Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 8.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

CM Storm Mizar Review

melek-taus 5 november 2015, 502 views

CM Storm Mizar

Mizar is een heldere ster binnen het sterrenbeeld "de Grote Beer". Naar mijn mening heeft Cooler Master met de Mizar echt een heldere ster op de markt gebracht.

Pluspunten

• Ergonomisch gebouwd
  • Prettig materiaal
  • Goed uitgevoerde laser sensor
  • Zeer net vormgegeven met mooie verlichting
  • Rubberen grips voor betere grip
  • Uitgebreide software en verlichtings functies
  • Ligt prettig in de hand
  • Muisknoppen perfect gepositioneerd

Minpunten

• Vingervlek gevoelig
  • Scrolwiel kraakt
  • Software is traag bij het toepassen/ opslaan

Review: Cooler Master Mizar

Specificaties
Verpakking
Uiterlijk
Software
Gebruik

================================================================================

Inleiding:

Onlangs heb ik voor mijn vrouw een mooi nieuw notebook gekocht. Zo blij als ze met haar nieuwe notebook is ben ik nog blijer dat er dan ook nieuwe randapparatuur moet komen. Bij een nieuw notebook hoort immers ook een nieuwe muis en eventueel zelfs een nieuwe muismat.
Mijn vrouw gamed niet veel, in ieder geval niet zoveel als mij en ook zit zij liever achter de Wii U, Natuurlijk speelt ze weleens spelletjes op de laptop en met name Facebook spelletjes of the Sims 3 en dergelijke. Verder doet zij ook veel met Office en bewerkt zij foto's en filmpjes.
Naar mijn mening heeft iedereen een goede muis nodig en zij was ook al niet zo tevreden met haar simpele o zo kleine laptop/ mini muis. Ik hoorde haar vaker vloeken en tieren dat de muis niet reageerde zoals zij wilde, niet nauwkeurig genoeg was en ook niet lekker in de hand lag.
Veel eisen heeft zij gelukkig niet al moest de muis wel lekker in de hand liggen, het liefst met rubberen zijkanten en verder niet al te veel poespas. Voornamelijk moet de muis goed en snel kunnen reageren zodat ze deze ook kan gebruiken op kleine oppervlakten.
Een van de eisen die ik zelf stelde was dat het een game muis moest zijn voorzien van een laser sensor, dit omdat de laptop ook buitenhuis en dus overal en nergens wordt gebruikt. Het oppervlakte voor de muis is dus niet altijd gelijk. Laser muizen staan er bekend om dat deze op de meeste oppervlakten werken in tegenstelling tot een optische muis. Ook ben ik er zelf al vaker achtergekomen dat haar huidige optische muis op de tafel bij mijn schoonouders niet werkt, Hier heb je natuurlijk een muismat voor, maar deze wordt helaas niet altijd tevoorschijn getoverd.

Cooler Master is een merk wat voornamelijk bekend is door hun erg mooie behuizingen en water koelers. Onder de naam CM Storm brengt Cooler Master ook gaming apparatuur uit zoals muizen, toetsenborden en dergelijke. CM Storm is de afgelopen jaren ook aardig bekend geworden met hun grote lijn aan mechanische toetsenborden, maar mijn idee doen hun muizen het niet echt goed op de markt. Wat hier de reden van is weet ik niet, ik kan het ook helemaal mis hebben, Cooler Master brengt namelijk toch wel aardige muizen op de markt voor een hele nette prijs. Dus ging ik eens bij hun in het assortiment op zoek naar iets leuks.

Onlangs heb ik dus een mooi pakketje mogen ontvangen. Of moet ik eigenlijk zeggen dat ik een pakketje heb mogen ontvangen met 2 doosjes erin. Aangezien Felek (de kat) al direct op de doosjes afkwam en maar moeite had om te kiezen wat hij nou mooier vond en Robbie (de hond) liggen bleef heb ik ditmaal foto's gemaakt met Felek terwijl hij de doos kopjes aan het geven was.

In deze review beoordeel ik de Cooler Master Mizar zo objectief mogelijk met gebruik van veel foto's die ik host via Photobucket. Wel betreft het hier een gebruikers review, dus puur een beoordeling van mijn ervaring met dit product en dus geen technische testen en dergelijke aangezien dit niet iets is wat ik zelf interessant vind aan reviews. Mijn bedoeling is een review te schrijven met puur alleen de ervaringen van een veel eisende gebruiker met natuurlijk de bijbehorende gebruikers testen en foto’s.

