Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 12.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Roccat Nyth - Modular MMO Gaming Mouse Zwart Review

Foritain 4 november 2015, laatste update op 26 mei 2017, 3.886 views

Roccat Nyth - Modular MMO Gaming Mouse Zwart

De Nyth is innovatief, kwalitatief top, en erg aantrekkelijk voor het oog. De prestaties zijn goed mits je geen muis-optiller bent, de software werkt goed, en er zit nog een leuke LED feature in. Mooie spulletjes komen zoals vaker met een mooie meerprijs, wat hem zeker niet voor iedereen maakt.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit uitstekend, modulariteit ook uitstekend uitgevoerd
  • Zowel een smal als breed zijstuk meegeleverd
  • Modulair duimgebied geeft je tal van opties om de muis naar eigen wens op te bouwen
  • Ruime selectie extra knoppen meegeleverd in een keurig accessoirepakketje. Je kan evt unieke knoppen zelf 3D printen, of online reeds nog meer alternatieven aanschaffen.
  • Toffe maar niet overdreven uitstraling met matte materialen, RGB verlichting, en een keurige afwerking.
  • Sensorprestaties zonder optillen praktisch perfect.
  • Swarm software werkt vlot en prettig en zit bomvol features.

Minpunten

• Gekozen Philips Twin Eye sensor maakt sprongetje bij het optillen van de muis.
  • Modulariteit komt met een meerprijs, bepaal dat je er wel daadwerkelijk gebruik van gaat maken.
  • Swarm software nog niet echt 'unifying' totdat ROCCAT hun andere randapparatuur er aan toevoegt, al staat dit 'minpunt' de Nyth niet in de weg.

Review: ROCCAT Nyth

- Sensor / Prestaties
- De ROCCAT Taito mousepad
- Conclusie

Productpagina @ ROCCAT.org

ROCCAT muizen (en andere producten) maken regelmatig goede indrukken hier in huis. Zo was de Kone al jaren terug een persoonlijke favoriet, en is de Kone XTD Optical inmiddels niet uit de handen van mijn echtgenote te peuteren. Ook naast mijn vaste werkplek ligt een ROCCAT muis: de Tyon. Vandaag gaan we naar de nieuwste muis kijken van het bedrijf uit Hamburg: de Nyth. Net als de Tyon valt de Nyth op als een muis met in eerste instantie ‘veel’ knoppen, echter waar de Tyon veel (en overal geplaatste) vaste knoppen heeft laat de Nyth je grotendeels vrij je eigen knoppenindeling te maken. En mocht dat nog niet ‘custom’ genoeg zijn kan je nog andere alternatieve knoppen laten 3D-printen, en kan je tevens de muis naar gelieve smaller of breder maken. Het moet haast niet gekker worden!

De donker grijze Nyth is inmiddels goed verkrijgbaar voor een niet geringe prijs van ca 120 euro. In November zal er ook een witte Nyth op de markt verschijnen. Alles wat je in deze review ziet, dus inclusief de vele knop combinaties, is onderdeel van dit standaard Nyth-pakket.

Een kleine waarschuwing: Omdat de Nyth bijzonder modulair is bevat deze review meer fotomateriaal dan gebruikelijk om te zorgen dat alles goed in beeld wordt gebracht. Ik ben niet aansprakelijk als je muiswiel het begeeft.

De specificaties en features van de ROCCAT website:

Het features overview maakt het overduidelijk waar het bij de Nyth allemaal om draait: Modulariteit. Twee mogelijke, hot-swappable, grips voor de zijkant, en een flink aantal knoppen en knoppencombinaties; 18 knoppen in vol ornaat, en dus het aanpasbare duim deel waar we straks naar gaan kijken.

Een andere feature waar aardig aandacht voor is is de ‘12000 DPI Twin-tech Laser Sensor R1’ welke in stappen van 1 DPI naar wens in te stellen is. Het past bij het plaatje van ‘stel je muis geheel naar wens in, maar de praktische voordelen zijn wat complexer. Daar komen we zo op terug.

Andere features waar gamers wel op zullen letten: Geen prediction, een aanpasbare lift-off distance, stevige tracking speeds en uiteraard de 1000Hz/1ms response. Hoewel de specificatiepagina aangeeft dat de Nyth compatible is met Windows 10, 8(.1) en 7, zijn er van veel ROCCAT producten ook Linux drivers beschikbaar, mocht je op Linux werken een leuke bonus.

ROCCAT randapparatuur richt zich zelden op een haarscherpe prijs maar eerder op meer ‘premium’ producten. Dan verwacht je meestal ook wat extra’s, inclusief een wat luxere unbox-ervaring. Net als de eerdere muizen stelt de Nyth verpakking ook niet teleur: Een toffe, kleurrijke en stevige verpakking die de features goed weergeeft.

Voordat we aan de muis beginnen even de 180cm lange gevlochten kabel bekijken, en de USB aansluiting. Geen ultiem bijzondere aansluiting zoals we ook wel eens aantreffen, maar.. het is een USB aansluiting… Verder krijgen we ook nog wat stickers bij de muis, en een handleiding. Stickers uiteraard leuk voor de kleine. Die gaan we straks ergens op z’n karretje plakken.

