Specificaties 25" @ 2560x1440 (IPS, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart Review

ByteMe_ 12 november 2015, laatste update op 11 december 2015, 6.312 views

Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart

Geweldig scherm met dunne randen en een resolutie waar je blij van wordt. Superieure kleuren, de aanwezige IPS glow (die ik wel mee vind vallen) neem je voor lief.

Pluspunten

• Mooi scherp beeld
  • Superieure kleuren
  • Hoge helderheid
  • Strak design, dunne randen
  • Super kijkhoeken

Minpunten

• IPS Glow
  • Touch buttons slecht zichtbaar

Voorwoord
Specificaties
Uitpakken
Aansluitingen & functies
Het beeld

Ik wou mijn oude Samsung T220 vervangen voor wat nieuws. De 1680x1050 resolutie was net niet Full HD en het panel was ook niet bepaald lekker meer te bekijken, wit was niet meer helemaal wit en dat gaat je irriteren. Vooral met fotobewerking was het met dit scherm moeilijk werken i.v.m. de juiste kleuren weergeven en het kijken vanuit hoeken vervelend.

Daarnaast was het een design wat niet te verstellen was in hoogte, niet te draaien vanuit de poot om gewoon vanuit een andere hoek beter te kijken.

Ik heb veel lopen wikken en wegen tussen diverse monitoren, ik had diverse eisen en zo wilde ik een nieuwe monitor gebruiken voor:
  • Fotografiebewerking, dus mooie kleuren/contrasten zijn dan belangrijk
  • Films/series kijken
  • Kijken vanuit diverse hoeken
  • Gamen (schermen met een max van 60hz was voldoende) zonder teveel ghosting gtg
  • Goede FHD of 1440p resolutie / 24-27 inch
Daarbij kwam ik vooral uit op:

pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCS) Zilver, Zwart
pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart
pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart
pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart
pricewatch: Iiyama ProLite XB2779QS-S1 Zilver

Omdat ik de pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart al op mijn werk had, had ik daar al ervaringen mee, die is superieur in het vaste contrast van maar liefst 1:3000! Maar je ziet op een afstand van een halve meter wel nog dat er pixels aanwezig zijn.. Daarbij werd het uiteindelijk een strijd tussen contrast vs hogere resolutie/design (1440p). De XB2779QS leek ook leuk maar was meteen een stuk duurder.

Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en toch voor de u2515h gekozen. De Iiyama 2483's hadden niet het mooie design wat ik zocht en ook een lagere PPI waardoor je net wat minder op je beeld zou hebben. Een nadeel is wel dat ik eigenlijk weer een nieuwe videokaart moet hebben vanwege de hoge resolutie.

Diagonaal:

Fast mode: 6ms

Kijkhoeken:
178 verticaal / 178 horizontaal

Verstelbaar:
In hoogte en draaibaar op de voet

Kleurbereik:
Gamut5: 91 % (CIE1976), sRGB 99% ( gemiddelde Delta E <3)
16.78 miljoen kleuren

Pixeldichtheid:
0.216 mm ( DPI: 117)

Backlight technologie:
LED

Display type:
Breedbeeld

Coating:
Antireflectie met harde matte onderlaag

Optioneel:
Speaker Dell Speaker Bar AC511

Interfaces:
2 HDMI(MHL) connectors
1 Mini DisplayPort
1 DisplayPort (versie 1.2)
1 DisplayPort out (MST)
1 Audio Line out
5 USB 3.0 ports - Downstream
1 USB 3.0 port - Upstream
USB3.0 Hi-Speed Hub

^Top

Toen ik de U2515h in mijn bezit had, wou ik niets liever dat dat ding eruit trekken en aanzetten. De monitor zit in een ruime doos verpakt, maar eenmaal open gemaakt krijg je een constructie van iemand die volgens mij wat teveel met Lego heeft gespeeld in zijn vrije tijd. Hele stukken karton op een manier gevouwen die ik zelf niet op de oude manier er weer in zou krijgen. Daarbij moet wel gezegd worden dat het zeer solide is verpakt en niet zomaar beschadigt en daar is dus dan ook niks mis mee.

