Bose SoundLink Mini II Zwart Review

Richardo1992 2 november 2015, laatste update op 3 november 2015, 1.700 views

Bose SoundLink Mini II Zwart

Geef deze speaker een kans, hij is zijn geld (veel geld) dubbel en dwars waard!

Pluspunten

• Accu
  • Geluid
  • Volume
  • Voelt solide

Minpunten

• Niet spatwaterdicht
  • Mogen meer knoppen op
  • Bass is niet instelbaar

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Als een tijdje ergerde ik me aan het geluid van mijn Tablet/Smartphone.
De tablet is een Samsung Galaxy Tab S 10.5 Wi-Fi T800M (Android 5.*)
En de Smartphone was een Samsung Galaxy S4 I9505 (Android 5.0) en is vervangen door een Samsung Galaxy S6 G920F (Android 5.1).

OriŽntatie
Afijn, dat is een beetje de achtergrond en de setting waarin de speaker wordt gebruikt. De aanschaf was een semi-impuls aankoop. Op internet heb ik me wel georiŽnteerd op wat er te koop is. Ik heb vergeleken:
• Uiteraard Bose soundlink mini II
• Bose Soundlink III
• Bowers en Wilkins P7
• JBL charge 2
• Harman Kardon HK ONE
• B&O BeoPlay A2
• Sonos Play 1

Keuze
Maar het kiezen van een speaker is een van de moeilijkste dingen. Dan wel niet onmogelijk om dat via internet te doen. Op YouTube zijn wat opnames te vinden die zijn gemaakt met dure geluidsapparatuur en wel een beeld geven, maar dan nog is het bijna onmogelijk een goed beeld van de kwaliteit te vormen.

Voorbeeld. Mijn ervaring is dat de Bas van de Bose Soundlink Mini in die filmpjes minimaal klinkt, terwijl dat in het echt best mee valt. De JBL lijkt beter maar is in het echt nogal hol en vrij vlak.
Hierbij wil ik wel zeggen dat geluid echt smaak is, De een wil zijn biefstuk half Rauw, de ander Rosť en de ander wil zijn biefstuk zo taai als Karton. Ieder z’n smaak!

Omdat ik echt niet kon kiezen ben ik gaan informeren naar winkels waar er zo veel mogelijk van deze speakers bij elkaar stonden om te luisteren. MediaMarkt valt bij mij direct af. De reden zal ik maar niet met jullie delen. Ik hoop dat jullie er wel graag komen….

Maar verwijl alle andere winkels zijn wel dealer van een bepaald merk, maar bieden niet de mogelijkheid om verschillende speakers met elkaar te vergelijken. 100 winkels klagen over het feit dat ze afzet/omzet mislopen door het gevreesde internet, maar op de gebieden waar dan echt kansen liggen laten ze liggen doordat ze anders geen dealer mogen zijn. Een dealer van Bose mag geen B&O verkopen.

Aanschaf
Maar goed, ik ging ergens voor de zomervakantie in juni ofzo naar EP Weijs in Zetten, officieel Bose dealer en zeer vriendelijk/behulpzaam personeel. Helaas met 2 van de 7 potentiele speakers in het assortiment. Wel had de vriendelijke dame (met kennis van zaken) een andere Samsung speaker in de aanbieding, met accu, met LAN (voor streaming en online radio) en bluetooth. Maar het geluid viel tegen en de speaker was enorm groot.

Dus liep ik verder naar de duurdere Bose stelling. Toen heb ik zelf even staan ‘spelen’ met de Mini 2 en de SL 3. Conclusie: het geluid is bijna identiek, de mini klinkt naar mijn mening iets voller en de Soundlink 3 kan veel harder en blijft ook mooier bij hoog volume.

Gebruik
Vanaf hier zal ik me alleen maar richten op de Soundlink Mini II!
De speaker heeft maar 5 knoppen.
1. Aan/uit
2. Zachter
3. Multifunctionele knop
4. Harder
5. Koppelingsknop

Het gebruik is super simpel. Koppelen gaat makkelijk, bediening is makkelijk en er is gewoon niets aan in te stellen. Dit kan ook wel een nadeel zijn, omdat bijvoorbeeld een dialoog brommerig kan zijn. Ik zou dan de Bass wat terug willen zetten.