En daar is de Nyth zelf. Net als de Kone en de Tyon is het een lekker stevige muis, de materialen voelen allemaal goed stevig aan en zien er dito uit. Opvallend is dat ze hebben gekozen voor een donkergrijs/antraciet kleur voor het gros van de muis. We zagen deze kleur eerder ook al, zo is de bovenkant van ROCCAT muizen soms in die kleur, maar niet in deze dominante hoeveelheid. De donkergrijze elementen op de foto zijn tevens wat zachter en gladder dan ‘gebruikelijk’ plastic. Één ding is zeker, de materialen zien er erg goed uit en zijn relatief ongevoelig voor viezigheid of vet.

De vormgeving is in de basis niet heel extreem. De muis is ietwat groter dan gemiddeld, wat prettig is voor grotere handen, maar niet zo groot als de modellen die zich enkel op overdreven grote handen richten. Een prettige keuze voor de Benelux of West Europa lijkt mij. De fin-switch bovenop die tussen je vingers valt kennen we nog van de Tyon, iets waar ik zelf over te spreken ben maar de meningen over verschillen, maar de andere knoppen aan de bovenzijde zijn weer net even anders dan voorheen. Het scrollwiel is wat breder en grover, en voelt wat compacter dan voorheen. Om eerlijk te zijn vind ik hem er wat grof en suf uit zien, maar hij is wel lekker stevig. Daarnaast zien we een extra knop tegen het scrollwiel aan die met de wijsvinger te bedienen is.

Aan de onderkant zien we brede glijders aan alle kanten, en krijgen we ook een beetje een idee hoe dik de kunststof delen zijn. Ik zeg het vaker dat de high-end ROCCAT muizen wat betreft bouwkwaliteit duidelijk hoger gepositioneerd zitten, en dat zie je hier ook aan af.

Dat was de Nyth zoals hij direct uit de verpakking komt glijden. Maar laten we hem nu naar wens aanpassen, dat is tenslotte de feature van de Nyth. Dat begint met een keurig doosje waar de overige accessoires in zitten. Deze zitten veilig in een fel-blauw foam. Het eerste wat we kunnen veranderen is de rechter zijde van de muis. Standaard zit de ‘smalle’ sidegrip er op, maar je kan eventueel kiezen voor een bredere variant. De smalle versie is geheel in het zachte/gladde grijs uitgevoerd en in een typische grip plaats je de vingertoppen van je ringvinger en pink op de zijkant. De brede versie is voorzien van een zwart deel wat meer grip biedt onder je vinger, en de brede vormgeving zorgt dat je een ergonomische houding aanneemt; met je gehele ringvinger rustend op dit brede deel voor een full palm grip. Deze zijkanten zitten met magneten vast, positief is dat ze ook echt goed vastzitten. Er zit amper speling in, of eigenlijk totaal geen speling bij normaal gebruik, maar als je ze wilt wisselen trek je ze redelijk eenvoudig los.

Het andere stukje ‘customisation’ zit in het duimgebied. Aan de onderzijde zit een knopje waarmee je alle knoppen in het duim stuk los kan halen, en vervolgens kan je naar wens de knoppen invullen. Je krijgt standaard 12 enkele knoppen, 6 dubbele, losse afdekplaatjes om een een knop-locatie onbruikbaar te maken, en brede (4 knoppen brede) strips om een hele regel ongebruikt te laten. Als je een beetje wiskundig aangelegd ben kan je vervolgens redeneren dat het totaal aantal mogelijkheden als gevolg ‘veel’ is. De bedoeling is uiteraard dat jij geheel naar eigen wens je knoppen in kan delen, en bijvoorbeeld per game de ideale setup kan maken, in tegenstelling tot muizen die gewoon permanent ‘veel’ knoppen bieden. Uniek is het zeker, de uitvoering voelt ook zeer solide, en ik was dan ook direct erg gecharmeerd door het concept. Daarbij bestaat uiteraard de optie om zelf knoppen 3D te printen, maar zijn er ook al enkele kant-en-klare designs die je kan bij bestellen. Ook een leuk concept, met daarbij natuurlijk wel de nuchtere vraag of dat stiekem niet meer een beetje showen is dan praktisch nuttig. Echter: getuige de populariteit van bijvoorbeeld CS:GO of LoL skins, zaken die niets meer doen dan ‘leuk zijn’, en de bedragen die mensen daar aan uit geven is het nog niet eens zo’n gek idee.

Hoewel het niet de eerste keer is dat we naar een ROCCAT software pakket gaan kijken is het ditmaal toch wel even een andere ervaring. De Nyth is namelijk de eerste muis die met de nieuwe unified driver van ROCCAT uit komt. Deze nieuwe driver moet het totaalplatform worden van waaruit je al je passende randapparatuur kan beheren, oftewel je hoeft niet langer losse pakketten te installeren voor je muis, toetsenbord, etcetera. W00t!

