Specificaties 13,3" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

HP Spectre x360 13-4110nd Review

m0ridin 3 november 2015, laatste update op 27 november 2015, 2.733 views

HP Spectre x360 13-4110nd

Niet de lichtste of goedkoopste, maar prima afwerking en prestaties. Een zeer flexibele convertible, met omklapbaar touchscreen waar maar mijn gevoel weinig mis mee is.

Pluspunten

• Afwerking
  • Accuduur
  • Flexibiliteit
  • Active stylus ondersteuning
  • Stil

Minpunten

• Leesbaarheid toetsen icm backlight (minimaal punt, zie edit in review. Bij weinig licht prima leesbaar, alleen bij voldoende omgevingslicht een puntje)
  • Intel graphics driver crashes
  • Niet de lichtste/compactste

Inleiding:

Na bijna een jaar de Lenovo Yoga 2 Pro in bezit te hebben zat ik met interesse naar de Spectre x360 te kijken... Over het algemeen voldoet de Yoga nog prima, maar er waren toch een paar dingen die me aantrokken.
  • Hardware matig

Nou zijn de specs niet enorm verschillend vergeleken met de Yoga 2 Pro (i5-4210u vs i5-6200u, zelfde grootte ssd, evenveel ram, afmetingen en gewicht nagenoeg gelijk) maar toch net weer nieuwere generaties van van alles, zuiniger, efficienter en sneller. Design spreekt me ook enorm aan. Hoewel ik qua resolutie achteruit ga (3200x1800 naar 1920x1080) is dit een bewuste keuze, had de yoga2 ook op 1920x1080 ingesteld en kies liever voor een lagere resolutie (maar nog meer dan prima voor mij op dit formaat) en langere batterijduur dan hogere resolutie ten koste van accu...
  • Accuduur

De Yoga 2 Pro gaat zo'n 5 a 6 uur mee denk ik, net niet genoeg om een dagje mee te werken. Van wat ik las komt hier bij de spectre net weer een paar uur bij en zou 8 a 10 haalbaar moeten zijn. Net dat verschil tussen wel of geen oplader mee, net dat vershcil tussen 'oeh, red ik het of red ik het niet'.
  • Active Stylus

Met de Spectre x360 kan ik een active stylus gebruiken voor aantekeningen en dergelijke, dit is niet mogelijk met de yoga 2 pro.
Al met al dus geen extreme dingen, maar voor mij genoeg om toch de knoop door te hakken en de x360 4110nd aan te schaffen (i5-6200u, 8GB, 256GB SSD), ook omdat ik toe was aan wat nieuws ;) Daarbij wil ik niet meer zonder touchscreen en ben ik wel gecharmeerd van het omklapbare scherm (simpelweg heel flexibel). Even getwijfeld aan een surface pro 4, maar is toch net meer gedoe met op mijn schoot werken en dergelijke (ik gebruik hem veel onderuit gehangen op de bank) van wat ik begrijp, en ook de surface book heb ik overwogen maar erg prijzig en ook de oplossing qua toetsenbord ben ik niet helemaal fan van.

Eerste indrukken::

De laptop bij coolblue op kunnen halen, ziet er prachtig uit (qua doos alleen al) en wordt geleverd met de lader, boekjes, compacte hoes (pluspunt dat deze er standaard bij zit, fijn!).

Eenvoudig hoesje, maar fijn en compact:
Hoesje

De laptop ziet er ook prachtig uit en voelt zeer degelijk aan... Mooi afgewerkt, niet heel licht (maar daar was ik me bewust van) en wel net iets compacter dan mijn yoga 2.

Laptop:
Laptop open

Helaas bleek bij mij de koptelefoon aansluiting defect! Alles was geinstalleerd en geconfigureerd en na 2 dagen eens een koptelefoon erin geprikt, werd deze niet gedetecteerd. Van alles geprobeerd en gedaan, maar helaas. Gelukkig topservice van coolblue, terug naar de winkel gegaan met het verhaal en kreeg direct een nieuwe opgestuurd (was niet op voorraad, moest dus uit magazijn komen) welke ik op zondag geleverd kreeg (again, kudos coolblue!).

Kan natuurlijk gebeuren een DOA, tot nu toe heb ik meestal geluk gehad, maar toch jammer en een kleine domper op de feestvreugde. Gelukkig werkt de nieuwe wel prima...

