Nvidia Shield Android TV 16GB Review

rb338 4 november 2015, laatste update op 4 november 2015, 5.323 views

Nvidia Shield Android TV 16GB

De perfecte Kodi media speler voor de komende jaren, waarmee je ook nog eens een spelletje kunt doen. Zijn geld meer dan waard!

Pluspunten

• Heel snel
  • Kodi werkt heerlijk
  • Geluidloos
  • Fijne controller, goed bereik, met accu

Minpunten

• Beperkte HDMI-CEC ondersteuning
  • App Store nog mager

Geluidskwaliteit Score: 5
Als vervanging van mijn htpc, die het nog prima deed maar waarvan ik de "zoem" van de ventilatoren definitief beu was, ben ik op zoek gegaan naar een apparaat wat aan mijn eisen voldoet. In de basis houdt dat in dat Kodi er soepel op moet draaien (ook met zware skins), dat er automatische refresh rate switching is (met name 23.976 Hz) en dat alle digitale audioformaten (incl DTS-HD en TrueHD) onbewerkt worden doorgestuurd naar mijn versterker. Gaming e.d. zijn zaken waar ik niet specifiek naar op zoek was, ik heb diverse consoles staan waar ik al geen tijd voor heb namelijk ;)

Ik heb op de slaapkamer een RPi2 met Kodi (OSMC), die het daar prima doet, maar ik heb die voor de huiskamer niet gekozen vanwege het ontbreken van HD audio passthrough. De Vero van OSMC heeft dat wel, maar dat komt me teveel over als hobby project. Bovendien vind ik dat OSMC vrij traag is met software updates.

Mijn zoektocht kwam uit bij de Shield TV dankzij de website van Kodi. Daar stond een tijd terug een nieuwsbericht over automatische refresh rate switching op de Shield TV, waardoor ik verder ben gaan kijken. De specs bleken perfect aan te sluiten op mijn wensen en zelfs toekomst bestendig, want ik heb nog geen 4K tv.

Ook lijkt de Shield TV bij de Kodi-ontwikkelaars behoorlijk wat prioriteit te krijgen, wat een positief gevoel geeft. Na een tijdje getwijfeld te hebben, de gok gewaagd en via Amazon.de de Shield TV besteld. Immers is hij in NL nog steeds niet te koop.

Overigens; aangezien ik geen pc heb die aan de GameStream eisen voldoet, heb ik dat niet kunnen testen. Ik heb er ook niet zo'n behoefte aan, dus zal die functionaliteit vermoedelijk nooit gaan gebruiken. Datzelfde geldt voor GeForce Now.

Setup en uitpakken
Ik gebruik de Shield TV in combinatie met een Denon AVR-X2100W versterker en LG 47LX9500 tv. De shield is op mijn versterker aangesloten, net zoals mijn tv. De versterker ondersteunt trouwens wel 4K 60 Hz, maar mijn tv gaat niet verder dan 1080p dus ik heb de 4K-kwaliteiten van de Shield niet kunnen testen.

Het systeem dat vervangen wordt heeft een Core i3 met 4 GB RAM, GeForce GT430 en een 128 GB SSD, plus een Pulse-Eight USB-CEC adapter. Het geheel draait op Windows 8.1 met Kodi 15.2. Alle media komt van een NAS, waarop Kodi draait met een MySQL database.

Op maandag heb ik de boel besteld en al op vrijdag werd 'ie bezorgd. Uitpakken dus! In de doos zit, naast de Shield TV zelf natuurlijk, een stroomadapter met verloopjes voor meerdere landen, de game controller, een HDMI-kabel en een micro-USB kabel om de controller mee op te laden. Een remote is los te koop, maar die mis ik niet.

Ik heb de Shield verbonden via Gbit LAN, simpelweg omdat ik WiFi niet geschikt vind voor streaming (en natuurlijk omdat ik op de plek van de Shield een Gbit aansluiting tot mijn beschikking heb :+).

Htpc uit de kast, Shield TV in de kast, stekkers erin, en kijken wat er gebeurt!

Voordat ik verder ga: het kastje is best leuk om te zien. Zeker met de "groene streep" een beetje gedimd (kun je via instellingen regelen) is het een rustig ontwerp. Hij staat bij mij in een kast dus ik zie er niks van, maar toch :) Verder voelt hij erg degelijk aan. Hij wordt vrij warm, maar dat kan ook komen omdat hij (nog) bovenop de versterker staat die ook behoorlijk warm wordt.