Nou ja, dat is het idee, want de Swarm driver is namelijk als unified oplossing nog niet helemaal (lees: nog lang niet) af. Als pakket puur voor de Nyth werkt het als een trein, maar ze moeten veel van hun oude (ook recente) apparaten nog ‘Swarm ready’ maken. Op dit moment worden enkel de Nyth, Kiro, en de Kova 2016 ondersteunt, waarbij de twee laatstgenoemde nog op de markt moeten verschijnen. Voorlopig moet ik de Swarm software dus als Nyth driver beoordelen. De basis uitstraling is niet gek veel veranderd, hooguit dat het allemaal ietsje beter leesbaar is geworden, met de duidelijke standaard instellingen en DPI instellingen op de eerste pagina die iedereen zal begrijpen. DPI is overigens instelbaar tussen 200 en 12000 DPI in stappen van 1 DPI.

Profiel functionaliteit ontbreekt niet en is in de basis heel eenvoudig gehouden. Voor de echte liefhebber van profielinstellingen kan je via de manager tal van profielen maken, opslaan, delen, etcetera.

In het tweede scherm komen we bij de knopinstellingen, die vooral bij de Nyth een uniek smaakje hebben. Vanwege de extreme modulariteit moet je de Swarm software hier vertellen welke layout je op je muis hebt geklikt, en uiteraard kan je je favoriete layouts dan ook opslaan. Vervolgens kan je dan aan de rechter kant per knop instellen welke functie er aan moet hangen, iets waar ROCCAT m.i. echt in uitblinkt. Er zitten namelijk heel veel features standaard voorgeprogrammeerd. Zo kan je zelf knoppen als DPI switch instellen, kan je media knoppen maken, een sniper button instellen, of zelfs je hele systeem laten uitschakelen door één druk op de knop. Voor een enorme rits games zitten standaard acties voorgeprogrammeerd, iets wat je bij de concurrentie veelal zelf moet doen. Ook in dit deel voel je duidelijk dat de nieuwe software net wat soepeler en prettiger werkt dan de oude.

Vergelijkbare handelingen kan je uitvoeren voor de vaste knoppen op de muis. Een functie die ik daarbij uit wil lichten is de ‘Easy Shift [+]’ optie, wat in feite een extra ‘shift’ is voor al je knoppen (of toetsen op je keyboard). Je stelt een Easy Shift toets in op je ROCCAT toetsenbord of je muis, en vervolgens kan je een tweede functie koppelen aan elke knop (of toets) om zo het aantal functies te verdubbelen (-1). Een feature die met o.a. MMO games goed van pas kan komen.

Verder nog enkele geavanceerde instellingen in het derde scherm, waarbij we de gevoeligheid nog wat kunnen tunen, de lift-off distance kunnen aanpassen, de tracking control unit de ondergrond laten detecteren voor een optimale prestatie, en indien nodig kan de polling rate worden aangepast. In dit scherm vinden we ook de LED feature, deze is niet zo extreem als bij de Kone XTD Optical, maar dat komt omdat de Nyth een wat meer bescheiden verlichting ingebouwd heeft. We kunnen de kleur in praktisch elke kleurstelling zetten, iets wat straks in beeld komt, en het is mogelijk wat lichteffecten in te stellen zoals kleurovergangen, etcetera.

Hoewel ik de achievements uit de oude software een beetje mis (nou ja, het was wat overdreven, maar je click en bewegingsstatistieken inzien was best praktisch) zitten er wel leuke nieuwe features in de Swarm software om het goed te maken. AlienFX is daar een voorbeeld van. Deze software wordt in samenwerking met (of door?) Alienware ontwikkeld en past je verlichting aan afhankelijk van wat er in je game gebeurd. Bijvoorbeeld door je verlichting op rood te zetten als je ‘low health’ bent, of je verlichting naar de kleureffecten van je magic spells aan te passen. Nu vereist dit dat de game AlienFX ondersteunt, maar dat zijn er best een aantal zoals bijvoorbeeld League of Legends en World of Tanks.

Een ander onderdeel van de Swarm software moet Swarm connect worden, je kan de Swarm mobile app dan koppelen aan je computer en via je telefoon je muis beheren zonder dat je uit je game hoeft te alt-tabben. Er komt een iOS, een Androd, en een Windows Phone app voor Swarm. Zoals je uit mijn woordkeuze kan opmaken is het nog wachten op die functionaliteit, wat de apps zijn namelijk nog niet beschikbaar.

Wel aanwezig zijn de niet bijster verrassende features om je software en firmware up to date te houden.

Zoals je ziet zal ROCCAT nog wat werk moeten verzetten om te zorgen dat al hun hardware Swarm compatible is, maar de eerste stap is gezet en in de basis werkt de software gewoon uitstekend. Ik vond hun software voorheen ook interessant vanwege de flinke featureset, en het is goed te zien dat er aan features wederom geen gebrek is. Wel valt in gebruik op dat de Swarm software een slag sneller aanvoelt dan de oude pakketten. In vorige iteraties moest je nog wel eens even wachten om je profielen op te slaan als je windows defender gebruikte, maar ook dat lijkt verholpen. Oftewel de Swarm software is overzichtelijk, werkt vlot, en ontbreekt niet aan inhoud.

