Samsung Galaxy S6 64GB Zwart Review

Remcotjuuh 1 november 2015, laatste update op 1 november 2015, 1.720 views

Samsung Galaxy S6 64GB Zwart

De Samsung Galaxy S6 is een indrukwekkende all-rounder die me al van veel gebruiksplezier voorzien heeft. De minpunten van de telefoon zijn voor mij bescheiden en al helemaal met het oog op zijn dalende prijs kan ik hem van harte aanraden.

Pluspunten

• Premium design
  • Prachtig scherm
  • Supersnel
  • Indrukwekkende camera
  • Verrassend goede accuduur
  • Degelijke software

Minpunten

• Onpraktisch design
  • Wiebelige homeknop
  • Gebrekkig RAM-management

Het was op 11 juni 2015, de dag van m’n examenuitslag, dat ik mijn Samsung Galaxy S6 64 GB binnenkreeg. Een tweedehandsje, dat wel, maar in perfecte conditie en voor een scherpe prijs. Toen ik hoorde dat ik m’n vwo-diploma ook op zak had, kon die dag niet meer stuk.

Nu is het vier maanden later en heb ik maar eens besloten om toch een uitgebreide review te schrijven. Voor m’n vorige smartphone, een glansrijke LG G2, die het zo had verdiend, had ik dat ook al niet gedaan. Van die LG G2 heb ik zo’n anderhalf jaar mogen genieten, en mijn ervaringen met de Galaxy S6 zullen dan ook deels teruggekoppeld worden aan mijn ervaringen met de LG.

Het eerste wat me opviel aan de Galaxy S6 was zijn scherm. Wow. Wat een scherm, dacht ik. En dat komt niet eens door het hoge aantal pixels per inch, een waarde die bij de Galaxy S6 toch al gauw 36 procent hoger ligt. Het is het verschil tussen het AMOLED-paneel bij de Galaxy S6 en het LCD-paneel bij de LG G2. Oorspronkelijk moest ik niets hebben van AMOLED-schermen. Wat een overdreven gedoe, zeg. Nu ben ik om. De kleur geel die je ziet wanneer je de Snapchat-app opent is echt next level wanneer je het vergelijkt met de kleur geel die te zien is op de LG G2. Niet overdreven, maar gewoon veel dieper. Voorgaande geldt eigenlijk voor alle kleuren die op het scherm te zien zijn.

Het is echter niet alleen de kleurweergave. Ook de helderheid en afleesbaarheid in de zon bevallen me uitstekend. Ook al zit je op het strand in de volle zon een artikel op Tweakers te lezen, het blijft comfortabel. Ten slotte is het scherm gemakkelijk schoon te krijgen. Ik ben iemand die z’n scherm meerdere keren per dag schoonpoetst en bij de Galaxy S6 is dat alles behalve een straf. Al om al heb ik op het scherm niets aan te merken.

Op de behuizing waar het scherm in zit trouwens wel. Begrijp me niet verkeerd: ik vind het design erg mooi. Een telefoon die enkele honderden euro’s kost verdient een premium design met premium materialen. Samsung heeft er moeite in gestopt en dat is te zien. Wat alleen jammer is, is dat het premium design afbreuk doet aan de functionaliteit van het design. Het toestel is glad, de achterkant trekt vingerafdrukken aan en als je hem een keer goed laat vallen, is het niet alleen de voorkant die gebarsten kan zijn. Ik heb deze probleempjes deels weten op te lossen door de achterkant te voorzien van een skin. De twee tientjes die ik daaraan kwijt ben geraakt, waren het zeker waard. Nu kan ik de telefoon fatsoenlijk gebruiken zonder een hoesje, al blijft het aluminium frame geen voortbrenger van mijn gewenste grip.

De bouwkwaliteit is zoals het design doet vermoeden dik in orde. Het gaat om een stevig stukje glas en metaal met degelijke knopjes op de zijkant. Samsung is in mijn geval alleen slordig geweest op n puntje en dat is de homeknop. Deze wiebelt, en niet zo’n beetje ook. Op zich geen probleem – de knop zelf en de vingerafdrukscanner functioneren prima – maar het idee dat je met een stevig stukje technologie rondloopt, wordt er wel minder van, en dat is jammer.

Ik was bijzonder tevreden over de camera in m’n oude LG G2. Volgens de verschillende reviews van twee jaar terug had hij ook een van de beste camera’s van die generatie smartphones. Hetzelfde geldt nu voor de Galaxy S6. Het detailniveau is uitstekend en dit blijft relatief gezien ook bij weinig licht. Over kleurweergaves ben ik niet bijzonder op de hoogte, dus dat zal ik laten voor wat het is, maar naar mijn ervaring maakt Samsung de kleuren wel een stukje verzadigder dan ze horen te zijn. Wanneer ik een foto voor Whatsapp wil maken, zie ik in de viewfinder de onbewerkte foto. Keur ik hem goed, dan wordt het geheel ineens een stukje verzadigder en warmer van kleur. Video’s maken doe ik amper. Toevallig maakte ik er pas eentje voor het Duisenberg-gebouw van de RUG en het merendeel van de grassprietjes viel gewoon te onderscheiden.