Sinds enkele weken gebruik ik een Canon DSLR. Ik ben dus nog aan het leren hoe ik het beste foto's kan maken.

Specificaties:

Hieronder de specificaties van de Mizar zoals deze op de website van Cooler Master te vinden zijn.

Cooler Master Mizar product pagina

De Mizar is voorzien van een Avago ADNS-9800 Laser Sensor welke vaker wordt gebruikt in laser gaming muizen en mits de uitvoerig goed is betreft het hier een uiterst nauwkeurige sensor.
Met een maximale DPI waarde van 8200 welke middels stappen van 100 DPI kan worden aangepast heb je nogal de keuze om de muis compleet naar eigen gebruik in te stellen.
De reactie tijd van 1m/s op een 1000hz polling rate zorgt ervoor dat de muis erg snel op bewegingen kan reageren en ook kan deze tot 120 inch per seconde (IPS) registreren.
De LOD (lift of Distance) van de sensor is < 2.1mm wat betekend dat de sensor < 2.1mm van de grond afstaat.
Middels het onboard geheugen van 128KB kunnen 4 profielen en alle gemaakte instellingen in de muis worden opgeslagen. Dit zou betekenen dat als je de muis hebt ingesteld je deze zonder software op een andere computer kan gebruiken.

Wat mij wel tegenstaat is dat de muis voorzien is van "angle snapping". Angle snapping zorgt ervoor dat als er bewegingen binnen een bepaald patroon worden gemaakt de muis dit subtiel aanpast om rechte lijnen aan te houden. De muis probeert dus je bewegingen te voorspellen en corrigeert dit om een rechte lijn te kunnen maken. In sommige gevallen kan dit handig zijn, maar toch vind ik dit als gamer en als grafisch vormgever geen positieve feature aangezien de muis niet altijd 1 op 1 je handelingen registreert.

De Mizar heeft 7 fysieke knoppen, rechts, links, twee bij de duim, het scrolwiel, en dan nog de twee DPI knoppen onder het scrolwiel. De knoppen bieden ook mogelijkheden voor het instellen van macro's wat dus ideaal kan zijn in software en ook in games.
Het gebruikte materiaal waar de Mizar van is gemaakt bevat een zogeheten "Soft Touch Paint" laag waardoor deze prettiger in de hand zou liggen. De rubberen grepen aan beide zijkanten zorgen natuurlijk ook voor een beter comfort, maar ook zorgen deze voor een betere grip op de muis.
Met een formaat van 124.8 x 60.4 x 40.2 mm is de Mizar niet groot of klein. het betreft hier een vrij normaal formaat voor een gaming muis en zal dus vrijwel iedere hand goed liggen.
De Mizar weegt ongeveer 120 gram wat niet heel licht is voor een muis, het is ook puur wat je zelf gewend bent en prettig vind. Het gewicht zorgt natuurlijk ook weer voor een betere controle. Lichte muizen hebben namelijk sneller kans op uitschieters of ongecontroleerde bewegingen.

De specificaties liegen er duidelijk niet om, de Mizar is een echte gaming muis waar je uren plezier van kan hebben zonder dat je handen moe zouden worden.

Verpakking:

Bij gaming apparatuur is het standaard dat er gebruik wordt gemaakt van een vrij sprekende verpakking. Op de voorkant van de doos zien we in het groot de Mizar afgebeeld met een soort van kosmische straling eromheen. Wat niet op de foto's is te zien is dat de achtergrond geheel mat zwart is en dat de Mizar in het glimmend erop is afgebeeld. Dit zorgt op de verpakking voor een erg mooi contrast vooral met de glimmende tekst waarmee de belangrijkste specificaties worden benadrukt.

De achterkant van de verpakking is deels mat en vermeld de verdere specificaties van de Mizar en functies aan hand van kleine afbeeldingen.

De verpakking is voorzien van een soort deurtje welke door klittenband wordt vastgehouden. Zo kan je de Mizar dus goed bekijken zonder deze uit de verpakking te halen. Op het deurtje zelf vinden we nog een beetje uitleg over het design van de Mizar.

De Mizar zit verder alleen nog met een gebruiksaanwijzing in de verpakking. Verdere accessoires zijn we natuurlijk ook niet nodig.

