Specificaties 15,6" (1920x1080), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus K501LX-DM104T Review

wiegvlieg 2 november 2015, laatste update op 8 februari 2016, 2.578 views

Asus K501LX-DM104T

Deze notebook speciaal uitgezocht na het invoeren van alle specificaties die ik wilde op Tweakers Pricewatch en toen kwam deze als beste kandidaat uit de bus. - Minimaal 15 inch scherm - Max 2kg - Numpad - SSD - Lange Accuduur - Geen dvd drive

Pluspunten

• Snel, 8GB ram, i7
  • Lange accu duur (gem. 7 uur)
  • Scherm grote en gewicht.

Minpunten

• Fan gaat af en toe vol aan
  • Verticale kijkhoek
  • Geen toetsenbord verlichting

Heb deze notebook nu een paar dagen maar hij bevalt erg goed. Hij is besteld bij centralpoint.nl en binnen een dag had ik hem in huis. Ik gebruik hem vooral voor de studie en kantoorwerk en programmeren. Mocht er nog iets veranderen zal ik dat ook laten weten.

Uiterlijk
Strak, netjes afgewerkt, robuust en lekker dun. Komen wel snel vette vingers op de achterkant van het scherm.

Prestaties
Hij start super snel op en ook de installatie gaat soepel. Windows 10 Home staat er standaard op en er wordt niet super veel onnodige software mee geleverd. De meeste programma's zoals McAfee en Cyberlink heb ik verwijderd en dan begin je met een bijna clean install.

Geluidsproductie
Hij is dus meestal geruisloos, maar af en toe als je wat CPU intensievere taken doet zoals gamen dan gaat de fan aan. Met name bij elk programma wat opgestart wordt gaat de CPU fan even aan en weer uit.
De speakers zitten aan de onderkant en komt via 2 sleuven naar buiten. Het geluid is best prima maar beetje schel. Ik heb nog nooit echt goed geluid uit een laptop gehoord. Het is functioneel en daar gaat het om.

Update 8-2-2016
Na een tijdje blijkt de Fan toch wel een beetje irritant. Dus ben maar eens wat op internet gaan zoeken. Kwam uiteindelijk om dit leuke forum :P http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1657133 en ze verwijzen daar naar een programma dat heet NoteBook FanControl. Dit programmaatje kan de fans dan toch aansturen (kies de Asus Zenbook UX32LN config file) Blijkbaar zorgt de IceCool-technologie ervoor dat als de temperatuur boven de 35 graden komt de fan aan gaat. Ook het wisselen van powerprofiel schijn te helpen.

Opslag
Ik heb specifiek voor deze uitvoering gekozen met SSD en niet met HDD van 1 TB omdat een SSD in principe zuiniger is en ik aan 256GB genoeg ruimte heb om Linux en Windows te draaien en voor opslag heb ik mijn desktop ;) Verder heb ik echt geweldige ervaringen met SSD qua snelheid en zou daarom nooit meer anders willen eigenlijk!

Scherm
Mooi mat scherm alleen moet je hem goed richten naar je gezicht anders veranderd het contrast heel erg. Verder is het scherm erg breed waarbij twee vensters naast elkaar ook prettig is.

Accu
Er zit een flinke accu in en daardoor kun je makkelijk 7 uur zonder stroom.
Ideaal omdat ik vaak in de trein zit. Ook de adapter is niet groot en dat is ook makkelijk om mee te nemen.

Mocht iemand nog specifieke vragen hebben laat dat dan in de reacties weten.

Heb jij ook een Asus K501LX-DM104T?

Hoe zit het touchpad gemonteerd? Zou je daar een detailfoto van kunnen laten zien?

Ik heb inmiddels het tweede exemplaar voor m'n neus, maar ben nog niet tevreden over hoe het touchpad gemonteerd is: niet netjes vlak, steekt aan de voorkant iets boven de behuizing uit... (klikken zelf gaat wel goed)
Hoi Jorioz,

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn eerste.

Vervolgens heb ik mijn 2de nu ontvangen en bij deze lijkt dit probleem ook weer te ontstaan.

[Reactie gewijzigd door rodytjuh op 9 november 2015 17:50]

Thnx voor je reactie! Lijkt inderdaad erg veel op mijn situatie, check foto's in dit topic.

Hoe erg was het bij het eerste exemplaar?
En was het bij het tweede exemplaar in het begin gewoon netjes?
Hoi Jorioz,

De eerste 2 foto's waren van mijn eerste laptop, bij deze zag ik meteen dat het fout
was je kon onderhand zo onder het touchpad kijken. Deze heb ik meteen terug gestuurd ik wacht nog op mijn DOA betaling. Bij de 2de was het eerst een klein beetje aanwezig dus ik dacht dat dit hoorde, maar nu na ongeveer 2 weken gebruik zie ik toch wel dat het erger aan het worden is.
Ik heb dit probleem zelf niet, hij zit netjes verzonken.

