Samsung Galaxy S6 32GB Zwart Review

Richardo1992 2 november 2015, laatste update op 10 januari 2016, 4.193 views

Samsung Galaxy S6 32GB Zwart

Uitstekend product met een paar kleine imperfecties.

Pluspunten

• Design
  • Snelheid
  • Vingerafdrukscanner
  • Bouwkwaliteiten
  • Scherm
  • Accu

Minpunten

• Geheugen niet uit te bereiden
  • Camera steekt uit
  • Gevoelig voor beschadigingen

Al vanaf het moment dat de S6 werd aangekondigd vond ik het een heel mooi toestel. Maar mijn S4 deed het nog goed. Begon al wel wat mankementen te vertonen, maar het was allemaal niet erg genoeg om weer 700,- uit te geven. De maanden daarna begon mijn S4 steeds meer kuren te vertonen. Afgelopen zomer toch maar Cyanogenmod erop gezet omdat de telefoon echt heel traag werd. Daarna werden de problemen alleen maar erger. Aan/uit knop deed het niet meer, telefoon viel uit, werd trager, enz. Toen ik op 19 oktober was gaan skin en de telefoon 8 keer achter elkaar uit viel moest er snel een andere komen.

Omdat ik al meerdere Samsungs heb gehad afgelopen 10 – 11 jaar alleen maar Samsungs heb gehad (lang niet altijd de aller beste telefoons) lag de keuze voor de S6 nogal voor de hand, ook al heb ik de Iphone 6 ook overwogen i.v.m. updates enz.

Mijn ervaring met Samsung:
Samsung SGH-X640
Samsung SGH-E900 (Tot nu toe de beste, ruim 3 jaar gehad)
Samsung Galaxy Spica I5700 (Android 1.5) (drama, iets meer dan 1 jaar)
Samsung Galaxy S plus I9001 (Android 2.3.6)
Samsung Galaxy S4 I9505 (Android 5.0) (redelijk, 2,5 jaar volgehouden)
Samsung Galaxy Tab S 10.5 Wi-Fi T800M (Android 5.*)
Samsung Galaxy S6 G920F (Android 5.1)

Bestellen
Op 19 oktober mijn nieuwe telefoon gekocht bij studentmobiel.nl. Hier heb ik zowel mijn S plus als S4 (pr-order) besteld. En ben zeer tevreden over de afhandeling van deze winkel. Voor mijn S6 moest ik 548,- betalen, maar ik krijg nog 75,- terug op mijn rekening van Samsung. Bestelling is perfect verlopen.

Bouwkwaliteit
Op 20 oktober is de postbode langs gekomen en kon ik het toestel gaan bewonderen. Het eerste toestel dat ik gekocht heb zonder hem gezien te hebben. En wat is het toestel mooi! Echter in vergelijking met mijn S4 is dit gewoon 100x beter. Die glazen voor- en achterkant met afgeronde randen en aluminium zijkant. Het vasthouden voelde gelijk vertrouwd. Dit toestel voelt heel solide en buigt ook veel minder snel dan mijn S4. Ook al zou het kunnen dat deze wel wat slapper is geworden in de loop der jaren.

Als tweede wil ik het even over de fysieke knoppen hebben. Waar deze bij de S4 ‘premium’ aan voelde met een zacht klikje voelen de knoppen van de S6 nogal hard aan met een duidelijke klik. Ondanks dat het iets minder ‘premium’ aanvoelt voelt het wel veel degelijker, bij de S4 was het ook een bekend probleem dat de knoppen regelmatig kapot gingen. Al met al een vooruitgang.

De home knop daarentegen voelt bij de S4 weer beter, deze zit bij de S6 echt heel los. Hij werkt wel altijd en de vingerafdrukscanner doet z’n werk ook prima. Nou hoor ik jullie denken “De s6 heeft ook veel meer techniek in de knop zitten”, ja dat klopt, maar bij de S5 en Tab S hebben ze laten zien dat het wel degelijk anders kan. Daar zit ook een vingerafdruk scanner in en die zit wel gewoon goed vast.

Toch zit er n nadeel aan de bouw van het toestel. De S4 had een vlak scherm die iets verzonken lag in de behuizing, Hier kon het scherm dus nooit op de ondergrond komen te liggen. Bij de S6 heb je wel kans op krassen.

