Specificaties Modulerende Aan/uit thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

Tado Smart Thermostat Review

RaymondD 31 oktober 2015, laatste update op 31 oktober 2015, 2.819 views

Tado Smart Thermostat

Kwalitatief goed product dat doen wat ie moet doen. De geofencing werkt als een trein, ga je weer terug naar huis dan gaat het setpoint omhoog en je komt in een warm huis terecht. Echt een product waar je na installatie weinig meer aan hoeft te doen.

Pluspunten

• Degelijk aanvoelend product
  • Mooi eenvoudig design
  • Windows Phone App
  • Helpdesk
  • Eenvoudig te installeren
  • Doet goed wat ie moet doen!

Minpunten

• Kwaliteit apps
  • bediening via thermostaat zelf
  • rapportage

Kwaliteit Score: 5
De interesse voor deze Tado thermostaat werd gewekt door de aanwezigheid van een Windows Phone App. Daarnaast vond ik het een mooi apparaat om te zien. Anders dan de NEST kan deze thermostaat ook met het OpenTherm protocol werken en er kan een schedule gemaakt worden voor de warmwatervoorziening. Een goede prijs via marktplaats gaf voor mij de doorslag om deze thermostaat te kopen.

Eerste indruk en installatie
Eerste indruk is dat het een degelijk product is. Bouwkwaliteit is goed. Een installatiehandleiding via een webpagina wordt samengesteld nadat ingegeven is wat voor thermostaat vervangen wordt en wat voor ketel je hebt. Dit gaat zelfs zover dat beschreven is met plaatjes hoe je je oude thermostaat kan verwijderen. Erg goed.

Instellen en Apps
Het instellen van een tijdprogramma is eenvoudig via de webpagina van Tado te regelen. Hierin moet ook de huislocatie aangegeven worden en nog een aantal andere basisinstellingen. Daarna kunnen de Apps geinstalleerd worden op de telefoons van alle bewoners. Dit is belangrijk want de locatie van de telefoons bepaald of de telefoon in de away modus schakelt.

Ervaring na een week
Werking van deze thermostaat is echt erg eenvoudig en doet wat het beloofd te doen. In de basis is het een klokthermostaat met away modus. Het meenemen van de weersverwachting in de werking van de thermostaat heb ik nog niet gemerkt. Windows Phone App is kwalitatief niet bijzonder goed. Als de rapportages opgevraagd worden crasht het soms. Dit is alleen met Windows Phone 10 want op Windows Phone 8.1 is de hele rapportage optie niet beschikbaar. Ik heb daarover contact gehad met de helpdesk. Dit is snel en heel netjes verlopen en ze verwachten in december een nieuwe release (als Windows Phone 10 ook released is)

API
Er is geen publieke API beschikbaar. Wel is er IFTTT support. Er is wel een API beschreven: http://c-mobberley.com/wo...dden-tado-thermostat-api/

Heb jij ook een Tado Smart Thermostat?

Hoe werkt de geofencing tov het instelde programma?
Overruled het dat of vult het dat aan?

Zijn die pijltje op het apparaat tiptoetsen waarmee je de temperatuur zelf kan instellen afwijkend van het programma. En heeft het dan effect als je weggaat of blijft de temperatuur dan op de handmatig instelde temperatuur ook als je niet meer thuis bent?

Werkt de windows app ook op de desktop?
Ik stel liever alles in op een groter scherm en ook het bekijken van verbruiks informatie lijkt me daarop prettiger

[Reactie gewijzigd door 80466 op 2 november 2015 17:56]

En kan je ook terugzien wanneer de ketel 'Per ongeluk' is aangegaan. Bijvoorbeeld als hij het verkeerd inschat. Je komt dagelijks langs je huis fietsen maar bent op doorreis.

SLaat de ketel dan aan?
Ja dan slaat hij aan... echter TADO heeft het nu voor mij (per account) dat deze (ik dacht) op 100 meter gezet... Nu heb ik geen last als ik bij mijn dochter ben....
Oki, bedankt voor het delen. :D
De Windows App werkt niet op de desktop. Het instellen van een programma kan wel via de website, dus ook op een groot scherm. Je hebt daar echter geen verbruiksinformatie.

De geofencing overruled het ingestelde programma. Dus als je niet thuis bent gooit de thermostaat de temperatuur omlaag. Dit kan trouwens ook weer overruled worden door in het programma blokken op te nemen die altijd geldig zijn (dus ook als je niet thuis bent) maar dat is niet standaard.

De pijljes op het apparaat zijn inderdaad tiptoetsen waarmee je de temperatuur kunt instellen. Maar dan moet de thermostaat eerst (ook met de knop en tiptoetsen) in manual modus gezet worden. Je kunt dus niet met 1 druk de temperatuur iets verhogen of verlagen. Dit is dan ook de reden dat ik een min gegeven heb voor bediening via de thermostaat zelf.
Dank voor deze aanvullende informatie.
Eindelijk een apparaat met een app. voor WP. Toch jammer dat je een hoop moderne gadgets niet kan gebruiken als je een WP hebt.
Reageren de tiptoetsen goed? Bij mij reageren deze nauwelijk, heb Tado support ook gevraagd maar deze moeten nog reageren.
Hier geen probleem met de tiptoetsen. Moet eerlijk zeggen dat ik ze bijna nooit gebruik. Ik laat Tado vooral zelf zijn werk doen.