Zo hoort het inderdaad! Thnx voor je reactie!
Ik denk er sterk over deze ook te kopen. Doel is identiek aan u denk ik:

een aangenaam laptop die niet te zwaar is en waar ik toch nog af entoe een spel op kan draaien.
Het enige wat ik jammer vind, in de VS is er ook een 501UX beschikbaar met skylake. Waarom heb je hier niet op gewacht of weet je dat die nooit zal uitkomen? Daarnaast is die versie in de VS ook nog eens stukken goedkoper.
De Amerikaanse versie is ongeveer even duur als je er btw aan toevoegt.
Ja maar ik vraag me vooral af. Komt hij nog naar EU? Ik vind daar dus nergens iets over. communicatie van die grote bedrijven op dat vlak is toch maar mak moet ik zeggen.
Op de websites van asus in EU staat hij in ieder geval niet. Maar niet alleen asus is in dat bedje ziek de nieuwe dell 7000 15" staat ook nergens terwijl die ondertussen in de VS ook al gretig over de toonbank gaat.
Er zijn momenteel enorme leveringsproblemen met de lx versie, ik wacht al 3 weken op mijn laptop. Ik denk dat ux hetzelfde probleem heeft en dat America voorrang heeft.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet op de hoogte was van deze andere versie in de VS en zoveel voor onderzoek heb ik ook weer niet gedaan. tevens had ik hem direct nodig dus wachten kon sowieso niet. Maar zoals eerder gezegd deze laptop gekozen op basis van wat ik op de Tweakers Pricewatch had gevonden als beste optie.
Wat vind je van het toetsenboord en de touchpad? Ik verwacht geen macbook qualiteit, maar ik hoop dat je er wel mee kan werken.
Ik reageer ook even als inmiddels ex-eigenaar:
Het is een echte "bang for buck" laptop naar mijn idee, waarbij niet bepaald is ge´nvesteerd in een top toetsenbord + touchpad (incl. afwerking van het touchpad naar mijn ervaring).

Toetsenbord typt prima maar de toetsen zouden wat mij betreft wat zachter mogen aanvoelen. T.o.v. de ASUS F555L vind ik de K501LX wel een stukje prettiger.

Multitouch vind ik er prettig, klikken gaat met vrij veel weerstand maar tippen kan natuurlijk ook (waarbij tippen met twee vingers een rechtermuisklik is).

Ik ben inmiddels ex-eigenaar omdat het bij het eerste exemplaar het touchpad gewoon kapot was (DOA) en bij het tweede ik allerminst tevreden was met de montage (zie mijn topic). Ik zou je dan ook afraden om de laptop te bestellen via een webshop, maar in een winkel de laptop zelf in handen te hebben om te oordelen of het wat voor je is.
Ik heb de laptop inmiddels in de winkel gezien en ga deze ook bij een winkel bestellen. ga wel waarschijnlijk het scherm vervangen, want dat zag er in de winkel erg behoorlijk slecht uit. Ik heb helaas geen andere optie gezien ik echt iets van ongeveer 2kg wil met een redelijke gpu en dit is enige optie die betaalbaar is,
Al gedacht aan de nieuwe HP Envy 15"?
Die ben ik momenteel aan het overwegen als alternatief.
vind ik idd ook echt wel een dure grap. Waarom is de prijs zoveel meer voor deze dan de asus 501LX?
IPS scherm, extra 1 TB HDD, nieuwste processorgeneratie, etc
Weegt helaas 2.4kg en als ik zo'n gewicht zou accepteren zou ik gewoon voor een asus n sersies of dit ;http://tweakers.net/pricewatch/468006/dell-inspiron-15-7559-(cn95701).html (waarschijnlijk gaat deze rond de 1000 euro kosten) gaan.
Ik zat er ook over te denken het scherm te vervangen na een ietwat teleurstellende ervaring. Heb je tips over hoe ik dat het beste kan doen?
Ik laat dat doen bij mijn lokale pc boer. Die hebben er ervaring mee. Ik heb gelezen dat het redelijk moeilijk is om het scherm van de k501 veilig te vervangen.
Je zegt dat je ook Linux draait. Welke distro, en is alles - los van de driver voor Geforce - out of the box goed werkend (wifi, toetsenbord, webcam, etc.)?

Groet, Coen
Moet eerlijk zeggen dat ik Linux nog niet veelgebruikt en getest heb, werk momenteel veel op Windows. Maar ik gebruik Ubuntu 14.04.3 LTS Wifi/bluetooth en toetsenbord en webcam etc. alles lijkt goed te werken. Zoomen en rotate met het touchpad niet. En hij sluit niet af als je wil afsluiten. Dus dat is nog wel een probleempje.
Toetsenbord is denk ik wel een beetje vergelijkbaar met een macbook. Op de toetsen zit een iets ruwere laag. Touchpad kan ik niet zoveel over zeggen. Ik kom van een ouderwets touchpad die heel klein was zonder multitouch en gebruik meestal een externe muis(ook onderweg). Dit touchpad ondersteund multi touch maar dat is voor mij nog wel even wennen.
Is er ruimte om een extra HDD in te monteren? Alleen een SSD is voor mij wat weinig, dus ik vroeg me af of er nog een bay onbemand is. (Dit is bij mijn huidge ASUS laptop wel het geval namelijk..)
Hoi Arrjaan,

Ik heb hem toevallig open gehad nadat hij al een keer gerepareerd was,
er is nog een 2,5 SATA slot beschikbaar.
in de specs staat dat hij 5Ghz ondersteuning heeft, maar dat is niet het geval
Zou u mij nog iets meer kunnen vertellen over het scherm? Bijvoorbeeld wat voor type het is?
Kan er zelf helaas vrij weinig over vinden.