Specificaties 12,3MP, 10x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Samsung WB550 Grijs Review

LucasZor 1 juni 2009, laatste update op 1 juni 2009, 3.503 views

Samsung WB550 Grijs

Pluspunten

• 12.2 megapixel resolutie, 24 mm supergroothoeklens Schneider-objectief met 10x optische zoom met dubbele optische én digitale beeldstabilisatie, een HD-videomodus met zoom, stereo en pauzefunctie. Super degelijk bewijst de stuiterproef.

Minpunten

• Accu kan alleen in de camera geladen worden, lastig als je een extra accu wilt opladen.

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 5
Een week in gebruik en al heel wat tests gedaan. Verbazingwekkend wat de WB550 allemaal kan. Een opname met de 24 mm supergroothoeklens geeft veel meer weer dan met een 25 mm of mindere groothoeklens. Ideaal voor als je weinig ruimte hebt en toch veel wilt vastleggen. Met de 10x megazoom kunnen prachtige close-ups gemaakt worden. Waar ik hem voor gekocht heb is eigenlijk de fantastische High Definition filmopnamen mogelijkheid, mét stereogeluid, zomen tijdens de opname én pauze mogelijkheid. Heel functioneel om mooie filmpjes te maken. Dit alles maakt deze camera uniek, want ik heb dit niet aangetroffen bij andere toestellen. Glasheldere opname met perfect geluid, maar wel de geluiddemping aanzetten tijdens het zomen, anders stoort dit te veel de opname. Naderhand een foto maken van een filmpje tijdens het afspelen is ook erg handig. Dubbele beeldstabilisator en HDMI interface tref je ook vrijwel niet aan op andere camera's. De 'slim album' functie maakt het afspelen/bekijken van de opnames wel erg eenvoudig. Voor de liefhebbers is nagenoeg alles met de hand instelbaar. De zeer krachtige flitser wil ik ook niet onvermeld laten. Een compleet donkere woonkamer wordt tot in alle uithoeken helder verlicht weergegeven op de foto. Het enige minpuntje dat ik kan bedenken is dat de batterij jammer genoeg niet extern kan worden opgeladen, maar goed de accu gaat eindeloos mee dus daar valt mee te leven. Wel eerst een paar keer opladen en volledig ontladen om de maximale capaciteit te behalen.

Dan als laatste de stuiterproef, welke ik na enkele dagen ongewild heb uitgevoerd. Mijn cameraheuptasje bleek niet goed afgesloten, waardoor bij het bukken de camera eruit viel. Van zo'n meter hoog met een flinke klap op de stoep! Op de linkeronderkant en vervolgens op de rechteronderkant !@#$&?!*=%#@?$! Maar wat blijkt alles werkt gewoon, alleen wat kleine krasjes als resultaat van deze test. Echt verbazingwekkend van Samsung deze WB550 een topcamera durf ik te zeggen, waar andere merken nog een antwoord op zullen moeten vinden.

Heb jij ook een Samsung WB550 Grijs?

Mooie review en camera. Maar je kan op E-bay in Duitsland een externe lader (voor 230 en 12 volt) krijgen met extra accu voor 20,- euro. Dus dat proleem is ook weer opgelost ;)
Fixma goed tip, ga ik kijken. Het verschil met de WB550, er zijn er echt wel meer casagrande2407. Kijk op kieskeurig waar ik en andere het nodige toelichten.
Ik heb de volgende vragen naar aanleiding van reviews die ik gelezen heb:
- de focus werkt niet goed bij weinig licht
- het handmatig te kiezen diafragma is beberkt tot 2 keuzes afhankelijk van de stand van de lens.

Ik fotografeer veel in kerken en musea, veelal mag flits niet worden gebruikt en soms niet handig ivm weerkaatsing. Je hebt dan vaak te maken met weinig licht, zeker in kerken.
Heeft deze camera dan inderdaad problemen het scherpstellen, wie heeft hier ervaring mee of kan dit eens proberen?
Wat ik met mijn huidige camera doe, is het handmatig instellen een groot diagfragma (2.8) en dan afhankelijk van de sluitertijd de ISO waarde opschroeven.
Welke mogelijkheden biedt deze camera, ik begreep, dat je maar uit 2 diafragma's kunt kiezen.
Ik lees op Cnet UK het volgende:
"Shooting controls include aperture priority, shutter priority and full manual option." (http://crave.cnet.co.uk/d...,39029429,49301214,00.htm)
Je zou dus het diafragma zelf moeten kunnen kiezen. Ergens anders lees ik weer dat je maar enkele apetures kan kiezen...
Ben benieuwd of dit ding ook auto AE bracketing ondersteunt!
Duidelijke review. Ik ben zelf ook onder de indruk van de mogelijkheden van deze camera en ben geinteresseerd in zijn kleinere broertje, de wb500 die een stuk goedkoper is. Het enige verschil dat ik kan ontdekken is het aantal megapixels, verder lijken de mogelijkheden identiek. Klopt dat?
Beste,

één van de voordelen van de wb550 is de hdmi-interface en het 0,3 inch grotere scherm (slechts 2,7" bij de wb500). Sommige websites melden ook dat het beeldschem van de wb500 slechts 230.000 pixels kan weergeven, terwijl dit bij de wb550 460.000 pixels zijn.

Persoonlijk vind ik vrij weinig nuttige informatie terug op de Belgische of Nederlandse Samsung website. Echter heeft Samsung in het Verenigd Koninkrijk een leuke microsite gemaakt die de talrijke sterke punten van beide toestellen klaar en duidelijk visueel uitleggen.

Ik dacht eerst de wb500 te kopen, maar uiteindelijk ga ik toch voor de wb550 gaan :)
AE Bracketing wordt niet ondersteund. Het diafragma kan je handmatig instellen maar niet traploos. Je heb keuze uit 2 standen, helemaal open of halfopen.