TP-Link TL-WN725N Review

Deroderidder 4 november 2015, 431 views

TP-Link TL-WN725N

Prijs/kwaliteit een goede koop. Door de compactheid laat de antenne wel wat te wensen over, waardoor het bereik wat tegen valt.

Pluspunten

• Compact
  • stevig

Minpunten

• Bereik
  • Snelheid daalt met afstand
  • geen 5GHz ondersteuning

Omdat de Wifi-kaart van in de Laptop van men broer het begeven had, en ik geen zin had om hem open te doen om de kaart te vervangen en dan iets te breken, ben ik op deze usb kaart gevallen.

Er waren weinig reviews over het ding te vinden, maar door de wel zeer lage prijs heb ik de gok maar gewaagd.

In de doos
In de doos zitten 3 dingen: de USB-wifikaart, een installatie cd en de handleiding.

Installatie

Als de USB-kaart ingeplugd wordt, worden er direct drivers ge´nstalleerd, en werkt het dingetje al.

Het is echter interessant om het bijhorende hulpprogramma te installeren, want er duiken toch wat probleempjes op met Windows 10. de kaart wordt ge´nstalleerd als wifi 2, en is in het instellingenmenu van Windows mooi te zien, met alle verbindingen die hij vind. Snel van wifi veranderen gaat echter niet, want in het snelmenu onderaan, is de kaart niet te vinden. daarom dat ik het hulpprogramma van het kaartje als vervanger in het snelmenu gezet heb. als er op het tray-icoontje geklikt wordt, wordt een venster geopend met dezelfde functionaliteit.

Bereik en snelheid

Het bereik is goed in open ruimten, Maar van zodra er muren tussen de router( eentje van telenet) en de ontvanger komen dan wordt het signaal sterk minder. Ook de snelheid daalt sterk met de het bereik.

In de kamer waar de router hangt had de laptop met de ontvanger al zijn streepjes, en een snelheid van 30 Mbps. een laptop met een ingebouwde wifi-ontvanger kreeg alles met een snelheid van 43 Mbps binnen

Als er 2 muren tussenzaten, en op een afstand van 12-15 meter, dan kreeg de adapter nog 8 Mbps binnen. De laptop haalde nog snelheden van 35 Mbps.

Als er nog meer muren tussenzaten (3-4) en een afstand van 15-16 meter dan zag de adapter wel nog wifi-signalen, maar de snelheid was van 0-300 kbps per seconde. waardoor een website openen amper lukte, of bijvoorbeeld halverwege de test de connectie verloren ging. de laptop haalde nog 10 Mbps per seconde.

De ping was telkens goed, met 18-22 ms.

Besluit

Ik zou het stukje aanraden voor iedereen die een laptop heeft en veel onderweg is, waardoor het stukje gewoon mooi in de laptop blijft zitten. Wordt er echter veel ver van de router gewerkt, dan is het beter om een grotere USB-stick of netwerkkaartje te kopen. ook voor HTPC's en vaste computers zou het beter zijn om een kaart te kopen met een beter bereik

Heb jij ook een TP-Link TL-WN725N?