Alcatel OneTouch Idol 3 5.5 Zwart Review

dubstepjoris 4 november 2015, 909 views

Alcatel OneTouch Idol 3 5.5 Zwart

Voor een toestel in deze prijsklasse kan je niet te veel verwachten. Toch gooit de Alcatel OneTouch Idol 3 hoge ogen. Met zijn strakke design, bijna stock Android, prima prestaties en JBL stereo speakers is het een goed alternatief voor duurdere smartphones in een veel hogere prijsklasse.

Pluspunten

• Strak design
  • Helder, groot scherm
  • (Bijna) stock Android
  • JBL audio

Minpunten

• Camera niet zo goed bij weinig licht

Nadat ik uitgekeken was op mijn Samsung Galaxy S4, ging ik op zoek naar een nieuwe. Ik was een beetje klaar met custom roms, omdat deze vol voorgeïnstalleerde onhandige apps staan, vaak langzamer zijn, en naar mijn mening niet altijd even mooi.
Ik kwam uit bij Alcatel. In de tijd van de schuif- en klapmobieltjes had ik een Alcatel, die mij destijds er beviel door de goede bouwkwaliteit en goede interface. Ik heb de 5.5 inch versie genomen, omdat deze 2GB RAM heeft in plaats van 1GB in het 4.7 inch model. Ik gebruik de telefoon nu ongeveer twee maanden.

De verpakking van de telefoon is mooi afgewerkt met donkerblauw en dat geeft een beetje een urban look. Verder is de verpakking niet veel anders dan gebruikelijk (telefoon, met daaronder handleiding, oordopjes, kabel en oplader).

Het unieke aan deze telefoon is dat je hem ondersteboven ook kan gebruiken, doordat er aan beide kanten een speaker en een microfoon zit. Dit is een leuke optie, die zeker van pas komt als je snel even iets moet bekijken of snel een telefoontje moet beantwoorden. Het echte voordeel van deze "reversible" functie is dat de telefoon een symmetrisch uiterlijk krijgt. Dit doet het design erg ten goede en geeft een strakke look.

Je kan echt zien dat Alcatel zijn best heeft gedaan op het uiterlijk. Hoewel de telefoon plastic behuizing heeft, voelt het stevig aan en heeft de achterkant iets weg van brushed metal. De "metalen" randjes aan de zijkant maken de telefoon wat minder hoekig en geven een mooie afwerking, samen met het idol logo op de achterkant, dat reflecteert. De volume knoppen en de power knop zitten precies andersom ten opzichte van de Samsung Galaxy telefoons, dit was even wennen maar zit verder niet in de weg. Wel kan ik me voorstellen dat de knoppen voor mensen met kleine handen wat hoog zitten, maar voor mij zitten ze precies goed.
De twee speakers aan de voorkant produceren goed geluid, als je het volume op z'n hardst zet klinkt het misschien een tikkeltje schel, maar nog steeds prettig om naar te luisteren. Ze zijn erg luid, en zeker als je video's kijkt op je telefoon (wat prima kan met dit grote scherm) is het mooi stereo geluid.

De oplader ondersteunt geen fast-charge, maar laadt wel vrij snel op. Ik heb het nooit echt gemeten, maar ik schat dat hij ongeveer anderhalf tot tweeënhalf uur er over doet om van 0 tot 100% te laden. De oordopjes die er bijgeleverd worden zijn uitstekende kwaliteit. De bass is voldoende maar niet te aanwezig, en de hoge tonen klinken niet te schel. Ook zit er een microfoon in. Dit zijn denk ik wel één van de beste oordopjes die bij een telefoon geleverd worden.

De CPU (snapdragon 615) is niet het nieuwste model, maar nog snel genoeg om de telefoon draaiende te houden. Ook de 2GB RAM is prima, multitasken werkt er goed. In dagelijkse taken heb ik geen haperingen kunnen vinden bij het openen en sluiten van apps. Het enige waar nog wel eens een stotter in wil zitten is het sluiten van een zware game, alleen zal je hier in de praktijk weinig last van hebben. Games als Asphalt, Gangstar en Fallout Shelter (ookal wordt deze game officieel niet ondersteund) draaien zonder moeite.

