Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 6s 64GB Zilver Review

mustisen 2 november 2015, 575 views

Apple iPhone 6s 64GB Zilver

De 6S is een erg grote vooruitgang ten opzicht van mijn vorige telefoon. Als je een degelijke telefoon wilt waar je lang plezier van wilt hebben, is dit een aanrader.

Pluspunten

• Mooi design, voelt degelijk aan
  • Super snel
  • 3D touch voegt meerwaarde toe
  • Accu is prima

Minpunten

• Live photo's is een nutteloze gimmick
  • Touch ID werkt wel érg snel
  • Camera presteert slecht bij weinig licht

Ik schrijf mijn review vanuit het oogpunt van iemand die 2 jaar lang een iPhone 4S heeft gebruikt en van dat apparaat de overstap heeft gemaakt naar een iPhone 6S. Voor een opsomming van alle functionaliteiten en scores en dergelijke verwijs ik je naar andere reviews. De 6S heb ik nu ruim drie weken in gebruik. Ik heb het apparaat direct via de online Apple store gekocht.

Wat betreft de aanschaf heb ik lang getwijfeld tussen de 6 en de 6S. De reden van deze twijfel was dat de 6 eigenlijk ook een prima telefoon is qua snelheid, uiterlijk en degelijkheid. Daarnaast zijn de prijzen er van omlaag gegaan. Maar ik gebruik mijn telefoons doorgaans 4 jaar (twee jaar zelf, waarna twee jaar nog mijn vrouw), dus ik ben uiteindelijk toch voor de 6S gegaan zodat ik zeker weet dat het de tand des tijds zal doorstaan.

Uiterlijk
Van een 3,5” naar een 4,7” telefoon was in het begin een behoorlijke stap. In de goede richting welteverstaan. De 4S lag prima in de hand, maar het scherm was toch echt te klein als ik bijv. een bericht van drie regels wilde typen. De helft van het scherm werd al opgevuld door het keyboard waardoor er weinig overbleef voor de rest. Door de afrondingen van de 6S ligt het ook nog eens fijn in de hand. In het begin was ik door de gladde aluminium body bang om het apparaat te laten vallen, maar gaandeweg wen je er aan en houd je het steeds gemakkelijker vast. De 6S oogt ook heel mooi. De witte voorkant in combinatie met de grijze achterkant past goed bij elkaar. Enige (ieniemienie super kleine) minpunt vind ik de uitstekende camera. Maar binnenkort is dat met een case opgelost.

Snelheid
De laatste iOS versie dat ik op de 4S had geďnstalleerd was iOS 9.02. De snelheid liet dus op het eind te wensen over. Zeker als je in Youtube van portrait naar landscape modus ging moest het apparaat even nadenken voordat het scherm meebewoog. Van dit soort dingen heb je dus bij de 6S geen last van. Alles gaat super vloeiend. Alle apps openen razend snel. De 2GB aan werkgeheugen dragen daar natuurlijk ook aan bij. Spelletjes speel ik nauwelijks. De weinige spellen die ik speel (Tilt to live 2, God of Light en Pursuit of Light) draaien erg vloeiend. Maar dit zijn niet de visueel meest eisende apps denk ik.

Camera
De 6S heeft een betere camera t.o.v. de 6 en voorgaande modellen. Naast het nemen van foto’s is het ook mogelijk om 4K op 30fps, 1080p op 30fps en 60fps en slow motion op 1080p 120fps en 720p op 240fps te nemen. Ik heb geen 4K apparaten in huis en ik denk niet dat ik deze in de nabije toekomst zal aanschaffen. Daarom schiet ik al mijn video’s in 1080p 60fps formaat. Dat levert, bij helder daglicht, kristalheldere en erg vloeiende beelden op. Maar ik merk dat de 6S zichtbaar moeite heeft bij weinig belichting. Zowel bij het maken van foto’s als bij het maken van video’s. Vergeleken met de 4S is er bij weinig licht wel vooruitgang, maar echt groot kan ik het niet noemen.

3D touch
Een geheel nieuwe functie van de iPhone is het 3D touch gedeelte. Dit registreert hoe hard je op het scherm drukt. Zo kan er op het home scherm een extra menu tevoorschijn gehaald worden en kunnen live photo’s ‘afgespeeld’ worden. In het begin heb ik alleen live photo’s genomen, maar na een dag of drie vond ik deze gimmick eigenlijk nutteloos. Ik kan de foto’s wel delen met anderen, maar deze zien de ‘live’ functionaliteit niet omdat zij geen 3D touch hebben. En als ik graag een korte animatie wil hebben, gebruik ik simpelweg de video functionaliteit, niet de live photo functionaliteit. Waar ik de 3D touch dus alleen voor gebruik is het 3D menu gedeelte van apps die deze functionaliteit ondersteunen. Daar is het uitermate geschikt voor. Nu ondersteunen nog niet veel apps 3D touch, maar ik zie dat met steeds meer updates hier verandering in komt.

Touch ID
De vingerafdruk scanner werkt als een tierelier. Zo snel zelfs dat als ik op de home knop klik om simpelweg te kijken of er berichten binnen zijn gekomen, het apparaat gelijk ontgrendeld. Daarom druk ik voortaan met een vinger dat ik niet heb ingescand.

Accu
Ik laat de 6S ’s nachts aan de lader, waarna ik ’s morgens met een 100% acculading begin. Na een hele dag bellen, appen, mailen, twitteren en file informatie opzoeken heb ik ’s avonds doorgaans rond de 30% acculading over als ik ‘m weer aan de lader hang. De 4S moest ik halverwege de dag toch echt weer opladen. Nu kan het bij de 4S natuurlijk zijn dat de accu na al deze tijd wat lui geworden was, maar dat neemt niet weg dat ik uitermate tevreden ben over de accu van de 6S. Voor mij persoonlijk is het een erg grote vooruitgang.

Ik ben erg tevreden over de aanschaf van de 6S. Ik lees in veel reviews dat de aanschafprijs aan de hoge kant ligt. Voor mij is dit iets persoonlijks en persoonlijk heb ik het geld er wel voor over. Zeker aangezien ik al mijn voorgaande iPhone’s vier jaar heb gebruikt en dit apparaat wellicht ook zo lang zal gebruiken. De 6S is voor mij dus op alle punten, behalve de live photo functionaliteit en het nemen van foto's bij weinig licht, een (enorme) vooruitgang.

Heb jij ook een Apple iPhone 6s 64GB Zilver?

Meer advertenties

Dat van die Touch-id is herkenbaar... even iets willen checken en gelijk telefoon unlocken. Aan de andere kant ook weer beter dan meerdere keren moeten proberen en/of lang wachten als je je telefoon wel wil unlocken en de genoemde workaround is even opletten, maar een simpele.
De knop aan de zijkant gebruiken kan ook, maar dat is geen handige als je telefoon plat op tafel ligt. Daarom gebruik ik dus een vinger dat ik niet heb ingescand :)