Een verpakking zegt natuurlijk niet veel over de inhoudt echter een aantrekkelijke verpakking zorgt natuurlijk wel voor een betere verkoop aangezien dit opvalt in een stelling. De verpakking oogt goed en stevig, de kans op beschadigingen tijdens transport lijken mij nihil te zijn.

Cooler Master heeft duidelijk alles erop gedaan om de koper alleen al aan hand van de verpakking goed te informeren over de inhoud.

Uiterlijk:

Het ontwerp van de Mizar is ge´nspireerd op klassieke, rechtshandige en ergonomische stylen. Dit is ook duidelijk terug te zien als de we de Mizar beter bekijken.

Cooler Master heeft rekening gehouden met de natuurlijke greep van je hand bij het ontwerp om voor maximaal comfort te zorgen. De bedoeling is dat je de muis uren kan gebruiken zonder dat je last van je hand of pols krijgt door de natuurlijk houding.

De Mizar is zoals in de specificaties vermeld voorzien van een Soft Touch coating waardoor deze een stuk prettiger aanvoelt. Het betreft hier wel een mat zwarte coating wat tijdens gebruik helaas wel voor vingervlekken kan zorgen. Dit is namelijk iets waar je aan vast zit als er mat zwart materiaal wordt gebruikt. Tijdens het schieten van de foto's heb ik ook meerdere malen de muis een beetje moeten afnemen omdat het materiaal ook veel stof aantrekt.

De bolling op de rug en lage voorkant zorgen ervoor dat de Mizar erg goed in de hand zou liggen en is ook voor meerdere grepen bedoelt. Het zou dus niet uitmaken of je nou van een klauw greep of palm greep gebruik maakt, de Mizar ligt in vrijwel alle gevallen erg goed in de hand.

Het eerste wat ons opviel aan de Mizar is natuurlijk het grote Cooler Master logo of eigenlijk het CM Storm logo hoe Cooler Master hun gaming afdeling noemt. Het logo kan in 7 kleuren oplichten en hier gaan we later verder op in.

De linkerkant van de Mizar is voorzien van een groot rubberen vlak voor de pink. Dit zorgt natuurlijk voor een betere grip op de muis waardoor je pink niet zomaar van de muis afglijdt. Cooler Master heeft ervoor gekozen om het rubber te voorzien van kleine putjes voor extra grip en comfort. Ik moet hierbij zeggen dat het gekozen rubber met putjes een stuk fijner aanvoelt dan het type dat ik bij andere merken heb gezien.

Wat ook goed opvalt aan de linkerkant is een duidelijk inkeping voor de pink en voor de palm van je hand is er een verbreding aan de achterzijde.

Aan de rechterzijde boven de duim zien we twee mooie grote knoppen. Deze zitten direct boven de duim waardoor je zonder teveel moeite de knoppen kunt benaderen en indrukken. Ook is de duimzijde voorzien van een rubberen grip zodat je ook met je duim goede grip op de muis hebt. Goede grip zorgt natuurlijk voor een betere controle tijdens het bewegen van de muis.

Ook is de rechterzijde van de Mizar is zoals te verwachten voorzien van een inkeping voor de duim. De hele muis is duidelijk ergonomisch ontworpen voor rechtshandigen.

Van bovenaf kunnen de asymmetrische vorm van de Mizar beter bekijken en zien we dat er veel rekening is gehouden met de vorm van je hand. De achterkant voor de palm is een stuk breder dan het midden voor je duim en pink en de voorkant is weer een stuk breder voor de ligging van de andere vingers.

Het scrolwiel is voorzien van een rubberen laag met een soort van profiel wat ook voor een betere grip tijdens het scrollen moet zorgen.

De achterkant gaat helemaal tot aan het einde schuin naar beneden. Dit heeft ook weer te maken met de bouw en natuurlijke houding van je hand.

De USB aansluiting is voorzien van een laagje goud (gold plated) wat technisch gezien geen voordelen heeft. Er wordt doorgaans gezegd dat dit voor een betere latency of signaal zorgt echter dit is onmogelijk aangezien de plug totaal geen invloed heeft op het signaal. Het signaal wordt namelijk verstuurd middels de interne connectors.
Het enige voordeel wat gold plated heeft is dat de USB plug zelf minder last heeft van oxidatie/ corrosie. Echter de kans is nihil dat een USB connector corrodeert/ oxideert.
Wel moet ik hierbij zeggen dat ik gold plated USB aansluitingen er geweldig uit vind zien al zie je dit natuurlijk niet als je de muis hebt aangesloten.