Onder de header software zagen we al dat er wat LED effecten mogelijk zijn, en dat de Nyth ‘RGB’ LEDs bevat die je naar eigen smaak in kan stellen of via AlienFX automatisch met je games mee kan laten kleuren. Omdat de LED feature redelijk bescheiden is valt er niet gek veel te laten zien, maar een aantal fototjes kunnen natuurlijk nooit kwaad. Veel valt er niet aan toe te voegen, anders dan dat de Nyth vrij in staat is om wit licht weer te geven (bij sommige RGB muizen wil dat nog wel eens een roze of blauwe gloed hebben).

Ik vind het belangrijk nogmaals aan te halen dat de Nyth, net zoals de Kone XTD Optical en de Tyon bijzonder solide muizen zijn. Dat het geen goedkope muizen zijn ziet iedereen, maar het mag ook worden gezegd dat het kwaliteitsgevoel in je hand absoluut prima is. De iets bovengemiddelde afmetingen van de Nyth (wederom net als de Tyon en Kone) wordt hier ook vooral als positief ervaren, ook door een iets kleinere vrouwelijke hand. Ze zijn nipt handvullender dan de gangbare muizen van bijvoorbeeld Logitech, maar niet zo groot als bijvoorbeeld de Zowie EC1 muizen die enkel voor kolenschoppen zijn bedoeld. Ik ontkom vaak niet aan het gevoel dat muizen voor de wereldwijde markt worden ontwikkeld, terwijl deze modellen specifieker zijn voor wat grotere Nederlandse / West-Europese handen.

Hoewel de modulariteit een grote feature is zorgt de basis afmeting dan de Nyth voor de meeste gebruikers toch een palm-grip muis zal zijn. Met de bredere rechter kant is het wel een ergonomisch model waar je gehele ringvinger op rust, maar zelfs in de smallere uitvoering zal hij veelal palmvullend zijn. Gemiddeld tot grotere handen zullen een semi-claw grip, zeg maar palm met opgetrokken vingers, ook prima doen combineren met de Nyth. Dat wil niet zeggen dat de aanpasbare zijkant geen effect heeft, want de muis wordt er een flink stuk breder door. Hou er wel rekening mee dat gezien die breedte de muis (met brede grip) het dan niet echt ideaal meer is voor low sense gebruik (dus je muis veel optillen), iets wat ook de gekozen sensor goed lijkt te passen. Verder is er weinig wat je weerhoudt om de muis in low-, medium-, of high sense te gebruiken, en met de smallere grip is er prima mee te ‘gooien en smijten’.

Wat de modulariteit beteft is de uitvoering uitstekend, daar kan ik zeker niet over klagen. De knoppen en de zijkanten zitten goed vast, wat het voornaamste is in gebruik. Dat de knoppen een zetje kunnen gebruiken bij het verwisselen is vermoedelijk het gevolg van de stevige zetting en zodoende wel begrijpelijk. Zodra je met de Nyth aan de gang gaat is het echter wel direct duidelijk dat je niet gedurende je game ‘even’ wat knoppen wisselt, je moet tenslotte je profiel ook op je indeling afstemmen. Het is enkel bedoeld om voor verschillende games verschillende layouts te gebruiken. Op zich is dat idee ook niet gek, want typische MMO muizen met extreem veel knoppen zijn vaak niet ideaal voor shooters, en snelle FPS muizen ontbreken van de knoppen voor MMO’s. Uiteraard is de vraag ‘ga ik die feature echt gebruiken’ ook in mij op gekomen, en die vraag moet je zeker ook wel even stellen, maar het kan dus zeker en de meeste mensen zullen toch geen twee muizen willen aanschaffen voor één pc waardoor er wel wat te zeggen valt voor de Nyth en zijn modulariteit.

Basis uitvoering is in typische ROCCAT stijl natuurlijk ook gewoon prima. Primaire switches vermoedelijk weer van Omron, zo voelen ze althans; niet te licht, niet te zwaar, prettige feedback en hoorbare ‘click’. De modulaire knoppen hebben een wat kortere travel en een wat zachtere inval, maar eigenlijk zijn ze vooral onopvallend in gebruik met je duim. Dat het soms even wennen is mag vanzelfsprekend zijn, je kan tenslotte flink vreemde duim indelingen maken. Scrollwiel voelt iets breder, maar tevens wat korter in de omtrek, deze gaat in duidelijke stappen wat handig is voor gaming. Een vliegwiel feature ontbreekt niet geheel onverwacht. Eigenlijk is de Nyth dus niet gek opvallend in gebruik, wat uiteraard positief is bedoeld, met enkel de modulariteit als echt opvallende feature die je zelf naar wens kan (en moet) instellen en goed mee zal moeten oefenen om het echt te beheersen.

Helaas gaat ROCCAT net als de meeste concurrenten mee in de DPI race, deze specificatie is namelijk vrijwel compleet waardeloos als je een beetje weet hoe muizen werken. Hoewel er iets te zeggen valt voor gebruik van iets hogere DPI’s voor 4K en 5K schermen is het verder totaal geen indicatie van kwaliteit. Helaas ziet de gemiddelde flapdrol DPI als een indicatie voor ‘hoe goed de muis is’, dus volgen de fabrikanten vrijwel verplicht; ‘high-end modellen moeten gewoon een extreme DPI hebben anders verkopen’ hebben wij van verschillende fabrikanten gehoord. ROCCAT doet dat met de Nyth met een 12000 DPI sensor. Om een idee te geven wat 12000 DPI is: als je zes FullHD schermen naast elkaar zet kan je met je muis door alle zes de schermen heen in een beweging van minder dan 2,5 centimeter. In dezelfde beweging kan je dus ook door drie 4K schermen heen. Dus tja, ik neem het ze niet kwalijk, en o.a. Logitech en Razer doen precies hetzelfde, maar als liefhebber van een degelijk muisje doet het pijn dat een fabrikant naar de pijpen moet dansen van een grote groep onwetende consumenten.