Ten slotte de snelheid van de camera. In vergelijking met de LG is dit nog wel een grootste verschil. Samsung maakt mooie claims en brengt ze ook in de praktijk. Met een dubbele druk op de wiebelige homeknop is de camera opgestart voordat je hem fatsoenlijk hebt kunnen richten. Dan het focussen en het nemen van een plaatje. Dit is in een oogwenk gebeurd. In de praktijk is de snelheid van de camera me al meer dan eens van pas gekomen om nt die goede foto op het juiste moment te maken.

Snelheid. Steeds komt het terug bij de Galaxy S6, meest prominent in het dagelijks gebruik. De achtkernige Exynos 7420 is een stabiele krachtpatser die de naar mijn inzien geflopte Snapdragon 810 duidelijk achter zich laat. Ik dacht dat er een toppunt van snelheid bereikt was bij het maken van de Snapdragon 800, maar al vanaf het eerste moment dat ik de Galaxy S6 in gebruik nam, voelde deze vloeiender aan dan mijn G2. De snelheid is helaas wel gehuld in de schaduw van het slechte RAM-management van de Galaxy S6. Dan heb je 3 GB en dan wordt het nog niet goed gebruikt. Zonde. Ik heb de systeemstatuswidget nog nooit een bezet-RAM-percentage lager dan 50 procent zien weergeven.

Of ik in de praktijk last heb van het teleurstellende RAM-management is een tweede. Ik switch best vaak en snel tussen apps, maar ik heb me eigenlijk nooit gestoord aan apps die opnieuw moeten opstarten. Eigenlijk, ik let er niet eens op. Het achtkernige plaatje binnenin weet de apps immers zo weer op volle toeren te laten draaien. In dit opzicht kan het gebrekkige RAM-management beter worden beschreven als afbreuk doende het gevoel dat je met een kwalitatief, hightech stukje technologie rondloopt dan dat het de wezenlijke functionaliteit van de telefoon beperkt. Net zoals bij de wiebelige homeknop.

Misschien dat Samsung het management ooit zal oplossen met een software-update? Regelmatig zie ik een update voorbijkomen, waarvan de belangrijkste toch wel de update van Android 5.0 naar 5.1 was. Dat het management zelfs toen niet werd opgelost, geeft in ieder geval niet veel hoop voor de toekomst.

In het begin was het ook hopen op een goede accuduur. 2550 mAh aan elektriciteit voor een QHD-scherm en een octacoreprocessor komt nogal karig over. Gelukkig heeft Samsung zijn boeltje goed op orde. Mijn battery monitor geeft als standaard vier uur schermtijd per charge aan. Hier kan ik me in vinden en het bevalt me wel. Net iets beter dan m'n oude Nexus 4, helaas wat minder dan m'n oude LG G2, al viel dat ook wel te verwachten. Daarnaast is de quickcharge-functie echt een lifesaver als je er na het wakker worden achterkomt dat je nog maar 15 procent over hebt. Als mijn ochtendritueel er eenmaal opzit, ga ik meestal met een bijna volle accu de deur uit.

Mijn laatste Samsung-smartphone vr deze Galaxy S6 was een Samsung Galaxy Ace, tevens mijn allereerste smartphone. Dit was eveneens de smartphone waardoor ik in contact was gekomen met tweaken en Tweakers zelf. Het toestelletje was zo traag dat dit achteraf gezien een logisch gevolg was en een gevolg dat mij de afgelopen vier jaar van bijzonder veel tweakplezier met verschillende toestellen heeft voorzien.

Dat plezier lijkt nu te zijn afgelopen. Enerzijds is een Galaxy S6 mij te duur om een brick te riskeren en anderzijds heeft Samsung de afgelopen vier jaar veel vooruitgang geboekt op het gebied van software, zoveel dat ik momenteel geen motivatie heb voor een custom ROM of whatever. De standaardapplicaties hebben een glad, afgewerkt design, het aantal meegeleverde apps wordt binnen de perken gehouden en de software lijkt de snelheid van het toestel niet in de weg te zitten.

Ik mis het wel een beetje.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S6 64GB Zwart?

Meer advertenties

Over het rammanagement; apps worden in cache gehouden wat dus beter is voor de prestaties.
Maar het probleem is dus dat altijd minimaal de helft van het geheugen vol zit met data buiten apps om, van het systeem of wat dan ook. Dat is het probleem, niet het feit dat apps worden vastgehouden. Zou Samsung zijn gebeuren beter geoptimaliseerd hebben, dan had het systeem minder RAM nodig en konden er meer apps in het geheugen terecht.