Samsung SM951 (NVMe) 256GB Review

DivadaviD 1 november 2015, laatste update op 4 november 2015, 3.417 views

Samsung SM951 (NVMe) 256GB

Ik heb deze SSD gekocht omdat Ik een hebbert ben en omdat Ik dat M.2 slot wou gebruiken. Niet gedacht dat deze t.o.v. een SATA SSD een merkbaar verschil zou maken in de praktijk. Het snelheidsverschil is wel degelijk merkbaar en ook de compatibiliteit.

Pluspunten

• Snelheid
  • NVMe
  • Compact

Minpunten

• OEM versie
  • Uiterlijk

In de eerste instantie had Ik een Samsung 950PRO 256GB besteld. De levering daarvan werd uitgesteld en aangezien Ik niet kon wachten en op tweakers las dat de 950PRO mogelijk temperatuurproblemen had, ben Ik gelijk naar een alternatief op zoek gegaan. Zo vond Ik de SM951 NVMe 256GB. De SSD is immers een OEM kaartje dat fabrikanten in hun systemen moest toevertrouwen en Ik kon online geen klachten vinden over temperatuur problemen van de SSD.

De ontmoeting

Ik plaatste een bestelling bij een webwinkel en ontving de volgende dag een klein pakketje met daarin een klein plastic doosje waarin een printplaatje zat waarop een paar chips zaten wat niet langer dan mijn wijsvinger. Van de foto's die Ik heb gezien van de 950PRO is de SM951 niet zwart afgewerkt, maar ziet eruit als een simpele ouderwetse kleine geheugenmodule.

Aansluiten

Aansluiten was piece-of-cake: in het M.2 slotje klikken en een schroefje aandraaien. Het moederbord dat Ik gebruik heeft meerdere dust covers waardoor Ik het ("lelijke")uiterlijk van de SM951 kon begraven. De SSD is daardoor niet zichtbaar in mijn systeem. De enige zorg dat Ik daarbij had is dat als de kaart veel hitte zou verspreiden Ik deze zou moeten laten ademen en de dust cover er af zou moeten halen.

Opstarten

Voor het instaleren van het besturingssysteem heb Ik een USB stick gebruikt met daarop Windows 10 Pro (x64.) De installatie verliep vlot, maar niet opvallend sneller dan de installatie op mijn vorige SSD. Het viel mij op dat de RAID1 opstelling van mijn archief schijven verprutst was want deze werden herkend als twee losse schijven. Wel was alle data behouden. Ik ga er nu maar even vanuit dat Ik dit zelf verkloot heb toen Ik in de BIOS de benodigde instellingen maakte.

Na het installeren van alle benodigde programma's is de werking van de SSD een droom die werkelijkheid wordt: Ik zet mijn PC aan, Ik zie het splash screen van mijn moederbord en......Windows is gestart en navigeren op de schijf of een programma starten geschied direct.

Benchmarking

In de praktijk functioneert de SSD boven de verwachting. Ik heb in de afbeelding van deze review een screenshot geplaatst van de bevinding van HDTune dat echter alleen de READ toeliet, bij WRITE kreeg Ik een melding dat benchmarking niet mogelijk was omdat er een partitie verwijderd moest worden (er wordt een kleine partitie door Windows aangemaakt die verborgen is.)

Crystaldiskmark gaf de volgende resultaten:

[list]
Sequential Write (T= 1) : 1249.111 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 46.469 MB/s [ 11345.0 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 173.273 MB/s [ 42303.0 IOPS]

Temperaturen:

Zoals gevreesd de temperaturen: Op het moment van dit schrijven is de SSD 35°C. De maximale temperatuur die Ik heb gemeten tijdens diverse (stress) testen was 43°C. Mijn behuizing is een Fractal Design R4 met daarin 2x een AeroCool DS Blue 140mm als intake aan de voorkant @ 800RPM en 2x dezelfde fans met dezelfde fanspeed aan de bovenkant, een semi passief gekoelde video kaart en een semi passief gekoelde voeding.

Prestaties: Boven verwachting, Ik was met de opkomst van de SATAIII SSD al tevreden maar er is nu een nieuwe verwachting met de NVMe techniek.

Stabiliteit & betrouwbaarheid: Tijd zal het leren, maar voor nu is mijn systeem stabiel met deze SSD als broodwinnaar.

Compatibiliteit: De SSD kan verborgen worden in de PC en er zijn geen kabels nodig. Cable management is niet meer van toepassing.
Ondersteuning door fabrikantt: Dit is een OEM schijf zonder een mooie doos of uitgebreide handleiding. De SSD komt kaal aan. Maar ja, het doet wat het moet doen en zo niet, dan zijn er altijd garantie bepalingen tussen klant en leverancier.

Prijs: Op het moment van dit schrijven kost het goedje dubbel de prijs van een SATAIII SSD, maar dit is nieuwe techniek dat wel zeker grotere voordelen heeft t.o.v. de vorige generatie. Het is wederom een mijlpaal die gezet is, en hoewel het oogt als een goedkoop printplaatje is het vele malen een verbetering van de huidige SATAIII technieken.

Heb jij ook een Samsung SM951 (NVMe) 256GB?

Ik heb em zelf ook besteld ivm te hoge vraagprijs en slechte levertijd voor de 950 pro maar ik maak me wel zorgen om de temps: https://www.youtube.com/watch?v=d3GlInzvHr8

Geen idee hoe die t zal doen in mijn systeem. Heb je de driver van Samsung gebruikt of gewoon windows microsoft?
Hoi Progeny,

Ik heb Windows gewoon rauw er op geïnstalleerd zonder aanvullende drivers te hebben gebruikt.

Dat filmpje had Ik ook al bekeken. Tot aan de dag van vandaag heb Ik geen schrikbare temperaturen gezien.
Ja volgens mij zijn speciale drivers alleen nodig voor de 950 pro ivm problemen met windows. Bij mij zit ie in een Nanoxia DS4 met stock koeling.
Op welk moederbord gebruik je deze schijf ? Niet alleen i.v.m. de volle snelheid te kunnen benutten , maar ik wil er ook van kunnen booten :)
( ik lees her en der dat die NVMe drives ondersteuning van het moederbord nodig hebben om te kunnen booten ? )
Ik heb een Asus X99 Sabertooth moederbord. Door gebruik te maken van de M.2 aansluiting wordt het onderste PCI Express port gelimiteerd.

Ik heb niet hoeven zoeken naar ondersteunende drives. Booten vanaf de schijf is geen probleem in mijn scenario.
Ik heb deze ook maar bij mij is het read 1070 en write lager rond 400 mb met as ssd ik heb de viii formula z107 moederbord asus moest jij nog instellingen aan passen in de bios
Turn off windows write-cache hielp bij mij.
Device manager > disks > nvme > properties > policies
He bedankt ik was dit helemaal vergeten maar ik heb het al opgelost bedankt nog
Met welke werkzaamheden / toepassingen merk je dat deze ssd sneller is?
Admen? zo heet wordt zo'n schijfje niet hé. Het is geen videokaart.