Omdat het concurreren op die spec zo cruciaal is voor de verkoop wordt dan gekozen voor een laser sensor, de betere optische sensoren komen simpelweg niet zo ver als het op DPI aan komt. Maar dat wil ook niet meteen zeggen dat de sensor niet goed is. In de Nyth zit een recente variant van de Philips Twin Eye sensor, welke wij eerder zagen bij o.a. de Razer Naga, de MMO muis van het groene kamp. Op zich eigenlijk geen slechte keuze, want in veel opzichten is dat een erg prettige sensor. In tegenstelling tot de haarscherpe optische sensoren is deze sensor bijvoorbeeld weinig oppervlakte gevoelig, oftewel een muismat mag dan altijd wel ideaal zijn, maar zelfs op willekeurige andere oppervlaktes gedraagt de muis zich uitstekend waar de betere optische sensoren best ‘picky’ kunnen zijn. Ook bieden lasersensoren vaak wat meer instellingen via de software/firmware, wat bij het plaatje van een high-end muis past. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Avago ADNS-9800 laser sensor die wij in tig muizen zien is het ook geen sensor waarbij enige merkbare acceleratie aanwezig is; in extreme vergelijkingen kan je een minimale hoeveelheid waarnemen, maar de praktische implicatie is eigenlijk nul. Verder is het een scherpe sensor die niet ‘jitter’ gevoelig is, of inherente prediction heeft. Eigenlijk lijkt de keuze voor deze sensor dus helemaal zo gek niet.

Er zit echter één maar aan dit verhaal, en dat is iets waar deze sensor en zijn Philips voorgangers een beetje bekend (berucht?) om zijn geworden: de zogenaamde ‘Z-axis bug’. Bij het optillen van de muis verspringt de cursor een stukje, en bij het terugplaatsen (hoe snel je dat ook doet) zie je dat effect weer. Nu is het ook bij een optische of Avago laser sensor praktisch bijna onmogelijk op een lift-off te doen zonder –enige- pixel beweging, maar waar je in die gevallen een paar pixels verschuiving ziet zie je bij deze Twin Eye sensoren echt een flink duidelijkere sprong. Ondanks dat de recentere varianten van deze sensor een duidelijk minder grote sprong maken, en veel van de echte ‘horror verhalen’ gaan over oudere modellen, blijft er dus zonder enige twijfel zeker sprake van. Wanneer is dit nu een issue? Eigenlijk vooral bij super low sense gebruik / iemand die constant de muis optilt tijdens het gamen (iets wat je veelal ziet bij CS:GO, maar bijvoorbeeld zelden bij MMOs). Vooral bij MMO games, maar ook bij games zoals League of Legends, Diablo 3, of andere games die niet 1-pixel precies zijn, is het effect als je al lift niet spannend, zeker omdat het sprongetje bij het terugplaatsen weer teniet wordt gedaan. Voor de doelgroep gamer die vooral veel verschillende games speelt is het dus eigenlijk niet zo relevant, maar het blijft een correcte opmerking en duidelijke kanttekening bij deze sensor.

De lift-off-distance is op zich weer positief te noemen want die ligt afhankelijk van het gebruikte oppervlak tot onder de 2mm te brengen is, maar het sprongetje maakt actief lift-gedrag nog altijd niet ideaal los van welke DPI of LOD setting dan ook. Gezien de muis verder een tikkeltje aan de zware kant is, en met de brede zijkant sowieso niet prettig op tilt, lijkt het er op dat de Nyth zich wel op een heel breed publiek probeert te richten, maar dat hij desondanks heeft gerealiseerd dat de echt die hard CS:GO pro toch nimmer versierd zal worden door een muis als deze, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een BF4 of CoD speler die ook nog wat andere games speelt. Maar zoals ik wel vaker stel: die beperkte CS:GO doelgroep valt door de meeste muizen niet aan te spreken. Praktisch alle andere gebruikers zullen enkel de positieve onderdelen van deze sensor ervaren, en in dat opzicht is de sensor ook een uitstekende ervaring en een begrijpelijke keuze.

Bij mijn review van de ROCCAT Kone XTD Optical haalde ik de Hiro muismat al eventjes aan, een muismat die nog altijd bij mijn systeem ligt, en waar ik ook (nog altijd) 100% positief over ben. De Hiro liet inhoudelijk en kwalitatief weinig te wensen over, maar kwam wel met een pittig prijskaartje: 40 euro tijdens de originele publicatie, en inmiddels met een ongunstigere dollar mag je 45 a 50 euro uittrekken voor die mat. De muismat die wij nu gaan bekijken, de Taito Control, lijkt met zijn prijs van 20 euro dan haast goedkoop, al is de term ‘middenklasser’ meer op zijn plaats.