Geweldig scherm
Als ik mijn SIM-kaart erin gedaan heb en het toestel voor de eerste keer aan zet komt het volgende WOW moment. Vanaf mijn Samsung Galaxy S plus ben ik al volledig fan van Super AMOLED schermen. En toch is het scherm dit keer wr een stukkie beter. Het Super AMOLED scherm i.c.m. de hoge resolutie van 3840x2160 1440x2560 pixels zorgt voor een geweldig beeld. Zelfs weer iets beter dan de Galaxy Tab S 10.5. Het viel me ook nu pas op dat de TAB S een soort witte gloed heeft over het beeld, deze heeft de S4 en S6 niet. De S4 heeft soms last van ghosting, daar hebben de S6 en Tab S geen last van. Kortom, de S6 heeft gewoon het beste van beide. Echt geen enkel kritiek op het beeldscherm!

Wel op de automatische lichtsensor, Deze is in mijn optiek gewoon waardeloos. Maar dat vindt ik van elk toestel. Deze zet ik altijd uit. Maar dat zal wel aan mij liggen.

Geluid
Het geluid is meer dan voldoende. Meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen. De speaker lijkt het zelfde als die in de Tab S 10.5 zit. Alleen heeft die Tab S er 2 en kan daardoor iets harder. Ik vindt het te ver gaan om het geluid te beoordelen met de termen ‘diep’, ‘vol’ of iets te zeggen over de hoge tonen. Het geluid kan hard, zeker tot 80% zonder schel te worden. De plaatsing van de speaker is beter dan op de achterkant maar nog steeds niet ideaal, een HTC ONE (M7, M8, M9) doet dat veel beter. In landscape modus zit je snel met je vinger precies op de speaker. Maar voldoet perfect in portret modus. Vooral stemmen/dialoog is heel helder. Handsfree bellen in de auto met de telefoon op je been gaat goed genoeg. Ook bij navigatie is het geluid hard genoeg om zelfs boven de radio uit te komen.

Voor echt goed geluid maak ik gebruik van de Bose Soundlink mini II, hierin kan ik geen verschil ontdekken tussen de S6 en de Tab S.

Opslag
De Galaxy S6 beschikt standaard over 32GB geheugen en is helaas niet uit te bereiden met een SD-kaart. Deze keuze snap ik echt totaal niet. Zeker nu bekend is dat Android 6 hier nog beter mee om kan gaan. Met een prijs van 659,- is de 64GB versie 111,- duurder. Ik vindt het de prijs echt niet waard. 32GB is ruimvoldoende voor Android en verschillende apps. Maar 100 mp3’tjes en 3000 foto’s kun je niet kwijt op dit toestel. Gelukkig heeft Samsung daar wel iets anders op gevonden. De S4 werd geleverd met 16GB waarvan ruim 9,5GB al in beslag werd genomen, bij de S6 is dit maar 6,57GB. Aanzienlijk minder waardoor er weer ruimte over blijft voor andere leuke dingen.

Daarnaast heb ik 4000MB data bundel en staat er thuis een 3TB Synology NAS voor muziek, foto’s en video’s. We moeten dus wat creatiever zijn met ‘Cloud’ opslag. Misschien is het ook maar beter ook, dan heb je tenminste altijd een back-up van alle bestanden.

Snel
De telefoon is SNEL, heel snel! Volgens verschillende media de snelste Android telefoon die er op dit moment is. Zover ik heb kunnen vinden is dit niet alleen te wijten aan de Exynos 7420 en aan de 3Gb RAM, maar ook voor een groot gedeelte aan het Universal Flash Storage (UFS) 2.0 geheugen. Verschillende tests wijzen uit dat dit echt veel sneller is dan het ‘oude’ eMMC geheugen. Het openen van apps, het scrollen door foto’s en het installeren apps gaan razend snel. Tot nu toe heb ik maar bij een ding haperingen kunnen opmerken, en dat is bij het gebruik van split-screen. Dan zie je dat apps moeten laden. Hoe dit kan weet ik niet, maar vanuit mijn Windows achtergrond weet ik dat dit ook een van de zwaarste taken is van een desktop pc. Daarnaast is het geen standaard Android functie dus kun je ook niet op andere telefoons testen wat die doen.