Het scherm is erg helder voor smartphone standaard. Over het algemeen hoef je de telefoon maar op 50% van de helderheid te zetten om alles prima te kunnen zien. Zelfs met felle zon kan je het scherm prima zien als je de helderheid op 100% zet. De kleuren zijn helder en met een resolutie van 1920x1080 is er verder niks op aan te merken.

De software is, zoals eerder genoemd, bijna gelijk aan standaard Android. Het wordt gelijk geleverd met Android L, daardoor ziet het systeem er niet alleen mooi en minimalistisch uit, maar is ook snel. Voor zover ik gezien heb, heeft Alcatel alleen de standaard app icoontjes een andere layout gegeven, en een eigen App store toegevoegd. Het concept van deze eigen store is leuk, alleen is er weinig verschil met de Google Play Store. Hierdoor ben ik toch eerder geneigd de Play Store te gebruiken, maar het is goed om te zien dat Alcatel experimenteert met een eigen app store. Deze gebruikt, op zo nu en dan een notificatie na, niet enorm veel batterij of CPU.

De camera maakt goede foto's en video's. Met daglicht zijn de foto's er mooi en scherp, evenals video's. De flits werkt over het algemeen ook goed, alleen lukt het focussen soms niet helemaal als de omgeving donker is. Voor een vakantiekiekje of een selfie hier en daar is de camera prima, maar als je een telefoon wil waarmee je professioneel wilt fotograferen, zou ik toch een andere kiezen.

Al met al zijn de specificaties en de software van deze telefoon dik in orde. Wat vooral naar voren springt is het prachtige, symmetrische design, waar sommige grote fabrikanten nog wat van kunnen leren. Ook de prijs is zeer gunstig. Voor minder dan ¤300 heb je een uitstekende telefoon, waardoor het een echte "flagship killer" is.

Heb jij ook een Alcatel OneTouch Idol 3 5.5 Zwart?

Ik wilde nog een review schrijven, maar ik ben het eigenlijk volledig eens met bovenstaand verhaal. Ook ik kom van een Galaxy S4 en ik ervaar ook nog enige gewenning met het feit dat de volumeknoppen en power knop aan de "verkeerde" kant zitten. Voor mij ook een enorm goede aankoop voor relatief zo weinig geld. In deze prijsklasse niet veel concurrentie. Die van mij is overigens geroot en er draait nu CM12.1 (LP 5.1.1) op. Werkt nog sneller dan stock Alcatel. Als ik tijd heb, schrijf ik nog wel een keer een review.

Maar nogmaals, ik herken alle positieve punten en de camera is dan ook het enige wat iets minder is (alhoewel ik weinig verschil zie met de foto's van de S4).
Mooi dat je je er zo in kan vinden :). Ik ben ook van plan om er CM12 op te zetten, alleen kwam ik via Google en het XDA forum niet veel verder dan een halve uitleg over een slecht functionerende custom recovery. Werkt CM12 goed, zonder grote bugs? Kan je misschien een linkje naar een tutorial of download pagina sturen?
Unlock Bootloader & ROOT: http://forum.xda-develope...der-root-alcatel-t3161878

TWRP: http://forum.xda-develope...overy-idol3-6045-t3162608

CM12: http://forum.xda-develope...alcatel-onetouch-t3225533

Lees de CM12 thread nog wel even goed door. Aangezien er een stuk of 3 verschillende types zijn van de 5.5 lijkt het helaas niet bij iedereen goed te werken. Sommigen ervaren spontane reboots (6045i). Ik heb tot nu toe nog geen problemen ondervonden (6045Y volgens mij heeft in Europa iedereen een Y). Weet wel dat deze rom pas net ontwikkeld is in oktober en de dev nog veel kan verbeteren. Maar voor mij is het al mijn dagelijkse rom en draait zeer goed. Geen bugs, niks wat niet werkt. Ik krijg alleen heel af en toe een melding van Google Play Services gestopt, echter lijkt dit verder totaal geen effect te hebben op de rom. Ik negeer deze melding dan ook. Meedere mensen hebben daar 'last' van. Dus hopelijk wordt dan nog verholpen.
Kleine vraag, ik heb net een Xiaomi Note 2 teruggestuurd omdat er stof onder de front-cam kwam. Dit gebeurde al na twee weken gebruik.
Is de front cam hier nog helder na een tijd in gebruik?