Samsung Galaxy S6 32GB Zwart Review

johnwoo 2 november 2015, laatste update op 2 november 2015, 800 views

Samsung Galaxy S6 32GB Zwart

Een snel toestel dat fijn in gebruik is, alleen op de speaker en software is wat aan te merken.

Pluspunten

• Vingerafdrukscanner
  • Snelladen / draadloos laden
  • Zeer snelle hardware
  • Camera

Minpunten

• Speaker
  • Touchwiz

Voorwoord
De Galaxy S6 moet mijn HTC One (M7) gaan opvolgen, een telefoon waar ik zeer tevreden over ben, dus ik zal behalve de kale specs, vooral de verschillen vermelden die ik ervaar tussen beide toestellen. Hoewel Samsung qua hardware-specs koning is (nog even los van de twee jaren en generaties leeftijdsverschil) is nieuwer niet overal beter!

Look & feel
Het dubbelzijdig glas met metalen band langs de rand ziet er erg netjes uit (een stuk chiquer dan het plastic van vorige Galaxy S'en), al is dat glas wel enorm smetgevoelig. Het matmetaal van HTC is wat dat betreft makkelijker in gebruik. Over de stevigheid en krasgevoeligheid kan ik nog niets zeggen, daarvoor heb ik de S6 nog te kort. Ik hoop dat het stevig genoeg blijkt (de metalen behuizing van mijn twee jaar oude One is nog als nieuw).

De S6 is "plat" in de zin dat het toestel, op de camerabobbel na, overal even dik is. Dat is even wennen ten opzichte van HTC, welke in het midden het dikst is en langs de randen wat dunner, en daardoor in de hand dunner aanvoelt. De camerabobbel is vervelend, maar beschermt wel het glas wanneer het toestel plat op tafel ligt (dat op die manier geen contact maakt met het oppervlak). Uiteraard moet de bobbel zelf dan wel stevig genoeg zijn om alle slijtage te weerstaan, en dat moet nog blijken.

Het scherm neemt een groter deel van het oppervlak in dan bij de HTC. Dat heeft als voordeel dat het toestel nauwelijks groter is dan de HTC (maar wel een groter scherm biedt), maar als nadeel dat je soms met je vinger onbedoeld de rand van het scherm aanraakt (waarop Android je aanbiedt de wallpaper te wijzigen), en dat er geen ruimte is voor front-facing speakers (hier kom ik verderop nog op terug).

Al met al zijn beide toestellen mooi, en ben ik (hoewel ik even moet wennen) met beide tevreden.
Winnaar look&feel: gelijkspel

Prestaties
Hier kunnen we kort over zijn: de S6 is vliegensvlug. Ook al heb ik de One nooit als traag ervaren (ook vlak voordat ik switchte voelde het toestel nog prima vlot aan), het verschil is duidelijk te merken, zeker als ik nu even terugpak naar de HTC. Nu komt dat uiteraard ook doordat de S6 twee generaties nieuwer is, en het verschil met de huidige One (M9) zal wellicht kleiner zijn, maar die heb ik links laten liggen (mede) door de negatieve ervaringen qua hitte met de huidige generatie Qualcomm en de daardoor terugvallende prestaties.
Winnaar prestaties: S6 (met ruime voorsprong)

Scherm
Ik ben een beetje tweeslachtig over het scherm van de S6. Het kan er heel mooi uitzien, maar standaard staat het scherm op een dynamische instelling die het beeld verschrikkelijk overgesatureerd maakt. Gelukkig kun je deze stand uitzetten, maar helaas werkt de auto-helderheid alleen goed in deze stand: schakel je hem uit, dan is de maximale helderheid een stuk lager, wat de leesbaarheid buitenshuis weer vermindert. De "basic" stand is veel natuurgetrouwer, maar door de lagere maximale helderheid ziet deze stand er overdag weer wat flets uit. Vooralsnog heb ik het scherm daarom in de "photo" stand staan; deze is niet zo overgesatureerd als de dynamische instelling, maar ziet er met de lagere helderheid toch nog voldoende fris uit.