Eenmaal de Lego puzzel uit de doos gehaald heb ik verzameld:
  • De monitor _/-\o_
  • Monitor standaard
  • Handleiding documentatie/ cd
  • DisplayPort kabel Mini DP -> DP
  • USB upstream kabel
  • Stroomkabel
De monitor is verpakt met een beschermfolie en is heel makkelijk op de standaard te klikken. Het heeft een 100mm Vesa mount, dus mocht je je scherm op willen hangen kan dit ook simpel gedaan worden.

Er zit geen HDMI kabel bijgeleverd, maar deze had ik wel al gehaald. Was uiteindelijk niet nodig geweest door de extra DP kabel. Voor de kabels zit er overigens een gat in de voetstandaard om door heen te leiden.

De voet is draaibaar en kan dit in een hoek van max 90 graden links en 90 graden rechts. Daarbij is het scherm verticaal kantelbaar en kan deze ook in hoogte versteld worden van min 7 cm vanaf de ondergrond tot een maximum van 18 cm.

De voet heeft zachte steunpunten zodat je makkelijk de monitor kunt verschuiven zonder krassen te krijgen op je bureau. Daar had ik namelijk met mijn oude monitor wel erg last van als ik even een paar cm wilde schuiven.

Het LG panel heeft een mooie matte antiglare coating, dus geen last van reflecties. De rand van de behuizing is lekker dun en dus super voor een multimonitor setup. Maar vanwege mijn bureau inrichting is dat bij mij niet mogelijk. En de videokaart kan het niet aan :+

Het materiaal van de monitor voelt niet goedkoop en degelijk aan, wat wel anders was bij mijn vorige scherm, dat kraste snel en was ook lichter.

^Top

De monitor heeft veel aansluitmogelijkheden:
  • 2 HDMI (MHL) poorten
  • DisplayPort
  • Mini-DisplayPort
  • 5 USB 3.0 poorten
Wil je dus gebruik maken van VGA / DVI dan zul je deze hier niet vinden. Maar de meeste moderne videokaarten hebben de HDMI / DP aansluitingen dus dat mag geen probleem zijn.

Er is 1 aparte USB poort die gebruikt kan worden als 'fast-charger' voor bijv. je telefoon. Voor de rest kan je de USB aansluitingen goed gebruiken als extra aansluiting voor bijv je muis/toetsenbord. Als je USB apparaten regelmatig eruit moet halen, is het geen handige plaatsing, dan zou aan de zijkant van het scherm praktischer zijn geweest.

Optioneel bij het scherm is de Dell Sound Bar - AC511, die kan je erop vastklikken, ik heb hem zelf niet, maar met de 2 watt en vooral erg klein formaat van de speakers verwacht ik er, zoals bij zoveel monitor speakers, weinig spannends van. Voor simpel gebruik met weinig geluidskwaliteits eisen kan het wel een leuke toevoeging zijn.

Een belangrijke reden om deze monitor te nemen is daisychaining, daarbij plaats je dus meerdere monitors naast elkaar, bijv. voor extra dimensies in gaming, je werkblad vergroten of wat dan ook. Helaas heb ik weinig ruimte voor een tweede u2515h, door de compacte randen heb je weinig last van de overgang tussen de schermen. Je hebt in ieder geval een flinke videokaart hiervoor nodig.

Uitleg over D.C. met twee u2515h schermen:

^Top

Natuurlijk is het eerste wat je doet bij een nieuw scherm kijken of er geen dode pixels zijn en ga je met diverse kleuren testen:

En hierbij geen defecten gevonden. Er is geen 100% vulling van het beeld tot aan de rand, je houdt een tussenruimte van de rand tot het beeld van ongeveer 7mm. Dat vind ik overigens niet hinderlijk, de monitor blijft strak genoeg.