Wel is het erg handig dat de USB aansluiting is voorzien van het CM Storm logo. Zou je namelijk meerdere USB apparaten gebruiken weet je aan hand van de plug om welk apparaat het gaat.

De USB kabel is voorzien van een zwarte gevlochten sleeve. Dit zorgt ervoor dat de kabel stugger is waardoor er minder kans is op kabel breuken of dat deze rare bochten maakt. Je kan de kabel namelijk hierdoor een beetje buigen en een houding geven.

Aan de onderkant van de Mizar is zien we 4 teflon glijders, op elke hoek is dus een glijder/ voetje aanwezig. Zelf ben ik een voorstander van 2 grote teflon glijders aangezien dit voor minder frictie zou moeten zorgen en het glijden dus soepeler gaat. Dit is echter vrijwel niet te meten en het is persoon eigen wat fijner is in gebruik
Wel is het zo dat bij gebruik van kleine glijders in de hoek de muis altijd recht op de muismat staat.

Naar mijn mening heeft Cooler Master toch echt een heel goed uitziende muis op de markt gebracht. Niet alleen ziet de muis er geweldig uit maar ook is er over elk aspect van het uiterlijk goed nagedacht. De muis is ergonomisch en ook is de benodigde gamer bling aanwezig. Met een muis zoals dit mag je gerust worden gezien op een lan party.

Met een muismat zoals de Swift RX maak je de Mizar natuurlijk helemaal af.

Software:

Om alle functies zoals de verlichting en dergelijke kunnen bespreken moeten we eerst de benodigde software hiervoor downloaden en installeren. De benodigde software kan zoals te verwachten via de product pagina van de Mizar worden gedownload.

Na de installatie van de Cooler Master software kunnen we deze openen middels de Mizar snelkoppeling en komen we in het hoofdscherm (Main) terecht. Hierin heb je de mogelijkheid de functies van alle 7 knoppen te wijzigen. Ik gebruik bijvoorbeeld altijd een standaard DPI waarde waardoor de twee DPI knoppen overbodig zijn. Deze kan ik in dit geval dus geheel andere functies geven. Waar Cooler Master wel over nagedacht heeft is de mogelijkheid om 1 knop in te stellen als zijnde DPI cycle. Zou je bijvoorbeeld wel meerdere DPI instellingen gebruiken heb je alsnog deze mogelijkheid als je een van de knoppen toch een andere functie wilt geven.

Het tweede tab binnen de software is het geavanceerde menu (Advanced), Binnen deze optie kan de DPI waardes compleet naar eigen zeggen aanpassen en ook kan je de polling rate wijzigen.
In ditzelfde menu heb je de mogelijkheid de verlichting van de Mizar aan te passen. Op dit moment viel het mij op dat je zelfs verlichtingseffecten kon toepassen. Zo kan je ervoor kiezen dat de verlichting een ademend effect heeft, maar ook kan je instellen dat deze snel knippert. Deze functies had ik in eerste instantie niet verwacht aangezien hier verder ook nergens over wordt gesproken. Voor mij biedt dit wel wat toegevoegde waarde aangezien ik het altijd erg mooi vind lijken als het logo een ademend effect heeft.
Verder kan je in dit menu de snelheid van de cursor aanpassen en ook de klik en dubbelklik snelheid van de muisknoppen. Wat ik verder ook een erg positieve toevoeging vind is de optie om "angle snapping" uit te schakelen. Niet iedereen vindt "angle snapping" nadelig echter er zijn gebruikers zoals mij die liever 1 op 1 reactie willen en dan is dit een erg mooie uitkomst.

In het derde tab komen we terecht in het macro management menu (Macro). Elke toets kan je een macro toewijzen en deze kan je geheel naar eigen voorkeur aanpassen. Je kan dus niet alleen de toetsen reeks of functie reeks aan een knop toevoegen, maar ook kan je de snelheid van de macro aanpassen. Dit zijn toch erg handige functies voor het geval je bijvoorbeeld binnen een MMO een Skill reeks als macro instelt. Hierdoor kan je bijvoorbeeld door de druk op een knop een heel Skill rijtje afgaan rekening houdend met de ingame animaties. Ik gebruik altijd macro's voor bijvoorbeeld de knip/ kopieer en plak functies binnen Windows. Ik stel dus altijd 2 macro's binnen Windows in als zijnde CTRL C en CTRL V.

