Support - auto.

En dan natuurlijk in windows energiebeheer toestaan dat windows je processor mag terugklokken, mijn ondergrens is 10% daar.

Volgens mij zijn dat zo ongeveer alle instellingen die met het terugklokken/energiebesparing te maken hebben.

Succes!

[Reactie gewijzigd door zdg.BigS op 24 oktober 2016 19:39]

ja dat wilde ik ook doen, maar hoe krijg ik hem met het voltage dan ook terug geklokt, de mijne was al meteen kapot, pcie slot 1 maar ja dat kan, nu een nieuwe en op moment wel op 4.5ghz met 1.25v
wil hem eigenlijk wel zo hebben dat hij auto terug klokt, en dat lukt wel maar alleen de snelheid het voltage blijft staan, of je moet hem idd op auto zetten, maar ja onder load verbruikt hij op 4.3 meer dan nu op 4.5
Ik heb vandaag dit bord gehaald, heb je hem nog steeds? zoja nog geen problemen gehad?

Ik draai op 4.5ghz met 1.25v 4670k
Ik heb hem nog steeds. Draait als een malle nog steeds ook :)
Nog nooit problemen mee gehad. Wel teruggeklokt met energiebesparing etc aan. Maar ook dat gaat primadeluxe en slikt het bord zonder enig probleem. De 'overklok' is momenteel nog maar 4,3ghz en hij klokt terug naar 0,8 ghz bij geen gebruik. voltage niet meer ingesteld, alles op auto lekker simpel :) en lekker zuinig met toch nog steeds hele nette prestaties (4,3)