Scherpte
Omdat de resolutie van 2560x1440 op een 25" scherm weergegeven wordt, valt het meteen op hoe erg scherp het beeld is. De pixeldichtheid komt neer op maar liefst 117ppi, bij mijn oude scherm was dat 'slechts' 90ppi. Teksten zijn daardoor wel een stuk kleiner en ook bijv. websites ogen een stuk kleiner. Daardoor gaan andere schermen met een full hd resolutie op 24-25" meteen een stuk lelijker ogen (bijv. mijn scherm op het werk). En websites ogen dan ook weer een stuk groter.

Ik vind het jammer dat het aanbod van films/series op deze resolutie niet hoog is, waardoor je toch 'vast' blijft op de full hd beelden. Op youtube vind je daarentegen wel zeer fraaie QHD beelden zodat je toch kunt genieten van de volle resolutie.

Mooi filmpje voor de 1440p eigenaars:

Bij games heb je dat gelukkig zelf in de hand, maar dan moet je wel een goed budget hebben voor een flinke videokaart, want een flinke resolutie kost een flink krachtige videokaart, en daarbij heb je vaak nog een sterkere voeding nodig. Ik heb zelf gemerkt dat bij de nieuwere games ik veel instellingen heb moeten aanpassen om dat redelijk te kunnen gamen. Maar door de ppi hoef je niet strict AA te gebruiken voor mooi scherp beeld en dat scheelt ook flink in performance.

Kleuren en contrast
Bij het het eerste gebruik is al meteen duidelijk dat de kwaliteit van deze monitor een stuk beter is dan de vorige. Het wit is ook echt wit, de kleuren zijn, zoals te verwachten ten opzichte van een TN paneel, een stuk beter met een sRGB dekkingsgraad van 99%. Daarbij heb ik (nog) niks veranderd aan het kleurprofiel en instellingen voor het standaard gebruik.

Het contrast was mijn enige zorg, zouden spellen/films wel goed uit de verf komen? Maar ook dat viel mij eigenlijk best mee. Je houdt altijd een wat oplichtende achtergrond vanwege het IPS paneel, maar zolang je de helderheid niet te hoog zet, valt het erg mee.

Volgens de specificaties heeft het scherm een 1:1000 vast contrast, maar eenmaal gecalibreerd zou dit zelfs hoger kunnen oplopen, wat niet slecht is voor IPS. Helaas heb ik hier geen calibratie hardware, dus kan ik dat niet bevestigen.

Helderheid
Het scherm heeft een maximum helderheid van 350 cd/m, wat voor een gemiddelde kamer veel te hoog is. Ikzelf heb de helderheid op 35% nu staan, omdat ik dit het fijnst vind kijken en wij weinig last van zonlicht hebben dus is een hoge helderheid niet nodig.

Kijkhoeken
n van de belangrijkste eisen voor een nieuw scherm waren de kijkhoeken. Veranderend contrast en kleuren bij verschillende zit/sta posities (met meekijken) zijn nu verleden tijd bij dit beeldscherm, enkel als je echt ver in de hoeken zit zie je wat veranderingen maar die zijn verwaarloosbaar:

Verticaal valt het verschil wat meer op, daar vindt meer contrast shifting plaats. Maar dan moet je ook echt staan en goed schuin gaan lopen kijken vlakbij het scherm, bij ons zal dat niet voorkomen bij normaal gebruik.

Glow / oneffenheden
Omdat het een IPS scherm is, wou ik ook graag weten hoe erg die glow is dus heb ik een zwart vlak genomen en hierbij de helderheid op 0%, 50% en 100% gezet en foto's gemaakt met een langere sluitertijd:

0%:

50%

100%

Ik heb de foto's gemaakt met een langere sluitertijd dus ze lijken hier een stuk feller/erger dan ik met mijn ogen zie.

