EnGenius ECB1750 Review

nklaver234 2 november 2015, laatste update op 2 november 2015, 811 views

EnGenius ECB1750

Bovengemiddeld duur voor consumenten maar kan niet bovengemiddeld overtuigen.

Pluspunten

• Ook het gastennetwerk werkt snel
  • Power over ethernet
  • kan aan de wand opgehangen worden

Minpunten

• Hoog zendvermogen heeft weinig nut in mijn praktijk
  • Fluctuerende snelheid
  • hoge prijs

Beheerbaarheid Score: 4
Ik heb in mijn netwerk een losse router/firewall en daaraan bedraad 3 access points.
Voorheen met Apple Airports (1 Extreme en 2 express).

Echter in die opstelling was het gastennetwerk van de apple's heel traag (1-2 mbs) waar op het 'gewone' netwerk wel 130mbs gehaald werd.

Begonnen met 2 ECB1750's, hopende dat het extra zendvermogen het gemis van het 3de access point zou compenseren.

Het zendvermogen is inderdaad enorm. Zelfs 50 meter verderop in de straat kon ik mijn netwerk nog zien met de maximale sterkte. Echter verbinden ging niet. De telefoon/laptop/tablet hadden onvoldoende zendvermogen om terug te sturen.

Binnenhuis was het extra zendvermogen ook onhandig. Er werd niet van accespoint gewisseld omdat het signaal nog voldoende sterk binnenkwam maar er kon niet worden terug gestuurd omdat het AP van de andere verdieping werd gekozen.

Ook hield ik een blinde vlek in huis en heb ik uiteindelijk nog een EAP1750H erbij gekocht.

Features als Band-Steering en Fast Handover heb ik niet stabiel werkend gekregen en dus maar weer uitgezet.

De download snelheid was met de apple's zeer constant op 130mbs. Nu met de Engenius haal ik dat ook wel als piek maar het fluctueert een beetje tussen de 100 en 130 met soms een uitval naar 60-70. Niet heel overtuigend. Nou merk ik dat met gewoon gebruik niet maar het valt wel op bij een speedtest.

Per saldo zo'n 1000 euro geinvesteerd en het Gastennetwerk werkt nu wel net zo goed als het 'normale' netwerk. Maar verder geen grote vooruitgang tov de Apple airports.
Wat wel fijn is tov de Airports is dat de Enginius met een paar simpele schroefjes aan de wand zijn op te hangen. Bij Apple waren daar alleen dure 3th party oplossingen voor van plexiglas beugels.

Het grotere zendvermogen is alleen nuttig als je ook een ontvanger met een groot zendvermogen hebt. Om een bridge op te zetten zullen deze access point wel een meer waarde hebben.

Heb jij ook een EnGenius ECB1750?