Prolimatech Megahalems CPU Cooler Review

Bolletje 1 juni 2009, laatste update op 15 augustus 2010, 3.079 views

Prolimatech Megahalems CPU Cooler

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Makkelijke installatie
  • S1366 bracket

Minpunten

• Beschikbaarheid

Geluidsproductie (min) Score: 3
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Ik maak hier niet een al te lange review van. Als je de volledige review wil lezen, kijk hier dan eens even: Prolimatech Megahalems Review @ CoqTail.nl

Prolimatech is een nieuw merk in de wereld van koeling. Hun enigste product is ook de Megahalems: Een high-end CPU-koeler die voornamelijjk bedoeld is voor het Intel i7 (Nehalem) platform. Bij verscheidene websites behaalt hij al uitstekende resultaten. Hij is daarom ook wel een T.net productreview waardig.

Verpakking + inhoud
De verpakking is simpel, maar komt professioneel over. Er zijn geen felle kleuren gebruikt. Vooral de kleuren die in het logo van Prolimatech voorkomen komen ook bij de doos voor. Dat is dus lichtblauw en verscheidene grijstinten.

Naast de koeler krijg je fanclips, een tube koelpasta, een S775 backplate en S1366 backplate erbij. Ook ontbreken de aluminium balken niet voor de bevestiging van de koeler op het moederbord en/of CPU.

Een fan zit er dus nog niet bij! Deze moet je zelf aanschaffen. Elke 120*120*25 mm fan zal wel moeten passen. Ook kan je nog extra fanclips bij bestellen. Hier betaal je dan weer ~4,50 euro voor.

Misschien had je het al opgemerkt, maar bevestiginsmateriaal voor AM2 en AM3 zit er niet bij. Tot voor kort was deze koeler dan ook niet geschikt voor die sockets. Echter heeft Prolimatech nu een retention kit uigebracht wat de compabiliteit wel toevoegt. Let op: je moet hier weer ongeveer 10 euro voor betalen.

De Koeler
De koeler laat je misschien denken aan de TRUE, welke ook erg bekend is om zijn koelingsmogelijkheden. Nu zit er alleen een spleet tussen de twee delen. Ook staan de heatpipes nu op één lijn. De opdruk op de bovenkant van de koeler ziet er ook erg mooi uit. Over het uiterlijk dus nog niets te klagen. Hij is wel erg groot, groter dan mijn Scythe Mugen (in de hoogte).

Installatie
De installatie verliep redelijk goed. Hoogstwaarschijnlijk moet je wel je moederbord uit je behuizing halen om de backplate te installeren. Bij sommige behuizingen hoeft dit echter niet. Ik neem Prolimatech dit niet echt kwalijk omdat dit bij haast elke high-end koeler nodig is. Het geeft mij ook meer vertrouwen dan push-pins, dus je kan het ook positief opvatten.

Je hebt dus enkel met metaal te maken, plastic komt niet aan bod bij de installatie. Ik houd daar eerlijk gezegd wel van. Je kan nu veel kracht zetten op de bevestiging zodat deze extra goed vast zit.

Bij de installatie had ik nergens last van. Alles ging haast vlekkeloos. Afbeeldingen zeggen meer dan woorden:
Je kan bij de site van Prolimatech uitstekend zien hoe de installatie gaat: Klik.

De koeler is wel erg hoog, daarom kon ik de bovenste zijkant fan van de CM690 niet meer laten zitten.

Resultaten
De resultaten zijn in één woord uitstekend. Ik heb de koeler gebruikt in combinatie met een E7300, Asus P5Q een een Coolermaster CM690.

Zoals ik al eerder zei, als je meer over de koeler wil lezen, ga dan naar de Techzine review.

Een kleine indruk:

De geluidsproductie hangt grotendeels af van de gebruikte ventilator. Ik gebruikte een Scythe 120mm PWM fan (die reageert op belasting van het sysyteem). De koeler was zo erg stil, ik had nergens last van. De standaard fans van de CM 690 en de videokaart maakten meer geluid.

De Prolimatech Megahalems is een uitstekende koeler. De prestaties waren top en de installatie was simpel. De prijs kan dit gebeuren wel een beetje verpesten; deze ligt namelijk rond de 55 euro. Hierbij wordt nog niet eens een fan geleverd. Als je dan ook nog eens een AMD retention kit erbij neemt een en extra paar fanclips (= extra fan) dan kom je al bijna op de 90 euro uit. (55+10+4.50 + (2*10)). Dat is niet mals voor een CPU-koeler. Maarja, bij kwaliteit hoort een prijs zullen we maar zeggen.