Wat opvalt is dat de glow sterker zichtbaar is bij een hogere helderheid, vooral als je in het donker zit. Met de langere sluitertijd zie je dat vooral bij de hoeken de glow het ergst is als je de foto centraal schiet. Ik zie zelf dat verschil niet als ik centraal kijk.

Omdat ik zelden in een donkere kamer zit en nooit volledige helderheid gebruik (soms game modus voor spellen), valt het mij een stuk minder snel op, dus voor mij is het sowieso geen issue.

Ik kan met geen storende opvallende oneffenheden vinden in het wit en zwart, dat is iets wat je met goede apparatuur beter kunt testen.

Response / input lag
Het scherm heeft een input lag van 8 ms, welke je kan omzetten naar 'Fast mode' wat dus een snelheid moet geven van 6 ms. In spellen merk je wat ghosting onder de normale modus, en tijdens fast gaat het weer een stuk beter. Wat ik echter hinderlijk vind van de Fast mode, is het lezen van teksten (bijv. GoT). Op dat moment zie je toch een soort ghosting/nasleep effect op teksten en tabellen tijdens het scrollen wat op den duur goed kan irriteren. DIt kwam voor toen ik vergeten was de Fast mode uit te zetten, als hij op normaal staat is er niks aan de hand.

Omdat de resolutie hoog is, heb ik wel meer fps lag in spellen en heb ik sowieso AA moeten verlagen voor speelbare framerates. Maar vanwege de hoge PPI is AA niet echt noodzakelijk en zie ik weinig verschil. Ik denk dat dit meer een issue zou zijn voor de hardcore gamers, maar die zullen met een max fps van 60 toch voor een ander scherm gaan welke een refresh rate heeft van 144hz. De casual gamer zal met dit scherm erg tevreden zijn.

Menu
Het menu is te openen via touchknoppen aan de rechter voorkant, ik las uit reviews dat deze knoppen vaker niet reageren, ikzelf heb er nog niet echt een problemen mee gehad. De toegang tot het menu van het scherm is iets onhandig, vooral 's avonds is het gokken waar je drukt, nu zit je vaak goed, maar toch een wat subtiele verlichting (dan wel aan of uit te zetten) zou leuker zijn.

In het menu kan je kiezen uit:

Brightness/Contrast
Hier kan je de helderheid en contrast manueel aanpassen, verder in het menu vind je ook presets.

Wat ook fijn is, voor de energiezuinige mensen onder ons, is het balkje wat rechtsboven aangeeft hoeveel energie er verbruikt wordt.

Volgens gemeten waardes bij TFT central zou de u2515h het volgende verbruiken:

0% helderheid: 14.6w
50% helderheid: 26.3w
100% helderheid: 34w

Dus zo heb je een idee wat het beeld kan verbruiken per instelling. Let wel op dat als je extra usb hardware erop plaatst het verbruik toeneemt.

Input Source
Hier kan je kiezen tussen verschillende sources, dit spreekt verder voor zich.

Color
Hier kan je diverse kleurinstellingen aanpassen, met presets of een custom instelling. Ook kan je het gammaprofiel (standaard PC) aanpassen.

De kleurprofielen die je vindt zijn:
  • Standaard
    Dit geeft een rustig beeld en zou ik aanbevelen voor o.a. surfen, fotobewerking
  • Multimedia
    Mooie instelling voor een wat donkere zachtere achtergrond
  • Movie
    Geeft een enorme boost aan de lichtopbrengst met een koudere kleurtint, zou ik niet willen aanraden voor normaal gebruik, maar voor films/series geeft het zeker een krachtige indruk.
  • Game
    Net als de movie instelling een enorme lichtopbrengst, maar nu richting de 6500k.
  • Paper
    Dit is een instelling bedoeld om rustig bijv een eBook te lezen op lage lichtopbrengst. Voor mijn gebruik een veel te gele instelling maar voor de echte ebookers wellicht een fijne instelling.
  • Color Temp.
    Hier kan je de temperatuur instellen op 5000, 5700, 6500, 7500, 9300 en 10000k. Het geeft een klein verschil met de standard optie.
  • Custom color
    Hier kan je zelf de kleuren instellen.
Display