Eerste indruk en Kodi
Wat me als eerste opviel is dat de controller heel snel en stabiel verbinding maakt. Mijn Xbox 360 controller wil nog wel eens verbinding verliezen. Zowel de Shield als de Xbox staan in een kast in een andere ruimte dan de tv, op een afstand van zo'n 7 meter met een 20 cm dikke muur ertussen. Dat was dus al een pluspunt.

Na het doorlopen van de installatie-wizard, fluitje van een cent, heb ik direct 2 apps gedownload uit de Play Store: Kodi en Crossy Road :+ Kodi installeren stelt werkelijk niets voor, maar dat heeft weinig met de Shield te maken. Omdat ik mijn advancedsettings.xml op een netwerk share heb staan, kon ik die via bestandsbeheer (binnen Kodi) kopiŰren naar de Shield. Kodi opnieuw opstarten en voila: alle media is beschikbaar en ik ben klaar met de installatie. Mijn favoriete skins, Arctic Zephyr en Conq, draaien als een trein op de Shield TV.

Ik heb inmiddels diverse bestanden afgespeeld. De eerste film had af en toe wat hikjes in het geluid, iets wat ik me niet kon herinneren van de vorige keer dat ik die keek. Ik was dus bang dat het aan de Shield lag. Alles wat ik daarna heb afgespeeld ging echter vlekkeloos, dus ik verdenk toch de film. Of het zit in (de instellingen van) Kodi, want ik begreep dat passthrough van HD audio pas werkt in versie 16.0 (die volgens planning rond de Kerst moet uitkomen).

Aan het beeld merk ik totaal geen verschil t.o.v. mijn htpc. En daarmee was ik heel erg tevreden, dus dat ben ik nu nog steeds :)

Apps en games
Uiteraard heb ik Kodi nog wel even afgesloten om verder te kijken. De YouTube app werkt erg fijn, zeker in combinatie met de stembediening. Met rumoer van kleine kinderen op de achtergrond heeft die stembediening soms moeite om te snappen wanneer je begint en stopt met praten, maar dat kan ik de Shield niet kwalijk nemen ;)

Zoals ik zei heb ik naast Kodi ook direct Crossy Road ge´nstalleerd. Gewoon, omdat dat het eerste gratis game was dat ik tegenkwam en ik had het bij de presentatie van de Apple TV gezien. Ik zal er kort over zijn: het ziet er prima uit, start snel op, speelt soepel, de controller werkt fijn.

Later heb ik nog Asphalt 8 ge´nstalleerd, wederom een gratis game. Het is niet te vergelijken met bv een Forza op Xbox, maar zeker vermakelijk als casual game om even tussendoor te doen. Omdat alles zo snel opstart en gespeeld kan worden, merk ik nu al dat ik sneller even de Shield aanzet dan de Xbox.

CEC en Harmony
Een ding waarbij de Shield momenteel voor mij belangrijke steken laat vallen, is de ondersteuning voor HDMI-CEC. Omdat de apparatuur in een andere ruimte staat en ik geen Harmony had, was ik afhankelijk van CEC. En wat bleek: Nvidia geeft aan CEC te ondersteunen, maar verder dan het in- en uitschakelen van apparatuur en (als je geluk hebt) het instellen van het volume gaat dat niet. Dus de pijltjes/OK/terug toetsen, de enige die ik nodig heb, doen het helaas niet. Mijn tv ziet ook geen CEC-apparaat.

Ik heb nog geprobeerd de Pulse-Eight adapter aan te sluiten, maar aangezien daar geen driver voor in Android zit ging dat niet werken. Hopelijk gaat Nvidia ondersteuning voor LibCEC inbouwen, zodat CEC ook via Kodi perfect gaat werken.

Om toch met een afstandsbediening te kunnen werken, heb ik een Harmony Smart Control aangeschaft. Die zag de Shield TV direct. Helaas werken lang niet alle knoppen, maar de belangrijkste doen het. Ik heb nog wat andere uitdagingen ivm de plaatsing van de apparatuur, maar dat heeft niets met de Shield te maken.