Wel ontdekte ik bij mijn nieuwe model dat er een Samsung SSD in zat (ipv een LiteOn ssd in mijn eerste exemplaar). Over het algemeen presteren ze volgens mij wel hetzelfde, maar het kan zijn dat er wat (kleine) performance verschillen in zitten.

Opnieuw alles geconfigureerd en ingesteld, HP levert weinig rotzooi mee (een support assistant waar je updates zou moeten kunnen halen, echter heb ik hier nog geen bios of driver updates van gemeld gekregen ook al was er een nieuwe bios uit). Je kunt wel garantie en systeem informatie bekijken, diagnostische info en tools benaderen, etc. Verder een HP Lounge (meteen afgegooid, volgens mij een muziek omgeving), antivirus en wat welkomst en recovery sw. Niets extreems. Windows 10 instellen gaat erg soepel dus dat ging allemaal vrij vlot.

Toetsenbord (met backlight aan):
Backlight toetsenbord

Toetsen van het toetsenbord zijn aluminium achtig, alleen heeft HP besloten het backlight ook licht/zilverkleurig te maken. Met backlight aan zijn de toetsen daardoor minder goed te lezen... Beetje onhandig, maar op zich geen punt. Standaard blijft de backlight led (op de F5 toets) standaard branden, maar dit is in de bios gelukkig uit te zetten. In de BIOS kun je trouwens komen door op ESC-F10 te drukken tijdens opstarten (en met alleen ESC kom je in het opstart menu). Wil je een bios flash/restore iets doen kan dit door Windows-B ingedrukt te houden voor een ~5 seconden bij indrukken van de powerknop.

*Edit*
Wat betreft het minder goed te lezen zijn van toetsen icm backlight, eigenlijk geldt dit alleen als er genoeg omgevingslicht is (en je het backlight dus niet nodig hebt). In het daadwerkelijke donker/slecht licht zijn de toetsen prima leesbaar... Al met al niet echt een punt dus wat mij betreft.

Verder een groot touchpad, hdmi en mini-displayport aansluitingen. 3 x USB3.0 en een SD kaart aansluiting (en dan lader en koptelefoon aansluiting). Al met al meer dan genoeg aansluitingsmogelijkheden voor mij.

Het keyboard typt wat mij betreft lekker, genoeg feedback, fijne travel. Het scheelt misschien dat ik geen grote handen heb, totaal geen gevoel van te weinig ruimte voor mij dus, valt me nu op dat het amper kleiner is dan het toetsenbord van mn 15.6" dell of het losse toetsenbord welke ik erbij gebruik :)

De batterij lijkt inderdaad langer mee te gaan dan de Yoga, maar door al het geklooi, geinstalleer en geconfigureer en benchmarken vind ik het lastig daar nu echt een conclusie over te geven. Ik zit nog even te kijken naar een manier om de batterij een beetje redelijk te testen (zonder er meteen 8 uur aan kwijt te zijn ;) )

Opladen gaat ook vlot heb ik het idee trouwens, van ~10% naar nu ~95% (terwijl ik benchmarks aan het draaien ben) in 2.5 uur oid.

*Edit*
Eerste indrukken van de batterij zijn prima overigens, heb nu even batmon van passmark meedraaien en die geeft zo om en nabij de 9 a 10 uur aan gebruik aan (ingeschat op huidig gebruik, en dat houdt in internetten, programmeren in android studio, beetje youtuben, klooien met muziek en gitaar, etc. Al met al zeer positief.

Al met al werkt alles uiterst vloeiend en soepel. Er zijn wat issues met de intel gpu driver (deze crasht soms waarbij je een melding krijgt), maar dit is een intel iets lijkt het (komt ook voor op de surfacebook, andere laptops met skylake cpus...

Deze laptop heeft een FullHD display (1920x1080) waar de Yoga 2 Pro een 3200x1800 resolutie had (welke ik alsnog ingesteld had op 1920x1080). Omdat de Yoga2 niet op zijn native resolutie draaide leken de letters iets zachter, maar dit kan ook een windows scaling puntje zijn. Al met al is de FullHD resolutie voor mij helemaal prima en ziet alles er prima scherp uit. Kijkhoeken zijn ook top en ook de helderheid is prima. Geen klagen qua scherm dus.