De verpakking is in typische ROCCAT stijl keurig, springt bewust wat in het oog, maar blijft vrij westers. Deze Taito heeft de stempel ‘Mid-size’ meegekregen, al is de 400x320mm afmeting voor veel gamers wellicht wat fors. Low-sense gamers zullen daar echter niet ongelukkig mee zijn.

De muismat wordt opgerold geleverd. Omdat het een wat stugger materiaal is zal je de muismat een tijdje moeten gebruiken alvorens hij goed vlak komt te liggen, direct uit de verpakking zitten er namelijk wat golfjes in. Geen punt, maar op dag één een toernooi spelen is wat hoog gegrepen. Het anti-slip materiaal toont zichzelf wel direct erg effectief, want de muismat plakt lekker aan de tafel.

De Taito is een muismat met keurig ogende materialen en een nette ‘stiched’ afwerking. Een dergelijke afwerking van de randen zorgt in de regel dat de muismat langdurig gebruik beter overleefd (onbewerkte randen rafelen sneller) en omdat de kosten wat hoger liggen dan bij eenvoudig gesneden matten is dit iets wat je vaker ziet bij iets duurdere modellen. Omdat deze rand ietsje dikker is kan je dat wel voelen onder je arm, wat niet iedereen even prettig vind, dat is een afweging met elke ‘stiched finish’ mat. Er is gekozen voor het bekende blauwe kleurtje wat een uniek en herkenbaar karakter geeft, maar dat in combinatie met de vrij forse ‘branding’ lijkt je wel aan te sturen op een complete ROCCAT set om tot een mooi samenhorig geheel te komen. Het is een control mat, dus geen super-glider, iets waarvan je zelf mag bepalen of je dat wilt.

Vergeleken met een instap muismat merk je duidelijk dat de kwaliteit van het oppervlak en de randen wat hoger ligt, maar daar betaal je natuurlijk ook wel een paar euro extra voor. Aan de andere kant mist de Taito de flair van de Hiro, die een extreem vlak oppervlak combineert met een nog dunnere uitvoering en afgeronde zijkanten, maar die zal prijstechnisch voor de meeste gamers moeten afvallen.

Het ‘probleem’ is dat er veel factoren een rol spelen bij het uitzoeken van je muismat, die veelal ook nog eens subjectief zijn. Zo moet je bepalen of je een harde of zachte mat wilt, een snelle of een control mat, hoe dik of dun je hem wilt, en welke afwerking je wilt. En vervolgens kom je tot de conclusie dat rond de 20 euro tig muismatten kan vinden en het praktisch onmogelijk is daar een eenzijdig advies over te geven. Wel kunnen we stellen dat de Taito in Nederland goed beschikbaar is, en dat je voor de prijs een keurig matje krijgt met o.a. een kwalitatief net oppervlak en een goed plakkende onderkant. De kleurstelling moet je natuurlijk aanstaan, maar wanneer je je merk muis matcht met je merk muismat dan krijg je toch best wel leuke plaatjes.

Het is geen geheim dat ik de laatste tijd zeer onder de indruk was van de ROCCAT producten, althans de producten die ons huisje passeerden. Hoewel ik een vermoeden had dat de Nyth geen uitzondering ging zijn blijft het natuurlijk ‘eerst zien, dan geloven’ bij elk product dat binnen komt, en met enkele weken ervaring kan ik stellen dat dat ‘geloven’ zeker goed is gekomen: De Nyth is een bijzondere en indrukwekkende muis. De verpakking is keurig, kwalitatief maakt de muis indruk, de software ‘experience’ met de Swarm software is subliem, en we zien een duidelijk unieke en innovatieve muis. Met de twee zijkanten alleen al krijg je in feite beschikking over twee compleet verschillende muizen, en met alle meegeleverde knoppen voor het duimgebied neemt het totaal aantal mogelijke muizen toe tot praktisch oneindig. Dat is niet alleen het verhaal wat ROCCAT probeert te verkondigen, maar dat is gewoon het verhaal van het product wat ik nu in mijn handen heb.

Het is wel een forse muis, zeker met de bredere zijkant, maar hij is niet overdreven zwaar noch is hij te groot voor een kleinere vrouwenhand in een palm grip. Daarbij zien we wel een opvallend ontwerp, maar geen overdreven poes-pas en de RGB LED feature maakt een toffe doch subtiele indruk zonder de extreme RGB bombarie die tegenwoordig onvermijdelijk lijkt. Dit zijn allemaal tekenen van een muis die zich op de (West) Europese markt richt, wat mogelijk verklaart waarom ik hem (subjectief) ook zo aantrekkelijk en prettig vind. Maar er valt ook gewoon verdomd weinig te klagen over de uitvoering. Van de bouwkwaliteit tot de sensorprestaties, van de uitvoering van die modulaire deeltjes tot het feit dat hun materialen bijzonder vuil- en vlek bestendig zijn; het plaatje van onze Duitse vrienden neerzetten klopt gewoon.

