Specificaties 16" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

MSI EX620X-204EU Review

Harry_Sack 1 juni 2009, laatste update op 13 juni 2009, 2.594 views

MSI EX620X-204EU

Pluspunten

• prettig design
  • veel waar voor je geld
  • snelle processor
  • veel geheugen
  • videokaart met eigen geheugen
  • voldoende harddiskruimte
  • stil en redelijk qua temperatuuruitstoot
  • 2 jaar pick up & return fabrieksgarantie

Minpunten

• kneuzig toetsenbord, toetsen lijken vrij los te zitten en de entertoets is erg klein
  • geen spelletjesmonster (heel basic dan)
  • WXGA (net niet breedbeeld)
  • Lastig om alle functionaliteit voor een OS anders dan Windows Vista te gebruiken. Dit is serieus klote

Sinds enkele dagen ben ik de gelukkige en trotse bezitter van deze laptop. Je krijgt m.i. veel waar voor je geld en MSI heeft veel aan het multimediale aspect besteed.

Wat krijg je voor de MSI EX620X versie?

Om te beginnen: een kartonnen doos..
met daarin, een quickstart manual, de garantiekaart, de 6 cellige batterij, de lader, een drivercdtje en uiteraard de laptop zelf.
Om de kosten te drukken, heeft dit kleinere broertje van de EX620 geen OS meegeleverd en geen blu-ray lezer. Dus je betaalt ook niet voor een Vista home licentie, en dat is zomaar mooi meegenomen, als je daar niet op zat te wachten.

MSI heeft zijn best gedaan om de gebruiker zoveel mogelijk te verwennen met allerlei opties,
zo beschikt de laptop over een een speels golfpatroontje op het deksel en het stukje onder het toetsenbord. Het apparaatje weegt ruim 2 kg.

Het toetsenbord is ergonomisch ingericht, met een degelijk nummeriek gedeelte. Lastig is dat daardoor de entertoets wat klein uitvalt. Het muisvlakje bestuurt prettig en is iets naar links verplaatst. Je hoeft echter niet bang te zijn dat je er met je polsen op zal leunen.
Vervelend is dat MSI de laptop niet ietsje dikker heeft gemaakt, zodat de toetsen mooi verzonken konden worden. De toetsen bollen dus een beetje.

Zoals ik al opende, heeft MSI deze laptop voor multimediale behoeftes ontworpen, zo heb je een behoorlijk aantal opties voor aansluitingen,
er zit een vingerscanoogje op, zodat je kan inloggen met je vingerafdruk, en er zit een webcam en een ingebouwde microfoon ingebakken.
Qua aansluitingen heb je de beschikking tot een expres card slot, een e-sata verbinding, een 3x usb, hdmi, rj-45 en rj-11, 4x audio poortjes, extern vga, en een dvd rewriter. Behoorlijk wat mogelijkheden dus.

Daarbij komt dat MSI wat leuke geintjes heeft bedacht, zoals een knopje voor 5 verschillende energieprofielen, bluetooth, wifi, en cinema pro. Met dat laatste kun je het geluid een stuk beter laten klinken voor filmpjes en mp3's. Om dat te bereiken, zit er een heuze subwoofer in ( :D )

Het kloppend hart is gebouwd rond de Centrino 2 standaard en bevat een Intel Core 2 Duo P7350 processor, die qua prestaties schommelt tussen een P6400 en een P8400, een high-end rekenmachientje.
Er zit standaard 4 gb ddr2 geheugen in en een Western Digital sata schijfje van 320 gb.
De videokaart wordt aangestuurd door een ATI 3470 met 256 mb vram. Niets bijzonders, maar ruim voldoende voor de meeste toepassingen.

Wat sommige mensen misschien nog zal tegenhouden, is dat MSI voor een WXGA standaard heeft gekozen, wat neerkomt op een resolutie van 1366 x 768. Uit ervaring kan ik inmiddels melden: het went.

Mijn conclusie over deze laptop is:
Een prima apparaat met veel mogelijkheden, behoorlijk wat rekenkracht, een prettig, maar diefstalgevoelig design. Jammer dat het toetsenbord een beetje bolt en dat de entertoets wat kneuzig overkomt.
In cijfers zou ik hem een 8,5 geven

Omdat ik te lui ben om wat fatsoenlijke foto's te nemen, hierbij een filmpje om een globaal idee te krijgen

Heb jij ook een MSI EX620X-204EU?

Heb zelf ook 2 van deze laptops gekocht. Een voor m'n vriendin(250GB) en een voor m'n ouders 320GB.

Zijn leuke laptopjes en helemaal al in die prijsklasse. Een P7350 en een losse GPU (3470) voor nog geen 500€. Het is ook de enige met zulke goede specs in die prijsklasse. De GPU draait met gemak CODUO, FlatOut 2, Rise of Nations en andere spelletjes. Verwacht geen hoogvlieger, maar wat wil je ook voor een laptop in dezelfde prijsklasse als een X4500mhd of een geforce 8200m. Dat zijn IGP's en die draaien nog veel minder spellen. Ook worden die IGP's gebundeld met een T3400 of een T4200 of een QL-60.