De laptop is over het algemeen ook heerlijk stil, alleen bij het draaien van de benchmarks hoorde ik de fan echt... Soms slaat hij aan maar bij dat is meer bij installaties en echt werken, niet bij algemeen gebruik (tot nu toe).

Ergonomisch is het een compromis, qua laptop geen enkel punt. Scherm is in alle hoeken te zetten (hey, hij is helemaal om te draaien) maar als tablet is het natuurlijk een zwaar, groot en aardig lomp geheel. De scherpe randen voel je dan ook wel. Maar dit zijn de consessies van een dergelijke hybride achtig apparaat.

Tablet Mode:
Tablet Mode

Tent Mode:
Tent Mode

Tent Mode

Benchmarks

Uiteraard ook wat benchmarks (ter info hier en daar ook nog wat benchmarks van bijvoorbeeld de surface book pro (van internet gehaald) en mijn eigen yoga 2 pro (i5-4210u, 8GB ram, 256GB SSD):

GeekBench 3:
Single-Core Score: 2850 (SurfaceBook: 3166. Yoga 2 Pro: 2470)
Multi-Core Score: 5926 (SurfaceBook: 6635. Yoga 2 Pro: 4727)

PCMark 7:
5039 (SurfaceBook: -. Yoga 2 Pro: 4984)

PCMark 8 (Home Test):
Accelerated: 3063 (SurfaceBook: 2336. Yoga 2 Pro: -)
Conventional: 2566 (SurfaceBook: 2336. Yoga 2 Pro: -)
Van de Surfacebook stond er niet bij welke vd 2 tests gedaan is... Ik vermoed dat de resolutie een impact op de score heeft.

Passmark PerformanceTest:
2131.1 (SurfaceBook: -. Yoga 2 Pro: 1851.1)

Subscores::
CPUMark: 4050 (SurfaceBook: -. Yoga 2 Pro: 3539)
2DGraphics Mark: 475 (SurfaceBook: -. Yoga 2 Pro: 443.7)
3DGraphics Mark: 879 (SurfaceBook: -. Yoga 2 Pro: 534)
MemoryMark: 1837 (SurfaceBook: -. Yoga 2 Pro: 1706)
DiskMark: 2897 (SurfaceBook: -. Yoga 2 Pro: 2708)

Cinebench R15:
OpenGL: 33.90 FPS (SurfaceBook: 32 FPS. Yoga 2 Pro: 25.07 FPS)
CPU: 281 cb (SurfaceBook: 301 cb. Yoga 2 Pro: 227 cb)

Cinebench R11.5:
OpenGL: 23.02 fps (SurfaceBook: -. Yoga 2 Pro: -)
CPU Single: 1.13 pts (SurfaceBook: -. Yoga 2 Pro: -)
CPU Multi: 2.93 pts (SurfaceBook: -. Yoga 2 Pro: -)

AS SSD Benchmark:

Atto HD Benchmark:

WIFI:
WIFI ondertussen ook getest, just in case. Krijg daar netjes mijn max snelheid van 120mbps en ook in de slaapkamer (2 muren tussen mij en de router, 5ghz netwerk) krijg ik nog zo'n 50 tot 60mbps... Prima in orde lijkt het dus!

Daarnaast ook de SSD nogmaals getest en dit keer betere resultaten, misschien dat het een gevolg was van indexen oid in het begin? Zal het op momenten blijven testen, vooral omdat ik benieuwd ben hoe constant het nou is.

*EDIT*
Ik heb, omdat het kon en zo uitkwam, mijn ssd vervangen voor de 500GB Samsung 850 evo versie. Dat ging vrij soepel (ik ben niet heel handig, dus het openmaken is altijd spannend... Maar kwestie van de schroefjes losdraaien en loswrikken, voorzichtig!) en dit zijn de nieuwe as-ssd resultaten:

Spectre Samsung850

2DGraphics Mark: 557
3DGraphics Mark: 856
MemoryMark: 1874
DiskMark: 4419

Het is een prachtig apparaat, snel en mooi afgewerkt. Het is ook een compromis (in tablet mode lomp, zwaarder dan de gemiddelde ultrabook, etc) maar dat is een bewuste keuze. Waar het eerste model een niet werkende koptelefoon aansluiting had heb ik met de tweede gelukkig geen problemen... Maar wie weet zijn er toch wat qc/build-issues (las van meer problemen bij het zoeken naar mijn issue, maar ja... dat heb je met elke laptop en release uiteraard).