De speaker koppelen is een kwestie van knop 5 een paar seconde indrukken en daarna zoeken met je apparaat. De speaker geeft d.m.v. een geautomatiseerde stem aan welk apparaat er is gekoppeld. Het aansluiten via AUX werkt wel maar naar mijn mening niet makkelijk. (weet ook niet meer zo goed waarom.) De multifunctionele knop kent drie functies.
Een keer drukken = play/pauze
Twee keer drukken = volgende track
Drie keer drukken = vorige track

Het enige wat me nog steeds niet gelukt is, is het verwijderen van 1 gekoppeld apparaat. Leeggooiend van de lijst lukt, maar niet 1 ertussen uit gooien.

Geluid
Waarschijnlijk het belangrijkste bij een bluetooth speaker. Het geluid is goed. De speaker heeft een grote vijand, en dat zijn de natuurwetten. Uit zo’n kleine speaker MET ACCU en dan zo’n geweldig geluid. Je kunt het je al bijna niet voorstellen dat het mogelijk is dat om dergelijk geluid uit zo’n speaker te krijgen.

Hoge tonen zijn geweldig zolang de speaker op oor hoogte staat. Staat de speaker iets lager of iets hoger vallen die tonen vrijwel gelijk weg. De lage tonen zorgen er soms voor dat je bepaalde voorwerpen voelt bewegen. Ik kan je niet zeggen hoe onder de indruk ik ben over het geluid van deze speaker.

Eerlijk, ik ga ook geen moeite doen. Je gelooft me toch niet. Het enige advies dat ik wil geven. Voordat je een speaker gaat aanschaffen: Ga langs een Bose dealer (zijn er genoeg van in Nederland_ en luister. Geef deze speaker een kans, hij is zijn geld (veel geld) dubbel en dwars waard!

Heb jij ook een Bose SoundLink Mini II Zwart?

Ik kijk zelf al een tijdje uit naar de soundlink van Bose.
Voor mijn pc heb ik zelf de Bose Computer Monitor 2.0 set, super klein maar voor die grootte een super geluid. Jij beschrijft bij de Soundlink wat ik heb met de Monitors, denk dat ik hem toch maar eens ga proberen :)
Het is echt onbegrijpelijk waar het geluid vandaan komt. Kamer vullende zal het nooit worden. Maar dat zou ook tegen de natuurwetten in. Onmogelijk om dat te verwachten. Maar heb er echt niets op aan te merken. Alleen dat de echte trebbel alleen hoorbaar is als je er recht voor zit.
Wacht nog even...iedereen praat over UE Boom of Soundlink Mini (2) maar Google eens goed op LG P7 (LG np7550), ziet er identiek uit als de Bose en klinkt ook vergelijkbaar! Zit een app bij waarbij je zelfs eenvoudig 2 stuks als stereo paar kunt instellen. PRACHTIG gebalanceerd geluid voor slechts 79 euro bij Bol.com. Ongelooflijk goede speaker voor dat geld!

En het gekke is, hij staat bij Bol ook op de site voor 125 en zelfs 131 euro. Maar ff goed zoeken en ze bieden hem ook voor 79 euro aan.

ik ken de LG np7550 niet. Maar een all-round electronica boer kan met een speaker van §75,- niet op tegen een audio-specialist met een speaker van §200,-

Ik ben me er van bewust dat er verschillende verwachtingspatronen zijn. De ene kan al met een fiat tevreden zijn de andere alleen met een mercedes S.

Wat ik bedoel te zeggen, het verschil zal er echt wij zijn, alleen is de vraag of de gebruiker het verschil hoort. Daarnaast kan de LG ook een ander soort geluid geven dus u al gebruik juist als heel prettig ervaart.
Misschien even een letter toevoegen aan de eerste zin:
eeft deze speaker een kans, hij is zijn geld (veel geld) dubbel en dwars waard!

Heeft deze speaker een kans, hij is zijn geld (veel geld) dubbel en dwars waard!
Beeft deze speaker een kans, hij is zijn geld (veel geld) dubbel en dwars waard!
Geeft deze speaker een kans, hij is zijn geld (veel geld) dubbel en dwars waard!