Tweaken
Er valt weinig te tweaken aan de Shield TV volgens mij. Wel leuk is dat er inmiddels al custom ROMs beschikbaar zijn op XDA, zoals een "Full Android" ROM gebaseerd op de binaries van NVidia, maar ook Cyanogen draait er al op.

Nadeel van deze custom ROMs is dat je de controller alleen nog maar bedraad kunt gebruiken. Dat komt omdat NVidia de drivers voor de draadloze bediening niet vrijgegeven heeft. Schijnbaar kun je wel de Xbox 360 controller voor Windows gebruiken als alternatief. Ik ben tevreden met de stock ROM, dus begin hier niet aan.

Ook is er een Windows tooltje (NVIDIA Shield TV Utility App) waarmee je makkelijk apk's kunt sideloaden naar de Shield TV, zelfs over het netwerk. Nog geen praktijkervaring mee, maar ga ik zeker eens proberen.

Na een week de Shield in gebruik te hebben, heb ik geen spijt van de aankoop. Het gebrek aan goede CEC-ondersteuning is lastig voor mijn specifieke situatie maar zal voor de meeste mensen geen probleem zijn. Het is een perfecte media speler: Kodi draait als een zonnetje, de tv schakelt naar de juiste refresh rate, alle audio-formaten (HD komt nog) worden ondersteund en als je even zin hebt in een spelletje, kun je dat ook nog doen.

Zodra ik de perikelen met mijn Harmony heb opgelost, zal ik de (voor mij) perfecte htpc setup hebben. Ik zou hem iedereen die op zoek is naar een Kodi apparaat aanraden, ook als je (zoals ik) geen gebruik maakt van de andere mogelijkheden die deze kleine krachtpatser biedt.

De App Store is nog niet erg uitgebreid, maar aangezien Android TV nog vrij nieuw is verwacht ik dat dat mettertijd verandert. Voor nu toch een nadeeltje.

PS: Foto's heb ik niet, maar als dat gewenst is kan ik er een paar maken :)

Heb jij ook een Nvidia Shield Android TV 16GB?

Mooie review, ik zit zelf ook te twijfelen om er 1 aan te schaffen, maar dat er nog geen HD audio in zit vind ik wel een groot gemis, Nvidia is hier niet de enige in, andere fabrikanten lossen die op door andere players achter Kodi te introduceren. Ik gebruik zelf ook nog Atmos, hier zit ook niet altijd support voor in. Ook 3D films hebben weer sneller last van microstuttering, heb jij dit toevallig nog getest? Ik denk dat ik nog even wacht met de aanschaf totdat alles is gefinetuned. Voor de geinteresseerden, hier een lijstje met geschikte apparaten en issues van Android/Kodi/3D/HD audio combi:
Thanks! :)

Voor wat betreft HD-audio: je kunt Kodi 16.0 alvast draaien, alpha 4 is afgelopen weekend uitgekomen. Als het goed is moet Atmos dan ook lukken, maar ik heb zelf geen Atmos-compatible receiver (laat staan bronnen) dus dat kan ik niet bevestigen. Ik wacht nog even met 16.0 omdat ik (vanwege MySQL) alle apparaten tegelijk moet upgraden en graag een stabiel systeem heb (waarmee ik niet zeg dat 16.0 niet stabiel is, maar het blijft een alpha).

Ik heb nog geen 3D-films getest, maar zolang je een HSBS of HTAB file gewoon op de correcte refresh rate (23.976 Hz) afspeelt en je TV maakt er een 3D-beeld van zie ik niet hoe de speler daar microstutter in kan krijgen. Technisch gebeurt er tot aan de TV niets anders dan met een 2D file, of mis ik iets? Overigens ondersteunt Kodi (of eigenlijk ffmpeg) ook (nog) geen mvc, maar daar kan Nvidia niets aan doen :) Wordt wel aan gewerkt.

Ik zal in elk geval mijn review uitbreiden zodra ik 3D getest heb :)

[Reactie gewijzigd door rb338 op 4 november 2015 12:19]

Kan je hem ook automatisch torrents laten downloaden? Is daar een manier voor?
Er zijn wel tools voor Android waarmee dat kan. Heeft verder niets met de Shield TV te maken. Met een paar kleine zoekacties kom je een heel eind :)
Beste rb338,

Het ziet er me een tof device uit.

