Specificaties GF 8400 GS (459MHz), 256MB DDR2 - Bekijk alle specificaties

Asus EN8400GS/HTP/256M Review

pc fluisteraar 31 mei 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.731 views

Asus EN8400GS/HTP/256M

Pluspunten

• prijs
  • overklokbaarheid

Minpunten

• geen

Drivers en compatibiliteit Score: 5
8400GS silent.

de asus EN8400GS silent is een low-end grafische kaart met 256 mb geheugen en een pci-e aansluiting. De lage prijs was voor mij aanleiding tot aanschaf. Dit zijn de verdere specificaties:

dus best wel veel voor een kaartje van 32 euro.

ik gebruik hem in het volgende systeem:
amd athlon x2 4050e
asus m3a78-eh
2*1 gb ram
zie hier de volledige specs

De doos:
Naast de kaart zelf en een quick install guide treffen we een s-video kabel en twee cd's aan in de doos, één cd met de handleiding en één cd met software. De handleiding op de cd is behoorlijk precies en uitgebreid. Aan de quick install guide heb je niets.

inbouwen:
Het inbouwen vormde geen enkel probleem. De kaart heeft bescheiden afmetingen waardoor er niets hoeft te wijken. De kaart heeft maar één pci slot nodig. Verder is er ook niets nodig met voedingskabels oid. Alles werkte direct perfect.

De beeldkwaliteit is gewoon goed, ik heb de kaart met mijn eigen CRT getest en met een 19" lcd. De crt heeft wat moeite met kleuren, maar daar kan de graka niets aan doen.

Software:
De kaart word met drie programma's geleverd, namelijk asus gamerOSD, asus smartdoctor en asus video security online. Verder staan er nog drivers en directX 9.0 op. Aanvankelijk was ik alleen van plan om de drivers te installeren. Echter voor de review heb ik maar het hele pakket geinstalleerd.

Hier een overzicht van de software:
Asus smartdoctor: asus smartdoctor geeft een overzicht van de graka. Je kan de temperaturen en eventueel fansnelheden bekijken. Verder zorgt het ervoor dat je je graka niet te warm word, door te zorgen dat hij niet onnodig belast word. Ook slaat het alarm als iets niet goed gaat, bijvoorbeeld als je temperatuur te hoog word. Het is ook mogelijk om shader, core en geheugen over te klokken. Je kunt verschillende overklok profielen maken, die asus smartdoctor dan activeert bij een door de gebruiker vooraf ingestelde taak. Zo kun je bijvoorbeeld bij gamen oid de snelheid van je geheugen automatisch aanpassen.

Asus video security online: als het ware een beveiligingssysteem. Met dit programma kan je webcam beelden uitzenden via internet. Ik heb het zelf nog niet gebruikt, dus ik baseer me op de asus website. Het programma beschikt over bewegingsherkenning, en kan een vooraf ingestelde actie uitvoeren bij beweging. Bijvoorbeeld een foto maken en die opslaan, video opnemen, alarm af laten gaan, of een email sturen naar de eigenaar. Je kan op een afstand (bijvoorbeeld op vakantie) real-life webcambeelden bekijken via internet.

Asus gamerOSD: overklokken, benchmarken en opnamens maken van het beeldscherm, in de vorm van screenshots of film. Dit kan ook tijdens het gamen.

En tot slot zoals gezegt de drivers en directX 9.0. De driver zelf werkt goed. Ook voor linux zijn de drivers goed. Ik heb hem ook met ubuntu geprobeerd en de drivers staan gewoon in de package manager. Dat werkt prima, downloaden en installeren zonder dat je hoeft te restarten. Zonder drivers werd hij ook herkend trouwens.

Overklokken:
De uitdaging bij een low-end budgetkaart is natuurlijk om hem zo ver mogelijk over te klokken. Op internet hebben velen een mooi resultaat met deze kaart gehaald. Zo ook ik, na lang testen en proberen heb ik een mooie overklok gedaan. Ik heb hiervoor het programma rivatuner gebruikt. Ik kon de shader en de core stabiel overklokken tot het maximaal mogelijke in rivatuner. Dat wil zeggen dat de core nu op 750 MHz loopt en de shader op 1875 MHz. Het geheugen loopt ipv 333 mhz nu op 477 hmz. Alles loopt nog gewoon stabiel. Voor deze overklok heb ik trouwens geen hardwarematige aanpassing gedaan. Ik gebruik nog dezelfde standaard koeler, en ik heb ook geen voltmod gedaan. Wie weet hoever ik nog had kunnen gaan als rivatuner dat kon, dus heeft iemand een alternatief voor rivatuner, dan hoor ik het heel graag.