Als laatste speel ik regelmatig Need For Speed No limits op de S6, een grafisch spel welke lekker weg speelt, nog geen haperingen kunnen ontdekken. Heb de FPS niet gemeten maar zijn ruim voldoende om speelbaar te zijn.

Accuduur
De telefoon kan dan wel heel snel zijn, n ding is niet snel. En dat is de Accu. Nouja, dat is nou ook niet helemaal waar. De accu is in ieder geval niet snel leeg. Maar als hij dan leeg is, is hij ook snel weer opgeladen. Toen de accu ’s avonds na het spelen van 1,5 uur Need For Speed (de telefoon was al een hele dag mee gegaan) toch leeg begon te raken heb ik mijn Xiaomi 16000mAh powerbank gepakt, aangesloten op de 2.0A poort en binnen een half uur, terwijl ik verder speelde zat de accu al weer op 50%.

Samsung heeft hiervoor wel wat trucjes uitgehaald. De accu is maar 2550mAh, en toch gaat hij lang mee. Een van de trucs is een zuinige CPU maar de 2e vindt ik geniaal! Gewoon een app op andere apps te optimaliseren, gewoon dat je een app z’n nek op kan draaien zolang je telefoon uit staat. Prima, als ik met m’n werk/studie bezig ben hoef ik niet altijd op de hoogte te worden gehouden van het nieuws uit de hele wereld. Of welke andere Push berichten dan ook. Mijn telefoon haalt alleen WhatsApp en Gmail binnen op momenten dat mijn scherm uit staat. Nu weet ik dan Android 6 hier ook verder op in gaat, maar dit had wat mij betreft echt vl eerder toegepast moeten worden!

Maar ja, het zit er nu op, dus ik ben er nu ook heel erg blij mee! De twee dingen die nog steeds wel veel stroom verbruiken zijn de 4G module en de GPS module, Maar over die GPS module ben ik wel te spreken. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar zolang je op dezelfde plek blijft en er geen app gebruik maakt van GPS gaat hij in een soort spaarmodus. Als ik in de auto stap, en de app ‘Flo’ begint met rit te analyseren gaat het verbruik van de telefoon wel sterk omhoog. Oplossingen zijn simpel, Flo niet installeren, GPS uitzetten (maar werkt Flo niet) of in de auto aan de lader. De laatste optie gebruik ik. Als ik terug naar huis rij laad ik de telefoon op en zit er voldoende prik in voor de rest van de dag.

Ook tijdens het spelen van spellen gaat de accu lang mee, de S4 vond dit nooit zo leuk. Als de batterij dan leeg was, legde de telefoon een kwartier weg, en zetten hem weer aan. Zat er in een keer weer 10% in. De S6 niet, deze gaat lang mee. Op 50% kan ik zeker 1 uur Need For Speed doen. En als hij dan leeg is, is de accu ook echt leeg. Persoonlijk vindt ik dit een hele nette score voor deze relatief kleine accu.

Conclusie, de accu is klein maar fijn! Samsung heeft er werk van gemaakt en voldoet aan mijn verwachting.

Touchwiz
De snelheid van Touchwiz heb ik eigenlijk al behandeld. Het toestel is vlot en niet te betrappen op haperingen m.u.v. de split-screen functie.
Om de telefoon/skin sneller te maken, accu en opslag te besparen heeft Samsung wat functionaliteiten uit Touchwiz gehaald. Nu merkte ik dat ik wel wat functies miste. De S4 had een thermometer ingebouwd. Deze was traag, niet heel precies maar gebruikte hem toch zeer regelmatig. En ik mis de functie Floating touch. Zeker als je in een filmpje iets wilde zoeken werkte het perfect.