De M7 heeft eigenlijk een perfect scherm dat er standaard in alle omstandigheden prima uitziet, en veel kleurgetrouwer is dan de S6 (behalve dan in de "basic" stand, die weer te weinig helderheid geeft). Het verschil in resolutie is niet echt waarneembaar tenzij je er dicht op het scherm naar gaat zoeken. Wat wel een voordeel is van het amoled-scherm is dat het een stuk minder van de batterij vraagt bij donkere tinten. Maar ondanks dat, en het feit dat het scherm er prima uit kan zien (wellicht beter dan dat van de HTC), maakt de omslachtigheid met de instellingen (het handmatig moeten wisselen naar de dynamische stand wanneer je de zon in gaat), dat ik het LCD-scherm van de 2 jaar oude HTC in de praktijk toch beter vind.
Winnaar scherm: M7 (nipt)

Audio
Nu komen we bij een van de grote manco's van de S6, of eigenlijk elke andere telefoon, ten opzicht van HTC. Wanneer je eenmaal gewend bent aan het kraakheldere, diepe geluid van de stereospeakers aan weerszijden van het scherm (in landscape-modus uiteraard), is het een hele teleurstelling als je een YouTube video wil kijken en het geluid komt alleen van rechts. Het voelt alsof je een watje in je linkeroor hebt zitten. En niet alleen mist het stereogeluid volledig, de speaker in de S6 maakt ook kwalitatief minder geluid: het is minder helder en geeft minder midden- en lage tonen dan de BoomSound speakers van HTC. Dit is nu iets waarvoor ik graag wat screen-to-bezel zou opofferen. Wat mij betreft maakt elke fabrikant stereospeakers langs het scherm zoals HTC, en ik begrijp ook niet waarom dat niet gebeurt. Het verschil is enorm.
Winnaar geluid: M7 (met ruime voorsprong)

Camera
De camera van de S6 is prima: lekker snel (zowel met starten als met afdrukken) en maakt heldere, scherpe foto's. Nu moet ik zeggen dat ik met de UltraPixel-camera van HTC ook best tevreden was; die maakte inderdaad betere foto's in het (half)donker dan concurrenten van toen, maar het verschil met de S6 is niet groot meer, en dan gaat het gebrek aan megapixels toch wel meespelen. HTC is kennelijk diezelfde mening toegedaan, gezien ze in de M9 ook weer een "normale" beeldsensor hebben gestopt.
Winnaar camera: S6

Sensorfunctionaliteit
Een traditioneel sterk punt van de Galaxy S, en hier scoort de S6 ook goed. Alle sensors die je op een high-end smartphone wil zien, zitten op de S6. Ten opzichte van de M7 ben ik er een vingerafdrukscanner, een hartslag/oximetersensor, en een stappenteller op vooruit gegaan (en wellicht vergeet ik nog wat). Daarnaast heeft de S6 een "sensor hub", een energiezuinig chipje dat de sensors kan uitlezen zonder dat de hele processor wakker gemaakt hoeft te worden, dus het gebruik van deze functies heeft nauwelijks invloed op de batterij.
Winnaar sensorfunctionaliteit: S6

Vingerafdrukscanner
Hoewel ik de vingerafdrukscanner logisch gezien onder het kopje sensors zou moeten scharen, verdient deze zijn eigen paragraaf. De scanner werkt namelijk zo fijn en snel dat hij, voor mij althans, een van de belangrijkste pluspunten van de telefoon is geworden. Ik gebruikte altijd een pincode op mijn M7, maar unlocken met een vingerafdruk gaat zoveel sneller en eenvoudiger, dat ik niet meer terug wil naar een toestel zonder.

De S6 kan vier "vingers" opslaan (tip: meer als je per "slot" meer dan 1 vinger inleert), en je hoeft je vinger niet meer langs de sensor te schuiven zoals bij oudere scanners. Doordat de scanner in de home/powerknop zit ingebakken, kun je de telefoon met één beweging inschakelen en ontgrendelen. De herkenning is snel (<1 sec) en betrouwbaar (ik moet mijn vinger wel erg scheef erop leggen wil hij me niet herkennen, en omgekeerd is het nog niemand uit mijn directe omgeving gelukt om "binnen te komen" zonder mijn vinger).

De sensor kan behalve voor ontgrendelen, ook gebruikt worden door apps. Zo kun je bijvoorbeeld inloggen op de Mijn ING app met een vingerafdruk (en eventueel kun je deze ook gebruiken in plaats van de bevestigings-PIN om een betaalopdracht te versturen).

Batterij/opladen
De batterij in de S6 heeft een lagere capaciteit dan veel mensen verwachtten (lager dan de batterij in de S5 ook), maar in de praktijk mis ik geen milliampèreuren en kom ik prima de dag door. Dat komt door de energiezuinigheid van het scherm en de SoC (mede dankzij de sensorhub). Ik heb dan ook expres een redelijk donkere wallpaper uitgezocht. Ik haal ca. 17 uur uit de batterij, en dan ben ik nog wat aan het spelen met de telefoon omdat hij nog nieuw voor me is. Dat is voldoende voor een dag gebruik (7 uur 's ochtends van de lader af, 's avonds 22-23u mag hij er weer aan), en ik verwacht dat het wat langer zal worden als de "nieuwigheid" van de telefoon af is en ik er minder mee speel...

