Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Linksys WRT610N Review

HoofdTweakerNewbie 1 juni 2009, 1.652 views

Linksys WRT610N

Pluspunten

• Mooi kastje om te zien
  • Hoge throughput als hij koud is
  • Uitgebreide configuratie

Minpunten

• Onbetrouwbaar
  • Radiostilte over problemen

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Ook na een update naar de meest recente firmware blijft de router de verbinding regelmatig verbreken. Surfen gaat okay maar ik heb deze router gekocht omdat ik een file server in mijn netwerk opgenomen heb. Bij iedere file transfer wordt de verbinding na een paar MB verbroken.

Als techneut ben ik naar de oorzaak gaan zoeken en volgens mij kan het kastje zijn warmte niet kwijt. Een koud apparaat heeft op 2.4 GHz zelfs een throughput van ongeveer 8 MB/s wat erg goed is voor die band. Zodra het apparaat een beetje warm wordt daalt de through put naar 5 MB/s om vervolgens onstabiel te worden en de verbinding te verbreken. Als het apparaat dan weer afgekoeld is, heb je weer een paar seconden plezier van die hoge throughput. Eerdere tests waabij dit niet opviel zijn mijnsinziens in de winter gedaan bij een lage omgevings temperatuur. Zodra het apparaat hard moet werken bij een wat hogere (maar gangbare) temperatuur gaat het mis.

Misschien ga ik de elektronica zelf nog overzetten in een grotere kast met luchtkoeling maar voorals nog beschouw ik dit als een miskoop.

Heb jij ook een Linksys WRT610N?

Ik zelf heb ook een twee maanden geleden een WRT610N gekocht. Leuk apparaat,
werkt goed alleen het kromme is dat je een externe USB harddisk niet naar NTFS kan formateren.
Formateer je de ext. usb schijf in Windows naar NTFS en je koppelt hem dan weer aan je WRT610N en je doet dan een schrijf actie er naar toe dan loopt het gehele apparaat vast.
Op het forum van Linksys hebben meerdere mensen hier last van.

Het apparaat kan alleen Fat32 formateren dus je hebt te maken met de 4gb limit. Leuk voor grote films. NOT

Hopelijk komt er binnenkort een nieuwe firmware uit om de foutjes in de WRT610N weg te werken.

Ik heb het draadloos gedeelte zelf nog niet echt uitgetest, dus kan daar niet van zeggen of het wel of niet goed werkt.

Verder leuk ding alleen 160 euro voor wat ik ervoor betaald heb,.. beetje veel. Vindt het eerder een grote miskoop. Heb de bon nog, denk dat ik hem binnenkort terug breng en weer lekker op me LInux Distro Smoothwall ga werken.
Ik heb de WRT610N al enkele maanden in huis. Mijn idee was dat ik op een "zender" alleen N kon draaien en de ander op G (ik heb ongeveer een 7 tal apparaten erop aangesloten.) . Helaas ging mijn plannetje niet op bij de popcornhour die ik op N wilde aansluiten (hij zag de ssid niet) en deze draait nu op G. De data transfer is in ieder geval voor de PCH te langzaam in G.

In het begin had ik het probleem dat idd bij grote files de verbinding even wegviel en de transfer vast liep. Ik kwam daarachter met een constante ping. Dat is na de upgrade van de router verholpen (ik had ergens gelezen dat dat aan de incompatibiliteit met de chipset van de adapter van mijn Dell lag)

Eindelijk had ik beter twee aparte accespoints kunnen kopen dat was net zo duur geweest.
Buiten de genoemde problemen met het aansluiten van de PCH ben ik eigenlijk best tevreden. Ik heb met geen enkel apparaat uitval van verbinding. Maar ik heb de transfersnelheid nog nooit gemeten. Mss nmoet ik dat ook maar niet doen :-)
Ik heb zelf geen PCH, wel een WRT610N (v1)...
Ik weet niet of de PCH ook de 5Ghz band ondersteund, ik vermoed namelijk dat dit niet zo is. Daardoor zal 'ie ook de 5Ghz SSID niet vinden...
Ik had altijd het idee dat Linksys best topspullen verkocht. Echter de laatste tijd kom je steeds vaker problemen met dit merk tegen. Voor de prijs van zo'n € 150,= mag je eigenlijk toch meer verwachten.

Wat ik mij afvraag is hoe je aan je bevindingen in de winter komt, als je dit apparaat pas in mei hebt aangeschaft, of woon jij op het zuidelijk halfrond of in het topje van Noorwegen :P .

Je hebt uitgezocht waar het aan ligt,. Dat zullen veel tweakers waarderen. Maar heb je ook echt aangetoond dat het dat is, heb je bijvoorbeeld de kast eraf gehaald (eventueel met een fan erop) en dan geconstateerd dat het euvel zich niet voordeed?
Heb je de temperatuur binnen de kast gemeten, of handmatig aan de buitenkant gevoeld? Ik vind het erg gek dat zo'n domme fout door Linksys gemaakt zou worden. Zij testen hun apparatuur uitgebreid voordat het in productie gaat. Een probleem als dit moet dan toch al wel erg snel aan licht komen lijkt mij. Of zou het design boven een werkend apparaat gaan (want mooi is het kastje wel).

Als je het apparaat idd in mei hebt aangeschaft, wat houd je dan tegen om het retour afzender te sturen? Ik zou hier iig niet mee kunnen leven. Ik neem aan dat je keus ook hebt gemaakt vanwege het design (ik zit met drie lelijke sprieten aan mijn Sitecom, wat er echt niet uitziet..... gegeven paard en bek enzo), dus het ombouwen in een grotere kast kan ook nooit de bedoeling geweest zijn.

Veel sterkte, want het zou nog wel eens een hete zomer kunnen worden.....
Speciaal voor Pjerry:

Uiteraard was de kast al lang open (dus kapotgemaakt en geen garantie...).

Nog een koelings experiment (don't do this at home):
- Plastic zakje gevuld met ijsklontjes op de elektronica gelegd en even wachten...
- Router aan en een file transfer opstarten (DVD iso file)...
- File gecopieerd, niks aan de hand.
- Conclusie, er moet meer ijs in dan doet hij het goed.

Over die winter meeting, deze kwam uit een tijdschrift (ben de naam kwijt) van januari. De journalisten waren er erg teveden over en de meetresulaten waren goed.
Ik ben ook in het bezit van een WRT160N. Ik heb het probleem dat hij bij windows 7 uit de slaapstand verbroken wordt. het is net of er dan geen voeding meer op de USB adapter staat ook van linksys WUSB300N. Weet iemand hier raad op? Graag reactie
Deze review ging over de 610N, niet de 160N.
En je vraag is mij niet helemaal duidelijk. Windows 7 wordt uit slaapstand gehaald? En er is geen voeding op de USB adapter? Ik zou aanraden deze vragen op het forum te stellen.
:O dat is wel jammer dat hij het niet goed doet, kheb zelf een WRT160N, geflashed met DD-WRT dan draait ie wel goed, maar de 610 DD-WRT is in progress dus nog niet beschikbaar jammer genoeg voor jullie :(

Hoewel ik met de officiele firmware van linksys ook geen problemen had.
Ik ben eigenlijk zeer tevreden met dit model. Met de af fabrieks firmware was het inderdaad huilen maar met de laatste heb ik geen enkel probleem meer en ik draai heel wat verschillende snelheden en devices tegelijk en door elkaar. (Laptop1 5N, laptop2 5N, laptop3 5A, Wii 2.4G, PDA 2.4B, Mediacenter 2.4N)