Specificaties Losse body, 24,7MP sensor, WiFi - Bekijk alle specificaties

Sony A77 II Body Zwart Review

EXX 3 november 2015, laatste update op 3 november 2015, 385 views

Sony A77 II Body Zwart

Deze canera gekocht als vervanging van mijn Sony A55. De A77-II heeft een uitstekende bouwkwaliteit, een goede 24 MP sensor en een heel goede AF unit. Veel buttons, waarvan een deel configureerbaar. Kortom: veel waar voor je geld.

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • AF
  • Sensor
  • ergonomie
  • configureerbaarheid

Minpunten

• accuduur

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 4
Na 4 jaar een Sony A55 te hebben gebruikt, ben ik overgestapt op een A77-II. Zaken die ik miste op de A55 waren oa micro focus adjust, 2 control dials, electronic first curtain shutter, focus peaking.

Een review:

1. Body.

De body zelf zit degelijk in elkaar en is weather sealed. De camera ligt goed in de hand en is behoorlijk zwaar. Aan de achterkant een mooi, helder LCD scherm, dat in alle standen de draaien is. Verder zitten er veel buttons op, die veelal vrij configureerbaar zijn. De camera heeft 2 control dials, dat is erg handig bij het gebruik van M mode, en dat gebruik ikzelf nogal vaak. Een hele verbetering tov de A55. Er is zoals het hoort een zoeker, deze is wel electronisch. Het beeld door de zoeker is prima.

2. AF

Deze camera heeft een geheel nieuwe AF module, met de nodige tracking mogelijkheden en heel veel AF punten: 79 stuks, met 15 cross type. De AF werkt snel en nauwkeurig. Ik moest wel bij heel wat lenzen een correctie instellen via de Micro Focus Adjust. Maar goed, bij deze camera gaat dat tenminste; bij de A55 niet en daar had ik dus last van back focus bij bv. de SAL35F18 lens. Uiteraard zijn er de gebruikelijke zaken als smile detection en eye focus.

MF gaat ook makkelijk mbv de focus peaking.

3. Accuduur.

De accuduur is niet vergelijkbaar met een DSLR. Dit wordt veroorzaakt doordat SLT camera's continu met live view werken. Ken Rockwell's uitdrukking mbt SLT: "a mirrorless camera with a beam splitter for the AF" geeft exact aan wat het is. De A77-II vreet dus net zoveel stroom als een mirrorless camera. Alleen is door de grotere body de accu groter en heeft wat meer sap dan bij bv. de Sony E mount camera's. Maar tegenover een DSLR kun je veel minder foto's maken met 1 accu. Ik heb dan ook direct een Jupio accu erbij genomen.

3. Sensor

De A77-II heeft een verbeterde versie van de 24 MP sensor. Die produceert minder ruis tov de voorganger die in de A77 en A65 werd gebruikt. Het scheelt ongeveer 1 stop. Echter, ook de A77-II is geen ster in hoge ISO opnames. Ik vind de ruisonderdrukking van de camera vrij lelijk bij de JPGs. Daarom schiet ik in zulke situaties uitsluitend RAW. Dan is er veel meer uit te halen. Bij lage ISO waardes krijg je wel heel goede JPGs uit de camera.

4. Lenzen

Deze sensor verdient wel goede lenzen. Ik heb een tijdje nog de SAL1855 kitlens van de A55 gebruikt, maar de resultaten waren matig, tenzij je op F8 - F11 fotografeerde. Nu heb ik deze lens vervangen door een tweedehands SAL1680Z, en dat was een wereld van verschil: superstrakke foto's, ook bij F4. Ook de Minolta AF 100mm Macro en de SAL35F18 geven een geweldig resultaat.

Er is 1 lens in mijn collectie waarvan ik niet verwacht had dat de A77-II een verbetering zou brengen en dat is de Minolta AF 500mm F8 Reflex. Maar op de A77-II blijkt deze lens sneller en nauwkeuriger te focussen, en levert duidelijk betere foto's dan bij de A55.

5. Foto

Foto's uit deze camera zijn gewoon goed, zeker bij lagere ISO. De A77-II is echter geen low-light monster. Niet dat de foto's slecht zijn; zeker met RAW en lightroom is er veel mogelijk.

6. Video

De camera biedt natuurlijk ook video mogelijkheden, en vanwege het SLT principe, met behoud van de PDAF. Er zijn verschillende kwaliteiten en resoluties mogelijk. Deze camera kan filmen met de XVAC-S codec, maar dan heb je wel een snelle 64 GB SD kaart nodig. Maximale resolutie is 1920x1080, dus geen 4K. Ik gebruik de video mogelijkheden maar sporadisch, en vind het resultaat meer dan voldoende.

7.Conclusie

Alles bij elkaar biedt de A77-II heel veel waar voor je geld en is deze camera zeker een aanrader. Neem wel goede objectieven voor een optimaal resultaat.

Heb jij ook een Sony A77 II Body Zwart?

Ik dub tussen de Nikon D7200 en deze, Deze heeft het grote voordeel van het klapscherm en ik momenteel een SLT-A33 heb met 3 lenzen (1 kitlens en 2 lenzen van mijn oude Minolta 35mm camera)

De Nikon is 300 euro goedkoper te koop, is wat beter in low-licht, maar moet ik meer investeren in lenzen, en de Nikon ontbeerd het klapscherm die ik reuze handig vind op de A33. Verder is er binnen het ecosysteem van Nikon meer te koop, ook de accuduur van de Nikon is veel beter. Bij mijn A33 had ik 3 accu's zodat ik nooit zonder prik heb gestaan.

moeilijk kiezen..