Hoewel de Nyth zeker wel een unieke en bijzondere muis is, betwijfel ik of het de ultieme muis is. Kwalitatief is het weliswaar top, maar de meerprijs die je betaalt boven een Kone XTD Optical (welke ik tot de dag van vandaag zeker als ultiem beschouw) of bijvoorbeeld een Tyon (als je graag iets meer knoppen wilt) zie je niet langer terug in de bouwkwaliteit of de prestaties, maar die zit enkel in de modulaire duimknoppen, de extra sidegrips, de mooie accessoires, en vermoedelijk het hele R&D proces rondom deze muis. Je zal je dus wel degelijk even goed achter de oren moeten krabben of de Nyth voor jou een zinvolle keuze is, of dat je toch beter een (40 euro goedkopere) Kone XTD Optical kan overwegen. Ben je bijvoorbeeld vooral een liefhebber van shooters (helemaal als je een low-sense CS:GO gamer bent die de muis veel optilt!),heb je nooit het gevoel gehad dat je graag meer knoppen (of een unieke indeling) wilt, of heb je nooit het gevoel dat je soms (tijdelijk) een ergonomisch gevormde muis wilt, dan is een Nyth gezien de prijs best lastig te verantwoorden.

De gekozen sensor laat weinig te wensen over, de prestaties zijn praktisch uitstekend; van gekke afwijkingen is bij normaal gebruik geen sprake. Een groot voordeel van deze sensor is dat hij op de meeste oppervlaktes goed presteert waar een optische sensor eerder profiteert van een degelijke muismat. Wel moet ik de opmerken dat de bekende z-axis bug die inherent is aan deze Philips Twin Eye sensoren nog altijd bestaat, waardoor de cursor een klein sprongetje maakt wanneer je de muis optilt, en terugspringt bij het terugplaatsen. Combineer dat met het iets bovengemiddelde gewicht en de wat bredere vorm zonder grippy zijkanten, en je hebt een muis die voor fanatieke muis-optillers niet ideaal is. Daartegenover staat echter dat je wel in één klap veel verschillende muizen in één hebt: claw, palm, ergnomisch, all-round, MMO, en ga maar door. Het is ROCCAT dus wel gelukt een veel-in-één muis neer te zetten, maar echt alles-in-één is een stap te ver.

Wanneer je als fervent all-round en MMO gamer echter op zoek bent naar een muis die beide uitstekend kan uitvoeren, en niet op een paar eurotjes kijkt voor wat moois, wordt de Nyth pas echt interessant. Want hoewel de Nyth zeker wel innovatief is is het voornaamste echte ‘probleem’ dat de Nyth oplost in de huidige muizen markt het feit dat de bestaande MMO muizen met tig vaste duimknoppen simpelweg niet ideaal zijn voor andere games dan MMO’s. In die optiek doet de Nyth het natuurlijk uitstekend, want je kan zelf schakelen tussen ‘veel knoppen’, ‘weinig knoppen’, je eigen unieke knoppen layout, of als je helemaal los wilt gaan je zelf 3D geprinte knoppen. Voor velen een gimmick, maar het zou mij niets verbazen dat wij op korte termijn bijzondere custom buttons gaan zien voor de Nyth in aparte vormen en van bijzondere materialen, net zoals sommige mechanische toetsenbord liefhebbers hun eigen custom keycaps hebben. (De eerste shop met enkele 3D printed modellen staat overigens al online)

Hij is te prijzig voor de massa, maar de Nyth is innovatief, uitstekend uitgevoerd en gewoon één van de tofste muizen op de markt. Een leuke en unieke nieuwe keuze voor de liefhebber van iets uitzonderlijks.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Al ruim anderhalf jaar houdt Tweakers.net een 'review van de maand' actie. Omdat het aantal mensen dat de nominatietopics weet te vinden vrij laag blijft, heeft Deathgrunt een banner gemaakt om op die actie te wijzen. Leuke review gezien die je wilt nomineren? Klik de banner en laat een reactietje achter.

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Terug naar boven

Heb jij ook een Roccat Nyth - Modular MMO Gaming Mouse Zwart?

Snap ik maar dan nog :P , Doe mij maar een mooie Razer , Kun je deze niet testen : http://www.razerzone.com/gaming-mice/razer-diamondback

Old Scool back Alive !!
Heb die razer hype nooit begrepen, mijn hand krijgt gewoon spasme bij het vast houden van die dingen. Zit nu zeer tevreden te klikken op een Mionix nog nooit een muis gehad die zo fijn je hand ondersteund.

ontopic: Het verspringen van je cursor bij het optillen van een muis lijkt mij toch redelijk onvergefelijk voor deze prijs.
Fanboy ben ik van geen enkel merk, maar je moet toch toegeven dat Razer een stevige naam neer heeft weten te zetten met een grote groep trouwe volgers. Ik hoop overigens Mionix ook op termijn eens op te pakken, maar alles op zn tijd.

Dat cursor sprongetje, tja. De MMO gamers, of eigenlijk de meeste (niet CS:GO) gamers die ik ken zitten op mid tot high DPI en tillen hun muis niet op. Het is maar net hoe je je met je muis omgaat. Desondanks een valide minpunt wat hem voor sommigen zal doen afvallen, maar 'onvergefelijk' lijkt mij niet het correcte woord als een grote groep er nimmer wat van zal merken.