Maar dit wordt nu wel heel negatief. Pluspunten zijn er zeker ook! Wat ben ik blij dat ik weer terug bij mij Touchwiz, Android met Material Design ziet er goed uit. Maar kan absoluut niet op tegen de looks van Touchwiz, het oogt modern glad, dynamisch en tja, soms een beetje kinderlijk. Ik heb daarom ook een achtergrond gekozen die bijna zwart/wit is. Dat compenseert weer het e.e.a. het enige wat Samsung heeft toegevoegd wat naar mijn mening niet nodig was is het snel menu. Deze zit ook standaard in Android en werkt daar perfect. Ik doel hier op het twee keer vegen of rechts van het scherm vegen voor snelkoppelingen. Maar moet ik er wel gelijk bij zeggen, de manier zoals Samsung het heeft opgelost is nou niet direct behelpen. Het werkt nog steeds zoals je (vooral als Samsung gebruiker) verwacht.

Vingerafdrukscanner
Ik kan hier kort over zijn, JA. Deze werkt perfect en werkt precies het zelfde als de scanner op de Iphone 5s en Ipad Air 2. Soms krijg je de melding dat er geen overeenkomsten zijn. Even de vinger/duim omhoog en opnieuw erop en dan doet hij het in een keer. Precies zoals bij Apple, die is ook niet perfect.

Camera
Om eerlijk te zijn ben ik geen fotograaf, bij verschillende reviews (ook van Tweakers) zie ik de mooiste plaatjes voorbij komen. Zo mooi dat het lijkt of ze met een spiegelreflex zijn gemaakt. Dit lukt mij echt niet. Ik krijg duidelijke foto’s maar niet kristal helder. Ik krijg vooral veel ruis door een hoge ISO waarde. Dit komt waarschijnlijk door mijn eigen kwaliteiten, Ik ben geen fotograaf en verzuip in de mogelijkheden van de S6. Een echte fotokenner zou zijn hart kunnen ophalen en waarschijnlijk minstens net zulke mooie foto’s kunnen maken als de Tweakers redactie.
Een ding over de camera, hij rammelt. Maar zover ik heb kunnen vinden op internet hoort dit. Je hoort dan de optische beeldstabilisator van de camera.

In deze review heb ik geprobeerd zo kritisch mogelijk te zijn. Ik ben namelijk heel enthousiast over dit toestel. Maar geen een toestel is perfect, en er zitten altijd wel nadelen aan. Ik heb geprobeerd ze te benoemen en ook hoe ik er mee om ga (bijvoorbeeld het beperkte geheugen). De telefoon is gewoon een verbeterde versie van de S4 en S5. Ik zie geen reden waarom je dit toestel niet zou moeten nemen.

update 10-06-2016
Nog steeds heel erg blij met m'n s6.
2 kleine dingetjes:
De camera steekt best ver uit. Ook als je een dun hoesje gebruikt. Hiervoor heb ik op Ebay een aluminium camera ring gekocht. Na een paar weken kun je al zien dat die ring begint te slijten. Niet erg. Maar dan kun je duidelijk zien wat de camera anders te voorduren krijgt.

2e puntje. Het rammelen doen alle s6 toestellen. Zet je de camera aan is het rammelen weg. Dus is de optische beeldstabilisator.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S6 32GB Zwart?

Meer advertenties

Voor een review zonder plaatjes is het best leesbaar/uitgebreid +2 van mij :)

Mijn ervaring met de vingerafdrukscanner is dat ik het altijd 2/3 keer moet proberen voordat het werkt, en dat zorgt voor mij zware irritaties. Ik heb het een tijdje geprobeerd met mijn rechter duim en mijn rechter wijsvinger. Het is gewoon niet te doen.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 2 november 2015 15:06]

Ik heb dezelfde ervaring, overigens lijkt de detectie na een paar dagen wel beter te worden. Hoe dan ook, het faalt af en toe (waar ik me dan bovenmatig aan erger) en daarom gebruik ik nu gewoon weer een pincode. Hierbij heb ik overigens het probleem dat dat specifieke scherm niet erg responsief is en het scherm af en toe uitgeschakeld wordt voordat ik klaar ben. Los van dat ben ik erg tevreden met het toestel.