Maar goed, alles nog even op een rijtje wat de overclock betreft:
core: 500 --> 750
shader: 1250 --> 1875
mem: 333 --> 477

Er zijn twee verschillende soorten 8400gs, de g98 en de g86. Het verschil is dat de g86 80nm is en de g98 is 65 nm. De g98 schijnt een stuk beter te klokken. Ik maak gebruik van de g98, maar ik heb er _niet_ bewust voor gekozen.

Bij hardware.info hebben ze een overklok contest gehouden met deze chipset op een xfx kaartje. klik Ook hier bijzonder goede resultaten.

Benchmarks:
Crysis draaide niet echt lekker op de 8400gs. Met alle settings op max haalde ik zo'n 3.5 frames gemiddeld. Uitschieters naar 0.5 en 8.2FPS. Dit was zonder overklok. Met overklok ligt het gemiddelde een stuk hoger, namelijk op 4.8 frames. Hier had ik uitschieters naar 1.1 en 10.0 frames. Verder heb ik 3dmark06 gedraaid. Ook hierin waren de resultaten zonder overklok slecht, maar de overklok had nu ook veel invloed. 3dmark zonder overklok levert een score van 1463 op, en met overklok wel 1915.
voor oc:

na oc:

Ook het afspelen van HD content vergaat de 8400GS goed. Alles speelt zonder schokken oid af en de processor word voor ongeveer 30% belast. Bovendien blijven de temperaturen acceptabel.

Verschillende bronnen op internet zijn ook positief over deze kaart. Zo zouden halflife2, crysis, world of warcraft, need for speed undercover, call of duty world at war en bioshock op deze kaart draaien. Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, maar ik verwacht dat je dan naar een diashow zit te kijken van 640*480 oid.

Warmte en geluid:
Over beide ben ik zeer tevreden. De kaart is passief gekoeld, dus het geluidsniveau is nul. De temperaturen zijn ook goed, ondanks een slechte airflow in mijn behuizing. Zowel met als zonder overklok is de idle temperatuur ongeveer 43 graden. Load zonder oc is hij 58 graden en met oc ongeveer 65 graden. Wat temperatuur betreft is er dus nog voldoende ruimte.

Windows vista ultimate geeft een 3.7 voor deze kaart. Natuurlijk is dit wel de onderkant van de markt. Ondanks het slechte cijfer ben ik meer dan tevreden met deze kaart.

• athlon x2 4050
  • asus m3a78-eh
  • 2 gb ram.
  • Windows XP

Heb jij ook een Asus EN8400GS/HTP/256M?

crt moeite met kleuren? weet niet wat voor CRT jij hebt maar een beetje CRT heeft nog altijd stukken betere kleuren als een TFT.

Verder idd een aardige overclock voor zo'n ding, kan goed zijn dat het gewoon een snellere kaart is die ondergeclockt is
mja ik heb een behoorlijk ouwe crt. Het precieze type weet ik niet. maar als je dit ziet weet je wat ik bedoel: http://tweakers.net/gallery/sys/18425 helemaal onderin staat een plaatje. volgens mij uit '96 ofzo.
Leuke revieuw zelf hebben we onzettend veel van deze kaartjes verkocht . Allemaal van Gainward en het leuke is deze hebben een vaste hdmi aansluiting altijd handig . Wel vindt ik dat de passive versie erg snel ontzettend heet wordt .
bedankt voor je reactie. ik vind zelf de aansluitingen ook superhandig. vooral op zo'n goedkoop kaartje en toch met veel aansluitingen. gelukkig valt bij mij de temperatuur nog wel mee. ook is het stabiel. het is niet zo dat ie opeens omhoogschiet naar 70 graden oid.