Het is een redelijke upgrade vanaf mijn Yoga 2 Pro maar als ik heel eerlijk ben zeg ik dat het niet echt een nodige is. 1200 euro is een hoop geld, maar ook wel redelijk de standaard. Ik denk dat hij het geld wel waard is, je krijgt de nieuwste hardware (muv eventueel de SSD?) in een prachtig afgewerkt pakket. Het voelt kwalitatief prima aan en zo ziet het er ook uit. FullHD is voor sommigen misschien een minpunt, voor mij juist een pluspunt.

Al met al blij met de aankoop en zal waar nodig de review aanvullen naar aanleiding van mijn ervaringen verder :)

Mochten er nog vragen en/of opmerkingen zijn, ik hoor het graag!

*Edit*

Even een toevoeging, net met pcmark batterijduur getest (PCMark 8 creative conv.) en deze gaf een 7:38 geschatte tijd aan. Ikzelf haal volgens BatteryBar gemiddeld een 8:30 uur... Zeer tevreden mee en kom er over het algemeen makkelijk de dag mee door. (Internetten, android studio programmeren, documenten, etc).

Hoewel ik nu een kortere kabel op de lader heb (0.5m oid) en dat scheelt ook al een hoop ruimte qua meenemen.

Heb jij ook een HP Spectre x360 13-4110nd?

Bedank voor je leerzame review. Er is tegenstijdige informatie op verschillende sites over het beeldschermcoating; is het beeldscherm mat of glanzend? Vriendelijk dank voor je antwoord.
Dank je, wat betreft het scherm...Dat is glanzend, er zijn wel matte screenprotectors voor ondertussen maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Bedankt voor je enthousiaste verhaal. Omdat het apparaat qua laptop best compact en licht is, ben ik benieuwd of dat wellicht een beetje verloren gaat door een lompe adapter. HP heeft dat in het verleden wel eens gedaan. Tot nu toe nog geen enkele melding daarover gelezen i.v.m. de Spectre x360. Je meldt wel dat er een kort snoertje aan zit - prima natuurlijk - maar hoor groot / zwaar is de adapter zelf? Foto?
De adapter zelf is ook erg compact, alleen de stroomkabel was erg fors (dik en lang) maar door die door een kortere versie te vervangen is het wat mij betreft nu prima te doen.

Hier een foto met een pen ter vergelijking ;)

Adapter...

[Reactie gewijzigd door m0ridin op 5 januari 2016 11:04]

Nog bedankt voor je reactie - met foto!
Is zeker mooi compact, maar de overdaad aan snoer lijkt inderdaad wat overdreven.
No worries. En idd, hoewel het met die kleinere micky mouse stekker al een heel stuk beter is. Daarvoor zat ook nog een (dikkere) mickey mouse stekker van ik denk 1.5m (of meer) aan. Dat was echt te veel.
Zou je deze kunnen uitbreiden naar 16GB RAM?
Nope, vastgesoldeerd dus wat er in zit is waar je het mee moet doen...
Dat is jammer, maar wel bedankt voor de info!
Heb je ook zelf een actieve stylus in gebruik? Zo ja welke, en werkt dit goed?
Heb zelf de DELL 750-AAHC gekocht...

Werkt verder prima (voor zover ik kan inschatten), maar heb hem slechts een paar keer gebruikt. Verder niet echt behoefte aan/nodig in mijn gebruik.
Werkt stylus van Dell deze nog bij u? Ik lees overal dat de ondersteuning voor Spectre x360 gestopt is sinds er nieuwe updates voor de laptop gekomen zijn.
Lijkt hier nog prima te werken ja, gebruik hem eigenlijk amper tot nooit maar als ik hem nu even in OneNote test werkt het nog zoals verwacht...
Ik heb zelf een Spectre x360 13-4100nd (de "bruin/koperen" variant) met een 128 GB SSD. Dat was geen bezwaar omdat ik al wist dat deze te vervangen is voor een groter exemplaar. Nu is over wat er wel en wat er niet werkt nog wel wat onduidelijkheid op de diverse fora. Klopt het dat je de pricewatch: Samsung 850 EVO M.2 500GB er in hebt gedaan en herkende hij hem direct?