/on topic: goede review.
Mijn ervaring met de vingerafdrukscanner is echt positief. Zie geen reden om hem niet te gebruiken. Alleen met handschoenen of vieze handen werkt hij dan niet top. Zou dan liever de cijferige van Apple als alternatief hebben. Niet zo''n lang wachtwoord
Thank, dit is mijn eerste review. Ik zou wat foto's kunnen toevoegen van de camera. Maar zoals er staat ben ik geen fotograaf en denk ik niet dat de lezer een goed beeld krijgt.
Prachtige review,

maar volgens mij heeft de s6 geen 4k scherm 8)7 maar een scherm met een resolutie van 25601440 ;)
Klopt! Ga hem gelijk aanpassen
Heb de s6 sinds vanochtend en heb hem 1x moeten opladen. Normaal natuurlijk voor een nieuwe telefoon want deze wordt geleverd met 50% batterij. Nou heb ik hem 3 uur na 100% opladen gebruikt op normaal gebruik. Ik maak me wel een beetje zorgen over de batterij. In 3 uur is hij 30% leeggelopen. Of korter gezegt: na 3 uur normaal gebruik (niet gamen niet continu aan. Gewoon af en toe internet Facebook en Instagram checken) is er nog maar 70% batterij over. Is dit normaal voor de s6? Nou kom ik van de Oneplus One die een batterij van 3100 hade en dus best veel vergeleken bij de veel kleineren 2225 batterij van de s6. Is dit normaal? Zo nee, heeft iemand dan oplossingen of moet ik hem terug sturen?

[Reactie gewijzigd door Silvan0346 op 13 januari 2016 21:15]

Ik zou zeker niet overhaast je S6 terug sturen. Samsung accu's moeten altijd even 'los' komen. Dit betekend dat de accu's steeds beter worden. Dit is pas na een keer of 5 opladen. De accu is zeker kleiner dan jouw oude OnePlus One. Maar vergeet niet naar het verbruik van de componenten te kijken. Daarnaast kan het ook zijn dat je S6 in de achtergrond bezig is met je contacten te syncen of apps te updaten. Zeker als je dit via 3g, HSPDA, 4GLTE of 4G+ probeert te doen kan het veel stroom en data kosten..

Mijn tip, kijk het nog een weekje aan. Als je geen games o.i.d. doet wordt het vanzelf beter!
Ok bedankt!
Telefoon is niet aan het syncen, updaten of andere apps aan het bijwerken. Heb ook alle extra functies uitgezet en hem op energie besparing gezet. De procenten van mijn batterij blijven wegtikken (ongeveer 1% per 3/4 minuuten) dus maakte/maak me er een beetje zorgen over. Hopelijk komt het inderdaad na een keer of 5 opladen goed. We zullen zien.
Leuke review. Is S6 nog aan te raden? Hoeveel geheugen heb je nog vrij en hoeveel geheugen heb je vrij als je s6 nieuw koopt (oftwel hoeveel neemt het toestel gb in beslag). Hoe is de accuduur? Nog krasvrij op de uitstekende camera? Loopt die nog soepel (nooit vastgelopen).
De S6 is zeker aan te raden. Ik kan mooi de vergelijking maken met de S7 omdat die momenteel ook in huis is. De S6 is snel genoeg, voldoende geheugen en de accu is ook meer dan voldoende. Mijn toestel is helaas net gerepareerd omdat de vingerafdruksensor er mee is gestopt. Dit blijkt volgens Samsung niet eerder zijn voorgekomen.

De S7 is niet merkbaar sneller, wel gaat die accu een stuk langer mee. De s7 heeft always screen on, en er kan een geheugenkaartje in. Het grootste voordeel is dat de camera niet uit steekt.

Ik heb mijn mijn S6 een speciale ring rond de camera geplakt. LINK Werkt perfect.

Als je graag alle gadgets wilt hebben moet je voor een s7 gaan. verder is de S6 nog steeds een perfecte keuze.
Danku, maar als ik een speciale ring rond de camera niet koop, beschadig de camera? Of? Hoelang kan je met een acculading mee doen?
De accu kan bij normaal gebruik. +- 100mb mobielen data en +- 3 uur screen-on. Makkelijk een dag mee. Dan zit er aan het eind van de dag nog ongeveer 40% in. Met spellen enzo heb ik geen ervaring. Dat doe ik op m'niet tab.

Ook het beschadigen van de camera heb ik geen ervaring. Wilde het risico niet lopen..
Dank voor uw reactie. Nu moet een keus maken tussen S6 en G4.