Hier kan je het aspect ratio aanpassen (standaard 16:9) naar 4:3 en 5:4. De scherpte staat standaard op 50 en ik zou het daar ook op laten. Het beeld is scherp zat van zichzelf, scherper geeft een lelijk effect en een lagere waarde natuurlijk een onscherper beeld.

Dynamic Contrast Ratio staat standaard uit, maar zodra je kiest voor game/movie bij het 'color' menu wordt dit geactiveerd. De response tijd kan je hier ook instellen van normal (8ms) naar fast (5 ms)

Energie

Weinig spannende dingen hier, je kunt de Led notificatie uitzetten, maar voor die 0,5w zou ik mij er niet druk om maken.

Menu

De taal kan hier ingesteld worden (maar geen Nederlands), daarnaast kan je een transparancy geven, roteren, een timer voor het menu en een lock instellen.

Personalize

Hier kan je je buttons van de touch buttons personaliseren. Voor mij is dit een overbodig onderdeel.

Others

Nu heeft iemand het idee gehad om hier een optie voor geluidjes bij elke aanraking te plaatsen. Ik vraag mij af of iemand dit echt gebruikt zonder te trollen. De volgende optie is wel interessant: de DDC/CI optie. Deze zorgt ervoor dat je het scherm op de pc kunt instellen. Wat natuurlijk een fijne toevoeging is aangezien de touchknoppen bijna niet zichtbaar zijn. Je hebt er alleen weinig aan als het scherm op een andere manier is aangesloten buiten de pc/laptop.

LCD conditioning is om 'inbrandingen', ook wel Image Persistance genoemd, van plaatjes weg te poetsen. Maar aangezien het tijdelijk is, zou je dit niet eens per se aan hoeven zetten. Ik heb nog geen last gehad van hangende afbeeldingen of logo's.

^Top

In de eerste maanden dat ik het scherm heb, moet ik zeggen dat het echt een verademing is. Kleuren zijn erg goed, contrast is voor een IPS ook netjes en ik vind de resolutie heerlijk scherp. Daarbij zijn de grote kijkhoeken ideaal, er is enkel wat verschil in het beeld als je echt van bovenaf kijkt, maar dat is minimaal. Het lezen van teksten kan voor sommigen wat moeilijk zijn ivm kleine letters en daarvoor zou je het beste kunnen gaan schalen. De IPS glow is geen groot ongemak(voor mij althans), maar is uiteraard wel aanwezig. Ben je echt een film/serie fan dan zou dit voor sommigen hinderlijk kunnen zijn, vooral in een donkere kamer.

Uniformiteit in het beeld verschilt wat, maar met mijn ogen zie ik geen verschil en is dit dus vooral op papier een verschil.

Het verstellen van het scherm in hoogte en het soepelen draaien maakt het makkelijk om je scherm overal neer te zetten op jouw ideale hoogte en kijkhoek.

Ik denk dat er in deze prijsklasse weinig concurrenten zijn die het zo goed doen. De Dell Ultrasharp u2414h had in mijn ogen een te lage resolutie, de u2715h vond ik erg duur voor die 2" extra.

Update 03-12-2015
Er is een opvallendende irritatie: zodra ik mijn LED lampen aandoe in de pc kamer wil het scherm nog wel eens voor 1 sec uitvallen waarna deze het weer doet. Op 1 of andere manier wordt er ergens iets getriggerd.

Scherm doet het verder nog steeds helemaal top

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart?