Het vierde tab is de profielen pagina (Profiles). Hier vind je alle ingestelde profielen terug en kan je ook nieuwe profielen aanmaken of juist profielen verwijderen. Alle bovengenoemde software matige functies kunnen namelijk per profiel worden ingesteld. Ik gebruik bijvoorbeeld voor bepaalde games en applicaties een ander profiel. Om deze profielen gemakkelijk van elkaar te kunnen onderscheiden pas ik de verlichting van de muis op dat moment ook aan.

Om bepaalde instellingen zoals macro's te kunnen hergebruiken is er een bibliotheek tab aanwezig (Library). Hierin kan je bijvoorbeeld macro's toevoegen voor andere profielen.

Het laatste tab is de Cooler Master Support tab (Support). Middels deze tab heb je de mogelijkheid om naar de support pagina van Cooler Master te gaan om een vraag te stellen. Ook krijg je middels deze pagina eventuele updates en dergelijke binnen.

Net als de Mizar zelf ziet de software er erg gelikt uit. De software oogt erg prettig en overzichtelijk en zo is het ook in gebruik. Vaak is dit soort software omslachtig door de vele functies echt Cooler Master heeft er toch echt voor gezocht dat het zo gebruiksvriendelijk als mogelijk blijft. Niet vaak kom ik dit soort prettige software tegen.
Het enige nadeel dat ik ondervond met de software is dat het erg lang duurt voor de wijzigingen zijn opgeslagen. Je kan de muis tot die tijd ook niet gebruiken. Het duurt gemiddeld 30 seconden voor de wijzigingen zijn verwerkt. Wel worden de wijzigingen op de muis zelf opgeslagen waardoor dit ook op een andere computer van toepassing is.

Gebruik:

Als we de Mizar aansluiten licht het CM Storm logo in het wit op. Wat ik niet had verwacht is dat zowel de DPI knoppen (pijltjes) als het scrolwiel ook oplicht. Dit is toch een erg nette toevoeging aan de Mizar.

Na het installeren van de software kunnen de Mizar pas echt gaan gebruiken en ik begin met het aanpassen van de verlichting. Zoals vermeld is het binnen de software mogelijk om tussen 7 verschillende kleuren verlichting te kiezen.

Rood

Blauw

Licht blauw

Geel

Groen

Paars

Wat mij nu pas opvalt is dat het scrolwiel en de DPI knoppen helaas niet mee kleuren en dus altijd wit oplichten. Dit vind ik persoonlijk een erg grote tegenvaller aangezien als je een andere kleur gebruik je toch verwacht dat alles van kleur verandert. Als je dus een andere kleur verlichting wilt gebruiken zul je alsnog wit verlichtte elementen op de muis zien.
Wel moeten we allen bekennen dat het CM Storm logo er echt geweldig uitziet als deze verlicht is. Dit geeft de Mizar toch echt net dat beetje extra gamer bling wat het afmaakt.

Wat ik vooraf nog niet wist is dat het ook mogelijk is om de verlichting een effect te geven. Je kan kiezen voor een ademend effect (Breathing) en een effect waardoor de verlichting een andere kleur krijgt bij het indrukken van een muisknop (Rapid Fire). Middels twee filmpjes zal ik deze effecten laten zien.

Als de verlichting van de Mizar te vel is heb je gelukkig ook nog de mogelijkheid de helderheid/ kracht van het licht aan te passen. Het aanpassen van de helderheid wordt met percentages aangegeven en er zijn 5 helderheid niveaus beschikbaar voordat de verlichting wordt uitgeschakeld.
Er zijn dus meer dan genoeg mogelijkheden om de verlichting van de Mizar naar eigen voorkeur aan te passen.

100%

80%

60%

40%

20%

De Mizar ligt er prettig in de hand, dit was ook wel te verwachten aangezien Cooler Master hun best heeft gedaan om de natuurlijke houding van een hand binnen de vormgeving van de muis te verwerken. Het gebruikte materiaal voelt ook erg stevig aan en is ook erg mooi en netjes afgewerkt. Nergens geen scherpe of uitstekende randjes de hele muis voelt gewoon echt heel goed in de hand aan. De Mizar kraakt verder ook niet als er erg hard op wordt gebruik wat duidt op een erg stevige en solide bouw van de muis.