Het laden gaat ook erg snel dankzij de snellaadtechniek: als de telefoon bijna leeg is (als hij onder de 10% komt hang ik hem al wel aan de lader), duurt het nauwelijks meer dan een uur voordat hij weer vol zit. Zo'n snellaadtechniek staat misschien minder interessant op de specsheet dan de hoeveelheid geheugen of het aantal megapixels van de camera, maar in het dagelijks gebruik is het enorm fijn dat je in korte tijd substantieel kunt bijladen. Het maakt dat je telefoon praktisch altijd beschikbaar is. Ik ben dan ook van mening dat snelladen een betere feature is dan draadloos laden. Hoewel draadloos laden ook zeker nuttig is, zal ik het denk ik pas gaan gebruiken wanneer de prijs van draadloze laders verder gezakt is zodat je de telefoon overal in huis op een kunt neerleggen, want als je er speciaal naar je bureau voor moet lopen, zal je het lang niet altijd gebruiken.
Winnaar batterij/opladen: S6

Software: Touchwiz
Samsung's Touchwiz heeft altijd veel kritiek gehad: er zou teveel bloat in zitten en het zou de telefoon teveel vertragen. Beide punten zie ik niet terug bij de S6: voor deze generatie heeft Samsung hun schil aardig uitgekleed, en de telefoon is dusdanig snel dat er van enige vertraging toch niets te merken zou zijn. Ik heb wel een ander fors kritiekpunt over Touchwiz: het ontwerp en de werking kunnen simpelweg niet tippen aan HTC's Sense. Bij Sense merk je dat er iemand stevig heeft zitten nadenken over elk detail, alles ziet er strak uit (tot aan de witruimte tussen knoppen/menu's), met dezelfde stijl qua kleuren, iconen en indeling, en de verschillende onderdelen grijpen naadloos op elkaar in. Touchwiz is, ondanks het snoeien door Samsung, toch meer een verzameling losse onderdelen. Ook het design (kleurgebruik en iconen) spreken mij veel minder aan, ik erger me bijvoorbeeld al aan de zuurstokkleuren in het notificatie- en quicksettings menu, en het gebruik van het woordje MORE op elk scherm in plaats van het driepuntsicoontje om een menu aan te geven. Misschien komt het doordat ik HTC (en dus Sense) gebruiker ben sinds voordat Sense er was (toen noemde men het Touchflo, later Touchflo 3D), maar ook als ik probeer mijn gewenning aan Sense te onderdrukken, blijf ik het objectief een stuk fijnere interface vinden.

Gelukkig is dit punt deels op te lossen, door Android te customizen:
- Gebruik het "Samsung Sans" font in plaats van het standaard ingestelde "Default" (wat nogal lijkt op Arial, dus het verschil is alsof je van Windows 98 naar het moderne Segoe van Windows 7+ gaat). "Samsung Sans" zit nota bene gewoon in het menu, ik snap niet waarom het niet de standaard is.
- Installeer HTC Sense for all devices: XDA topic / Website. Helaas kunnen niet alle apps vervangen worden; de dialer, people en messaging apps zijn dusdanig op HTC telefoons geënt dat ze niet gebruikt kunnen worden, maar de overige Sense apps en widgets werken gewoon, inclusief Blinkfeed.
- Tenslotte nog een thema voor Touchwiz om de zuurstokkleuren te vervangen door nette kleuren, wat mooiere icoontjes en een fijne wallpaper, en dan ziet het er al een stuk beter uit.
Winnaar software: M7

Samenvatting van de vergelijking
Grof gezien heeft de S6 twee grote voordelen ten opzichte van de M7, en twee grote nadelen. Op overige punten zijn de telefoons in dagelijks gebruik gelijkwaardig. De twee grote pluspunten van de S6 ten opzichte van de M7 zijn de prima vingerafdrukscanner en het snelladen. De twee grote nadelen zijn het ontbreken van front-facing stereospeakers, en de look&feel van de Touchwiz-software. Tuurlijk zijn er veel meer verschillen (de camera bijvoorbeeld), maar dit zijn de zaken waarvan je (nuancering: ik althans) het meest merkt in het normaal gebruik.

Nawoord
Zoals wellicht uit de review blijkt, ben ik nogal verknocht aan mijn M7, tot nu toe is het de telefoon die bij mij voor de grootste tevredenheid en wow-factor heeft gezorgd. Of de S6 daar overheen kan gaan weet ik nog niet; de vingerafdrukscanner helpt daarbij zeker, maar het geluid valt me ronduit tegen. Ik denk dat ik die vraag pas kan beantwoorden wanneer ik de S6 in de toekomst weer ga inruilen tegen wat nieuwers... Hopelijk weer iets met front-facing stereospeakers ;)

Heb jij ook een Samsung Galaxy S6 32GB Zwart?

Meer advertenties