Overigens zat in de Razer Naga die ik had ook een Philips TE, zelfde sprongetje :D

Aan de andere kant, van mij mag ook gewoon overal een top optische sensor in hoor.
Komt binnenkort wat van Razer aan, maar de Diamondback vooralsnog niet. Zal je overigens nog dieper voor in de buidel moeten gaan tasten...

Maar er komen ook wat betaalbare muizen aan voor een review ;)
Probleem wat ik heb met alle razer spullen die ik ooit gehad heb, is de bouwkwaliteit. 2/3 van de apparaten ging binnen 2 jaar of net na 2 jaar kapot, echt belachelijk. Ik heb daarom mijzelf belooft nooit meer die razer troep te kopen en ben dus inderdaad gaan kijken naar merken zoals roccat.
Mooie review !! rare muis ! , niks voor mij deze keer.
o.a. , maar ook voor elke andere shooter etc zou ie voor mij useless zijn :) Ik haat knopjes :P
Weer een erg geweldige review. Petje af, zat zelf ook te twijfelen tussen deze en een...... Ik ben echter voor optisch gegaan ivm precisie en ik ben een FPS gamer. Al leek de Nyth mij geweldig binnen ESO. Hoe makkelijk wordt het om skills met je duim te gebruiken terwijl je tegelijk met WASD aanvallen uit de weg gaat. Erg vette muis, beetje jammer van het optillen aangezien ik dit ook doe, tja low sense user he.
Maar Roccat heeft duidelijk een mooi staaltje werk geleverd.
Rechtspoten muis dus niet volledig modulair :p

maar dat maakt je review er niet slecht door :+
Speciaal voor jou komt er weer een ambi muisje aan ook ;)

En dank je :D
Tijd over ofzo, tjezus was en review. Wel oke overigens. ;)
Mwah, met een beetje hulp van de dame en vlotte tikvingers valt het best mee ;)

en dank! :D
Mooie review weer! Goed bezig! :)

Ik vind het op zich een heel leuk idee, die modulaire elementen. Customizen is fijn! Maar als je bij elk spel dat je speelt de knoppen op je muis aan moet passen, dan is het voor veel mensen al wat minder handig, vrees ik. Persoonlijk ben ik niet zo handig met heel veel knoppen op een muis, dan raak ik al snel in de war. Daarom ga ik voor 'minder = meer' en houd ik het maar bij de Kone XTD Optical. :)

Heb je eigenlijk de indruk dat de randen bij de Taito beter afgewerkt zijn dan bij de Hiro? Ik gebruik de Hiro nu ruim een jaar en er is nog geen spoortje slijtage te zien. Niet aan de randen, ook nauwelijks bovenop.
Kone XTD optical haalde ik zelf ook al even aan. Denk dat het voor het grote publiek echt gewoon een ultieme muis is. Moet zeggen, mn Tyon was eerst even wennen, maar in MMOs komen die knoppen toch super van pas. Een Nyth zal even oefenen zijn, maar denk zeker dat er een doel voor is.

Knoppen wisselen went overigens ook wel snel, maar het kost je inderdaad wel even 30s om ze los te klikken, terug te klikken, en je profiel te switchen.

Je ziet mn opmerking mbt de randen verkeerd vrees ik, de budget matten zijn vaak uit groot oppervlak gesneden en hebben geen afwerking, en dan is een stich als de Taito beter op de lange termijn. De Hiro is wel degelijk afgewerkt in de randen, maar op een manier die je niet onder je armen voelt. Vermoedelijk komt een deel van de prijs daar ook vandaan, want sommigen vinden die stiched randjes juist minder prettig. Hiro combineert een mat die je niet voelt met een top afwerking -en- een top oppervlak. Maar goed, 45-50 euro. Die van mij is na een jaar ook nog 'als nieuw' wat het m.i. best te verantwoorden maakt. Pak maar eens een instap mat voor een jaartje actief gamen.
Top review! mooi uitgebreid, hier heb je wat aan.
Ik gebruik momenteel een Razer Naga 2014 edition (kijk niet naar mij ik heb hem gekregen), maar dit is zeker mijn volgende muis leuk dat je de zijkant kan verwisselen mischien handig als je van een mmo/moba naar een shooter gaat.
Dank je wel :D

En je slaat daar een spijker op zn kop ;) Een MMO muis die zich ook buiten MMOs goed laat gebruiken is wel iets nieuws.
Wat een geweldige muis en absoluut weer een heel mooi geschreven review.
Ik hoop toch ooit dat er een merk komt met een goede draadloze gaming muis. Ik gebruik nog steeds een Microsoft Sidewinder x8 als hoofdmuis (al 6 jaar) en kan maar geen goede draadloze gaming muis vinden met genoeg knoppen en een fatsoenlijk design zoals de Nyth.
Dank je wel :D

Over draadloos gesproken, ROCCAT had er ooit één, maar die is EOL. Sowieso blijft draad koning, zelfs met de nieuwe modellen waar de lag niet-merkbare niveaus bereikt (alhoewel nog wel iets meetbaar). Er komt wel een draadloos muis reviewtje aan overigens :p