Het rubber en de inkepingen zorgen tijdens gebruik ervoor dat mijn duim en pink niet zomaar van de muis afglijden of afdwalen. Dit kan namelijk bij gladde of raar vormgegeven muizen wel gebeuren. Misschien ben je er zelf niet op verdacht of al aan gewend maar veel muizen zorgen er juist voor dat je pink of wreef over de muismat sleept. Dit is bij de Mizar totaal niet van toepassing aangezien je pink en duim als ware aan het rubber kleven, positief bedoelt natuurlijk. Hierdoor heb je natuurlijk veel meer controle over de muis en kan je ook sneller reageren.

De muisknoppen boven de duim liggen in mijn geval precies goed. Deze kan ik zonder enige moeite vinden en indrukken. Het indrukken van de bepaalde knop gaat haast geheel natuurlijk als de knoppen goed geplaatst zijn.

De gebruikte knoppen van de Mizar voelen verder erg goed aan. De knoppen zijn niet te zwaar om in te drukken en voelen gewoon prettig aan. Soms zijn de knoppen te licht of juist te zwaar, maar de knoppen van de voelen gewoon erg goed.
Het geluid dat van de knoppen afkomt is ook niet ergerlijk hard. Natuurlijk hoor je de knoppen wel als je ze indrukt en ook wel beter dan bij veel andere muizen, maar het is niet dat deze veel lawaai maken.

Hetzelfde geldt echter niet voor het scrolwiel, deze maakt bij het vooruit scrollen namelijk een vrij hard krakend geluid. Bij het achteruit scrollen hoor je dit geluid niet. Verder reageert het scrolwiel erg fijn. Je voelt duidelijk de stappen die je maakt en door het rubberen profiel kan je ook lekker weg scrollen vooral als je erg lange reviews aan het lezen bent.

Door het geluid van je computer wat harder te zetten kan je aan hand van het onderstaande filmpje het geluid van de Mizar ervaren.

De buitenkant is afgewerkt met een Soft Touch coating welke ook echt prettig aanvoelt. Vaak voelen dit soort lagen een beetje raar aan, alsof het haast statisch is echter de laag die Cooler Master heeft gebruikt voelt gewoon echt goed aan. Het enige nadeel dat ik ondervond is dat deze laag erg snel beschadigd, maar ook vingervlek gevoelig is. Ik ben dus eigenlijk wel benieuwd hoelang deze laag goed blijft. Wel kan ik je verzekeren dat je uren lang game plezier van de Mizar kan hebben zonder dat je last krijgt van je vingers of hand. Zo prettig voelt het materiaal en de vorm aan.

Zelf gebruik ik al jaren optische muizen, hier en daar heb ik weleens een laser muis gehad echter ben ik hier ook snel weer vanaf gestapt. Op een of andere manier vind ik optische muizen een stuk fijner reageren. Toch is dit een van de enige laser muizen die ik ooit heb gebruikt die daadwerkelijk doet wat ik wil. Ik ben geen pro gamer, maar ik voel wel wanneer een muis niet goed reageert of als een muis beter reageert.
De Avago ADNS-9800 Laser Sensor in de Mizar is naar mijn idee erg goed uitgevoerd. Ik heb natuurlijk angle snapping middels de software uitgeschakeld zodat ik volledige controle over de muis heb. De Mizar reageert op dat moment perfect en doet precies wat ik wil. Het voelt heel vloeiend aan en ik kom haast geen verschil tegen in FPS games met mijn erg goed uitgevoerde optische muis.

Er zijn weinig echt accurate testen om na te gaan hoe goed een sensor reageert. Dit is veel gevallen namelijk gebruiker eigen. Natuurlijk zal een ervaren gebruiker of een pro gamer meer gevoel hiervoor hebben waardoor het voor hen duidelijk wordt of er sprake is van een goede of juist slechte sensor.
Om aan te tonen dat de Mizar voorzien is van een aardig goede sensor heb ik binnen MS Paint enkele tekeningen met verschillende DPI waardes gemaakt. Voornamelijk kan je hiermee alleen aantonen of er sprake is van jitter op bepaalde DPI waardes. Jitter is een soort van gestotter in een getrokken lijn wat voornamelijk veelal in bochten en schuine lijnen ontstaat op hoge DPI waardes.