Nice, mooie review! _O_

Touchknoppen slecht zichtbaar schrijf je, geld dat ook bij goed licht (overdag of met verlichting)?
Dan zijn ze beter zichtbaar (lichte bolletjes), maar het had gewoon wat gebruiksvriendelijker/zichtbaarder gemogen. Ik had bij mijn oude scherm nog fysieke drukknoppen aan de zijkant, die kon je niet missen. Niet zo mooi, maar je kijkt niet naar het zijkant van je scherm.

Misschien was een toevoeging als een afstandsbediening wel handig geweest bijv. De software voor op de pc is ook handig, maar als je de monitor niet gebruikt via de pc moet je alsnog de touchknoppen gebruiken.
Heb zelf de pricewatch: Dell 23" Zwart en daar zitten de fysieke knoppen aan de voorkant. Dat is inderdaad wat makkelijker.

Permanent lichtgevende knopjes zijn alleen vervelend als het donker is. :/
Het blijft natuurlijk desgn vs gebruikersgemak. Maar zo belangrijk zijn die touchknoppen ook niet, meeste gebruikers zullen het enkele keren gebruiken om de juiste settings te krijgen schat ik.

[Reactie gewijzigd door ByteMe_ op 13 november 2015 11:30]

Prima review!

"Nu heeft iemand het idee gehad om hier een optie voor geluidjes bij elke aanraking te plaatsen. Ik vraag mij af of iemand dit echt gebruikt zonder te trollen."

Ik heb de geluidjes aanstaan. De reden hiervoor is omdat de touchknopjes zo slecht zichtbaar zijn het fijn is om wat (extra) feedback te krijgen om te weten dat je ze daadwerkelijk goed geraakt hebt. Maar na de eerste keer instellen gebruik ik het menu ik eigenlijk nooit, en verander ook zelden van preset.

De optie dat je de Power LED uit kunt schakelen gebruik ik overigens ook. Echter deze Power LED is niet zo storend als die van mijn oude Samsung 226BW, maar wel blij dat hij bij de Dell uit kan.

Weet jij trouwens wat voor een nadeel de Response time setting heeft? Is dat alleen energieverbruik?
De fast modus? Als nadeel zie ik alleen het ghosting effect, maar daar zit geen verschil in verbruik.
Je noemt "Fotografiebewerking, dus mooie kleuren/contrasten zijn dan belangrijk" als beweegreden, maar vervolgens zie ik nergens iets staan over kalibratie. Heb je dat niet gedaan?
Als je het wel gedaan hebt, hoe goed was de kalibratie vanaf de fabriek? Ik moet mijn monitoren om de maand een rondje kalibratie geven omdat ze stilaan toch weer (een beetje) schuiven met de kleuren.
Ik heb niet gecalibreerd, ik zal het calibratierapport van de fabriek nog zoeken voor de review update.

Ik heb er helaas geen spyder voor anders had ik daar de resultaten van gepost in een grafiekje. Ik kan enkel uit eigen ervaring zeggen dat de kleuren mooi ogen.
Hoi, leuke uitgebreide review. Ik heb'm zelf ook en ben er erg tevreden mee.

Wat commentaar:
- De touch buttons zijn inderdaad onhandig, met name voor aan/uit.
- Je noemt in de minpunten IPS glow maar geeft verderop aan dat het geen issue is, dat herken ik
- een laatste kleine onhandigheid is de rotatie optie; het scherm zou moeten 'klikken' als hij perfect horizontaal staat maar doet dat niet.
Thnx. Inderdaad, de glow is een eigenschap, maar kan voor sommigen storend overkomen, vooral mensen die film kijken en gamen.