Heb jij ook een Prolimatech Megahalems CPU Cooler?

Wat denk je, zouden 2 fans in tegengestelde richting geplaatst de temperatuur nog meer naar beneden kunnen halen of volstaat 1 fan wel en kun je je de kosten van een 2e fan wel besparen?
Ik denk ongeveer hetzelfde effect als wat je hebt met een TRUE. Volgens mij is daar wel veel over te vinden. Zelf heb ik deze koeler nog niet geprobeerd met 2 fans.

Maar ik denk dat je met één ook al genoeg hebt. Wil je een tweede bijplaatsen moet je ook weer extra fanclips bestellen.
Inderdaad, wordt wel een heel dure koeler dan. :P

De airflow is verder ook wel prima bij mij dus dan hoeven er ook geen 2 fans op. :)

[Reactie gewijzigd door Bull op 28 juli 2009 14:24]

Er mooie review. Ik heb hem voor mijn nieuwe i7 systeem ook besteld maar neem zeker PWM fans van 120 mm aan beide kanten. In combinatie met Lian Li A77 kast moet dit helemaal goed gaan!
Hehe, PWM fans zijn mooi ja. Dan is die in idle toestand heerlijk stil :)
Ik heb zelf een cooler master cooler die hier zeer veel op lijkt, ook wordt de cooler op dezelfde manier aan het koel element bevesitgd.
Ik weet alleen stom genoeg even het model hiervan niet meer, als het goed is is het de goedkoopste (14,95).
Anyway, die lijkt in het geheel zeer veel op deze cooler.
Ook heb ik al testen gelezen waarbij de Prolimatech op een OC'ed i7 geplaatst is, waarbij de CPU onder full load niet warmer werd dan 37 graden.
Ook voor deze CPU's is deze cooler dus uitermate geschikt.
Kijk ook even naar deze review via de volgende link: http://www.bouweenpc.nl/review/215

Zelf heb ik een E7400 @ 3,2ghz met die brakke coolermaster cooler, die ik wil vervangen voor de Prolimatech met 2x een Papst 120mm fan.
Hoor ik daar 4.** ghz??? ;)

Edit:
Hele nette review trouwens!! :)

[Reactie gewijzigd door MeMeBot op 21 oktober 2009 17:37]

Lijkt me een TX2 of een TX3 aangezien die ongeveer 14.95 kosten.

Trouwens, je maakt in dit geval een grote fout. Hij wordt wel warmer dan 37 graden. Het is namelijk een delta. Dat wil zeggen dat als bijv. de kamertemperatuur 20 graden is dan wordt de processor 57 graden. Enz.

Verder is het een erg leuk ding. Een E7400 wordt niet heel warm dus een betere koeler wil niet per se zeggen dat je dan ook een hogere clock kan behalen.
Is deze ook passief te gebruiken.

Heb een kast met goede airflow.

Bij een p55 moederbord met i7 860 wil ik deze koeler kopen.
Alleen wil ik graag weten of ik nog meer fans nodig heb op deze koeler.
`Het is niet echt een koeler om passief te gebruiken.

Als je stilte wil zou je misschien eens kunnen kijken naar de Mugen 2. Die is goedkoper en de bijgeleverde fan is ook al erg stil.
Lijk wel heel erg op de standaard passive X5400 series koeler van intel.
Zou kunnen. Ik weet alleen niet hoe die koelers eruit zien. Op Google vind ik ook niet zo snel iets wat op deze koeler lijkt.
Dat lijkt me niet verstandig. Als je erg veel kracht zet kan je namelijk je moederbord beschadigen. Goed vastdraaien is prima, maar beter is het om het niet te overdrijven...
het is een koeler voor de nehalem cpu's maar je zet hem op je e7300... omdat.... ??? ik ben de weg kwijt hoor. Dat is een dikke overkill zelfs als je wil ocen.
er zijn zat mensen die een TRUE of een Z600 of Scythe mugen op hun E2200 hebben ofzo niks overdreven's hoor deze krengen kunnen op hoog voltage ook warm worden
Omdat het kan :)

De oo zo geweldige AC 7 Pro (die ik ook heb) is er niets bij.

Op het moment heb ik nog geen i7, dusja...