HGST Deskstar NAS, 5TB Review

florisks 3 november 2015, 1.200 views

HGST Deskstar NAS, 5TB

De Deskstar is snel, goed hoorbaar maar zeker goed.

Pluspunten

• oerdegelijk

Minpunten

• rumoerig
  • prijs

Ze zijn snel, werken bij mij in een Synology NAS met de enkele ventilator ca. 31/32 C warm, of onder belasting was de maximale gemeten temperatuur van 35 (nonstop data op de schijf wegschrijven).

Het opstartgeluid van de schijf is duidelijk te horen, als ze dan draaien is het weer een beetje rustiger. Wanneer ze flink bezig zijn data op de schijf te zetten hoor je dat ook. Andere schijven zijn vaak iets rustiger, of zelfs bijna onhoorbaar... het verschil was voor mij was de eerste keer best goed hoorbaar. In idle zijn ze rustig.

Na wat maanden in gebruik is het geluid me niet echt meer tot last.

Zou ik het record opnieuw kopen?
Ja, ja, ja, zeker!

Als onderdeel van WD zou ik de schijven een eigen identiteit geven... wat nog best een uitdaging is tussen alle kleuren die WD voert.

3 jaar garantie is redelijk, hoewel ik liever meer zie, natuurlijk. De prijs is ok.

Heb jij ook een HGST Deskstar NAS, 5TB?

Dat wordt slikken als je over een paar jaar de schijven gaat vervangen ... Ineens toch weer een hap geld weg. De lees/schrijfsnelheid wordt beperkt (denk ik) door de NAS, klopt dat? Gebruik je hem nog in een bepaalde Raid mode voor de veiligheid? En hoe doe je je backups? Extern?

En waarom 5TB, het prijsverschil met 4TB is dermate groot ... Wat heeft je doen besluiten toch deze te nemen?

Thanks!

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 3 november 2015 21:39]

Officieel ondersteunt deze Synlogy geen schijven groter dan 4TB, het was dus een gokje... maar eigenlijk wist ik wel dat het werken zou. Ja, de NAS is inderdaad oud dus en de snelheid is ofcoz mede afhankelijk van de aangesloten interface. Het is bij NAS'sen altijd een kwestie van keuzes.. of je wacht tot schijven het loodje leggen (hopelijk dan na elkaar ipv. tegelijk), of je vervangt preventief en gebruikt de oude schijven als backup units die de kast ingaan ;)

iBood had ze in de aanbieding voor de eerste keer. Enkel in deze grootte. Er zaten 4TB schijven (4x) in, waarvan er een al niet meer 100% was (de Raid5 gaat dan degraded en wil niet meer succesvol rebuilden). Een laatste tip: zorg dat je een lege (werkend-getestte) schijf klaar hebt liggen in case of emergency als er dus een NAS-volume degraded raakt. Je weet maar nooit.
Daarom draai ik in mijn 7 bay NAS een Raid6 config. En dan maar hopen dat ze n voor n stuk gaan. Belangrijke data staat op 3 externe USB schijven verspreid op 2 locaties + de thuislocatie. En dat rouleert elke week ... En daar vanwege kosten en "groot is nooit groot genoeg" toch maar 3TB schijven in gezet. 15TB effectief met Raid 6. Meer en meer dan zat ...