Alvast bedankt voor je reactie.
Die heb ik er inderdaad in zitten en volgens mij werkte die zonder problemen ja :)

Probeer me te bedenken wat ik ook alweer heb gedaan voor 'speciaals' maar volgens mij was het gewoon een kwestie van de oorspronkelijke schijf clonen (of heb ik er uiteindelijk een nieuwe windows install op gedaan) en werkte het gewoon...

Maar het is alweer even geleden dus kan het me niet helemaal meer herinneren...
Bedankt, nu alleen nog even tijd vinden voor de upgrade :-)
Nog even een update. Uiteindelijk gekozen voor de Samsung SM951 (AHCI) 512GB (pricewatch: Samsung SM951 (AHCI) 512GB.

Backplaat is met enige gewrik te openen. De SSD was zomaar vervangen. Vervolgens was het wel een gedoe om Windows geinstalleerd te krijgen. De EUFI werkte niet echt mee waardoor hij vertikte van de USB stick te booten. Uiteindelijk eerst Windows in Legacy-mode geinstalleerd en geconfigureerd. Vervolgens een image gedraaid met CTWimage2. Daarna het BIOS weer op EUFI gezet. Vervolgens wilde hij wel booten van de Image harde schijf waarna binnen 10 minuten de image terug was gezet en alles weer draaide zoals het hoort.

Deze NVMe M.2 SSD geeft in Crystalmark een throughput die een factor drie hoger ligt dan SATA III. Namelijk 1654 Mb/s Read en 1590 Mb/s Write voor de eerste test en ook de rest is sneller dan de originele SSD.

Zeker nu hij weer in EUFI mode draait is het opstarten echt in een paar seconden afgerond. De snelheid van de SSD is in ieder geval voor de rest van de levensduur geen probleem meer. :)
Thanks for de update :)

Heel gedoe uiteindelijk dus om eea aan de praat te krijgen, extra fijn dat die dingen zo rete-snel zijn hehe. Maar merk je ook echt snelheidsverschil in dagelijks gebruik?

Kan me voorstellen dat het voor bepaalde functionaliteiten of soort gebruik een voordeel is die NVMe M.2 ipv de SATAIII, maar voor de doorsnee gebruiker?

Hoe dan ook, het feit dat het kan is natuurlijk al reden genoeg ;)
Op dit moment merk ik het verschil niet echt. Hij was al erg snel en is nu nog sneller. Maar goed, de bedoeling is dat ik toch de nodige jaren met het apparaat doe en vaak zie je na twee tot drie jaar dat e.e.a. trager begint te voelen omdat de eisen die gesteld worden aan de hardware stijgen.
Welke stylus heeft u in gebruik? De hp active stylus is niet meer leverbaar, en ik lees overal dat de dell niet meer reageert sinds er updates voor de spectre x360 gekomen zijn. Wat zijn uw ervaringen? Ik heb spectre x360 4110nd

[Reactie gewijzigd door samsunggirl69 op 29 mei 2016 12:49]

Had op je reply hierboven ook al gerageerd, maar de DELL 750-AAHC welke ik heb lijkt gewoon nog steeds te werken hoor... Iig in onenote.
Ik heb de eerste spectre x360, nu 1,5 jr in bezit en de pc is 6 weken geleden stuk gegaan. In een keer zwart scherm. Via mijn ict dienstverlener naar HP doorgezet. Al met al heb de laptop nog niet terug.
Eerst zou het moederbord de oorzaak zijn, vervolgens bleek dat niet nodig volgens HP, maar heb ik doorgezet om toch te vervangen en bleek een kleine doorbranding geconstateerd te zijn. Vervolgens na 3 weken retour en weer mee aan de slag , echter nu komt er steeds een blauw scherm en valt de pc uit. Weer naar HP en nu zou het geheugen een issue zijn, maar men weet niet wanneer dit onderdeel binnen komt. Ik wacht nu al 2 weken op een status, maar ze weten het niet. De gigant HP weet het niet.

Conclusie koop geen HP, want je wordt niet geholpen of krijgt geen antwoord op je vraag wanneer je pc gereed is. Super slecht en frustrerend!