Ikzelf heb momenteel een Boxee Box van D-Link maar die laat de laatste tijd enorme steken vallen. *vastlopen,herstarten*

Kan jij mij het volgende zeggen over de shield ?

- Indexering van inhoud NAS ?
- Gaat ie zelf subtitles opzoeken ?
- Password onthouden van windows netwerk devices ? (De boxee vraagt dat elke keer opnieuw, om gek van te worden)
- 5.1 surround ?

Thnx voor je antwoord alvast !

Fish2281
De vragen die je stelt gaan eigenlijk over de mogelijkheden van een app als Kodi of Plex. Nu heb ik alleen ervaring met Kodi en daarvan kan ik zeggen:
- Indexering inhoud NAS kan Kodi prima. Ik heb zelf ook Kodi op mijn NAS zodat die zelf het indexeren doet, maar een Samba of NFS share indexeren is geen enkel probleem.
- Subs zoeken kan Kodi prima, via een (of meer) gekozen providers die via addons beschikbaar gesteld worden.
- Ik werk niet meer met Samba, maar kan me herinneren dat Kodi je vraagt om het wachtwoord op te slaan. Dus dat moet lukken. Eventueel kun je zelf media locaties toevoegen en de inloggegevens in de url zetten, bv smb://iarr:pass@192.168.1.2/share
- 5.1 is geen enkel probleem. Kodi kan de meeste formaten onbewerkt naar je receiver doorsturen (passthrough) dus ook DD5.1 en DTS. Op de Shield zijn alleen nog beperkingen rond HD audioformaten, zoals gemeld in de review.

Plex werkt iets anders, daarvoor moet je volgens mij een server app op je NAS plaatsen. Verder kan Plex afaik alles wat je vraagt.

Als je nog meer vragen hebt kun je beter op het Kodi forum of het Kodi topic op GoT kijken, want de Shield heeft verder geen specifieke beperkingen. Voor Plex geldt hetzelfde denk ik, maar heb ik geen ervaring mee.

Ik ben intussen een aantal maanden met de Shield bezig en ben er nog steeds zeer tevreden over. Alle content wordt perfect afgespeeld met Kodi. En inmiddels is de app store (Google Play Butik heet ie geloof ik) behoorlijk uitgebreid met flink wat apps en games. Top apparaatje!
Ik weet niet waarom cec bij jou niet werkt. Ik heb ook een shield tv en cec werkt perfect. Ik kan de shield via de afstandsbediening van m'n tv besturen en alle knoppen (ja ook de pijltjes, ok, pauze, play etc.) werken. De ondersteuning is er dus wel degelijk, alleen werkt het bij jou om een of andere reden niet goed.
Ik was er idd achtergekomen dat het aan (de ondersteuning voor) mijn tv ligt. Voorheen probleemloos cec gebruikt met de Pulse Eight adapter op een pc, dus de tv kan het in principe wel. Ook maar een beperkte hoeveelheid knoppen trouwens.

Inmiddels laat ik mijn Harmony via Bluetooth met de Shield communiceren. Nu werken alle knoppen, dus ook de cijfers, Menu, EPG, DVR, record, enz. Allemaal keurig met de bijbehorende Kodi acties/schermen verbonden. Heel tevreden mee!

Overigens ben ik overgestapt van de originele Kodi naar SPMC. Ook in de Play Store te vinden, maar is meer geoptimaliseerd voor de Shield. Zo heb je bv integratie in het homescreen en ga je met 2x Back ook naar het homescreen. Maar ook HD audio zou beter moeten werken bij veel mensen. Bij mij was dat al prima overigens.

Ook Netflix in gebruik genomen op de Shield. Ik had last van microstutter, maar door de refresh rate op 59.976 te zetten is dat opgelost. En Kodi schakelt zelf wel naar de juiste frequentie :)

Tot slot heb ik DVBLink Go (zie DVBLogic forum) ge´nstalleerd zodat ik live tv kan kijken vanuit Android TV. Nu zal ik meestal toch gewoon Kodi gebruiken hiervoor, maar de snelheid van het geheel is erg goed! Voor mijn gevoel sneller dan Kodi. Helaas nog niet zo stabiel, maar ze zitten pas op versie 0.5 geloof ik.