Hoge DPI heeft trouwens pas echt nu als er gewerkt wordt op een absurd hoge resolutie of eventueel bij gebruik van 6 displays met hoge resoluties. Eventueel bij fotobewerking kan ik nog begrijpen dat hoge DPI waardes van pas kunnen komen.
Hoge DPI waarden zijn naar mijn mening meer een marketing stunt waar iemand ooit mee is begonnen en de rest helaas volgt. Dit omdat veel leken een goede muis beoordelen op de beschikbare DPI waardes zonder te begrijpen wat DPI eigenlijk inhoudt.
De term DPI staat voor de pixel afstand die wordt afgelegd per inch. Des te hoger de DPI waarde des te meer pixels er worden afgelegd bij het bewegen van de muis. Dus als er gebruik wordt gemaakt van een DPI waarde van 8200 zal de cursor een afstand van 8200 pixels afleggen als de muis een inch wordt bewogen. Met een dermate hoge DPI instelling vlieg je dus zonder het door te hebben over het scherm.

Aangezien ik zelf altijd een DPI gebruik van rond de 1000 heb ik voor elke geteste DPI waarde de snelheid van de muis lager gezet. Zou ik dit niet doen dan zou de muis alle kanten opschieten aangezien alles boven de 2500 DPI absurd hoog is en oncontroleerbaar is.

Zoals we hebben gezien presteert de muis in alle DPI waardes gelijk. Er is alleen sprake van minimale jitter zelfs op de hoogste DPI waarde wordt de jitter niet veel erger dan op de andere DPI waardes. De aanwezige jitter is dermate minimaal dat dit geen problemen zou moeten opleveren.
Om toch na te gaan of er ook jitter aanwezig is op een lage DPI instelling heb ik het ook nog eens op 800 DPI getest en zoals te verwachten is dit gelijk aan de voorgaande resultaten.

Goede laser muizen staan er bekend om dat ongeacht DPI waarde de jitter minimaal blijft. Zoals duidelijk te zien is de Mizar voorzien van een uitstekende sensor.

De Mizar heb ik onder andere samen met de Swift-RX muismat gebruikt wat een erg fijne combinatie is aangezien de Swift-RX van stof is gemaakt met gestikte randen. Mijn hand kan hier erg prettig op liggen en de Mizar glijdt erg soepel over deze muismat. Ik heb hier meerdere muismatten van verschillennde merken, onder andere ROCCAT, Steelseries en ik denk dat ik de Swift-RX de komende tijd zal blijven gebruiken, zo prettig vind ik deze muismat.
Verder heb ik geen problemen ondervonden met een ruw houten ondergrond, bewerkt houten ondergrond, plastic ondergrond of gelamineerde ondergrond. De Mizar reageert op vrijwel alle ondergronden behalve op glas, daar reageerde de Mizar helemaal niet op. Natuurlijk is het een stuk beter onder andere voor de levensduur van de schoentjes van de muis om een goede muismat te gebruiken.

Met de Mizar heeft Cooler Master een knap staaltje werk geleverd

Conclusie:

Het is duidelijk dat de Mizar een erg goede muis is voor een hele nette prijs. De muis is ergonomisch vormgegeven en ligt ook echt prettig in de hand. Dit is een muis waar je een hele tijd plezier van kan hebben. Het materiaal voelt goed aan en is ook netjes afgewerkt. De knoppen zijn logisch geplaatst en ook reageert de sensor uiterst goed zelfs op hoge DPI waardes.
Middels de software heeft Mizar meer dan genoeg functies en kan de muis geheel persoonlijk worden ingesteld. De verlichting ziet er goed uit en ook de mogelijkheden deze aan te passen zijn ruim aanwezig.

De enige nadelen die ik kon vinden zijn de vingervlek gevoeligheid van de gebruikte coating, de traagheid van de software en het krakende scrolwiel. Op dit alles na ben ik toch echt heel erg positief over de Mizar.

Top

Kijk gerust ook bij mijn andere reviews, ik vind het namelijk erg leuk om deze te schijven maar reacties lezen vind ik net zo leuk.

User reviews Melek-Taus

Heb jij ook een CM Storm Mizar?

Leuke review om te lezen :)! Leuke foto's en prettige stijl :)
Bedankt voor je leuke reactie, hier doe ik het immers voor :P