Die klik heb ik nog net eerder van gehoord, vind ik ook niet iets van een meerwaarde geven eigenlijk, je bepaalt zelf al hoe het scherm gaat staan en dat kan erg verschillen per persoon/desktop. Ik zal dat puntje opzoeken.
Mooie review, kan me er zeker in vinden. Heb er zelf dan ook 2 :+
Een ding ben ik het niet mee eens, en dat is de "zware videokaart" die je nodig hebt om 2 van deze schermen aan te drijven. Dat is echt alleen nodig als je erop wilt gamen, voor desktop werk is een kaartje met DP 1.2 gewoon voldoende ;)
Je plaatjes doen het hier niet O-)
Oeps. Afbeeldingen stonden in het album nog op beveiligd :+ Bedankt
Kijk dat ziet er een stuk fleuriger uit :9~

Heb er zelf ook n, IPS glow valt mij soms toch wel op als ik een spel doe met een wat donkerder laad scherm

Ook sluit ik me aan bij sdekker hieronder, een "klik" zou prettig zijn,
Ja, je ziet de missende plaatjes niet als je bent ingelogd, express zo gedaan, alleen dus vergeten 'live' te zetten.

De lampen in je kamer uitzetten scheelt ook voor die glow omdat dan de ruimte eigenlijk donkerder is dan je scherm, dus dan valt het wel een stuk meer op. Ik vind dat vaak vervelend kijken naar een scherm dus doe ik zelden.
Hi RonaldDesigns,

Bedankt voor het schrijven van de review. Erg goed ook! Ik vroeg mij alleen af of de monitor geschikt is voor FPS games. Wat betreft reactiesnelheid en dergelijke.

Zou je hem dan ook aanraden?

alvast bedankt
Hangt er wel vanaf hoe jij gamen gewend bent. Als je een hardcore gamer bent die vaak op een 144hz scherm gespeeld heeft, zal het spel wellicht minder vloeiend overkomen.

Het is voor mijn pc al moeilijk om de 60 fps te halen bij de huidige generatie spellen, maar de spellen die het halen, spelen in mijn ogen gewoon top. BF3 of 4 Bijv.

Maar de kleuren gaan er vooral op uit. En uiteraard een heerlijke resolutie.
Als je nooit op een 144hz monitor hebt gespeelt maar altijd op een 60/75hz 1080P en je vind dit prima spelen dan denk ik dat deze monitor een geweldige upgrade is.
Als je 144hz gewend bent gaat het weer erg tegenvallen, echter de vraag is ook wat doe je meer achter je pc ?
lol vergeten

Fijne review trouwens !!!
Ik ben nu aan het twijfelen om voor deze of een 144hz monitor te gaan.
Voor games zou 144hz beter zijn echter dit geld voornamelijk voor FPS games, aangezien ik hier er maar 2 van speel ( BF4, Starwars battlefront ) zou dit niet de doorslag mogen geven.
Daarbij ik kom van een 24" 1080P 60hz monitor dus ik weet niet beter :P , en volgens de reviews zou mijn pricewatch: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming beter presteren op 1440P.
Klopt het dat de games er mooier uitzien, en ga je het verschil merken tussen 2ms en 6 ms ?
Fijne review trouwens !!!
Bedankt!
Mooier sowieso vanwege de fijnere pixeldichtheid, als je AA max kunt zetten kan dat ook net wat schelen, ik zie dat verschil niet heel erg, hetzelfde geldt voor de resfresh rate, ik zie weinig verschil maar ik ben een casual gamer en niet heel erg veeleisend (op gamegebied).

[Reactie gewijzigd door ByteMe_ op 20 november 2015 14:54]

Ik ben ook niet veeleisend.
Ik wil wel alles op max van een spel kunnen draaien met 60fps.
Goede review!

Ook ik heb last van het nasleepeffect, behoorlijk iritant overigens.
Zowel in de gewone alsook in de fast modus.

Heb wel opgemerkt dat door het aantal tegelijk te scrollen regels van bijv 3 naar 1 te zetten het probleem zo goed als weg is.
Iemand anders nog een idee oplossing?