Wat minder aan de laptop is vind ik dat hij iets te licht is en dat hij wat minder stevig in elkaar zit. Hij is stevig genoeg voor z'n geld en valt echt niet zomaar uit elkaar. Zeker met het scherm is dat te merken, die zit heel stevig op de laptop en heeft geen eens een sluiting nodig, hij klemt zichzelf vast.
Maar in vergelijking met m'n Asus laptop vind ik hem toch fragieler (iets wat bol toetsenbord). Dit gevoel wordt ook nog eens benadrukt door een lichte laptop. Meestal is het een juist mooi meegenomen dat een laptop lekker licht is, maar het doet wel af aan het gevoel van degelijkheid.

Jammer trouwens dat de subwoofer en eco standen niet werken buiten Vista. De eco standen kan je nog laten doen door een ander programma, maar de subwoofer is mij nog niet gelukt.
Dat van de stevigheid heb ik meer gelezen. Wat vind je niet stevig?
Goed, een laptop stuitert niet terug als je 'm laat vallen, dat doet er geeeneen.

welk os heb je nog meer geprobeerd?
Het lijkt me stug dat een populair os als Kutbuntu niet op korte termijn een oplossing vindt.
Overal uitverkocht >_<
Klik

[Reactie gewijzigd door Lars Kremers op 3 juni 2009 15:12]

Had ik ook al gekeken en heb alle bedrijven die hier op tweakers staan al gebeld maar ze zijn overal al op.
windows 7(7232, 64bits) draait hier prima, maar de volledige functionaliteit van je extra toetsen kan je vergeten. Cinema pro en de ecomodus doen het alleen onder vista bijvoorbeeld.
Goede review, sluit me er volledig bij aan!

Stirmialot, Ik heb geen last van die HDMI hoor, vast lopen of dat geluid ect. werkt velkenloos, gebruik hem ook voornamelijk om dvd's mee te kijken...

Veder vind ik het een zuiver laptopje, kan er onzettend veel mee en snelheid doet mij ook erg goed. Pakt aardig veel games, niet de nieuwste, maar C&C Tibirieum3 doet het erg goed op de standaard instellingen, zelfs bij de grote gevechten.
Films worden ook erg goed weergegeven op mijn 32 inch lcd tv, mij hoor je niet klagen, zeer mooi beeld!
Een topper deze laptop, ben erg tevreden :)

[Reactie gewijzigd door Sebaszz op 25 juni 2009 09:07]

Hoe zit het precies met warmte en geluid?

PS. de link van ATI 3470 verwijst naar een verkeerde pagina (DPI).
dank, ik heb het linkje veranderd.

De warmte en het geluid vallen me alleszins mee. Goed, een dergelijke processor wordt natuurlijk warm, maar je hoeft niet bang te zijn dat je kinderverwekker in de problemen komt als je 'm op schoot zet. Er blaast warmte naar buiten via een roostertje aan de achterkant.
Is dit specifiek die van jou dat er geen Vista HP bij wordt geleverd? Want bij die productpagina staat namelijk wel gewoon: Besturingssysteem: Vista Home Premium.

Of zou dat een fout zijn?

Welk OS draai jij erop dan :)?

[Reactie gewijzigd door Bolletje op 1 juni 2009 18:30]

Dat is voor de niet -X- versie. Je betaalt dan voor blu-ray en vista.
Ik zag het laatst ook, maar volgens mij hebben ze dat inmiddels in de pricewatch aangepast. Op de site van informatique en computerland hebben ze het er wel bij staan.
Hey hallo,

Mooie review, zat zelf ook naar de laptop te kijken.
Ik vraag me echter af: hoe zit het met batterijduur, mobiliteit en vooral: Hoe zit het met de eco-standen "on the move"?
Gaat het een beetje lekker en snel met het verwerken van gegevens, zelfs in de eco-modus? Of moet je daarvoor naar een "hoger geklokte" modus.

Graag zou ik hier wat meer info over zien.
Verder volgens mij een hele fijne laptop.
Succes ermee :)
Over de batterijduur ben ik niet zo enthousiast, ik heb het niet geklokt, maar het lijkt vrij weinig te zijn. De fabrikant beweert dat je er 2,5 uur mee zou moeten doen.
Het beperkte leesvoer meldt er niets over.

De eco modi zijn wel aardig, maar reken maar op minutenwinst, De processor en de videochip trekken de accu best wel snel leeg. Volgens mij is het niet anders bij andere laptops, maar ik zal vandeweek eens klokken hoe lang je plezier hebt van de batterijmodus.
Ik heb 'm vanmiddag dvdtje laten afspelen in de cinema modus met het aangepaste geluid. Incidenteel ben ik wat gaan browsen of opschonen. Hij heeft het precies anderhalf uur volgehouden in die stand. Waarschijnlijk is het een kwestie van zoeken wat de beste verhouding is. Zelf heb ik het liefst comfort boven minutenwinst bijvoorbeeld.
Ik heb deze laptop ook al een tijdje in bezit en ben er zeer tevreden over, Ik draai er OS Windows 7 build 7200 op en hij loopt als een trein. Enige waar hij moeite mee had was de bluetooth instaleren , voor de rest waren de bijgeleverde drivers perfect te instaleren.

De batterijduur valt mij enigzins wel mee (kan er zeker wel 2 uur mee werken op eco modus) maar voor mij was het de keuze tussen een kleine netbook in dezelfde prijsklasse of deze laptop. Voor mij was de keuze dus vrij snel gemaakt. Hij is ook prima te vervoeren en je kan er zelfs een leuk spelletje op spelen, de HD content loopt ook vlekkeloos.